Paard vliegt er vandoor met buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Paard vliegt er vandoor met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 20:49

Dit gaat niet over mijn paard, maar het paard van mijn vriendin.
Als ze buitenrit gaat maken, en haar paard ziet dat er ruimte is om te gaan rennen, slaat ze op hol en is ze niet meer te stoppen, ook is ze overal bang voor, dus als er een trekker langs komt, of er staat ergens in een weiland een badkuip met water, overal is ze bang voor en dan vliegt ze er ook vandoor.. we liepen een keertje met haar pony en mijn pony, haar pony schrok, en toen ging mijn pony meerennen.. had fataal kunnen zijn, was namelijk gewoon op de weg.. mijn paard is nergens bang voor..

maar hoe kan mijn vriendin er voor zorgen dat haar paard er buiten niet vandoor gaat als ze lange stukken voor zich ziet?

snoeppapier

Re: Paard vliegt er vandoor met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:57

Simpel: niet naar buiten gaan voordat ze volledige controle heeft!

Dit is namelijk écht link, het kan natuurlijk een keer flink fout gaan Ach gut Als de pony overal bang voor is lijkt het me raadzaam dat ze de pony wat minder sensibel maakt voor alledaagse voorwerpen en voertuigen. In de bak een schrikparcours, aan de hand naar buiten en op die manier het beestje vertrouwen geven in zichzelf en in haar ruiter.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:02

Precies, eerst in veilige omstandigheden oefenen wat je in onveilige omstandigheden zou kunnen tegenkomen. Natuurlijk kun je niet alles nabootsen, maar daar gaat het ook niet om. Je moet leren hoe je controle kunt houden, dan lukt je dat overal. Eerst in de bak goed aan de hulpen maken: nageeflijk en met aandacht voor jou, dan schriktraining volgen en onder begeleiding van een instructeur de eerste stappen naar buiten maken. Dan heb je de minste kans op ongelukken.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:11

Ik ga met bovenstaande berichten mee. Voorlopig niet naar buiten gaan, eerst zorgen dat ze de controle behoud. Vergeet daarbij de dressuurtraining ook niet, eerst netjes zorgen dat het gas en de rem netjes bevestigd zijn. Vervolgens kan je schriktraining gaan doen.

wat je daar ook bij kan helpen is bijvoorbeeld het grondwerk van NH, als dat je wat lijkt kan je hier op bokt even zoeken op Voest, Parelli, Monty Roberts.

Succes er mee!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:20

Mijn knollie had dit ook, alleen schrok ze niet oid.. en was het niet zó extreem maar ik wil op dat soort moment niet aan haar mond zitten te trekken dus pak ik een brokje uit man jaszak, leun naar voren, laat het haar ruiken en tadaa, ze remt af... Nu hoef ik dat heel af en toe nog maar te doen, maar meestal hoef ik alleen mijn hand maar naar voren te doen en dan weet ze genoeg..

Als ze écht op hol slaat dan pak ik haar bij het hoofdstel en trek ik haar zo om..
Dat heb ik één keer moeten doen, dat omdat ik er nog niet op was gekomen om met brokjes te werken Sigaar .

Maargoed, eerst zorgen dat het niet te gevaarlijk word.. Zoek plekken waarbij het niet erg is als ze er vandoor gaat en je de tijd hebt om haar te stoppen.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:25

traan_beauty schreef:
Mijn knollie had dit ook, alleen schrok ze niet oid.. en was het niet zó extreem maar ik wil op dat soort moment niet aan haar mond zitten te trekken dus pak ik een brokje uit man jaszak, leun naar voren, laat het haar ruiken en tadaa, ze remt af... Nu hoef ik dat heel af en toe nog maar te doen, maar meestal hoef ik alleen mijn hand maar naar voren te doen en dan weet ze genoeg..

Dan beloon je toch alleen maar dat ze gaat rennen??
Ik ga ook met de andere berichten mee Knipoog

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:26

Nee, ik beloon pas als ze stil staat.. Knipoog
Bij mij helpt het iig, zonder in de mond te hoeven trekken (waardoor ze vaak nog harder gaat lopen ect...).

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:40

Ik zou voorlopig ook maar niet naar buiten gaan, je vriendin heeft dus totaal geen controle over haar paard.
Laat ze een band opbouwen met het dier, wandelen buiten en veel grondwerk.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:02

lijkt me heel en en gevaarlijk om met zo'n pony naar buiten te gaan en zeker ook niet verstandig dit is wachten op ongelukken ik ga met de adviezen van hierboven mee.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:24

Oefenen om het paard beter onder controle te krijgen. Misschien in de bak oefenen als die mogelijkheid er is? Paraplu's, zijltjes... Wees creatief, probeer het paard aan dingen te laten wennen Lachen Als het paard dan met haar ziet dat het niet gevaarlijk is, zal het vertrouwen ook beter worden, waar ze buiten profeit van kan krijgen. Als ze het paard op de grond beter kan houden, is het misschien verstandig om eens veel buiten te gaan wandelen. Dat is vaak toch net iets minder link, dan wanneer ze erop zit Lachen

brietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:43

Goh dat ken ik! Een fjord die ik ken deed dat in het begin ook altijd!! In het begin met de eerste buitenritten vloog ze alle grote weilanden op die ze tegenkwam!

Haar werd toen aangeraden met een passoa bit te rijden.
Je hangt dan de normale teugel zegmaar aan de normale ring, en een extra teugel aan de onderste ring. Wanneer ze er vandoor vloog greep ze naar de onderste teugel om af te remmen.

Ze heeft een maand of 3 met dat bit gereden en toen werd het vertrouwen tussen die twee beter. Daarna heeft ze altijd op een watertrensje gereden!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 19:57

Bedankt allemaal, maar ze gaat nu ook niet naar buiten met haar paard omdat ze dat niet durft. maar als dat paard ook lange einden ziet en de mogelijkheid om er vandoor te gaan, dan is het echt volle rengalop en als ze niet meer verder kan vol op de rem.