Onzekere ruiter zoekt hulp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

imka

Onzekere ruiter zoekt hulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 15:28

Hoop dat het hier goed staat, maar heb dus een probleem. Ik heb jarenlang met plezier gereden maar sinds een paar jaar ben ik een angstige ruiter geworden doordat ik nare ervaringen gehad heb met paardrijden. Maar ik mis het rijden wel heel erg, (heb nu een jaar niet meer gereden) want die angst zit echt heel erg in de weg. Ik ben een beetje onzeker geworden naar paarden en paardrijden toe. Weet iemand een adres in de buurt waar ze les geven aan angstige ruiters zodat ik over een poos weer met plezier kan gaan rijden? Ik hoop wat reacties te krijgen!
Laatst bijgewerkt door Tessa op 27-12-07 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Capslock uit titel verwijderd

DaisyFlower

Re: ONZEKERE RUITER ZOEKT HULP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:20

Ik zou het in ieder geval heel langzaam weer opbouwen en dus niet meteen weer op een paard stappen. Ga eerst eens bij een heel rustig paard staan (desnoods op afstand) of bij een paard die je kent. Dan beginnen met aanraken, borstelen, enz.

Stap twee lijkt me om (evt. samen met iemand) aan het halster te gaan wandelen. Probeer om een band op te bouwen met dit paard zodat jullie elkaar gaan vertrouwen.

De derde stap is dan om er op te klimmen en te gaan stappen. Je kunt hem/haar nog door iemand vast laten houden mocht het nodig zijn.

Iig stapje voor stapje weer opbouwen dus. Ik denk niet dat je hier persee 'angstles' in hoeft te krijgen hoor. Als je mensen met kent met een braaf paardje kun je dit voorstellen en zelf aan de slag gaan.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:22

Ben het met DaisyFlower eens. als je dat gewoon stapje voor stapje doet lukt het denk ik wel Knipoog

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 09:43

PB me maar even. Ik weet een adresje in Ijsselmuiden waar ze je echt kunnen helpen. Ze hebben meerdere superrustige, lieve paarden staan en die vrouw (mijn vroegere instructrice) weet echt waar ze mee bezig is. Ze laat je geen rare dingen doen en de mogelijkheid om gewoon te beginnen met poetsen, wandelen, etc. is er zeker. Laat me maar horen of je het wat lijkt!

madeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:57

Stapje voor stapje weer helemaal op nieuw beginnen, met inderdaad goede begeleiding.
Echt adressen weet ik niet bij jou in de buurt, misschien even googlen ?

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:41

Ik weet precies wat je voelt. Ook ik ben een bangerik, gaat steeds beter trouwens. Ik heb jarenlang geen angst gehad en toen een aantal keer achter elkaar gevallen (en niet zo zachtjes ook) plus een tinker die niet echt makkelijk was en een aantal keer fijntjes met beide benen op mijn schouders heeft gestaan (zo'n ervaring is niet aan te raden trouwens) en toen overleed hij en ik ben weer manegepaarden gaan rijden, conclusie mijn vertrouwen in vreemde paarden was compleet weg. Ik heb wat gejankt en gevloekt maar nooit opgegeven (eenmaal besmet met het virus en je komt er echt nooit vanaf).
Met veel geduld en veel lieve paarden begin ik mijn angst weer een beetje kwijt te raken, ik moet wel want over 3 jaar staat er weer een knollie te trappelen in stal... dat idee geeft me houvast en drive om door te gaan. Nog steeds sta ik soms te bibberen maar met goede instructie overwin je alles. Gewoon aangeven als je het eng vind en als je de instructeur vertrouwd en hij of zij weet van je angst af en kan er goed mee overweg, meid geloof me dan gaat het helemaal goed komen. Ik ben nu ruim 3 jaar verder en ik zit eindelijk weer bijna vol zelfvertrouwen op een paard. Het duurt een tijd om je angst de baas te zijn maar uiteindelijk na al die ellende en tranen is het geweldig gevoel als je hebt gewonnen!
Laatst bijgewerkt door Marleen_ op 26-12-07 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:43

Ik weet misschien wel een adresje voor je in Nunspeet, dat ligt toch vlakbij? PB me maar als je d'r email wilt. Lachen

Tessa

Re: Onzekere ruiter zoekt hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:39

RUI -> RT-P

xRoxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 09:51

Ik ken je geval hoor Ach gut
Ik heb ook absoluut geen vertrouwen meer in paarden.
Aanraken, bostelen, aan de hand wandelen, geen probleem ...
Rijden ... No Way ... ik rijd enkel op m'n eigen knol omdat hij
de enige is die ik vertrouw Vork

Mijn mafje bokt erg graag en baat er soms vandoor (net zadelmak)
Maar op heb voel ik me veilig en hij zal ook nooit gemeen bokken ofzo.
Hij maakt geen al te gekke sprongen ofzo.

Voor mij is het gewoon zo dat de band met mij en mijn paard enorm is.
Mijn beestje is alles voor mij. We hebben het erg fijn samen.
Ookal weet ik dat er nog wel meer brave paarden zijn maar toch ...

Een PAARD is dan ook meteen zo groot ... geef mij maar een Pony Vork

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:23

Ik heb enige ervaring met sportpsychologie en zou je kunnen helpen met dit probleem. Als je zelf een paard hebt waar je wel mee wilt werken zou ik ook eens jou kant op kunnen komen als je wilt, dan heb je in ieder geval niet de schok om vertrouwen te vinden met een vreemd paard.
We kunnen samen doelen opstellen en daar samen aan werken, zodat het stap voor stap gaat en je geen angst meer hebt. Jij bepaald het tempo! PB me maar voor meer info.

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:55

Zelf heb ik dat ook heel erg gehad, maar ik ben met veel hulp en elke week op dezelfde lieve pony ben ik steeds ontspannender gaan rijden.
Het meeste moet je proberen je te ontspannen, als je denkt dat je bang bent word je het alleen maar steeds meer dus meer ontspannen als je er aan denkt en wilt gaan rijden. klinkt misschein moeilijk maar je moet dan gewoon proberen aan iets heel leuks te denken en alles rustig op te bouwen.

Wendyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:45

anders moet je gewoon weer rustig beginnen en vragen of iemand naast je wilt lopen en verder niet te snel gaan zodat je ook meer vertrouwen krijgt in je paard waardoor je automatisch meer durft Knipoog

GOODGOD_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:30

Ik zou gaan rijden op hele bertroubare beginnerspaarden, ja het klikt best wel raar maar aan de ene kant is het ook weer logish , want als je met plezier op een paard rijdt wil je altijd nog een keer toch? Steeeds meer opbouwen en dan als je een beetje over je angst heen bent dan kan je weer op wat ondeugende paarden gaan.

Succes

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:57

Heehee!
Woo, dat is wel heel vervelend zeg. Boos!
Ik weet geen adres, maar ik wil je wel even sterkte wensen.
Ik hoop echt dat je over je angst heen komt, en je weer gewoon lekker kan rijden.
Sterkte ermee! Ach gut

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:06

Ik heb precies hetzelfde gehad, heel vervelend! Maar ik ben sinds 3 mnd weer aan t rijden. Galop doe ik nog liever niet en ik ben er al weer een keer afgebokt, maar opgeven doe ik niet! Want het blijft toch kriebelen. Als je gaat rijden, geef dan goed aan wat je wel en niet wilt doen en laat je niet overhalen tot een galopje of een sprongetje. Jij bepaald wanneer je zover bent! En ik heb mijn eerste sprongetje alweer gemaakt!! Wat ik wil zeggen is, je komt er vanzelf zolang je het niet overhaast. Zoek een betrouwbare manege en begin gewoon weer in de beginnerslessen, misschien kan je dan alles al maar daar zijn de eisen niet zo hoog en kun jij je concentreren op het weer vertrouwd voelen op het paard. Want het is echt de moeite waard!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:27

Ik snap helemaal wat je meemaakt. Zelf ben ik vroeger heel erg bang geweest, en daar werd alleen maar met ongeduld en irritatie op gereageerd. Dat is dus niét de manier om het op te lossen Knipoog
Wat bij mij hielp, was dat ik op een gegeven moment meer ben gaan poetsen, en grondwerk ben gaan doen, waardoor ik meer inzicht kreeg in hoe paarden 'denken' enzo. Want vaak komt angst doordat je ergens de controle niet meer over hebt/denkt te hebben, en door je te verdiepen in het paard wordt dat minimaal. Succes!! Haha!

brietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:35

Als je een vast paard krijgt om te rijden gewoon beginnen met een goede band krijgen, dus zoals ze al zeiden: veel borstelen en knuffelen.
Verder gewoon heel rustig de touwtjes weer oppakken!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:57

ik ben vroeger toen ik begon echt nooit bang geweest op een paard/pony of iets, stapte overal op en ging er zo mee weg,

toen heb ik een tijd ergens gereden waar ik op allerlei paarden
moest stappen die dus niet ingereden waren (mij niet verteld)
dus ben ik een paar keer gelanceerd en vanalles gekneusd gehad
enz. enz.

toen langzaam weer opgebouwd, daar weggegaan en toen ging het een hele tijd goed, tot van de zomer, meid wou mij wel eens zien vallen Clown (van een half ingereden shetlandertje, was ik een beetje mee bezig voor het idee dat er iemand op kon rijden) dus ik dacht dat ze die op zou jagen of iets dus had het er al niet op, toen ging ze dus met de longeerlijn achter de pony aan, vind ik al helemaal niets,
maar als ze dan ook nog eens de teugel expres losmaken en alleen door het riempje doen (gesp dus expres vergeten ) en ik trek aan de teugel en deze schiet los kom je heel raar terecht (ik dan Clown ) toen had ik mijn ribben gekneusd en ben ik best bang geweest een tijd op pony's, langzaam ging het over maar nu moet je me geen rare dingen flikken want dan spring ik er onmiddelijk af

langzaam gaat het nu wel weer beter maar op een groot paard zit ik altijd helemaal voorover en met beugels op springstand zodat ik stevig zit, (daar durf ik niet zomaar af te springen want weet niet wat je dan allemaal mankeerd ) volgens mij heb ik daar ook nog een foto van in mijn profiel ergens onderaan Vork

dus langzaam en niets doen wat je niet wilt Knipoog

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:29

DaisyFlower schreef:
Ik zou het in ieder geval heel langzaam weer opbouwen en dus niet meteen weer op een paard stappen. Ga eerst eens bij een heel rustig paard staan (desnoods op afstand) of bij een paard die je kent. Dan beginnen met aanraken, borstelen, enz.

Stap twee lijkt me om (evt. samen met iemand) aan het halster te gaan wandelen. Probeer om een band op te bouwen met dit paard zodat jullie elkaar gaan vertrouwen.

De derde stap is dan om er op te klimmen en te gaan stappen. Je kunt hem/haar nog door iemand vast laten houden mocht het nodig zijn.

Iig stapje voor stapje weer opbouwen dus. Ik denk niet dat je hier persee 'angstles' in hoeft te krijgen hoor. Als je mensen met kent met een braaf paardje kun je dit voorstellen en zelf aan de slag gaan.

hier ben ik het mee eens Ja

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:26

Ga op ijslanders rijden! Ik heb precies hetzelfde, ik ben ook bang. Ik ben daarom ook gestopt met rijden, en heb een tijdje op manegepaarden gereden. Nu heb ik een ijslander te leen en daarop ben ik niet bang. Ze zijn lekker klein, hun bewegingen zijn veel kleiner, en ze schrikken veel minder snel. Het zijn gewoon heel fijne paardjes.
Veel ruiters vinden ze minderwaardig omdat het koudbloeden zijn en je er geen dressuurwedstrijden mee kunt rijden enzo, maar het is maar net wat je belangrijk vind.
Ik heb nu een half jaar op een ijslander gereden, en ik durf inmiddels weer af en toe op een groot paard te rijden Haha!

loesjevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:48

Ik zou als ik jullie was dan wel privéles eerst nemen, om rustig weer te wennen en niet gelijk met 8 rondhuppelende paarden in een les gaan. Ik heb dit zelf ook gedaan. Ben namelijk een jaar er uit geweest door operaties en had ook beetje angst. ik heb toen een privéstal gevonden waar ik weer rrustig in me eentje heb kunnen lessen.

het is ook weer een kwestie van ervaren