Tips Voor Heet Paard Rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Tips Voor Heet Paard Rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 16:35

Hallo,

Er zijn hier vast wel bokkers die een heet paard rijden
Ik heb er dus ook zo 1

Ik kan absoluut geen been aanleggen want ze zet d'r rug vast en weg ontspanning..puur vluchtgedrag
op voltes kan ik inmiddels mijn been iets aanleggen zonder dat ze verstijft..
maar SBW hoef ik in draf niet te vragen want dan ontploft ze weer.
in galop crossen we de baan door
en als ik dan uit de galop kom is ze weer helemaal gestressed en gaat ze uitgestrekte draf de baan door..

Hoe kan ik hier het best mee omgaan?????

zelf zit ik superstil (zegt iedereen) en tel heel vaak tot 1000, liedjes zingen te paard doe ik ook
Ik rijdt veel figuren maar van tempowisselingen wordt ze bloedheet, net als de galop.

Wie o wie heeft voor mij de gouden tip????

Cortes_

Re: Tips Voor Heet Paard Rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 16:43

Overgangen rijden misschien, dan wordt ze scherper aan je hulpen.

ponypret

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:20

hoi ik las net je berichtje en het klinkt precies zo als wat ik had met mijn pony!
Het punt bij mijn pony was dat ze rechtgericht moest worden en haar zadel paste niet zoals het hoorde!
Ik had ook veel problemen met rijden en in galop vloog ik en dat aarde uit in paniek en bokken.Ze had duz pijn in de rug en wist niet waarheen daardoor,ze wou onder het zadel uit!

Dus misschien heel goed om je paard eens recht te richten?

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:33

idd veel overgangen rijden en goed op je benen terug laten komen, veel succes ermee Knipoog

Jemilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:37

Zelf ten alle tijde rustig blijven en dat ook kunnen blijven uitstralen. Je hulpen gecontroleerd blijven geven en zelf het overwicht houden, 'de touwtjes letterlijk in handen houden'.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:37

overgangen rijden, longeren voor je gaat rijden (en dan voornamelijk laten galoperen)
En in galop maar een paar meter galoperen en dan weer terug en dat uitbreiden...

verder heb ik nog 1000000000 tips die misschien wel bij jullie zouden kunnen passen maar ik zou opzoek gaan naar een goede lesgever Knipoog

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 17:53

hmm.. de gouden tip zit er nog niet tussen

even voor alle duidelijkheid

ik heb een hele goede instructriese
paard is van binnen 100% in orde (is al heel erg vaak nagekeken)
staat sinds kort op kalmeringkruiden (haalt net de kop eraf)
zadel is op maat gemaakt en 2 weken geleden nog nagekeken

Er wordt hier geadviseerd veel overgangen te rijden, maar daar wordt ze juist heet van...
dus dan zoek ik het juist op ofniet?
Laatst bijgewerkt door Ladygiroc op 25-12-07 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:54

hoe vaak per week rijd je op haar?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 17:55

ik rijd ze 3 a 4 keer in de week, 2 dagen passoa aan de longe, en 1 dag vrij

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:59

Misschien iets minder voer geven, of juist nog vaker rijden??

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 18:02

hmm.. het vaker rijden heb ik al geprobeerd. veranderde niks

ze krijgt al weinig voer, en al helemaal geen haver Knipoog

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 18:07

Inderdaad, van overgangen rijden wordt mijn (hete) paard ook alleen maar heter.
Vooral zelf rustig blijven (zitten), niet teveel aan de teugels komen (probeer eens zonder bit te rijden, als je dat al niet deed) uiteraard zonder sporen en veel rustig werk doen, werkt voor mij. Consequent blijven en niet toestaan dat ze gaat versnellen als jij dat niet wil.
Al gaat het hete / drukke / nerveuze er nooit helemaal uit, zit er nu eenmaal in geprogrammeerd en t enige wat ik nog kan doen is het in toom houden. Maar haar leren niet nerveus te zijn wordt m niet meer, vrees ik. Knipoog Alleen om hoe erop te reageren.

Wat zegt je instructrice?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 18:14

Je kunt overgangen op twee manieten rijden, om een paard voorwaartser of juist meer terug te krijgen. Met mijn verzorgje ging het in het begin ook een beetje zo, ontploffen voor je been en crossen... Nu gaat het veel beter, maar waardoor?
Volte sluiten als ze er vandoor wil, overgangen terug veeel oefenen, voor het rijden even losgooien, veel stapwerk, been altijd gebruiken; duidelijk zijn zo van: op deze sterkte hulp wil ik dat je dorstapt, hierop draaf je aan. Ook combinatie met stemcommando hielp. En om haar iets af te stompen voor je been; ernaast lopen en (kleine, jaar of 9) kinderen erop. Die komen vaak per ongeluk tegen de buik, zonder dat er iets mee bedoelt wordt. Zoek dan wel iemand die durft, maar vaak relaxen ze makkelijker dan wij Lachen Ook de wei op hielp bij mij enorm. staat nu altijd buiten. Misschien helpt het? Succes in ieder geval... en geduld!

Wat sflj zegt klopt trouwens ook heel goed; je hebt nu eenmaal hete en flegmatieke paarden, je moet er maar van houden!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 18:22

ja overgangen terug lukt wel. Sporen rijdt ik niet mee.
Zomers als de dag en nacht op de wei staat is het net zo erg als swinters op stal.

Mijn instructriese heeft haar zelf 2 jaar gereden (voordat ik haar kocht) en had er af en toe d'r handen aan vol.

Kinderen erop zetten is vragen om moeilijkheden.

je moet een paard op je benen rijden maar hoe doe je dat als je paard vlucht voor je been en dan alle spieren vast zet, gaat steigeren en vervolgens een week stil staat omdat ze haar rug vast gezet heeft?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 18:30

ik snap heel goed waar je mee zit, ik heb zelf ook n paard die heet is, zn hoef niet omdraaid voor n rodeorit of n potje stijgeren als ik hem te veel terug rijd.

wat ik nu met hem doe is vaak tussen door even stappen aan lange teugel rust dr weer in en dan weer gaan werken, hij wordt er verbazend een stuk rustiger van. Hij begint nu te leren als hij zich te druk maakt dat hij niet harder mag maar alleen eerst moet gaan ontspannen, omdat hij graag wat doet ontspand hij zich nu steeds sneller.
Het juist moe rijden of longeren helpt bij hem niet daar wordt hij alleen maar drukker van.
mijn paard reageerd ook heel fel op t been maar ik blijf hem dr aan houden voltes rijden en terug nemen en als hij dus te heet wordt.

ik hoop dat je dr uit komt.
succes

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 18:33

ja dat zou ik inderdaad eens kunnen proberen..

rijd rijdt ik bv. een uur en dan na een half uurtje geef ik even lange teugel..maar zou dat een vaker kunnen doen idd.

als ik met andere rijdt en die klikken met de tong ofzo of paarden die nogal geluid maken tijdens het werk, dan wordt het helemaal erg, dan stop ik ook vaak want dan komt het echt niet meer goed..

hartstikke zonde want het is een leuk paardje (zie mijn onderschrift) maar ik weet echt niet meer hoe of wat ik moet doen..

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 18:34

Tsja... ik rijd er af en toe ook zo een... wat vooral bij mij hielp was zelf het tempo bepalen dus als zij hard gaat wil jij stappen(of halthouden) en doet ze dat wil jij weer harder(stappen draven maakt neit uit) maar vooral met je been blijven rijden. Noooit afsteken! maar ook niet schoppen of knijpen ofzo. gewoon constant aangelegd houden en je hulpen geven. houd het paard niet aan de voorkant op de rem. geef het de vrijheid maar ho is ho. Het duurt even maar je krijgt ineens resultaat. Maar onthoud: blijf van de voorkant af als je er niet aan hoeft te zitten. (ik hoop dat dit duidelijk is en anders stuur je me maar een pm) (8jes rijden met een langere teugel helpt ook maar probeer dit te combineren met wat hierboven staat)

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 18:43

Zorg er iig voor dat je je been absoluut niet afsteekt.. Probeer gewoon elke keer met iets meer been te gaan rijden.. En probeer op jou tempo te rijden.. Wil zij sneller, ga jij iets onder haar normale tempo!!
Ik weet niet of je dat ook doet, maar neem elke keer met rijden/longeren ook de galop mee!! (Dit deed ik dus niet, maar sinds ik het wel doe, is Hannes een stuk rustiger in de galop!!)
Na de galop misschien even stappen aan de lange teugel, kan misschien ook helpen.. En gewoon tussendoor zo nu en dan even lange teugel geven, en belonen!!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 18:45

aan de longe pak ik heel vaak haar heetste punt en dat is de overgang naar galop en teruf naar draf. ook het verruimen en het terug laten komen neem ik mee in de longeertraining. Ik steek mijn been niet af maar spoor mijn paard ook niet aan..wel als ik naar draf etc wil en terug wil maar net als in voltes enzo stuur ik op mijn zit

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 18:51

Wat jij zegt, het lijkt heel erg op vluchtgedrag.
Als ik jou was zou ik het met grondwerk proberen op te lossen. Misschien er een freestyle instructreur bijhalen. Daarmee kun je proberen eerst vanaf de grond controle te krijgen over het tempo. Daarna kun je dan ook tijdens het rijden het tempo van je paard bepalen.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 18:53

Ik ga helemaal mee met wat Basisbrok hierboven zegt. Ik heb precies zo'n paard.
De kunst is juist been eraan houden (ze zal er toch aan moeten wennen) en toch ook overgangen. De mijne werd er ook ontzettend heet van, maar daar moeten ze doorheen. Ze is nu nog steeds (ik heb haar nu bijna 11 jaar) ontzettend snel gespannen en op d'r teentjes getrapt, maar wel enigszins beheersbaar .. nog steeds ontzettend gevoelig op het been. Het is een soort van natuurlijke reactie van ons mensen om bij een druk paard het been er niet aan te willen houden (is tegenstrijdig), maar dat moet juist wel ... en dat vergeet ik ook nog steeds vaak tijdens proefjes helaas.
Hoe ik m'n rij-uurtje invul hangt heel erg af van hoe ze die dag aanvoelt. Vaak toch wel overgangen en vooral zijgangen. Die zijgangen helpen bij mij heel goed om haar weer bij mij te krijgen (voor mij vooral keertwending om de achterhand, travers en appuyementen, maar ik weet niet hoe gevorderd jij qua oefeningen bent). En die overgangen ook steeds afwisselend met ontspannen de hals strekken of iets anders waar ze wel van ontspant, zodra ze echt te heet worden van een paar overgangen achter elkaar gewoon ff iets ontspannends doen en later weer proberen. Hetzelfde geld voor tempowisselingen, deze moet je in het begin gewoon heel minimaal vragen. Hele kleine hulpen, het is eigenlijk alleen maar super dat ze zo gevoelig reageert (nu dan nog vanuit angst zeg jij, maar later kan dat omgezet worden in gewoon gevoelig zijn op je hulpen .. moet je blij mee zijn). En belangrijk, belonen!
Gewoon lekker aan het werk zetten (afwisseling, heel erg veel afwisseling) en maar volhouden ... EN rustig blijven Bloos
Ik zal op Lady nooit gauw lekker kunnen lanterfanteren in de bak, daar is ze gewoon het type paard niet voor Lachen

edit: nav. wat door mienetje wordt gezegt:
Je paard op JOU tempo rijden ja, maar dan maakt het niet uit of dit nou onder of juist boven haar eigen tempo is. Het hangt er maar net vanaf wat op dat moment het beste werkt. Een paard wat graag op behoorlijk tempo wil lopen steeds maar terug willen rijden explodeert op een gegeven ogenblik. Helpt bij mij ook heel vaak: gewoon op net boven haar tempo rijden (vooral draf), ga maar eens een aantal voltes of rondjes echt boven haar tempo draven .. ze komen vanzelf terug. In galop werkt dit bij de mijne overgens niet, daar geld voor: kleine stukjes.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 19:04

ik heb weleens gedacht van dan ga je toch in volle draf heel de baan door, je wordt vanzelf rustig. Maar sta daar toch niet helemaal achter.

de zijgangen gaan in stap super! paard kan niet galoperen maar een stap appuyementje Knipoog schouderbinnenwaarts gaat in stap ook goed net als travers maar zodra ik in draf mijn hulp geeft onploft ze gewoon. Als ik dit in stap doet wordt ze idd rustiger en meer geconcentreerd op mij.

lange teugel hoef ik ook niet te geven als ze net ontploft is want dan gaan we dribbelen

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 19:07

stel nou dat ik iets aan het doen ben en ik voel spanning of een ontploffing aankomen, moet ik dan gaan stappen met lange teugel of niet? Want lange teugel is wel ontspanning en rust erin terug, Maar is ook een beloning?

Wat denken jullie

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 19:13

Een martigaal kan wonderen verrichten. Ze kunnen dan hun rug minder snel vastzetten, en je blijft in de bochten het overwicht houden. Ik heb mijn gruwelijk hete paard 1 jaar met martingaal gereden, en daarna stap voor stap afgebouwt. Bij mij heeft het wonderen verricht. Het mooie van een martingaal is dat het nog ruiter nog paard in de weg zit behalve als het paard gaat klieren. Snap dat overgaan op hulpteugel misschien vervelend voelt, maar het is uiteindelijk zoveel fijner voor ruiter èn paard. En als ze het principe doorhebben kun je weer af gaan bouwen.
Hoop dat je wat aan mijn tip hebt.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 19:15

ik rijdt ze nu op een slof. NIET om af te remmen maar ze loopt op de slof iets onspannender.

Ze loopt ook niet sterren te kijken ofzo.. als ik er een martingaal aan zou hangen zou ik niet veel verschillen.