Opnieuw zadelmak maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cortes_

Opnieuw zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 16:33

Hallo,
ik heb net een maand een paard uit spanje. Het is een ontzettend lief paard, dat graag voor je wilt werken. Maar er is een probleem, zodra je op hem gaat zitten, gaat hij dribbelen, en valt gewoon niet ontspannen te krijgen. Met wandelen (wat hij egt geweldig vindt) het ik mijn hand op zijn rug gelegd en hij werd gelijk ook al dribbelig, alsof je er op zit. Hij heeft in spanje ook niet zo'n geweldige tijd gahad, waardoor hij ook bang is in de omgang. Moeten we hem nu opnieuw laten wennen aan gewicht op zijn rug en wat zijn dan goede oefeningen?

Het licht niet aan het tuig, als je naast hem loopt met zadel en hoofdstel is hij heel makkelijk.

Gr, Darcy

tamary

Re: Opnieuw zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 16:43

Laat hem nakijken, misschien heeft hij ergens last van.
Verder let op je spierspanning in je bovenbenen met rijden.
En als hij gaat dribbelen met wandelen vraag hem dan halt te houden en haal je hand pas weg als hij stilstaat.
Ga ook eerst uitgebreid aan de hand aan de slag met wandelen, overal aanraken, etc. stop als het goed gaat ookal is dat na 5 minuten!
Neem de tijd, je paard is een heel andere omgang, taal, klimaat, voeding, etc. gewend, wennen aan de nieuwe dingen hier kost tijd.

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 16:48

Dankjewel. Hij is redelijk recent nageken, en als je naast hem loopt is hij rustig, je kan hem met poetsen overal aanraken zonder iets, maar als hij loopt en je doet je hand op zijn rug, dan wordt hij een beetje dribbelig. Dus ik kan me niet echt voorstellen dat er iets mis met hem is qua gezondheid. Het licht aan zijn geschiedenis. Dankjewel, maar het probleem is dat het niet echt heel erg uit maakt hoe je rijdt, gewoon het fijt dat er gewicht op zijn rug is maakt hem druk Knipoog

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 16:56

Mijn paardje was de eerste paar keer in de bak ook zo dribbelig. Maar na een paar rondjes alleen maar stappen op de hoefslag en verder niks doen was dat over.
Buiten was het over na een paar keer langs het hek te rijden ipv direct terug naar stal. (en de stalhouder aangesproken over de hoeveelheid brok hielp ook een stuk.)

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 16:59

Maar ik stap elke dag een uur (draaf ong niet) en hij is niet echt ergens bang voor, behave voor zwepen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:12

Waarschijnlijk is je paard in Spanje met spaanse sporen gereden en die zijn op zijn minst gezegd niet echt vriendelijk.
Probeer maar eens om stilstaand je paard weer een beetje aan druk van het been te laten wennen. Begin b.v met een beetje swieberen van je benen zonder dat je hem echt aanraakt. Dan, als dat goed gaat, een beetje spanning op je kuit. Gaat dat goed, dan kuit, met zithulp om weg te stappen enz. enz.
Hier gaat wel wat tijd in zitten natuurlijk en krijg je niet in een week voor elkaar. Ik hoef je natuurlijk niet te vertellen dat je hem uitbundig mag belonen als hij braaf is.

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 17:37

Waarschijnlijk is hij ook geslagen, geschopt, en gezweetp. Hij is wel echt mishandeld. Maar het gewicht op zijn rug maakt hem zo druk. Ik heb net een paard keer geprobeert dat iemand er op gaat zitten en helemaal niks gaat doen, en dan ging ik er mee lopen. Na een hele tijd lopen ontspant hij dan een beetje. Maar hem hoef je niet echt been te geven, je kunt hem zo naar voren rijden met alleen je zit. Hij wil eigenlijk zo hard als hij kan lopen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:46

Cortes_ schreef:
Waarschijnlijk is hij ook geslagen, geschopt, en gezweetp. Hij is wel echt mishandeld. Maar het gewicht op zijn rug maakt hem zo druk. Ik heb net een paard keer geprobeert dat iemand er op gaat zitten en helemaal niks gaat doen, en dan ging ik er mee lopen. Na een hele tijd lopen ontspant hij dan een beetje. Maar hem hoef je niet echt been te geven, je kunt hem zo naar voren rijden met alleen je zit. Hij wil eigenlijk zo hard als hij kan lopen.

Kan het zijn dat die mishandelingen juist onder het zadel gebeurd zijn?

Als je zit al genoeg is om het voorwaarts te krijgen is een beenhulp waarschijnlijk te zwaar. Dus of zelf met lichtere hulpen gaan rijden of hem wat "afstompen" en met beenhulpen gaan rijden.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 18:02

Cortes_ schreef:

Is het dan geen optie om er gelijk af te gaan als hij ontspant en dit verder te oefenen? Na verloop van tijd zal het vanzelf sneller gaan en kun je dan meer gaan doen. Misschien is het ook een goed idee een soort van grondwerk te doen, bijvoorbeeld pas je hand van zijn rug halen als hij stilstaat en dan super belonen (je hand weg is natuurlijk ook een beloning, maar het mag best dubbelop). Zo doorgaan, ik denk dat je dan vanzelf (zonder zadel misschien?) ook met je onderarmen kunt gaan leunen etc. Probeer het allemaal heel anders te doen als normaal, (bijv. geen tuig, bak etc) veel paarden koppelen dingen en plaatsen ook heel erg aan vervelende gebeurtenissen. Maak het allemaal zo positief mogelijk. Eens voeren met iets op zijn rug, heel vaak opstijgen en gelijk er weer af en dan belonen... Zodat "gewicht" met lekker, of leuk wordt geassiocieerd, en niet meer met pijn en vervelend. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat hij zo vooruit wil, om er bij wijze van spreken zo snel mogelijk vanaf te zijn.
Ga vooral niet te snel, gun hem zijn tijd, dan lukt het vast wel! (zadelmakmaak oefeningen zijn heel geschikt, omdat deze ook in kleine stapjes gaan, net als met gewoon zadelmakmaken eigenlijk, pas verder als er ontspanning is)

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 18:59

Hij hoeft niet mishandeld te zijn om dit gedrag te tonen. Ik weet niet of het een Andalusier betreft of een kruising of een ander Spaans ras, maar wat je moet onthouden is dat je het ras gaat begrijpen. Als het een Andalusier of kruising Andalusier betreft, dan zit dit gedrag in de werklustigheid van het dier. Ze hoeven niet mishandeld te zijn om het te tonen. Het paard wil erg graag werken en toont dat door te dribbelen.

Tijd heelt veel bij deze dieren, ze moeten namelijk erg wennen aan een nieuwe baas, pas na enkele weken volgt de ontspanning. Belangrijk is dat je elke dag hetzelfde doet, dus dat je je een waardige baas toont, met geduld. Het paard heeft tijd nodig om aan de nieuwigheden te wennen.

Daarnaast passen de meeste zadels niet, weet je weinig over het verleden, misschien is ie wel altijd met stang en flink voorwaarts gereden.

Er bestaat niet zoiets als opnieuw inrijden, je kunt alleen het aanwezige gedrag gaan trainen. Jij kunt ook niet opnieuw leren schrijven bijvoorbeeld, wel beter leren schrijven. Verdiep je in opleiden vanaf de grond, lange teugelwerk etc. De klassieke werken zijn zo super geschikt voor deze paarden en het is nog leuk om te doen ook. EN zoek iemand die ervaring heeft met deze rassen, des te sneller begrijp je je dier.

Srtha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 20:21

ik zou opnieuw beginnen gewoon met vertroujwen absoluut niet jagen ect. veel gedult hebben ook al is dat moeilijk, Ik weet er alles van

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 20:31

ik las in je profile dat hij al 12 is, ik ga met monya mee, zoek iemand met veel ervaring met dit soort paarden, laat die de situatie bekijken, beoordelen en je helpen hierin. Ga hem niet als patientje behandelen omdat hij misschien mishandeld is. Ik denk wat zijn voorgeschiedenis ook is, hij het meest gebaad is bij iemand die hem leiding en vertrouwen schenkt dan zit je gauw weer op het goede spoor.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 22:26

Misschien hebben ze deze vorm van dribbelen aangeleerd.
Ik weet niet waar je je paard vandaan hebt maar zie hier de spanjaarden graag dribbelen.
Als dit zo is kun je het hem langzaam aan afleren door hem niet terug te nemen en geen beenhulpen te gebruiken.
Het vergt erg veel geduld.
Veel succes ermee.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:53

Ik denk dat hij trauma's heeft opgelopen in Spanje. En als ik jou was zou ik gewoon weer bij het begin beginnen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:00

Ik heb een paar maanden op een andalusische merrie gereden, zij was in het begin pijlsnel! Je kon bijna niet stappen. Ik denk dat ze in Spanje en Portugal graag flitsende paarden willen ofzo. Je kon er totaal niet met je benen aankomen en ook haar mond was heel gevoelig.
Omdat zij in stap echt niet ontspannen te krijgen was, ben ik in het begin maar meteen gaan draven. Als ze haar energie een beetje kwijt was, dan kon ik ook wel stappen. Het heeft echter wel 4 maanden geduurd om zoveel vertrouwen en rust te krijgen dat ze in het begin rustig kon rondstappen. Dus ik denk dat het een combinatie is van het temperament van het dier en de manier van rijden in Spanje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:10

Hoeft helemaal niets met mishandeling te maken te hebben. Is gewoon een totaal ander type paard dan wij hier goed kennen, en hoe een paard daar opgevoed en ingereden wordt is ook niet te vergelijken met hoe wij dat hier doen.

Opnieuw inrijden, daar geloof ik niet in. Een geheugen laat zich niet wissen. Wat je wél kunt doen, is je eigen gedrag aanpassen, en proberen het paard te gaan begrijpen in wat 'ie geleerd heeft en graag wil. En vervolgens SAMEN gaan werken aan JULLIE manier van rijden.
Ik zou absoluut de hulp inroepen van iemand met ervaring met zowel dit type paard, als de manier van inrijden/opvoeden die daar gebruikt is.

Je bent niet alleen in dit probleem; het komt met heel veel geimporteerde paarden voor. Ik zeg ook meteen 'nee' als iemand met zo'n probleem bij me komt voor les. Stomweg omdat ik het type paard en hun opvoeding niet voldoende ken, en daardoor vind dat ik die ruiters niet kan helpen.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:46

volgens mij is het paardje met bloed en wanneer je erop zit het gelijk ook wil gaan werken en van ongeduld gaat trippelen. Trouwens het trippelen komt veel voor met spaanse paarden. Ligt aan de trainings nivo.

Trippelen bij een paard zit erin of niet. Ik heb 4 paarden en ééntje doet dit verschrikkelijk veel, heb deze nu 5 jaar en trippelt nog altijd en ik heb het hem nochtans niet geleerd en probeer het altijd eruit te krijgen maar hoe meer we erop werken hoe lastiger dat hij het heeft met zichzelf. Dit trippelgedrag doet hij het meeste met buitenritten na een galop, dan kan ik niet meer gaan stappen. Ook als we gaan springen dan ziet hij het parkour en het kan gaan beginnen het trippelen. Ook voor dressuur doet hij het meestal voor stap galop oefeningen, ik geef halve ophouding in de stap en hij gaat trippelen alvoor dat we de hulp gegeven hebben.

marit_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:13

zou zeggen ga veel grondwerk met je paard doen zo leer je elkaar goed kennen en leert het paard je goed vertrouwen..verder kun je ook een klopje op de schouder, buik of kont geven om de spanning deels weg te nemen en zo merk je ook waar de spanning deels zit..

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:45

Helemaal met monya eens Ja. Het kan ook zijn dat hij nog moet wennen aan zijn nieuwe thuis, sommige paarden doen hier echt wat langer over dan een maandje. Grondwerk zal jullie wsg ook vooruithelpen, zo leer je hem beter kennen en hij jou. En jullie krijgen vertrouwen in elkaar. Als je echt zeker weet dat hij mishandeld is geweest, haal je hier het best iemand bij met ervaring en waarin jij vertrouwen hebt. Dat kan je echt niet alleen oplossen.