paard staat oppeens stil en wil persé de andere kant op.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DvdKloof

paard staat oppeens stil en wil persé de andere kant op.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 18:24

hallo , ik had weer eens even een vraag Bloos!
ik reed vanmiddag buiten op de dijk op m'n nieuwe verzorgpaard.
we kwamen bij een kruising en ze ging oppeens stil staan of wou persé de andere afslag op.
als ze stilstond was ze niet meer voorruit te branden hoe vaak(en hard) je tikken gaf met de zweep.
nogal er eigenzinnig blijkt wel weer Nagelbijten / Gniffelen
wat zou ik daar eens aan kunnen doen.. want je staat aardig voor banketstaaf als er net een auto aan komt en je knol staat midden op de weg stil... Boos!

bedankt!

friesiszwart

Re: paard staat oppeens stil en wil persé de andere kant op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:59

Gaat de eigenaar soms altijd een bepaalde kant op bij dat kruispunt, het zogenaamde vaste rondje? Anders ligt er misschien iets dood (onder die speciale bakken oid) dat kan ook een reden zijn waarom een paard ergens niet meer langs wil.

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 19:03

nee , van de zomer was er het laatst op gereden.
dus miss dat de vorige verzorgster altijd zo ging.
maar dat is natuurlijk wel erg vervelend..
nog meer mensen die ervaring/tips hebben?? Pling

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:18

Ze zal gewoon die kant op moeten gaan die jij wilt, dus gewoon volhouden en blijven die kant op willen gaan (evt. met zweep, sporen), totdat ze daadwerkelijk gaat, en dan goed belonen.
Jij bepaald en jij bent de baas.............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:24

VSW --> RT-P.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:36

Neem een keer iemand op de fiets mee die voor je uit fietst, doe ik ook met mijn vriendje op de mountainbike en werkt super. Liefst iemand die je paard ook kent. Ander paard mee zou ik mee oppassen, ze steken elkaar graag aan in het maf doen:)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:04

Mijn pony deed dit in het begin ook wel, wat ik dan deed was eerst erop blijven zitten en doorproberen lukte dit niet dan stapte ik af en liep ik een paar meter door waarna ik weer opstapte en verder reed, nu doet ze het gedrag niet meer maar als ze het nog eens doet lukt het me nu ook door erop te blijven zitten.

natuur5D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 10:38

heel herkenbaar, mijn pony doet dat soms ook en ik rij geen vaste route. hij heeft denk ik zijn eigen ideeen over het rondje dat we gaan maken, want hij heeft het ook niet op een vast punt. maar wat er ook gebeurd, we gaan uiteindelijk altijd de kant op die ik mijn hoofd had. soms duurt het een tijdje, maar ik laat hem niet winnen.

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 10:42

misschien kan er eens iemand met een ander paard met je meegaan?

knoevel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:19

mijn paard heeft hier regelamtig last van als ik zonder ander paard erbij na buiten ga.. ze gaat dan gewoon achteruit drentelen en perse een andere kant op..

blijven volhouden en niet opgeven, op een gegeven moment hief ie wel door dat het geen nut heeft,

MAAR : veiligheid gaat voor , dus als je op een drukke weg opeens stil staat zou ik ervoor kiezen om ff aftestappen.. Knipoog

succes !

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:28

Heel bekend helaas.. Ik rij af en toe een schimmel met 'verlatingsangst'.
Deze doet het meerdere malen op de heenweg en op de terugweg loopt ze braaf door.

De truc is, om je paard voor te blijven. Voel aan wanneer het tempo omlaag gaat, dan desnoods draven. Ik heb het er met iemand over gehad en die vertelde dat het een soort angst is. Op dat punt is er iets onbekends en engs en daar willen ze niet langs. Als je op tijd aanmoedigd dan lukt het meestal wel, maar als je te laat bent en je dwingt het paard, dan heb je kans dat de angst terug blijft komen.
En het kan al een boomtakje zijn waar ze bang voor zijn hoor, hoeft niet perse een auto met zwaailichten te zijn Knipoog

Afstappen en voorop gaan als dappere leider heb ik ook wel eens gedaan, maar ben altijd bang dat ik uiteindelijk toch mn paard verlies. En loslopende paarden kunnen veel schade veroorzaken. Dus dat zou ik niet te vaak doen.
Wees haar voor en beloon uitbundig als ze ervoorbij is. En als ze toch stil staat en niet aanstalten maakt om om te draaien, eventjes laten kijken/ruiken en dan weer door.

Succes!

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:24

Ook een bekend verhaal hier! Met mijn paard werden ook altijd vaste routes gereden en toen ik een keer alleen ging rijden en van de route afweek begon de kermis. Hij wilde absoluut niet meer rechtdoor en ik stond met een weigerend paard op een weg waar normaal veel auto's komen. Er kwamen op dat moment gelukkig geen auto's aan, maar ik ben 5 minuten met hem aan het vechten geweest en hij draaide steeds weer om. Uiteindelijk ben ik er toch af gegaan, omdat ik geen risico wilde lopen dat er een auto aankwam en er een stilstaand paard midden op de kruising stond. Hij liep wel meteen met me mee, maar bleef de rest van de rit wel erg fris. Ik probeer er wel zo weinig mogelijk vanaf te gaan, om uit te sluiten dat mijn paard er zonder mij vandoor gaat. Dat wordt pas echt gevaarlijk.

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 14:51

echt heel irritant Bloos
vooral als er auto's staan enzo dan sta je helemaal voor joker! Tong uitsteken
maar ik heb het gevoel dat ik ook niet de juiste hulpen gebruik. ik heb op een manega gereden en daar rij je in de les ntl in een grote groep dus focusen ze niet echt all1 op jou fouten.
ik heb altijd geleerd om te ''schoppen'' als je je paard wilt laten draven/aansporen/aandrijven.
maar je moet tog je hakken op rechte lijn met je schouders? en dan.. ''schoppen'' of je benen aanduwen of?? ik heb dat nooit echt geleerd, op elke manege leerde ik het anders?
wie kan me even helpen(kschaam me best wel dat ik dit moet vragen!!! Clown )

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:23

bekend en irritant..
die van mij deed het ook wel eens..
een fietser ofzo helpt ja..
zorg gewoon dat hij goed voorwaarts is en anders misschien spoortjes...

rocky81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:27

DvdKloof schreef:
echt heel irritant Bloos
vooral als er auto's staan enzo dan sta je helemaal voor joker! Tong uitsteken
maar ik heb het gevoel dat ik ook niet de juiste hulpen gebruik. ik heb op een manega gereden en daar rij je in de les ntl in een grote groep dus focusen ze niet echt all1 op jou fouten.
ik heb altijd geleerd om te ''schoppen'' als je je paard wilt laten draven/aansporen/aandrijven.
maar je moet tog je hakken op rechte lijn met je schouders? en dan.. ''schoppen'' of je benen aanduwen of?? ik heb dat nooit echt geleerd, op elke manege leerde ik het anders?
wie kan me even helpen(kschaam me best wel dat ik dit moet vragen!!! Clown )

Het is het duidelijkst voor de meeste paarden als je je benen 3 seconden stevig aandrukt, reageert ie niet, nog een x maar dan wat harder, reageert hij nog niet, een tikje met de zweep erbij. dat is tenminste het hndigst met manegepaarden denk ik.

relindes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:16

blijven proberen als het kna bijna elke dag even daarheen gaan en haar de knat op proberen te krijgen waar jij heen wil misschien doed ze het na een tijdje wel maar het kan oko zijn dat ze gewoon bang is voor die plaats dat er vroeger daar iets is gebeurt, dus ook een beetej rustig ana doen een beetej begrip hebben voor haar gedrag.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:23

Laatst had ik dat ook gehad, voor een werkplaats vol met mensen.

Paardje ging draaien, naar achteren lopen en omkeren. Toen heb ik haar even stil gezet (zo stonden we 5 minuten) en iedere keer dat ze wilde omkeren, haar met de neus in de goede richting gezet. Verder ben ik absoluut niet aan de teugels gekomen (omdat ik weet dat het bij haar avrechts werkt) en heb haar sporadisch (dus niet de hele tijd) aangespoord in de goed richting.

Uiteindelijk besloot ze dat het veilig was en liep ze gewoon doodkalm in de goede richting Huilen van het lachen

Nu had ik wel geluk dat het op een uitgestorven landweggetje was, ik moet er niet aan denken dat het bij een drukke weg gebeurd.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:26

Heeeeeeel erg volhouden vooral, anders wordt het met zo'n eigenwijze alleen maar erger! Het is het best als er iemand bij is die je ermee helpt, maar opgeven moet je nooit doen.

Maneges leren vaak inderdaad gewoon grofweg schoppen. Dit is niet hoe aangedreven moet worden. Je moet gewoon met je kuiten duwen om aan te drijven.