jong paard loopt met contra-buiging en valt naar binnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

jong paard loopt met contra-buiging en valt naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 12:27

Hallo,
Ik loop tegen een probleem aan met het rijden van mijn jonge paard. Ze loopt nogal snel in contra-buiging (weet niet of dat woord bestaat Clown )
Als ik op de linkerhand rijd loopt ze dus naar rechts gebogen, ik heb dan ook het gevoel dat ze echt scheef hangt, tegen mijn binnenbeen aan. Dit gaat in combinatie met snel naar binnen vallen, vooral in de wendingen. Ze doet dit op zowel de linker- als de rechterhand.
Hebben jullie enig idee waarom ze dit doet, en kunnen jullie tips geven over wat ik er aan moet doen?
Alvast bedankt!

magic_lover

Re: jong paard loopt met contra-buiging en valt naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:27

mijn paard had dat op de rechterhand, dus met contra-stelling naar links.

die was gewoon ontzettend scheef, en kwam deels bij mijn zadel weg, die totaal niet goed lag, en deels bij mijzelf omdat ik die binnenhand(rechterhand) teveel vast hield, pakte zij het bit op rechts dus ook vast, met het gevolg dat ze totaal niet meer wou buigen op rechts.
het is nu al een stuk beter in de hals is ze al een stuk losser maar de lengtebuiging blijft toch nog een moeilijk punt, maar is natuurlijk ook niet in 2 week opgelost (ik ben er nu al een paar maand mee bezig)

dus proberen je binnenhand voor jou dus je linkerhand te ontspannen (kan vanaf hier niet zien of je die vasthoud Knipoog) en hem daarmee niet naar binnen trekken, dus rijden op de buitenteugel en binnenbeen,en dan proberen met je benen en je zit hem weer wat rechter te krijgen, veel slangevoltes, voltes rijden om hem weer een beetje soepeltjes te krijgen zodat ie gaat buigen om je linkerbeen, succes! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:29

Teveel buitenteugel en te weinig binnenbeen, in combinatie met het evenwicht en steun zoeken wat een jong paard doet. Je oplossing zit 'm in lekker lange lijnen rijden. Eerst evenwicht leren vinden, sterk worden. Heb je een mogelijkheid om buiten te rijden met het paard? Lekker rechtuit op zand-/bospaden is heerlijk om een jong paard te leren voorwaarts en in evenwicht te lopen.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 10:00

Klinkt idd als een balans probleem (wat zo ongeveer alle jonge paarden hebben), een goede oefening zou kunnen zijn om a-c lijn te rijden en dan veel van hand te veranderen. Ga ook andere dingen na, zit jij recht, is je gewicht goed verdeeld, houd je niet onbewust meer druk op de ene teugel etc...
Succes ermee!

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:08

mijn oplossing: beginnen met puur laterale hulpen dus eerst alleen de binnenkant, je wilt hem nu dus eigenlijk echt naar buiten wegrijden. je vraagt dus met je binnenteugel en duwt door met je binnenbeen. je buitenteugel blijf je dan nog even af (licht ondersteunen). als je hem dan op een moment naar buiten kunt rijden dan kun je steeds meer je buitenteugel erbij pakken en je buitenbeen om hem beetje te begrensen en dan kun je steeds meer met je binnenbeen naar je buitenteugel toe gaan rijden (diagonale hulpen) en op een gegevenmoment kom je op het punt dat je binnen los kunt laten.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 22:18

Bedankt voor alle reacties!
nog even een toevoeging, staat er misschien niet al te duidelijk;
Op de linkerhand buigt ze naar recht, maar op de rechterhand doet ze het dus precies andersom, en buigt ze naar links. Ik heb dus niet het idee dt ze scheef is..

@ Sonja: Ja, ik heb gelukkig de mogelijkheid buiten te rijden, de stal ligt aan het bos, ik hoef het hek maar uit te stappen Knipoog
Nog niet vaak naar buiten geweest (2 keer pas, om te laten wennen. wel aan de hand), maar dat zal ik eens wat vaker gaan doen!

@ xxxfhxxx: Dit heb ik vandaag dus tijdens het rijden gedaan, en hielp echt al wel! Eerst begon ze echt te vervelen, maar ik hield vol met binnenbeen + binnenteugel, en toen opeens viel het kwartje! Ze liep nog wel iets met verkeerde buiging, maar viel al een stuk minder naar binnen, ik kon haar netjes terug op de hoefslag zetten.
Wat ze ook doet is in 2 hoeken van de bak juist ontzettend naar buiten vallen, dan beukt ze gewoon tegen het schot aan, en na de bocht valt ze weer meteen naar binnen.
Ik heb het vandaag dus met laterale hulpen geprobeerd, maar daar ging ze juist tegenin. Moet ik dit dan toch gewoon volhouden?
En dat vroeg ik me ook nog af, geeft het niet dan dat ik haar nu meer op de binnenteugel rijd? Omdat ze eigenlijk op de buitenteugel moet leren te lopen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 08:50

Klinkt idd als een balans probleem, is een normaal ieta dat een jong paard het hoofd naar buiten draagt, ook oudere paarden die fout zijn rechtgericht hebben vaak dit probleem.
Ik zou gaan werken aan de dubbelen lijnen en ook veel handwerk doen en je vooral bezig houden met het rechtrichten , zodat het paard goed in balans leert lopen, begin gewoon bij de stap en leg het je paard uit, is niet makkelijk voor een jong paard om ineens met een ruiter in balans moeten lopen, dat moet gewoon geleerd worden, ook veel beter voor zijn lichaam.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:05

Inderdaad een balansprobleem en waarschijnlijk deels het jouwe. Heb je les?
Wat de meeste ruiters doen als het paard naar binnen valt is de buitenteugel aannemen en het gewicht op de buitenzitbeenknobbel zetten. Dat heeft dus een averechts effect, want dan duw je met je gewicht het paard juist in die contrastelling en naar binnen.
Ga eens voor jou gevoel overdreven op je binnenzitbeenknobbel zitten en 'grond' je binnenbeen (daarmee bedoel ik dat je je been lang maakt, alsof de aarde extra sterk aan je binnenbeen trekt). Op die manier zijn de hulpen logischer voor het paard, want dat wil het zwaartepunt onder jouw gewicht hebben en zal naar binnen buigen en je kunt sterker inwerken met je binnenbeen. Til je binnenhand iets op, zodat hij iets hoger is dan je buitenhand en neem de buitenteugel aan.
Let wel: op het moment dat je gaat verzitten van buiten naar binnen, kan het paard even uit balans raken en naar binnen valen, dan is het zaak dat je er op tijd bij bent met je binnenbeen.
Een goede instructrice kan je hierbij helpen.

Verder is lange lijnen stappen, op buitenrit en veel van handveranderen over de diagonaal ook een goede oefening om balans te verbeteren.

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:38

Je kan proberen om 'm op de andere hand in contrastelling te zetten op die manier moet ie de rugspieren echt los laten en zal die zelf de rest van z'n lichaam recht zetten.

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:39

Mijne 3 ,5 jarige heeft het zelfde probleem in de hoeken, Wat ik doe is, wanneer het probleem zich voordoet een kleine volte rijden, zodat je echt de kans krijgt om het paard met je binnenbeen naar buiten te duwen, en daarna rijd ik dus nog dieper de hoek in. Ik zorg er ook wel voor dat ik hem met mijn zit dus een beetje help, dus hem ook met mijn zit de hoek in duw. Succes

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:31

Citaat:
xxxfhxxx: Dit heb ik vandaag dus tijdens het rijden gedaan, en hielp echt al wel! Eerst begon ze echt te vervelen, maar ik hield vol met binnenbeen + binnenteugel, en toen opeens viel het kwartje! Ze liep nog wel iets met verkeerde buiging, maar viel al een stuk minder naar binnen, ik kon haar netjes terug op de hoefslag zetten.
Wat ze ook doet is in 2 hoeken van de bak juist ontzettend naar buiten vallen, dan beukt ze gewoon tegen het schot aan, en na de bocht valt ze weer meteen naar binnen.
Ik heb het vandaag dus met laterale hulpen geprobeerd, maar daar ging ze juist tegenin. Moet ik dit dan toch gewoon volhouden?
En dat vroeg ik me ook nog af, geeft het niet dan dat ik haar nu meer op de binnenteugel rijd? Omdat ze eigenlijk op de buitenteugel moet leren te lopen?

wat hij doet is vasthouden op de binnenteugel, je wilt hem dus nagefelijk hebbeen op deze teugel. Dit krijg je voor elkaar door steeds ophoudingen te maken (wat je dus aan het doen bent). Ze zal in het begin idd tegen de hand zijn puur omdat ze deze nog niet wil accepteren maar dat heeft tijd nodig. over dat na buiten vallen, ik vind dat zelf veel makkelijker te corrigeren, je zou eventueel je buitenbeen iets kunnen gebruiken maar ik zelf zou eerst zorgen dat ze consequent naar buiten wilt voordat je gaat begrenzen

tunes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:43

Een simpel trukje maar mij heeft het gehlpen: kijk de andere kant op dan je paard. dus kijkt je paard naar buiten draai je je hoofd onder de zelfde hoek naar buiten. je gewicht verandert daardoor wat , gaat het paard met het hooft weer wat rechter doe jij dat ook. probeer ruim uit het hek te blijven. dan gaat het vast al wat makkelijker

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 15:07

Bedankt weer voor alle reacties!
@ midgie: Ik heb zelf eigenlijk nog nooit met lange lijnen gewerkt, en mijn paard kent dat ook nog niet. En ik zou zo eigenlijk niet weten of iemand van onze stal dat kan, om me te helpen..nooit iemand zien doen eigenlijk. Ik zal eens vragen!

@ Alicia2u: Bedankt voor je reactie! Ja, ik heb wekelijks les, nu alleen 2 keer niet i.v.m. vakantie Lachen Ik ben met je tips aan het experimenteren geweest, met dat gronden van je binnenbeen, en het werkte! Ook dat van binnenhand hoger had effect! Ze ging veel beter door de bochten, hing een stuk minder naar binnen. Bedankt dus!

@ Miss_R_horse: Ze loopt al op beide handen in contrastelling Lachen
Laatst bijgewerkt door merel90 op 30-12-07 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 15:14

@ cowgirltjuh: Bedankt voor de tip! Maar als ze zo loopt gaat ze juist vanzelf heel graag op een kleine volte, dan valt ze helemaal naar binnen. Dus geef ik haar dan niet juist haar zin zeg maar? Omdat ze zelf naar binnen wil, en dat bij de kleine volte mag.

@ xxxfhxxx: Ja, klopt helemaal. ze doet het nu al een stuk beter! Over dat naar buiten vallen, ik vind dat zelf altijd nogal eng, omdat ze dat gewoon tegen het schot aanbeukt, zowel mijn knie als haar eigen benen.

@ tunes: Ja dat kijken doe ik zelf ook inderdaad, dat werkt ook wel wat. Bedankt!

arabianpride

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:54

kijk eens naar de bouw en bespiering van je paardje. is ze aan beide kanten gelijk bespiert,
het klinkt alsof ze links iets minder massa heeft.
zo zal de druk van jou en het zadel onbewust meer op de minder bespierde kant vallen, zo ontstaat ook het naar binnen vallen/tegen het binnenbeen, en vaak voor de balans word dan het hoofd contra gesteld.
zeker jonge paarden zijn nog zoekende en hier erg gevoelig voor.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 18:56

Ik zal er eens naar kijken! Maar ze doet het beide kanten op hè? Anders zou ik ook meteen voor scheefheid gaan, maar ze loopt dus op beide kanten met contrastelling.

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:01

merel90 schreef:
@ xxxfhxxx: Ja, klopt helemaal. ze doet het nu al een stuk beter! Over dat naar buiten vallen, ik vind dat zelf altijd nogal eng, omdat ze dat gewoon tegen het schot aanbeukt, zowel mijn knie als haar eigen benen.

dan toch maar even je buitenbeen erbij, meestal als je ze een keer hard het schot inrijd kijken ze de volgende keer ok wel uit maar dat is natuurlijk niet heel vriendelijk(A) ben ik ook geen voorstander van! maar gewoon iets meer buitenbeen erbij en mocht ze echt consequent naar buiten willen dan pak je je buitenteugel erbij en ga je haar daarop na laten geven je merkt dan vanzelf dat je steeds meer die binnenteugel lost kunt laten. succes

Citaat:
Ik zal er eens naar kijken! Maar ze doet het beide kanten op hè? Anders zou ik ook meteen voor scheefheid gaan, maar ze loopt dus op beide kanten met contrastelling.

als ze dit doet zou ik ook heel erg naar jezelf gaan kijken of jij niet op beide kanten teveel naar buiten zit. probeer anders eens je buitenbeen vanuit je bovenbeen op te trekken je binnenbeen van daaruit juist langer te maken wat doet ze dan?

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 20:04

Oke weer bedankt voor je reactie, daar heb ik echt iets aan!
Ik zal het eens gaan proberen!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:06

Goed dat mijn tips werkten. Nu begrijp je wel dat je die hogere binnenhand er later weer uit moet filteren als je je paard weer in balans hebt. Probeer dus regelmatig met je gewone handhouding, bij voorkeur in alle gangen aan het einde van je training. Op die manier 'verleerd' je paard het niet. Doel is namelijk een paard op eigen benen en niet een paard wat zich optrekt aan je binnenhand.