paard lijkt aan de hulpen, maar eigenlijk...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

paard lijkt aan de hulpen, maar eigenlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 14:05

Hoi hoi,

Voordat jullie allemaal zeggen, vraag het aan je instructrische...

Ik ga per 1 januari veranderen van instructrische en ben dus gestopt bij mijn oude, dit was prima, maar toch niet helemaal wat ik wilde... Alleen loop ik nu tegen een probleem aan waar ik het ook zeker met mijn nieuwe instructrische over wil hebben, maar jah, ik ga zondag een weekje op vakantie en daarna ga ik pas weer naar les...

Als ik aan het rijden ben, dan gaat het prima, alleen valt ze af en toe iets door mijn been heen, daar oefenen we dus ook extra op. Alleen wanneer ik probeer de hulp te geven om bijvoorbeeld van stap naar draf te gaan, of de hulp van draf naar galop, dan reageerd ze als een gek, waarschijnlijk ben ik net iets fanatiek in het geven van hulpen Haha! en snapt ze het niet helemaal, alleen eerder was dit nooit zo... We hebben er een hele tijd uitgelegen, door blessures, en nu gaat het weer de goede kant op.. Alleen vroeg ik me dus af.. Weet iemand misschien ook iets om mezelf aan te passen, of juist te proberen mijn paard te leren dat ze niet moet vluchten voor mijn hulpen, ik probeer al expres mijn benen er gewoon omheen te houden, en dus niet af te steken, dat wil wel, maar zodra ik dan een hulp geef. Haha! Pwiehw daar gaat ze..

Ik had er eerst altijd een flink scherp bit in hangen, alleen wilde ook terug naar een normaal bit, nu heeft ze dus een hele dikke enkelgebroken bustrens in, daar loopt ze prima op.. Dit lijkt me op zich niks te maken te hebben met de reactie op het been, alleen even voor de duidelijkheid...

8nnemiek

Re: paard lijkt aan de hulpen, maar eigenlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:20

Hoe drijf je precies? Draag je sporen? Probeer eens meer op je zit te rijden, drijven met je kuiten, rustig blijven, en blijven corrigeren totdat het goed gaat, en dan heel uitbundig belonen en iets anders leuks gaan doen.

De 'heel dikke trens', is deze niet té dik voor de mond? Als een trens te dik is, en het paard niet genoeg ruimte meer over heeft, dan kan dat ook wel eens vreemd gedrag veroorzaken. En enkelgebroken bitten zijn niet erg vriendelijk, als je te hard trekt dan kan de punt in het gehemelte prikken. Je zou eens een dunnere, dubbelgebroken of ongebroken trens kunnen proberen. Grote kans dat je direct verschil merkt Lachen

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 14:41

Dit bit heeft ze altijd al ingehad, toen ze werd ingereden, en heeft het daar eigenlijk altijd prima op gedaan, zo nu ook... Ongebroken bit is geprobeerd, kon niks meer met mijn paard, en dubbelgebroken was ook lang niet zo fijn als op dit bit.. Denk dus niet dat het aan het bit ligt, de tandarts is erbij geweest, en adviseerde toen een soort bit als wat ze nu in heeft, omdat ze hierop ook is ingereden, leek het me dus het beste om terug te gaan naar dit bit...

Ik heb sporen om, ook altijd al gehad, nog nooit problemen mee gehad, ze is ook goed zonder te rijden, maar voor het laatste beetje buiging is een klein spoortje toch wel handig...

Het rare is de eerste 20 minuten gaat het super goed, zijn we naar mijn gevoel echt een geheel, en dan gaat ineens het knopje om...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:17

Ik weet dat het errrrreg simpel klinkt hoor, maar ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als je je hulp gewoon eens half zo hard geeft als dat je normaliter doet. Vertrekt je paard dan ook als een idioot?
Zo ja; weet je dan heel zeker dat 'ie lichamelijk helemaal lekker in het velletje zit? Voerregime goed? Stalmanagement op orde?
Zo nee; je hebt je oplossing gevonden, je was te lomp (mogelijk voor deze tijd van het jaar? Mijn merrie is ook erg kietelig als het koud is..)

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:21

Subtielere beenhulpen bij het aandrijven. Goed opletten dat je je sporen daarbij niet in het lichaam van je paard prikt Lachen Dit moet je niet met bitten oplossen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 18:39

Daarom ben ik ook terug gegaan naar een zachter bit..

Ik snap dat ik subtieler moet zijn, mmaar weet iemand ook hoe je dat moet oefenen..

Ze is lichamelijk helemaal in orde, net binnenste buiten gekeerd door dierenarts en osteopaat Haha! dus daar zal het niet aan liggen.. Ging al beter vandaag Haha!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:55

Ja,steeds zachtere hulpen geven dan wat je gewend bent.Het kan van de hormonen komen dat ze bijvoorbeeld een iets gevoeligere buik heeft.Gewoon alleen hulpen geven met je zit en bovenbenen.