ruiter bang met buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pollux

ruiter bang met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 20:50

Hallo bokkers,

Sorry, dit wordt een wat lang verhaal....
Vandaag ben ik snoeihard van mijn paard gelanceerd toen ik aan het instappen was op het terrein van stal. Dit doe ik altijd en het gaat over het algemeen goed. Mijn paard is dan wel gespannen en heel kijkerig, maar ik krijg dit met lieve woordjes en een kriebel op haar manen wel redelijk goed. Vandaag voelde ze zich blijkbaar in levensgevaar toen ik op het pad een meisje met een klein wit hondje tegenkwam. Het hondje wilde niet meelopen en werd door het meisje meegesleurd waardoor de nagels op het pad schraapte. Mijn paard (4 jaar) stopte en lieve woordjes en kriebelen werkte niet, ze draaide om en rende over het natte asfalt weg. Ik heb haar nog in het gras naast het pad kunnen sturen, daar ging ze bijna onderuit en vervolgens bokte ze me met een bol ruggetje eraf. Ik kwam op mijn stuitje neer en dat deed PIJN! Ik ben er vervolgens wel weer opgeklommen en samen met iemand die haar aan de hand meenam weer het pad afgelopen, dit ging goed en ik ben de bak in gegaan en heb daar verder nog heel fijn gereden. Nou ben ik buiten al een angsthaas (ik heb in het verleden een nare val gemaakt van een ander paard waardoor ik naar het ziekenhuis moest). Het probleem is nu dat ik steeds banger wordt om met haar naar buiten te gaan onder het zadel. Ik vond het al knap van mezelf dat ik op het terrein van stal kon stappen en mijn angst beperkte zich alleen tot buiten, maar nu gebeurde dit op het terrein en dat is nieuw. Mijn paard is blijkbaar geen held, maar ik dus ook niet. Wanneer ik naast haar loop geef ik haar een blijkbaar wel het vertrouwen, maar als ik er op zit niet (maar dat vind ik dus niet zo gek, want ik kan haar dat ook niet geven ivm mijn eigen angst) Ik zou wel graag met haar naar buiten gaan, want alleen maar dressuur in de bak vind ik niet leuk voor haar. In de bak ben ik er niet van onder de indruk als ze eens bokt of wegrent, maar buiten is dat totaal anders omdat ik me zo bewust ben van wat er allemaal kan gebeuren (ze is al eerder een keer bijna onderuit gegaan, toen lag ik er ook af). In de bak gaat het rijden wel heel erg goed. Ik moet van mijn angst afkomen anders kan ik haar nooit het vertrouwen geven dat het buiten niet eng is, maar het feit dat ik nu weet hoe ze reageert wanneer ze bang is, maakt dat ik nog minder vertrouwen in haar heb.
Met haar aan de hand wandelen doe ik al en dat gaat goed, wanneer ze bang is kan ik haar wel geruststellen, maar onder het zadel is het totaal anders. Ze heeft gewoonweg geen vertrouwen. Met een ander paard mee heb ik ook al gedaan, hetzelfde verhaal. Toen ze bang werd kon ik haar geen vertrouwen geven met als gevolg dat ze heel snel omdraaide en ik gelanceerd werd.
Een schriktraining heb ik aan zitten denken, maar dan nog moet ik mijn angst buiten leren overwinnen anders kan ik haar nog geen vertrouwen geven.
Hebben jullie tips of weten jullie een cursus " omgaan met angst" of zo iets? Het begint een beetje een visueuse circel te worden.... zucht.

Groetjes,
Saskia

Kathmandu

Re: ruiter bang met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:08

Wat een pech van vandaag!
Misschien is het een optie voor je om eens met een ander paard te gaan van stal, dat je wisselt met de eigenaar (die dan natuurlijk geen angst kent). Voor je jonge paard is het vertrouwder met een ander en jij kunt ook weer rustig wennen, het zal vast een fijn idee zijn op een vertrouwd paard en om te zien dat je eigen paard het ook zo braaf doet.
Schriktraining kan natuurlijk nooit kwaad, bovendien een leuke ervaring, maar het is belangrijk om te bedenken bij wie de angst ligt, want als ik je verhaal lees, krijg ik het idee dat jij je eigen angst op je paard overbrengt.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:47

He bah, dit soort gebeurtenissen maken die onzekerheid en angst er niet beter op Ach gut

Gelukkig ben je je ervan bewust dat die angst/onrust bij haar grotendeels bij jouw eigen onzekerheid en angst vandaan komt.
Dat brengt je sowieso al dichter bij de oplossing!

Dat je op de grond het vertrouwen wél hebt als je van het erf afgaat, is een teken dat je dan wel het leiderschap hebt en je je paard vertrouwen kunt geven. Het is dus niet zo dat het paard buiten per definitie eng vindt, dat hangt dus volledig af van het feit of dat jij er naast loopt of erop zit Ja

Ik raad je aan om buiten, aan de hand, eens te oefenen met jouw positie als leider. Ik neem aan dat je normaal gesproken schuin voor je paard loopt, evt. schuin naast met je paard aan je schouder? Dit is een positie waarin het paard volgt en jou ook als leider ziet. Probeer tijdens het wandelen je paard eens wat meer het voortouw te laten nemen: ga naast de schouder lopen. Jíj geeft richting en tempo aan, maar het paard loopt voorop Ja Merk je dat ze onzeker wordt, dan neem jij het weer even over en zo bouw je dat langzaam uit, totdat je op een gegeven moment naast haar buik gaat lopen, ter hoogte van waar je normaal óp haar rug zit. Op deze manier verplaats creëer je voor het paard de situatie die sterk lijkt op de situatie waarin jij op haar zit, alleen loop je er nu dus naast en kun je direct ingrijpen als ze onrustig wordt of bijvoorbeeld omdraait. Omdat jij haar dat vertrouwen op de grond kan geven vanuit die positie, word jij zelf ook zekerder en kun je langzaam gaan proberen om er weer op te kruipen. Kleine stukjes, en als je het gevoel hebt dat je weer onrustig wordt en je dit op je paard overbrengt, stap je gewoon lekker af en bewaar je de rust!

Deze manier van werken heeft bij mij zeker geholpen, ik heb echt gemerkt dat mijn paard mijn onrustg en gedrag erg spiegelde Ja
Hij kon zich razendsnel omdraaien als hij iets zag dat hij niet vertrouwde en alleen door die draai van 180 graden al lag ik er haast naast Nagelbijten / Gniffelen Ook het opzij springen, constant schrikken was gewoon niet leuk meer En een half jaar later reden we zonder zadel en met een halstertje buiten, zonder problemen! Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 00:15

Ik vind het persoonlijk zelf heerlijk als er iemand mee wandelt met de longe vastgeknipt. Als ik dan weer vertrouwen heb, gaat het alleen ook prima Lachen

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 00:22

Ik ken dat gevoel waar je het over hebt!!

Ik ga meestal pas met een paard naar buiten als ik met rijden al veel vertrouwen op dat paard heb gekregen en de eerste keer dat ik naar buiten ga doe ik dat pas als ik eerst het paard normaal getraind heb in de rijbak. Dus zeg maar als ik ze al moe gereden heb.
Dan ga ik met iemand erbij een rondje om stappen. Dat doe ik eerst een paar keer op deze manier om mij ook weer dat vertrouwen te geven. Als ik merk dat het allemaal goed gaat straal ik ook veel meer vertrouwen uit wat ook weer een positieve invloed heeft op het paard.

Misschien is dat voor jou ook een optie.
Vooral ook omdat je paard pas 4 is en natuurlijk ook nog niet veel gezien heeft.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 01:10

Het is al mooi dat je beseft waar het probleem zit.

Zoals al eerder wordt gezegd denk ik dat eventueel ruilen van paard misschien een idee is. Jij op een rustig paard om weer wat buitenrijd-vertrouwen te krijgen en je paard met iemand die niet bang is en je paard buitenrijd-vertrouwen kan geven.

Een schrik- en obstakeltraining is ook goed voor het vertrouwen. Je leert tijdens die training hoe je met je paard om moet gaan in moeilijkere situaties.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:05

Ik geef les voor mensen en paarden die dit moeilijk vinden, die willen buitenrijden maar niet zeker zijn, dus als je wilt Knipoog

Mijn basis is altijd geweest: wat vind jij eng?

Ik zal het uitleggen. Een klein wit hondje, een blaadje wat van de boom valt, een geluid in de schuur, dat is niet eng. Er vanuit gaande dat jij de baas bent (aan de hand heb je hem wel onder controle zeg je) ben jij de gene die aangeeft naar je paard wat wel en niet eng is.
Net zoals in een kudde, waar de leider aangeeft "Dit is eng, vlucht!" geef jij nu aan of iets eng is, of niet!
Als jij iets niet eng vindt, ga je door, kijk je er niet eens naar (want het is niet eng!), je geeft je paard geen extra aandacht (want je bent gewoon bezig met stappen en er is niets engs!) en je gaat gewoon verder. Wat helpt is eventueel wat extra stelling vragen naar de andere kant (dus zodat ze niet daarheen gaat staan kijken) en vooral niet gaan stilstaan! Jij laat daardoor namelijk merken dat het kleine witte hondje iets speciaals is, iets engs, waar je goed voor op moet letten, je staat stil (oftewel: je kunt ieder moment wegrennen), etc.

Dit principe werkt, voor bijna alle paarden, in bijna alle situaties. Ik heb hiermee een super bang paard omgetoverd tot een bomproof buitenrij knol (nou bijna, ze heeft nog haar streken).

Als je hier meer over wilt weten of je wilt eens wat hulp, dan geef je maar een PB'tje, dan help ik je graag. Je paard is geen held, maar zolang jij hem laat zien wat eng is en wat niet, komt het goed. Maar kleine witte hondjes en blaadjes, die zijn niet eng!

Succes er mee!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:20

Een veel voorkomend probleem. En eigenlijk is er maar 1 oplossing: je om leren gaan met mogelijke situaties. Alleen schriktraining is onvoldoende, want pure angst is individueel. Angst gaat ook nooit meer weg, je kunt het slechts een plek geven en jezelf vaardig maken waardoor je weet dat je situaties de baas kunt. Dat zorgt weer voor zelfvertrouwen dat je op je paard afstraalt en de positieve vicieuze cirkel is geboren.

Speciaal voor deze problemen geven wij de training Buiten Spelen. Buiten Spelen klinkt grappig, maar het doel is combinaties die moeite hebben goed te functioneren op vreemd terrein, bos etc. weer op weg te helpen. Op onze site vind je er meer informatie over. Ook bij de publicatiesknop tref je een aantal artikelen die gaan over het omgaan met angst, ook bij het buiten rijden. Je doelstelling is haalbaar, kost alleen even werk.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 01:39

Hallo,

Heel erg bedankt voor jullie reacties en meedenken. Het is inderdaad een lastig probleem... zoals ik vroeger op mijn drukke pony onbekommerd overal kon rijden totaal niet bewust van de risico's (wat volledige ontspanning opleverde en ik die alles kon oplossen) zo bewust ben ik me nu van al het ' gevaar' .

Jethafa: En dit is het um nu juist. Niet mijn paard is het probleem, maar ik! IK ben me bewust van dat witte hondje, van een geluidje e.d. mijn paard niet... IK vind dat witte hondje eng omdat ik denk dat mijn paard dat eng vindt. Dus doorstappen alsof er niets aan de hand is, kan ik dan al niet meer... en dan is het leed al geleden en staat mijn paard klaar om te vluchten. Om te kunnen bereiken wat jij schrijft heb je een ruiter nodig die zijn paard vertrouwen kan geven en daar schort het dus juist aan, want dat kan ik niet. Aan de hand kan ik dit wel.

Edelweis1: Dit zou ik kunnen doen, maar ik betwijfel of ik het probleem hiermee oplos. Het probleem zit namelijk geheel en alleen bij mij. OK, mijn paard is niet zo'n held, maar ik ben ervan overtuigd dat wanneer ze iemand op haar rug heeft die haar ontspannen langs 'gevaarlijke' punten kan loodsen dat ze dat vrij makkelijk zal doen. Dit is namelijk aan de hand ook zo. Wanneer ik ergens langs wil, wat ze eng vindt, begint ze flink te snorkelen, gooit haar hoofd in de lucht en zet argwanend het eerste pasje. Maar wanneer ik haar hoofd weer rustig naar beneden vraag is ze weer met haar aandacht bij mij en gaat ze uiteindelijk ALTIJD rustig met me mee. Dus ik denk dat ze dit ook zal doen met een zelfverzekerde en niet angstige ruiter. Ik kan dan misschien wel zien dat ze met een andere ruiter braaf is, maar ik weet niet zeker of ik wanneer ik er zelf weer op zou gaan ik ineens veranderd ben... maar misschien wel het proberen waard.

Maethoriel: dit ga ik zeker eens proberen aan de hand. Ik moet eerlijkheidshalve er bij vertellen dat ik sinds vandaag ook gemerkt heb dat mijn paardje flink aan het puberen is en vandaag duidelijk heeft laten merken dat ze haar grenzen met mij aan het verkennen is, zeker nu ze ook fysiek sterker begint te worden. Ik ben vandaag ook begonnen met alle puntjes in de opvoeding weer even op de i te zetten. Want het is ook een redelijk dominant paardje. Maar zodra ik mijn leiderschap weer bevestigd heb, ga jouw tip zeker uitproberen want dit klinkt me heel logisch in de oren.

Monya: ik heb jouw website gelezen en die Buiten Spelen cursus zou inderdaad wel wat voor me zijn alhoewel ik wel even moest slikken toen ik over dat kruipen in dichte struiken las.... brrr. Maar wat je schrijft over controle gaat inderdaad helemaal over mij. En juist dat loslaten van die controle is voor mij een groot probleem. Ik neem binnenkort contact op hierover, want ik heb nog wel wat vragen.

Mijn angst zit blijkbaar erg diepgeworteld, maar ondanks dat ik weet dat het een lange weg is (over 10 jaar laat ik weer een bericht achter dat ik volkomen genezen ben Haha! Knipoog ), ben ik vastbesloten om te proberen het op te lossen!

Bedankt allemaal!!!!!!!

Groetjes,
Saskia

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:03

Ow, wat komt dit verhaal me bekend voor!
Ik ben buiten ook twee keer heel hard van mijn paard gelanceerd en sindsdien was ik ook super angstig buiten, terwijl voorheen scheurde ik met mijn vorige pony overal heen en was ik nergens bang voor.
Maar mijn paard, toendertijd 4, dat was toch een compleet ander verhaal.

Na die vallen buiten ben ik heel angstig geworden, en mijn paard was een nog veel grotere angsthaas en als ze dan maar een klein hupje maakte was ik al bang dat er weer iets ging gebeuren.
In de bak was ze ook heel schrikkerig, maar had ik wel controle, maar buiten verkrampte ik en ging het meteen fout, steigeren, rennen, 180 graden omdraaien, je kunt het zo gek niet bedenken!

Ik ben toen een hele tijd in de bak gebleven tot ik besloot dat ik niet alleen maar wilde dressuren. Ik heb toen mijn bijrijdpaard gepakt, een voor 99% braaf beestje, en ben daarmee een aantal keren naar buiten gegaan. Omdat zij naar niets omkeek, zelfs niet als ik dacht: 'ow jee dat zou wel eens eng kunnen zijn', heb ik weer een beetje vertrouwen gekregen buiten.
Vervolgens ben ik met mijn eigen paard en iemand anders met een mak paard naar buiten gegaan, ook dan ging ze regelmatig aan de kletter, maar doordat het andere paard rustig bleef ging het wel iets beter.

Maar toen het pas echt beter ging, was toen ik de knop omzette. Niet mijn paard zou bepalen wat eng was! Dat zou ik doen!
Ik ben gaan wandelen buiten met mijn paard, in het begin was dit een ramp, ze wilde niet voorbij iets 'engs', liep te dribbelen, duwde me soms zelfs opzij om weg te komen. Ze zag me niet als leider!!
Maar met heeeel veel geduld, loopt ze nu als een mak schaap achter me aan buiten.

En zo heb ik het langzaam uitgebouwd, eerst samen met een ander paard naar buiten, toen samen met iemand op de fiets, toen kleine stukjes na het rijden alleen.
Momenteel kan ik een buitenrit met haar alleen maken van een uur. Ik durf nog niet te galoperen als ik alleen ben omdat het gewoon een heel schrikkerig paard is dat ineens opzij springt of ineens stilstaat of omdraait en ik bang ben dat ik er dan alsnog ineens vanaf gelanceerd wordt Bloos
Maar we zijn inmiddels zover dat ik weer alleen naar buiten kan, dat ik kan genieten en dat we kunnen stappen en draven Lachen

Het gaat erom dat je weer vertrouwen krijgt buiten! Bij mij en mijn paard is dit nu zo'n 2 jaar aan de gang en zoals je net kon lezen, durf ik nog lang niet zoveel met mijn paard als dat ik met mijn pony durfde.
Ga spelender wijs ermee aan de gang, laat je niet kennen en durf om hulp te vragen!
Ga na het rijden een klein stukje naar buiten en laat iemand naast het paard lopen, alleen door het te doen zul je weer vertrouwen kunnen krijgen!
Succes ermee Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:58

Ha ik zie dat Monya zelf al gereageerd heeft, da's mooi. De buitenrijtraining van Balingehof gaat jou absoluut helpen, dat is echt een aanrader.
Wat je ook kunt doen is eens deelnemen aan wat activiteiten van de NVVR. Niet alleen of per sé ritten, maar er is bv ook jaarlijks een 'angst wordt moed-weekeinde'. Ongedwongen, gezellig, en vooral MET elkaar ipv tegen elkaar.

Nog even 1 opmerkinkje erbij: ga je paard niet troosten met kriebeltjes en lieve woordjes in een 'enge' situatie; je bevestigt alleen maar dat er iets engs is.

Voor dit moment, tot je bv een training gevolgd hebt: Je bent al hartstikke goed bezig door te zien waar je probleem ligt. Vraag hulp! Laat gewoon iemand met je meelopen met je paard aan de lijn, dat is echt helemaal niet raar. Ik weet 100% zeker dat als een stalgenoot mij zou vragen om even mee te lopen omdat hij/zij iets eng vindt, ik dat absoluut even zou doen. En met mij heel veel anderen.

Succes, en zet 'm op!

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 00:37

Het verhaal dat ik van mijn paard gelanceerd ben, is als een lopend vuurtje gegaan over stal en vandaag kwamen er twee meiden die het zo jammer vonden dat ik zo angstig was geworden en zij boden hun hulp al aan. Ik heb mijn instructrice ook van mijn angst verteld en zij weet ook zeker dat het wel goed komt en we gaan er samen aan werken als het weer iets warmer wordt en mijn paardje minder fris is. Tot die tijd neem ik even geen risico meer en ga alleen nog over het erf stappen na het rijden en blijf ik aan de hand wandelen met haar. Verder ga ik zeker contact opnemen met de Balingehof en ik zag dat er een cursus in juni wordt aangeboden. Dat lijkt me een mooie tijd daarvoor, dan is het niet zo van dat lastige weer meer en heb ik nog wat tijd om paardje nog beter te leren kennen... ik houd jullie op de hoogte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:47

Super dat je stalgenoten meteen zo gereageerd hebben!
Veel succes, en voor de toekomst ook buitenrijplezier!