Mijn paard wil het erf niet meer af.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Justdoit

Mijn paard wil het erf niet meer af.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 13:38

Sinds kort staat mijn merrie bij samen met een pony ruintje bij mijn buren op stal en op de wei. Daarvoor stond ze alleen, maar ik wilde graag dat ze met een maatje stond dus vandaar. Ze vindt het helemaal geweldig. Die twee zijn dol op elkaar. Onafscheidelijk zou ik haast zeggen. Het probleem is alleen dat ik haar sindsdien niet meer bij hem weg krijg. Als ik een buitenritje wil maken krijg ik haar met de grootst mogelijke moeite het erf af en na 100 tot 200 meter begint ze te staken en krijg ik haar helemaal niet meer vooruit, het enige wat ze dan nog doet is hinniken. Slaan maakt het alleen maar erger, afstappen is eigenlijk het enige dat helpt, maar zodra ik er weer op ga zitten begint het feest weer van voren af aan. De laatste keer ben ik uit pure wanhoop maar weer terug gegaan. Toen ze nog alleen stond had ik nooit problemen met haar

Heeft iemand hetzelfde meegemaakt? Tips??

Anoniem

Re: Mijn paard wil het erf niet meer af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:59

Stug doorzetten, is gewoon vervelend plakgedrag.
Niet meer vooruit willen? Rij d'r maar eens helemaal achteruit de straat uit. Wedden dat ze daarna GRAAG weer vooruit wil?

Deze grappen had mijn merrie vroeger ook. Die heeft heel wat kilometertjes achteruit gelopen in d'r leven. Gewoon volhouden. Op een goed moment geven ze op omdat 't toch allemaal niet helpt.

Ook werkzaam: van het erf af proberen te rijden aan ontspannen lange teugel. Niet verder willen? Dan terug naar de bak en aan het werk. Braaf aan het werk? Dan aan lange teugel het erf af proberen te rijden. Niet vooruit? Terug naar de bak en aan het werk. Net zo lang tot ze het zat is en braaf het erf af stapt. Dan niet te ver stappen, maar belonen door snel terug te keren en af te stappen.
Alleen doen op dagen dat je tijd zat hebt, EN opletten dat je niet elke keer dezelfde kant op gaat van het erf af, en/of op hetzelfde moment omdraait.

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:44

Mijn paard deed ook zo, niet omdat ze naar haar vriendjes terug wilde maar gewoon niet willen! Steigeren, bokken, de sloot in alles deed ze..
Ik heb haar nu eindelijk zo ver dat ik met een ander paard iig al de weg op kan.
Kwestie van doorzetten echt! Gewoon net zo lang volhouden tot dat ze het opgeeft.. benen eraan en naar voren rijden.. Niet afstappen want daarmee kan ze zich gewonnen voelen en daarom nog net zo vrolijk weer verder doen als je op stapt. En liefst ook zeker niet opgeven door terug te gaan, hierdoor zal ze het waarschijnlijk nog vaker proberen omdat ze haar zin heeft gehad.

Mijn paard kan ook niet tegen een zweep dus enige optie is benen eraan, en als ze braaf is natuurlijk goed belonen zodat ze weet dat het ok is. Dit is echt heel belangrijk!

Mijn paard is er ook nog niet helemaal, maar we zijn op de goede weg! Knipoog

Heel veel succes, ik weet hoe vervelend het kan zijn!

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 15:54

Ik sluit me aan bij de vorige reacties. Blijven doorzetten en vooral niet opgeven. Trek er lekker veel tijd voor uit zodat je geen tijdsdruk hebt. Vooruit is belonen en de rest van haar gedrag negeren. Ze moet gewoon weer leren dat ze ook zonder vriendje op pad kan.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:04

Interessant topic, mijn paard heeft hier ook last van.
Speciaal verhuist naar een stal waar ik lekker buiten kon gaan rijden met hem.... Met andere paarden loopt hij wel zo het erf af. In z'n eentje lukt het 50 meter.
Het is vast een kwestie van volhouden, goede tip van Sonja. Mijn paard gaat alleen niet achteruit lopen maar heel hoog steigeren. En ben niet zo'n held als ik buitenrij. In de bak maakt het me niet zovel uit, maar buiten wil ik er echt niet afvallen...
Maar dan is het een idee om elke keer terug te bak in te gaan, en elke keer een stukje verder... Niet in 1 keer teveel vragen, en blij zijn met elke 5 meter extra

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:17

Mijn paard deed dit ook. Alleen heb ik een graatje erger mee gemaakt. Wij zijn samen achterover geslagen toen ze stijgerde omdat ze dus het erf niet afwilde. Hierna ben ik helemaal overnieuw begonnen.

Halstertouw door het bit en lopen maar. De eerste keer na 2km er op gaan zitten, zelfde probleem, stijgeren omdraaien en niet meer vooruit willen. weer er af, na weer 2 km er op gaan zitten. En toen kwam ze niet meer omhoog (kan haar ook niet met zweep rijden) dus ik benen geven, en stapje per stapje ging ze vooruit.... heeeel veeeeel belonen. nu gaat het wel redelijk, kan na 1,5 km opstappen en dan wegrijden en probeer iedere keer een stukje eerder op te stappen. bij mij ging het dan gelukkig goed na 4 km toen die eerste keer, maar als het me 6, 10, 12 of meer km lopen had gekost had ik het ook gedaan. Dus gewoon volhouden dan kom je er wel, welke manier het beste is voor je moet je zelf bepalen. Ik heb voor deze manier gekozen omdat ik nooit maar dan ook nooit meer het risico wil lopen om op een verharde weg achterover te slaan. Dood eng.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:20

Ja erg he, dat moet je echt aanpakken. Aanstellerij is het. Zucht, het zijn soms net kleine kinderen maar dan met een hele dikke huid....
Aanpakken en wel elk goed stapje belonen...

Justdoit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 22:34

goeie tips, ga ik zeker proberen, t is nu toch vakantie dus lekker veel tijd. Ja het is echt heel vervelend. Denk je haar een plezier te doen door haar met een vriendje in de wei te zetten krijg je dit.

Ik ga eens flink aan het werk met haar ook in de bak, is ze dan braaf ga ik proberen van het erf af te rijden, wil ze weer niet verder dan 50 meter, weer terug naar de bak. Eens kijken hoe ze daar op reageert.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 22:36

Ik denk idd ook gewoon doorpakken. Ik weet hoe moeilijk het is. Mischien ook een keer samen met iemand gaan. Succes!

Justdoit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 22:45

steigeren is inderdaad heel eng, vooral op een verharde weg ja, dat doet de mijne alleen als ik met de zweep eraan kom.

Ik vraag me wel af waar dit gedrag vandaan komt, is het een soort verlatingsangst wat voortkomt uit kudde instinct ofzo?

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:53

Helpt het als je pas opstapt als je al van het erf afbent?
Dat deed ik namelijk altijd: als ik op het erf opstapte was het ván het erf afgaan altijd een gevecht Scheve mond

Uiteindelijk dus gewoon 100 meter aan de hand het erf af en dan in alle rust opstappen. In het begin draaide hij nog om, maar dan begon ik gewoon weer overnieuw: stilstaan, mij op laten stappen, dan pas wegstappen Ja
Dat heeft eigenlijk heel goed gewerkt, het scheelde die stress in het begin omdat ik hem het erf niet afkreeg en na die 100 meter liep hij eigenlijk gewoon wel Ja Uiteindelijk ging ik steeds dichter bij het erf opstappen totdat ik hem gewoon van het erf af kon rijden Ja

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:42

Bij mijn paard is dat stijgeren en niet het erf afwillen een verlatingsangst. Gaat er één ander paard mee dan is ze het makste paard om mee op buitenrit te gaan. Voor haar vijf jaar schrikt ze dan nergens van, loopt voorop en gaat bijna overal langs.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:00

Denken jullie dat dit gedrag vaker kan gebeuren zodra je je pony die nu bv alleen staat samen met andere zet?
Ik Rij mijn fjordje nu zonder problemen buiten maar in de zomer heb ik kunnen regelen dat ze gezellig bij 2 shetlanders van de buurman mag staan, ik hoop niet dat ik dan problemen kan gaan krijgen dat ze niet meer mee weg wil

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:18

ik denk dat dit bij ieder paard verschillend was. Mijn oude arabiertje heeft ook een tijdje alleen gestaan en toen er daarna weer gezelschap bij stond kon je nog steeds alleen met hem naar buiten, heel goed zelfs

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:33

Gewoon een kwestie van uitproberen dus?

Justdoit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 13:45

Bij mijn paard is het pas ontstaan nadat ik haar samen met die andere pony heb gezet. Ze is in het algemeen trouwens lastiger geworden sindsdien, ook veel minder op mij gericht, al heb ik wel het idee dat ze veel lekkerder in haar vel zit, ze was namelijk eerst aan de magere kant en nu begint ze stukje bij beetje aan te komen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:15

Dit is vervelend, mijn pony was er ook zo een en inmiddels rijd ik gewoon met haar buiten.

Wat ik deed was het erf afgaan, al is het 5 of 10 meter, belonen en omdraaien, omdraaien omdat je het zelf wilt en niet omdat je pony het wilt.
En zo heb ik dat opgebouwd, steeds een paar meter verder, weer goed belonen en omdraaien terug naar huis omdat ik dat wil.
Ging mijn pony staken, dan ging ik net zo lang door tot ze weer een paar meter normaal vooruit ging, weer belonen en omdraaien omdat ik dat wil.

Succes!

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:20

Justdoit schreef:
Bij mijn paard is het pas ontstaan nadat ik haar samen met die andere pony heb gezet. Ze is in het algemeen trouwens lastiger geworden sindsdien, ook veel minder op mij gericht, al heb ik wel het idee dat ze veel lekkerder in haar vel zit, ze was namelijk eerst aan de magere kant en nu begint ze stukje bij beetje aan te komen.

Heb je inmiddels al geprobeerd weer een buitenrit te maken?! Ben erg benieuwd naar het resultaat!

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:56

Ow, wat herken ik dit!

Mijn paard krijg ik alleen ook met geen mogelijkheid het erf af. Hij draait echt door: stijgeren, met 4 benen de lucht in, proberen terug te rennen.
Met een ander paard samen of als er iemand meeloopt / fietst is er weinig aan de hand. Dan aarzelt hij soms even, maar als ik flink drijf of een tikje bijgeeft, loopt hij wel.

Op dit moment heb ik gewoonweg niet genoeg tijd om hier serieus mee aan de slag te gaan. Over een week of 2 verhuist hij naar een andere stal, en dan hoop ik hier meer mee te kunnen gaan oefenen.
Ik heb in dit topic al een aantal methodes gelezen die ik weleens wil gaan uitproberen.