Hoe teugelkreupelheid constateren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fleury

Hoe teugelkreupelheid constateren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 18:39

Vandaag heb ik iemand geholpen met het oefenen voor een wedstrijdje wat we vrijdag hebben (onderling, niet echt serieus). Ik heb de proef voorgelezen wat tips gegeven, stap draf galop, verruimen en beetje verzamelen geoefend. Het paard gooide wel zn hoofd in de lucht maar werd ook met hele lange teugels gereden. In stap loopt hij gemakkelijk door en heel vrolijk, galop ging ook prima. Maar toen we even bezig waren toen ging ze van galop terug naar draf en begon hij wel heel erg met zn hoofd te schudden en het ook met zn benen te doen, heel erg onregelmatig liep hij dus! Toen hij weer in stap was liep hij vrolijk verder.
Ik heb niet heel veel ervaring met kreupele paarden maar mijn gevoel zei dat het niet een "echte" kreupelheid was. Ik heb er nog 2 seconden op gezeten om hem even nog wat recht te laten draven maar iets meer nageeflijk, toen hobbelde hij ook wel maar niet heel erg maar ik heb ook nog maar 2 keer op dat paard gezeten dus echt mooi aan de teugel liep hij toen ook niet.
Toen gekeken hoe het aan de hand was, duidelijk veel minder maar hij bewoog na een tijdje zn hoofd wel nog.
We hebben even wat gepraat en ze vertelde dat dit nu de 3e keer in korte tijd was dat hij dit liet zien. Haar vorige instructice (waar ze niet over te spreken was) had ook ooit eens de term teugelkreupel laten vallen en toen ze dat vertelde had ik al zoiets van ha ik ben toch nog niet zo vreemd!
Ze vertelde ook dat hij het aan de longeerlijn niet laat zien en ik zag hem ook vrolijk stappen.

Nu dus mijn/ons probleem. Hoe kun je nou duidelijk zien of het een echte kreupelheid is of dat het teugelkreupel is. En ik dacht bij teugelkreupelheid dat het was als je de teugels aannam dat het ontstond maar hier wordt juist met losse teugels gereden. Als ik het nu zo zag zou ik adviseren om het paard meer voorwaarts te rijden, veel overgangen enzo, van voor ook beetje oppakken. Toen we veel overgangen reden was er ook weinig te zien.
Maar aan de andere kant durven we het niet aan om nu door te rijden omdat het wellicht dus wel echt iets is. Moeilijk, moeilijk! Iemand een advies of tips?

Trouwens de wedstrijd van vrijdag gaan we dus niet op dit paardje meer doen natuurlijk Knipoog

Scum

Re: Hoe teugelkreupelheid constateren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 08:21

Laat de teugels maar eens los en ga dan draven. Als hij dan niet kreupel loopt is er een grote kans dat hij teugelkreupel is. Je kunt hem ook los laten draven, zonder zadel gewoon in een bak.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 18:24

De pony is vandaag gelongeert en ze liep niet kreupel! Wel gooide ze soms haar hoofd in de lucht.
Tijdens het rijden wordt er al met losse teugel gereden en toen was ze juist zo aan het huppen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:31

Teugelkreupel ontstaat door het paard tijdens het rijden zodanig te belemmeren in zijn beweging dat hij gaat kreupelen. Dit kan ook zonder contact. Als het paard in vrijheid echt rad loopt zit het probleem dus wrs in de manier van rijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:59

Als de teugels los hangen maar juist zo nu en dan even gebruikt worden voor een ophouding dan komt dat 3x zo scherp in.En dat blokkeert dan dus de achterbenen,vandaar de term teugelkreupel.Zo'n paard moet je juist contact houden met de mond en goed met je been naar je hand rijden.Met een vriendelijke aanleuning,dat is dus gewoon een soepele hand,met een teugel waar geen boogjes in mogen zitten om het zo maar te zeggen.

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:02

volgens mij kan je het ook heel goed beoordelen door als je aan het draven bent aan iemand te vragen of ze alleen maar naar het been werk willen kijken van het paard dit kan je heel goed doen door met je hand het paard af te dekken dus net of je in de zon kijkt en de zon afdekt.
Als je dan 4 benen ziet die normaal lopen kan je het ook teugelkreupel noemen.
zo is het mij verteld bij mijn paard omdat ik dacht dat hij ook kreupel was maar zijn beenwerk was goed en kwam het dus vanuit zijn rug komt en hij hups ook altijd met zijn hoofd dus dan lijkt het vaak op kreupel.

snap je het nog een beetje Knipoog Clown

anne_louise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 14:20

Als het paard aan de hand nog niet helemaal goed liep, dan is het geen teugelkreupelheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 14:22

Mijn verzorgpaard loopt ook 'kreupel' als er anderen op rijden!
Ik weet niet precies waarom, maar blijkbaar doen die iets anders dan ik ofzo, of het is haar manier van 'uitproberen'!
Laat die teugels idd maar lekker los, en goed voorwaarts draven! Desnoods best een groot tempo! Dan is het bij Veerle iig over!