Paard erg druk buiten......:S

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Westernpro

Paard erg druk buiten......:S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 16:23

Heej,
Ik heb een Argentijnse Criollo en zoals jullie miss. al weten worden die in Argentinië in het wild gevangen, 'zadelmak' voor zover ze zadelmak zijn gemaakt, en op een schip naar Italië gezet. Toen hij voor het eerst in Nederland was, was er geen land met hem te bezijlen... Verdrietig uiteindelijk heb ik hem een half jaar op 'proef' genomen en hem daarna gekocht. Ik rij hem nu dus al ongeveer 1.5 jaar (I) maar het probleem is, als er iets 'gebeurd' is hij heel snel zijn vertrouwen in je kwijt (hij is mishandeld) toen ik hem net had, is hij op het strand op hol geslagen en bijna een kind omvergereden Boos! daarna duurde het 3mnd. werken en trainen, grondwerk ed. voordat ik weer met hem naar buiten kon.....

Nu ben ik dus een poosje geleden heel erg hard in een sloot gevallen met hem Boos! hij sloeg op hol, draaide om, wilde terug naar stal rennen, maar ik zei dat dat nie mocht en toen belandde we dus in een sloot, allebij kopje onder en hij op zn zij Clown
In de les en de bak gaat het wel goed met rijden, of ik nou met een show, corectional, snaffle of curb bit rij.... maar als ik weer naar buiten ga, gaat hij weer erg druk doen enzo.. Boos!

Hebben jullie daar ervaring mee, of wat doen jullie daar tegen?
Ik raak het namenlijk nog al zat, dat telkens als er wat gebeurt dat het dan weer zo lang duurt voordat hij weer 'normaal' kan doen....

Btw, in de les loopt hij gwn erg goed, makkelijk op 1hand, losse teugel en (ook gwn met D-Snaffle) spinnen gaat ook redelijk goed Cool (voor degene die het nie weten 'Western!! Haha! ' )

KiMmK

Re: Paard erg druk buiten......:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:36

Hoi,
Rijd je buiten alleen met hem of met een groep?
Als het eerste het geval is zou ik toch in een groep gaan rijden met ervaren paarden!
Waarschijnlijk zoals ik in je verhaal lees is het eerst een wild paard geweest? dus dat zou betekenen dat hij sommige dingen als gevaar zou ervaren!
Mijn advies is ga met andere ervaren paarden naar buiten zodat hij toch wat zekerheid krijgt. Paarden zijn tenslotte toch kuddepaarden.Knipoog

Jemilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:41

Ik sluit me aan bij het bovenstaande, je paard is opgegroeid en heeft in het wild geleefd. Dit houd in dat je paard van jongs af aan geleerd heeft dat het levensbedreigend is om buiten het kuddeverband iets te ondernemen. Roofdieren zullen nooit een hele kudde pakken maar proberen ervoor te zorgen dat er eentje buiten valt die ze zullen pakken.

Wanneer je alleen met je paardje buiten rijd zal deze zich bedreigd voelen. Hij is alleen en in de open ruimte waar elk moment een roofdier hem kan pakken, waardoor hij enorm waakzaam is en van het kleinste geluidje zal willen vluchten. Dit zit zo vastgebeiteld in het hoofd van je paard en het is enorm moeilijk om hem hiermee te leren omgaan, en te leren dat er tijdens buitenritten geen gevaar voor hem dreigt. Het meest helpt gewoon om hem mee te laten gaan met een bomproof paardje, omdat deze relaxed is zal dat worden overgedragen op jouw paard. Vaak is het dan slechts een kwestie van tijd voordat je alleen met je paardje weg kan.

Westernpro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 13:41

Ja, dat zou miss wel een reden kunnen zijn... Maar hij is buiten niet bang van auto's, fietsers, andere paarden, takken , plastic zak oid. Vork Dus ik vind het een beetje vreemd..

Toe hij op hol sloeg op strand, kon je achteraf ook wel zien dat hij erg gespannen was, vluchtgedrag..

maar bedankt voor jullie reacties Pling

Greetzz. my