Pony 'vertrekt' niet in middendraf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Pony 'vertrekt' niet in middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 14:20

Zoals de titel al luid, mijn pony vertrekt niet in de middendraf. Knipoog
Het punt is, dat áls hij besluit wel te vertrekken er ook een géweldige middendraf tevoorschijn komt.
De middendraf zit er dus duidelijk wel in, maar ik kan hem niet 'oproepen'. Koe
Zorgt er op wedstrijd vaak voor (en ook thuis) dat ik voor dat onderdeel vaak op een 4/5 blijf hangen terwijl ik wéét dat er veel meer inzit en hij makkelijk een 8 kan lopen.
Hoe verbeter ik dit?
Hoe zorg ik ervoor dat als ik 'go' zeg hij ook echt gaat?

We werken er redelijk veel aan in de les maar toch merk ik op dit ene onderdeel maar een minimale vooruitgang terwijl de rest echt met sprongen vooruit gaat.

Iemand?

Anoniem

Re: Pony 'vertrekt' niet in middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:20

Kun je iets specifieker zijn in hetgeen er niet gebeurt? Krijg je geen reactie op je eigen been en naar voren gerichte zit, of krijg je de achterhand er niet onder en de schouder niet vrij?

En welke oefeningen doe je al om dit probleem op te lossen? Schakel je veel in je tempi, of werk je ook al vanuit zijgangen?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 15:29

Hij gaat vaak sneller ipv ruimer.
Reactie op been krijg ik wel, schouder komt er niet (genoeg) uit, achterhand laat het vaak na 2 passen afweten.
Rij vooral veel tempowisselingen en het naar voren rijden na bijvoorbeeld SB of wijken of vanuit een volte naar voren rijden.

Achterhand zit er gewoon goed onder maar bij middendraf moet hij toch meer gaan stuwen, dat duurt 2 passen en dan valt hij weer terug (in uitzondering maakt hij de hele diagonaal af).

Ik heb dus vaak maar 2 passen een middendraf, daarna zakt hij in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:32

Dan héb je in ieder geval het begin, dus dan is het kwestie van met geduld en beleid uitbouwen.
Werk je wel eens met balken? Dus gewoon je oefeningen die je nu doet (vooral die uit bv SB is een erg goede, vooral erin houden!) en vervolgens over een paar balken uit laten strekken? Niet meteen een rij van 10 neerleggen, maar rustig beginnen met 3, dan weer terugverzamelen, voltetje rijden, en weer oppakken.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 15:37

Ga deze week direct met balken bezig. Ja

Is het effectiever om vanuit SB rechtdoor te vertrekken (rechtstellen) of om vanuit SB diagonaal op te gaan?
Of om in de SB zelf een tempoversnelling (extra impuls) te vragen?

(wissel nu tussen deze heen&weer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:41

Ik zou in eerste instantie voor recht voorwaarts gaan, omdat dat al moeilijk genoeg is. Maar paar keer wat schakelen in oefeningen als SB kan absoluut geen kwaad om 'm scherp te houden.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:42

Ik volg dit ook ff.Tong uitsteken
Mijn Haflinger gaat idd ook alleen maar versnellen.
Soms strekt ze súuper.
Maar vaker niet.:s

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:44

Tevreden zijn met kleine stukjes, ook voor jou. EERST twee a drie passen GOED kunnen doen, daarna pas proberen uit te bouwen. Ook in je proef; de jury wil echt liever zien dat jij je paard eerst netjes rechtricht, en daarna drie fantastische strekpassen laat zien, waarna je 'm weer netjes terug kunt rijden zonder het vaak geziene gerommel na zo'n oefening (zwaar op de hand, te lang geworden, verzameling kwijt etc)

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:46

Bedankt voor je tip!;)
Ik heb 5 Jan. wedstrijd, dus dan weet ik waar ik op kan oefenen.Knipoog
Oja. Met longeren strekt ze echt súuper!
Dus 't zit er cker in.Knipoog

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:48

is hij wel goed genoeg aan je been?
in principe zou hij op de hulp moeten "knallen" maar daarvoor moet hij wel goed genoeg aan je been zijn....
je zegt dat hij het wel kán, maar niet altijd laat zien, daarom bekruipt mij de gedachte dat hij wellicht niet scherp genoeg aan je been is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:52

Nog even: Overvallen jullie je paarden niet teveel met je hulp voor je middendraf? Check voor de zekerheid als je weer gaat rijden even of je voorbereiding inderdaad 100% is. Als je paard niet in balans en tactmatig goed is, heeft het geen zin om te proberen te 'knallen'.
Persoonlijk zie ik ook véél liever een rustig ingezette goede middendraf dan een poging tot 'knallen' Knipoog

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 16:00

Altijd eerst rechtstellen, bovenbenen iets aanknijpen (iets meer impuls) op 2 teugels en been.
Bij overvallen krijg ik van hem absoluut geen énkele reactie, dan kan ik het wel vergeten. Tong uitsteken (bit vast, rug strak)

- Liezel1: klopt dat ik er tijdens minder zware training vaker last van heb, waarschijnlijk omdat ik dan niet echt actief oefeningen rijdt en dingen vraag.
Tijdens zwaardere training (veel oefeningen/overgangen) komt die middendraf er een stuk beter uit.

Ik zal eens vragen of ik iemand kan vinden om te filmen.
Kan ik zelf eens rustig kijken en eventueel het filmpje hier plaatsen. Lachen

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:02

Aan het been rijd ik mijn pony zowiezo heel goed.Knipoog
Daar ligt het niet aan.
Maar als ik been geef, gaat ze gelijk harder draven i.p.v. strekken.
En dan geef ik niet eens veel been.Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:04

Toch heb je dan niet op de gewenste manier je paard aan het been SunnyJazz, want been is niet hetzelfde als hollen Knipoog

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:24

Zorgen dat hij goed aan je been is, dat lijkt me het belangrijkst hierbij Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:33

Truckje die je waarschijnlijk al weet....voor de diagonaal of de lange zijde waar je de middendraf moet rijden, even terug nemen in tempo en meer op achter zetten. Iets meer "verzamelen" dus.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 19:11

- Liseef: Pony is goed aan het been.
- aerdenhout1: Trucje kende ik idd al, zal er extra op letten dat ik goed 'terugneem' voor de middendraf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:19

Mischien helpt een tikje op de achterhand,net voordat je voelt dat hij in gaat zakken.

anne_louise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 14:23

Misschien is je pony gewoon nog niet sterk genoeg om de middendraf een heel eind vol te houden? Probeer eerst achter elkaar rustig een paar passen weg te rijden en weer terug, daar wordt ie sterker van.

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 14:37

ik heb een haflinger en hoor het ook constant, "ze moet verruimen, niet versnellen"
het is een kwestie van de achterhand trainen. heel veel overgangen rijden, 1 pas weg, pasje terug etc. heel alert maken. ook verzamelen zodat hij/zij de achterhand eronder gaat zetten. schakelen, schakelen, schakelen!
het zit er echt wel, je moet er gewoon echt op trainen.

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 14:39

nog even een toevoeging:
middendraf is niet een kwestie van GO en ze vliegen weg. Jury's willen graag zien dat je het netjes opbouwt en weer opvangt!
dus niet in 1 klap vertrekken. dat kost je alleen maar je punten! (ik spreek uit ervaring!)

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:41

de mijne kon eerst niet verruimen alleen maar versnellen, die kende niet anders, ik heb heel veel op de zandpaden getraind of in het bos, daar vondt die het mooi en kon ik een heel lang stuk gewoon doordraven en zo heb ik hem de middendraf geleerd, later in de bak dat die begreep dat die zijn benen weg moest (gooien) zeg maar. ben nu bezig dat die het direct doet ( komt na 3 á 4 passen pas echt op gang

succes

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 05:10

Nog een leuke: Die van mij doet het op concours wél, thuis niet.
(verder gaat alles op concours minder dan thuis, trouwens, over het algemeen, tis niet dat ze dan ineens beter aan de hulpen staat, juist minder omdat ze vooral in binnenmaneges kijkerig is en vasthoud)
Ze kan dan echt vertrekken en laat mij echt meeliften met een Wauw! gevoel (en ik met een big smile over die diagonaal, viel een vriendin van me op)
Het is ook niet juist die spanning, want ze is op buitenwedstrijden vaak wel fijn en relaxed, en dan vertrekt ze ook Sigaar
Thuis doet ze het echt niet, kan ik wel een nette middendraf rijden, maar echt niet voor de 8 die we zo nu en dan wel in de proef krijgen (ze kan wel correct bewegen, maar is echt geen benenzwaaier van nature)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 10:59

De mijne gaat ook rennen ipv strekken. Die is gewoon nog niet sterk genoeg. Ik verwacht dat die pas vanuit de verzameling zal kunnen gaan strekken.
Inmiddels ben ik blij als hij iets of wat verruimt, daar halen we toch vaak zevens mee.
Ondertussen ben ik maar steeds bezig met schakelen en sterker maken.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:05

Ik had er ook problemen mee, maar het bleek dat ik "te klein" bleef lichtrijden. Dus nu geef ik been, hand toestaan en hoger uit het zadel komen, echt jezelf lang maken.