Zusje is bang/onzeker...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

traan_beauty

Zusje is bang/onzeker...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 19:46

Hallo,

Dit keer zit ík niet met een probleem, maar mijn zusje.. Sinds kort rijd zei wat vaker op mijn o zo trouwe knollie, Trana. Ze rijd dan samen met mij (op Beauty, die sinds kort is ingereden) en mijn moeder (op de blinde, Skipta).. Het probleem is dat ze zo ontzettend 'bang' is dat ze een beetje verkrampt, en een verkeerde houding aanneemt.. Nu heb ik de laatste 3 jaar alleen op Trana gereden, en haar zoveel mogelijk op zit ect. leren reageren, maar aangezien mijn zusje dus maar vanalles doet, verkrampt, in de mond gaat zitten ect. weet mijn arme muts niet meer wat ze moet doen Ach gut . Dan spelen er ook nog dingen mee dat wij alleen buiten rijden (geen bak beschikbaar) én dat Beauty ontzettend hyper is en Trana het niet kan hebben dat ze wordt ingehaald oid..

Maargoed, dit alles maakt mijn zusje dus onzeker en nu word het eigenlijk alleen nog maar erger.. Dat denk ik tenmiste.

Zijn er misschien tips om haar méér zelfvertrouwen te laten krijgen in de pony? De pony is echt een perfecte kinderpony, je moet alleen weten wat je doet en duidelijk zijn. Mijn zusje is trouwens nog maar 9 jaar, ze rijd ook bij een manege waar ze les krijgt (nog niet echt zelfstandig, nog achter elkaar aan rijden enz.) Ik vind het dus ook nog niet gek dat ze zo weinig zelfvertrouwen heeft, maar ik wil er wel graag wat aan doen Knipoog (en dat hoeft niet in een paar maanden hoor).

Iemand?

Silence

Re: Zusje is bang/onzeker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 19:48

Misschien een instructeur aan huis nemen als ze je paardje rijd.
Zodat deze haar rustig stapje voor stapje verder kan helpen.

Nataschaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 19:50

Help het misschien als je haar alleen laat rijden? Dus dat jij niet "in de weg rijdt?"
Of misschien kun je eens kijken hoe zij rijdt en dan tips geven. Jij kent je pony het best.

madeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 19:54

Als je zusje, op de manege nog niet eens gewend is zelfstandig te rijden .. denk ik dat je ook met jou pony een stukje terug moet gaan, het is namelijk nu nog niet echt van haar te verwachten dat ze los kan rijden.
Is het geen idee om je pony aan de longeerlijn te laten lopen?
En haar dan gewoon rustig stapje voor stapje(helemaal op nieuw) aan de pony te laten wennen?

En is ze echt alleen met rijden een beetje bang voor je paardje? Of is dit ook gewoon in de omgang? Als dat het geval is misschien ook echt aan het vertrouwen tussen die twee werken door haar bijvoorbeeld gewoon een beetje lekker lang laten poetsen en alles Knipoog .

Anne_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 19:55

Heey..

Je zou het rustig kunnen opbouwen. Dan gaat je zusje eerst met één ander paard naar buiten en alleen in stap. Vervolgens laat je haar gewoon haar eigen tempo bepalen, ik denk dat ze vanzelf wel telkens een stapje verder durft. Probeer wat te kletsen of laat haar ondertussen luisteren naar een MP3-speler (als ze die heeft), misschien ontspant ze daarvan.
Weet je zusje eigenlijk wel wat de juiste houding is? Misschien (ik maak uit je verhaal op dat ze nog niet zoveel ervaring heeft) heeft ze wel nooit goed geleerd hoe belangrijk houding en zit zijn en wat voor invloed het heeft op het paard.
Je zou ook een keer alleen met haar naar buiten kunnen gaan (jij op de fiets of wandelend) en eens kijken hoe dat gaat.
Probeer gewoon eens wat dingen uit...
Succes!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 01:32

Jij wandelen en haar meenemen aan de longe. Laat haar maar zien dat de pony echt niet gek doet.
Heb ik ook zo gedaan met mijn zusje, weliswaar wat ouder maar durfde ook nooit op een paard. Gewoon erop zetten en meelopen aan een longe. Geeft ze toch een 'veilig' gevoel omdat ze vast zitten.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 10:20

Ik denk eerlijk gezegd ook dat wat jullie nu doen een beetje te veel voor haar is. Naar buiten gaan is al spannend genoeg, en dan zit er ook nog zo'n stuiterbal achter haar!! Ik vermoed dat Trana ook niet echt braaf wat aan het rondhobbelen is (aangezien je schrijft dat "muts" ook neit meer weet wat z moet doen, en aangezien zij er niet tegen kan als ze ingehaald word). Ze zal wel niet echt wat doen, maar alleen al wat onrustig of harder gaan stappen of met het hoofd gaan bewegen ofzo is voor een beginnende ruiter al best eng.
Al dit soort dingen maken het moeilijker om rustig en ontspannen te gaan zitten. Jij mag dan weten dat je paardje helemaal niks doet, maar je zusje heeft dat natuurlijk nog niet ervaren!!

Ga eerst eens met je zusje aan de hand naar buiten. Praat met haar, als Trana wat doet leg hjaar waarom waarom Trana dat doet en wat ze er tegen kan doen. Je kan iemand geen (zelf)vertrouwen geven. De enige manier waarop dat ontwikkeld word, is door ervaring. En dan ook nog alleen maar positieve ervaringen. Je moet dus op zoek naar die manier van rijden die voor je zusje vertrouwd voelt, waarin ze absoluut niet angstig of gespannen is. Dat ga je dan doen, en als dat betekend dat ze rondjes door de wei wil stappen aan de hand, dan is dat wat je moet doen. Pas als je zusje er zelf klaar voor is, kan je een stapje verder gaan. En dan mag een eerste keer nog best eventjes spannend zijn, als ze maar snel genoeg merkt dat het echt kan. Dus kleine stapjes vooruit.

Zorgen voor goed les op Trana kan ook helpen. Is het niet mogelijk dat ze een aantal keer met Trana naar de manege gaat voor privéles???

Succes er mee!

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 10:55

Misschien dat alleen Trana een ritje maakt zonder Beauty en het paard van je moeder erbij? Dan maakt Trana zich ook niet druk dat ze wordt ingehaalt.

En voor je zusje, doe oefeningen met haar als met ogen dicht over een balkje rijden en met de handen uitgestrekt (dus dan laat ze de teugels los). Gewoon allemaal dingetjes die best wel eng lijken om te doen, maar wanneer ze goed gaan zal ze denken 'Hee, ze doet niets, en blijft lief.' en dan zal ze meer vertrouwen in haar zelf gaan krijgen, waardoor ze ook weer wat zekerder op het paard zit.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:19

Lalidan schreef:
Ik denk eerlijk gezegd ook dat wat jullie nu doen een beetje te veel voor haar is. Naar buiten gaan is al spannend genoeg, en dan zit er ook nog zo'n stuiterbal achter haar!! Ik vermoed dat Trana ook niet echt braaf wat aan het rondhobbelen is (aangezien je schrijft dat "muts" ook neit meer weet wat z moet doen, en aangezien zij er niet tegen kan als ze ingehaald word). Ze zal wel niet echt wat doen, maar alleen al wat onrustig of harder gaan stappen of met het hoofd gaan bewegen ofzo is voor een beginnende ruiter al best eng.
Al dit soort dingen maken het moeilijker om rustig en ontspannen te gaan zitten. Jij mag dan weten dat je paardje helemaal niks doet, maar je zusje heeft dat natuurlijk nog niet ervaren!!

Ga eerst eens met je zusje aan de hand naar buiten. Praat met haar, als Trana wat doet leg hjaar waarom waarom Trana dat doet en wat ze er tegen kan doen. Je kan iemand geen (zelf)vertrouwen geven. De enige manier waarop dat ontwikkeld word, is door ervaring. En dan ook nog alleen maar positieve ervaringen. Je moet dus op zoek naar die manier van rijden die voor je zusje vertrouwd voelt, waarin ze absoluut niet angstig of gespannen is. Dat ga je dan doen, en als dat betekend dat ze rondjes door de wei wil stappen aan de hand, dan is dat wat je moet doen. Pas als je zusje er zelf klaar voor is, kan je een stapje verder gaan. En dan mag een eerste keer nog best eventjes spannend zijn, als ze maar snel genoeg merkt dat het echt kan. Dus kleine stapjes vooruit.

Zorgen voor goed les op Trana kan ook helpen. Is het niet mogelijk dat ze een aantal keer met Trana naar de manege gaat voor privéles???

Succes er mee!

Helemaal mee eens Ja Desnoods klik je een longeerlijn aan de pony en loop je er dan buiten naast terwijl je zusje op de pony zit of laat je haar op de pony in de bak rijden terwijl jij in het midden staat met de longeerlijn aan je pony. Laat haar dan oefeningen doen als de oren van de pony aanraken, de staart van de pony aanraken, haar tenen aanraken etc. Leg haar ook uit op welke hulpen de pony goed reageert. Gewoon rustig aan doen en stapje voor stapje opbouwen als ze daar klaar voor lijkt te zijn en dan komt het helemaal goed.

Mn zusje was eerst ook bang voor ons vorige paard. Ik heb haar toen (in het begin dus) ook wel eens met longeerlijn aan het paard door de bak laten rijden om zo het paard te leren vertrouwen. De laatste jaren durfde mn zusje zelfs meer met het paard dan ik *LOL*

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 18:57

Wauw, wat een reacties!

Heb ze allemaal aandachtig gelezen en er zitten zeker goede tips bij, héél erg bedankt!

Dat aan de longe heb ik vanochted al uitgeprobeerd. Eerst heb ik mijn zusje geleerd hoe je Trana het beste kunt longeren, en daarna is zij erop gegaan en heb ik vanalles uitgelegd, en heeft ze zelfs een stukje (redelijk) zuivere tölt gereden, en lukte het haar om te bepalen wanneer draf/tölt.. *trots*
Ik ben ook achter een aantal probleempjes gekomen in haar houding waar Trana heel heftig op reageert.. Nu moest ze dus zonder handen aan de longe rijden ect.
iig was ze vandaag héél erg enthousiast en ik ben van plan dit de eerste tijd te doen, en het daarna op te bouwen Lachen (door buiten met de longe te rijden enz.).

En ik heb ook zitten te denken dat het misschien inderdaad beter is als ze de eerste tijd nog maar niet met Beauty en mij meegaat...

Nogmaals, héél erg bedankt! Haha!

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:03

ik denk dat je het nu wel goed doet,maar ik heb er niet zoveel verstand van

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 00:52

Wat je nu doet is heel goed.
De tips zijn inderdaad erg goed.
Longeeer/zitlessen zijn zeker goed.
Voor jonge kinderen wordt het vaak minder eng als het een spelletje wordt. Dus misschien kan je haar een bekertje met water geven en dan moet ze zo ontspannen mogelijk blijven zitten in draf en dan blijft er het meeste wat er in zitten.

Of ga in stap (en later misschien in draf) haar laten slalommen (eventueel achter een ander aan of met jou aan de hand).
Wat je ook kan doen: is met haar en de pony voltige gaan doen. Haar de 6 basisoefeningen leren (voor zover pony geschikt is en staan zou ik haar zo snel niet laten doen of het moet echt 100% vertrouwd zijn) als de molen en de vlag.
Verder: werken aan onderling vertrouwen en zorgen dat ze begeleiding krijgt bij het rijden.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 15:03

Dankje voor de reacties Lachen .

Spelletjes doen, dat is ook een goed idee! En mijn pony is zeker wel geschikt om 'rare' dingen mee te doen en waarschijnlijk wordt het vertrouwen alleen maar groter van mijn zusje Lachen (moet ik er wel voor zorgen dat we geen dingen gaan doen waarbij iets mis kan gaan, natuurlijk Sigaar ).

Nogmaal bedankt!

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 16:36

Meer dingen laten doen dan alleen rijden misschien? Ook lekker poetsen, wandelen, etc. Zodat ze een beetje vertrouwd raakt met de pony Lachen