Schudden met haar hoofd onder het rijden word steeds erger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Rosanna

Schudden met haar hoofd onder het rijden word steeds erger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 18:37

Me zus rijd sins kort een fries deze is 3,5
als we buiten of in de bak rijden dan schud ze heel erg met haar hoofd omhoog en omlaag
voor dat me zus begon met rijden deed ik haar altijd
ik heb er nooit zo erg las van gehad
er word ook mee gement hier doet ze het ook steeds erge
zou dit door pijn in haar nek kunne komen?
of aan het bid?
wie heeft er hier raad mee?

ik ben zelf ook op internet aan het kijken thoen kwam ik dit tegge:

Hoe kunt u gebitsproblemen herkennen?
Tijdens het rijden:
Kantelen van het hoofd
Hoofd schudden
Sterk in de mond
Bit niet willen aannemen
Bit vast pakken (paard pakt met zijn kiezen het bit vast en is niet stuurbaar)
Op het bit kauwen
Tong uit de mond
Tong over het bit heen
Mond willen openen
Niet of heel moeilijk willen nageven
Slechte buiging
Achter de loodlijn willen lopen
Staken
Bokken
Steigeren
Kreupel / onregelmatig
Laatst bijgewerkt door _Rosanna op 24-12-07 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

trustHim

Re: Schudden met haar hoofd onder het rijden word steeds erger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:45

het eerste waar ik aan denk is een mondprobleem. aangezien het ook een vrij jong paard is zou het kunnen zijn dat ze aan het wisselen is en daardoor ongemak/pijn van het bit heeft. Het beste is om er even een tandarts naar te laten kijken

Pert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:47

de "mijne" deed dit ook zo, dat gooien met het hoofd.
volgens mijn instructeur was dat een soort fase waar ze doorheen moest, maar ik zag maar weinig verandering erin.
ze liep toen op een dubbel gebroken bit, toen ik er een enkelgebroken bit in deed was het ineens over. Schijnt dat een dubbel gebroken bit voor sommige paarden te los in de mond ligt.

daarnaast deed ze het ook minder met het ene zadel als met het andere zadel. zouden dus meerdere dingen kunnen zijn, ook gebitsproblemen idd.

Jemilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:47

Zoek eerst naar een lichamelijk probleem, hoofdschudden kan bij het gebit wegkomen, maar ook uit de kaak, hals, oren of rug. Laat je paard eens goed nakijken om alles te kunnen uitsluiten voordat je met de oplossing bezig gaat.
Ook kan je altijd even in het Headshaking Syndrome Centraal Discussietopic kijken.

Mocht je alle lichamelijke problemen kunnen uitsluiten kan je pas werken aan een oplossing is mijn mening.

Melis20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:51

Ik denk ook dat je haar is na moet laten kijken misschien is het iets met haar gebit.
Maar misschien is het ook wel lichamelijk.
Ze kan ook last hebben van een hangend rooster in de mond.
Succes...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:59

Tja, het vervelende bij hoofdschudden is, dat de oorzaak letterlijk van de mond tot aan de staart kan liggen.
dus pijn in de mond, hoofd, nek, oren, rug, bekken, staart, het kan allemaal.
Je zult dus echt wat dingen moeten uitsluiten.
Het is logisch om de eenvoudige dingen eerst te doen, dus laat idd de tandarts een keer komen en kijk bijv. ook of het hoofdstel goed past (te krappe frontriem kan er ook voor zorgen) en natuurlijk of het zadel correct ligt.
Zoal Jemilah zegt, vind je veel info op het centrale topic.
Verder zou ik haar in de komende tijd observeren om wat meer info te krijgen: doet ze het alleen onder het zadel, of ook aan de longe en doet ze het ook in de wei? heeft het weer invloed, binnen/buiten, licht/donker?
gezien het seizoen lijkt me een allergie niet echt aan de orde.

In ieder geval is het zaak snel actie te ondernemen want als het te lang duurt, kan het een gewoonte worden, ook als de oorzaak weg is.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:36

Ik zou es een tijdje bitloos rijden, ook makkelijk als hij nog aan het wisselen is.

Die van mij schudde een deed ook van alles met een bit in, sinds ik overgestapt ben op bitloos doet hij dit niet meer..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:43

Jammer dat ik in je lijstje niet tegenkom...onkunde van ruiter, amazone, africhter.
Ik zeg NIET dat dat in jou geval zo is, maar in, laten we zeggen 90% van dit soort gevallen wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:45

Kan werkelijk ALLES zijn, dus niets van te zeggen zonder het te zien. Jong paard, dus mogelijk lichamelijk ongemak doordat het nu belast wordt. Of last van het wisselen. Of het bit is niet prettig voor dit paard. Of wat Aerdenhout1 al zegt: kijk eens kritisch naar de ruiter...

Heb je anders even een filmpje voor ons?

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:30

Laat ook je zadel eens nakijken! Een niet goed passend zadel kan veel problemen geven nl. .....

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:45

aerdenhout1 schreef:
Jammer dat ik in je lijstje niet tegenkom...onkunde van ruiter, amazone, africhter.
Ik zeg NIET dat dat in jou geval zo is, maar in, laten we zeggen 90% van dit soort gevallen wel!

Jij hebt duidelijk weinig ervaring met headshakers. Helaas heb ik mijn paard naar de slacht kunnen brengen door het akelige headshaking syndrome.
Helaas is er nog veel onduidelijk bij headshakers. Natuurlijk zijn er paarden die met het hoofd schudden doordat ze in de mond gehinderd worden maar er zijn er heel veel die shaken als reactie op pollen, licht, stof enz. en die doen het ook in de wei.

Om te zeggen dat het in 90% van de gevallen door de onkunde van de ruiter komt, is niet alleen kortzichtig en onjuist, maar ook kwetsend voor de eigenaren van die shakers.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 08:48

_Ro0sj_ schreef:
ik ben zelf ook op internet aan het kijken thoen kwam ik dit tegge:

Hoe kunt u gebitsproblemen herkennen?
Tijdens het rijden:
Kantelen van het hoofd
Hoofd schudden
Sterk in de mond
Bit niet willen aannemen
Bit vast pakken (paard pakt met zijn kiezen het bit vast en is niet stuurbaar)
Op het bit kauwen
Tong uit de mond
Tong over het bit heen
Mond willen openen
Niet of heel moeilijk willen nageven
Slechte buiging
Achter de loodlijn willen lopen
Staken
Bokken
Steigeren
Kreupel / onregelmatig

DE meeste problemen die hier boven staan komen door de mens zelf.

Maar denk omdat het friesje erg jong is je moet bedenken dat er veel gebeurd in de mond,
Misschien is het bit wel ehlemaal niet fijn in de mond, probeer het eens bitloos.
Ook kan het zijn dat er te veel gevraagt word aan zo`n jong paard, een fries is met 3.5 echt vaak nog een baby die je dus ook zo moet behandelen/berijden

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:27

Check even het hoofdstel, en laat een paardentandarts komen.

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:34

vaak is het iets rijtechnische. Het probleem zit immer altijd op het zadel!! Toch zou ik adviseren om eerst alle lichamelijke opties uit te sluiten. het is natuurlijk wel erg oneerlijk tegenover je paard als je het met rijden probeert op te lossen terwijl hij bv last van zijn tanden heeft. Mocht hij lichamelijk helemaal in orde zijn dan denk ik dat je paard het bit niet aan durft te nemen, met welk bit rijdt je? Ik had een tijdje terug een paard om zadelmak te maken en dat was een heel fijn paard en liep in no time een mooie B proef. De eigenaresse kwam hem ook 1x in de week rijden omdat zij er verder mee moest. Na enige tijd begon hij ook met het hoofd te slaan als zij erop reed terwijl hij dat bij mij nooit deed. zij was wat onduidelijk in haar hand, waardoor het paard steun begon te zoeken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 16:22

beantsje een "echte" headschaker doet het niet alleen maar onder het rijden. Gelukkig ben ik het inderdaad nooit tegengekomen in mijn lange loopbaan met paarden. De "headschakers" die bij mij binnen zijn gekomen hadden allemaal een africhtingsprobleem. En dat waren er in al die jaren best wel veel, vandaar dat ik ook durf te beweren dat het heel vaak aan de africhting ligt. En die andere 10 of 20 % waar die van jou er dan een van was, daar kan je inderdaad niets aan doen. Het was (is) zeker niet de bedoeling om iemand die zijn paard daardoor heeft moeten laten inslapen te kwetsen.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 16:32

Ik denk eigenlijk als eerste "zit ze niet te veel in de mond van het paard? Misschien is er wel iets aan het bit? Doet het paard het ook bij andere bitten?