Goede reactie van ruiter op schrikreactie van paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tjaldur

Goede reactie van ruiter op schrikreactie van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 12:42

Mijn paard heeft zijn hele leven in de lessen gelopen. Dit was niet op een echte manege, maar op een stal waar hoofdzakelijk gezellige buitenritten worden georganiseerd. In de lessen is hij zo mak als een lammetje, zolang hij maar in het midden van de groep loopt. Voorop is niet zijn favo positie, dan moet hij voor zijn gevoel teveel doen en hij probeert dan vanalles om maar weer achter een ander paard te kunnen lopen. Als hij achteraan loopt blijft hij angstig achterom kijken en stuift bij elk geluidje dat van achter komt in galop de groep voorbij. Daar zijn in het verleden al best veel ongelukken mee gebeurd. Ik ben er zelf maar 2 keer afgevallen.
Als ik alleen met hem buiten ga rijden vertoont hij dit gedrag constant. Hij is erg gestresst, ik kom amper door met mijn hulpen en hij is alleen maar angstig achterom aan het kijken. Ook op paden vlakbij huis waar hij al 18 jaar loopt. Ik probeer dit gedrag te negeren, maar dat valt niet altijd mee. Heeft iemand tips?

texelse

Re: Goede reactie van ruiter op schrikreactie van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:45

een tip voor je heb ik niet, maar het zal niet meevallen om een paard iets af te leren wat hij al 18 jaar "ongestraft" doet.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:56

kun je niet iemand meenemen die hem aan bijvoorbeeld een longeerlijn vasthoud? Dus dat je er zelf opzit en die andere loopt zodat als ie wegspringt hij in ieder geval niet ver komt.
Verder zou ik hem goed laten kijken zodat hij zelf kan zien dat het niet eng is.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:57

probeer niet op te letten en gewoon met andere dingen bezig te zijn, beetje stelling rijden beetje met het bit spelen, zodat hij iets te doen heeft en dus niet zo achterlijk gaat doen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:01

Heeft hij geen trauma ofzo? Als hij steeds achterom blijft kijken is hij kennelijk toch ontzettend bang voor iets...

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 13:04

Daar heb ik ook al aan zitten denken, maar het enige wat ik kan bedenken is dat we zo'n jaar of 6 geleden van achteren zijn aangevallen door een hond. De hond heeft niet echt doorgebeten en wilde denk ik gewoon spelen, maar hij was er wel van geschrokken. Hij reageert sindsdien ook opgefokt op honden, vooral als ze ongelijnd rondlopen.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:05

Ik hbe dat ook met anna maar als iets engs is stap ik af klik ik de longeerlijn vast en laat haar lekker nsuffelen zodat ze weet dat het niet bang is. Heb die longeerlijn altijd mee voor de dingen waar ze bang voor is. net zoals ee plas water was ze eerst ook bang voor nu sjoest ze er door heen omdat ik er eerst zelf doorheen ben gaan huppelen nou zijn vond dat ook leuk op een gegeven moment en was er neit meer bang voor. Ik heb ook al een paar keer met haar wat takken en grote bossen en etc. neergelegd in de bak daar is ze altijd nog wle een beetje bang van maar ze begint er al tegen aan te trappen enzo Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:06

oei als ie al zo lang treintje heeft gelopen word het erg moeilijk dat af te leren,
dat er nog plaatsen zijn waar ze dat doen zeg, pfff ik heb zo'n hekel aan die treintje-lessen,
alleen degene die voorop zit die leert sturen, de rest hobbelt er maar achteraan .

ga veel met m buitenrijden, en zet m aan het werk zoals hierboven ergens ook al word genoemd,
het zal lang duren, maar uiteindelijk zal ie wel rustiger worden

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:08

Vergeet het maar dat je dat nog goed gaat krijgen...

Dat paard heeft in die 18 jaar nog nooit leren vertrouwen op de ruiter. Het heeft altijd vertrouwd op de groep en is dáárom braaf geweest in de groepsritten.

Je wilt, als je het nog de moeite waard vind met dit oude paard, het paard leren te vertrouwen op zijn berijder. Dus - in de bak, jij en hem, alleen en dressuurmatig rijden. Zo'n paard wil je eerst dressuurmatig goed aan de hulpen hebben wil je verder mee kunnen komen in het bos... Daar gaat dus wel een héle lange tijd overheen. Niet leuk voor je paard en niet leuk voor jouzelf.

Dus waarom niet meer gewoon genoegen nemen met een plaatsje in het midden van de groep tijdens een bosrit?

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 13:13

Als je met een groep buiten gaat rijden kun je moeilijk met 10 man naast elkaar gaan rijden. Eens in de zoveel tijden rijden we in de bak of op de baan en dan rijden we ook allemaal voor ons zelf. Of we rijden allemaal stukken voor onszelf en spreken weer een tijd en plaats af om te verzamelen. Hij heeft dus wel vaker alleen gereden en ik ben ook in het verleden veel met hem weggeweest, maar het is inderdaad zo dat het groepsgevoel er helemaal in is gesleten.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:18

Houd hem aan het werk, hij moet met zijn hoofd bij jou zijn. Dat lijkt een beetje egenstrijdig met het ontspannen buitenwerken, maar dat komt dan later stap je voor stapje vanzelf.
Blijf zelf ontspannen zitten, geef voldoende teugel. Als er al iets spannends gebeurt doe dan alsof er niet, maar dan ook niets bijzonders aan de hand is.
Watik ook alstijd doe en dat is misschien een beetje raar. Als mijn paard iets eng vind praat ik tegen hem, ik vertel hem at er gebeurt en of dat eng is of niet. Mijn stem is blijkbaar kalmerend voor hem.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:31

Denk dat je het met veel geduld en oefenen het er wel een heel stuk uit kan krijgen.
Het langs de groep laten galloperen vraagt om moeilijkheden inderdaad.
Als je achteraan rijd zou ik hem liever op een volte gooien dan voorbij stuifen aan de rest.
Houd voldoende afstand aan het laatste paard.
Verder zou ik langzaam aan van plaats veranderen, beginnen halverwege en paarden voorbij laten later jij weer passeren enz.
Het kan ook helpen om het paard wat werk te vragen.
En evt geruststellen met je stem als je merkt dat hij achterom wilt kijken en hem vooral rechtvooruit laten richten.
Een beetje consequent zijn als hij voor in de groep ook dingen aan het verzinnen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:03

Jouw paard is gewoon geen held, en heeft al die jaren niet geleerd dat een ruiter een betrouwbare leider is. Het zal niet makkelijk zijn om dit probleem om te buigen, maar het is zeker wel mogelijk. Ik zou hiervoor absoluut gaan grondwerken. Maakt niet uit welke 'goeroe' je volgt of dat je je eigen mix maakt als je weet waar je het over hebt, maar jij moet voor je paard een betrouwbare leider worden.
Cursusje schrik- en obstakeltraining zowel aan de hand als onder het zadel zou jou ook goed kunnen helpen.

Aanraders als ondersteuning:
Het boek 'het paard als partner', waarin je meerdere visies op natural horsemanship kunt lezen en waar nuttige en direct bruikbare oefeningen in staan.
Training: zie de website van het Balingehof, of PB Monya even.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 15:08

Tjaldur schreef:
Daar heb ik ook al aan zitten denken, maar het enige wat ik kan bedenken is dat we zo'n jaar of 6 geleden van achteren zijn aangevallen door een hond. De hond heeft niet echt doorgebeten en wilde denk ik gewoon spelen, maar hij was er wel van geschrokken. Hij reageert sindsdien ook opgefokt op honden, vooral als ze ongelijnd rondlopen.

Mischien een een schriktraining met een hond doen?
Een kennis met een goed getrainde/opgevoede hond, die wellicht kan helpen?
Als je de angst voor honden kunt verminderen/wegnemen kun je dat achteromkijken enz. ook aan pakken. Maar als het echt al een vaste gewoonte is geworden is dat moeilijk hoor.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 15:25

Joh dat klinkt als een rottig probleem...
Ik weet niet of je gebonden bent aan groepsritten, maar als ik jou was, zou ik voorlopig alleen (of met zijn tweeen) naar buiten gaan. Inderdaad negeren als hij schrikt en zeker niet met korte teugels rijden. Als bang bent dat hij weg schiet en je gaat er al gespannen met korte teugels op zitten... dan voelt hij dat er werkelijk iets niet pluis is.
Blijf zelf ontspannen zitten, maak jezelf zwaar, of ga een beetje onderuitgezakt zitten, houd je been af, en laat de teugels een beetje vieren. Als hij iets spannend vind, laat je hem even kijken, maar maak er geen hoofdzaak van en blijf er niet te lang bij stil staan. praat af en toe tegen 'm op rustige en lage toon, dat stelt gerust. Zeg niks als hij wat eng vind, want dat bevestigd dat iets eng is.
Wat heel goed werkt bij spanning is dat je even een stukje gaat draven, vooral in het begin van de rit.
Ik zou absoluut nooit afstappen, dat veroorzaakt alleen maar stress.

ben benieuwd of het werkt, laat je het even weten?

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 17:16

Vandaag ben ik wat verder weg geweest en het ging in het begin heel goed. Helemaal niet kijkerig, gewoon lekker fris. Ik reed na een half uur op een zandpad, met aan de rechterkant een brede sloot. Aan het einde van die weg was een houten slagboom, waar we omheen moesten (dus zeg maar een smal stukje tussen slagboom en de sloot). En net voor die slagboom lag een zwarte plastic ton. Paniek! Hij gaat op zijn achterbenen staan, draait om en rent zo'n 100 meter terug alsof hij door de duivel op de hielen gezeten werd. Echt heel hard, terwijl de grond bevroren was en daardoor in stap al amper begaanbaar. Toen ik hem stil had ben ik gewoon teruggegaan alsof er niks aan de hand was en na wat dribbelpasjes durfde de held op sokken er toch snuivend en wel langs te lopen. Al lagen we dus bijna in de sloot Clown
En het vervolg van de rit was weer erg gespannen. Overal zaten kabouters, waarvoor je dus in een hele asociaal harde galop moet gaan rennen Nors opkijken Pas toen de stal weer in zicht was voelde ik hem ontspannen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:19

Leuk dat het 1e gedeelte goed ging. 2e ging dan wat minder, maar ik zou zeggen blijven proberen, en mischien wat korter maken, zodat het paard er een positieve ervaring aan over houd.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:53

Fijn om te horen dat het goed ging, op even de plastic ton na en de het laatste stukje naar huis.
Heel goed dat je hem na het stijgeren en terug rennen hem er toch langs hebt gekregen zonder gekke dingen.
Zo moet je er toch langzaam aan doorheen en jij hebt tenslotte gewonnen vandaag.
Probeer hem terug te nemen op weg naar huis.
Maar het klinkt voor mij toch als een eerste overwinning nu langzaam aan blijven oefen en je zult zien dat de boskabouters steeds minder worden.
Heel veel succes verder.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 14:03

Heb een flinke buitenrit achter de rug met twee stalgenoten. Ik snap er niks van, hij was zo mak als een lammetje! En toen die andere 2 flink herrie gingen schoppen, omdat er een onbekend paaltje langs de weg stond, liep meneer zonder blikken en blozen door Huilen van het lachen

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:10

Hahaha Haha! goed nieuws dus.
Misschien had hij het gisteren echt even nodig om goed te schrikken en voelde hij zich ook lekker dat hij tenslotte gepasseert is aan de plastic ton.
Langzaam aan komen jullie er wel, en hoe meer enge dingen jullie alleen passeren hoe dapperder hij elke keer zal zijn.
En jij zal ook steeds zekerder worden.
En zo groeien jullie samen.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 16:02

Nog bedankt voor de reacties. Het probleem heeft zich eigenlijk vanzelf opgelost. Hij moest gewoon nog even wennen. Valt ook niet mee als je 10 jaar gewend bent om met een beginnertje van 6 op je rug achter de volgende aan te sjokken Ach gut . Ik rij nu vaak buiten en hij loopt nu gewoon relaxed. Soms hoort hij nog wel eens iets achter zich waar hij een beetje bang voor is, maar hij rent nu niet meer met idiote passen weg.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:10

Geweldig!

Veel buitenritplezier dan!!! Haha!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:13

Wow echt fijn om te horen.
Heel veel plezier en fijne buitenritten toegewenst samen.