Stilstaan bij het opstijgen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jethafa

Stilstaan bij het opstijgen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 12:30

Ik rijd sinds kort een jong paard (v. Rhodium) die niet wil stilstaan bij het opstijgen. Wel als ik haar gewoon stil zet, maar niet als ik er op wil stappen. Nu helpt de eigenaresse altijd even, maar dat is niet echt ideaal.

Iemand tips? Ik dacht al, ik kan misschien rustig opbouwen, dus eerst mijn voet in de beugel (als ze blijft staan, belonen), dan wat hopsen (als ze blijft staan, belonen) en dan er op (als ze blijft staan, belonen). De vorige keer hing ik in draf er nog naast... Dus ik begrijp de route denk ik wel, maar wat doe ik als ze niet blijft staan? Er af en opnieuw? Want ze is gewoon in het begin een beetje fris, ook onder het zadel. Na 5 minuutjes is het dan ook over.

Bedankt alvast!

Judje

Re: Stilstaan bij het opstijgen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:57

Ik denk: gewoon doorgaan met begeleiding ernaast totdat ze stil staat.

Mocht ze toch niet stilstaan: dan niet bewegen totdat ze weer stilstaat (dus bijv. in je beugel blijven staan) en dan weer verder met opstijgen.
Als je steeds weer op de grond gaat staan blijft het een spelletje dat ze dan toch steeds zal winnen (want jij gaat weer terug naar af, en dan met je been er in: zij gaat weer lopen en jij weer terug naar af)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:59

Je kan wel zeggen dat het niet ideaal is, maar is het dan wel zo ideaal als ze telkens weg loopt?. Nee dus, als ik jou was zou ik volhouden met het vastgehouden worden, en op een gegeven moment leert ze het vanzelf, dat ze moet stilstaan tot jij haar het commando van lopen geeft. Dat soort dingen kan je een paard alleen leren door veel herhaling, en herhaling houd in dit geval in toch blijven vasthouden, tot het wel goed gaat Lachen.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:07

In ieder geval volhouden, er toch op gaan zitten in 1 keer.
Als je na de eerste keer weer terug op de grond komt, gaat het paard denken dat jij opgeeft, en zal het de volgende keer weer zo gaan draaien. Gewoon in een keer er op gaan zitten. Zo merkt het paard dat het niet werkt, en dat jij toch gewoon op stapt.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 09:57

Oké, bedankt! Ik had het idee dat ze het niet zou leren als de eigenaresse er steeds bij bleef, omdat ze dan toch wel stil staat. Misschien kan ik opbouwen vanuit dat de eigenaresse haar steeds minder vasthoud en uiteindelijk gewoon er nog bij staat, maar niets hoeft te doen?

Ik ga maar eens oefenen met snel opstijgen. Dat is nog niet mijn grootste talent Knipoog

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:08

Ik zou doorgaan met haar vast laten houden als je in het begin opstapt, maar wees ook dan erg consequent!! Als zij niet stilstaat, wacht je in de houding waarin je dan bent, tot ze wel weer stil staat. Pas dan stijg je verder op. Vaak zie je dat men niet consequent is als iemand het paard vast heeft, het paard mag dan meestal toch wel een paar stapjes zetten. Dit mag dus niet, want dan leren ze het natuurlijk nooit.

Verder zou ik ná het rijden nog een paar keer opstappen. Je geeft zelf aan dat ze in het begin erg fris is, aan het einde is dat als het goed is minder en kan je haar dus consequent leren dat ze stil moet staan. Bovendien kan je haar dan de ultieme beloning geven: Als ze netjes stilstaat terwijl jij opstapt, kan je haar belonen en naar stal brengen. Het paard gaat vanzelf de link wel leggen naar alle keren dat jij opstapt, waaardoor opstappen aan het begin ook makkelijker zal gaan.

Als ze te hard weglopen als ik er op 1 stijgbeugel naast hang kom ik er overigens wel altijd weer af. Simpelweg omdat het me te gevaarlijk word. En tot nu toe heb ik op die manier altijd de paarden kunnen leren om stil te staan bij het opstijgen....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:58

Je zegt dat ze erg fris is.. Dan zou ik haar eerst 5 minuten longeren, dan kan het teveel aan energie er even uit, en is het voor je paard ook niet meer zo moeilijk om stil te staan.

Dan zet je haar stil. Voet in de beugel, teugels los, en zodra ze naar voren wil lopen zeg je 'Nee' en stap je weer af, en je zet haar TERUG op de plaats. Dat laatste is heel belangrijk. Steeds weer terug zetten. Het kan even duren, maar uiteindelijk zal ze ook wel doorhebben dat het totaal geen zin heeft om nog weg te lopen.
Als je dan eindelijk in het zadel zit, en ze staat nog stil, dan beloon je heel uitbundig, en geef je haar een snoepje ter hoogte van je knie aan allebei de kanten. Op die manier rek je de nekspieren een beetje op, beetje losmaken, én je leert haar dat ze iets lekkers krijgt als ze braaf stil blijft staan. Geef bijvoorbeeld een klein pepermuntje, dan krijg je ook nog mooi, wit schuim Lachen
Ik heb mijn paard dat ook aangeleerd, en ik kan nu alles met hem doen bij het opstappen, hij blijft netjes stilstaan.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:00

Ik heb een keer gelezen (ik weet niet of het waar is) dat je de rechterteugel korter moet houden als je opstapt en dat hij dan daarom niet naar voren kan lopen omdat hij anders uit evenwicht raakt.. ik weet dus niet of het zo is

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:04

Dan gaan ze gewoon rondjes lopen Knipoog
Maar lijkt me niet echt de oplossing, lopen is lopen, en dat moet je eigenlijk gewoon proberen af te leren.

mietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:40

doorgaan met vasthouden en anders in de hoek van de bak opstijgen

zet je paard dan met zn neus in de hoek en houd je buitenteugel er goed bij als je opstapt!

Westernpro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:49

Vooral niet!! steeds opstijgen met begelijding er naast.. ik rij zelf ook een vrij moeilijk paard, en dat helpt echt niet.
Als je dan een keer alleen bent, zal je nie zelf kunnen opstijgen. En dat je paard weg wilt lopen als je opstijgt, betekend dat dat hij geen respect voor je heeft, hij laat jou niet op zijn rug zitten... Dus ik zou gewoon opstijgen, eerst je voet in de beugel als hij dan een stapje zet, meteen corrigeren totdat jij je voet in de beugel kan zetten. Daarna ge je 'verder opstijgen' en steeds, als hij een stap zet, corrigeer je hem. Dit kan natuurlijk lang duren maar het resultaat is er dan ook wel naar Knipoog Als hij dan blijft staan en je mag je voet in de beugel zetten, dan beloon je hem. dat doe je ook bij de verdere handelingen. zodat hij weet dat stilstaan goed is. Als je dit een paar keer doet, dan komt het wel goed Haha!

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 16:08

Ik zou nog even doorgaan met de eigenaar ernaast, als je dan zit en hij is niet weggelopen en jij bent klaar om te gaan dan beloon je hem. Als je het zo een paar keer doet wacht hij waarschijnlijk op de beloning. En dan hoeft de eigenaar er niet meer bij te staan. Lachen Ik weet niet of het bij jou paard werkt maar mijn verzorgpony liep eerst ook altijd weg en nu wacht ze netjes totdat ik haar beloon met mijn stem of soms een suikerklontje ofzo. Lachen

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 16:10

gewoon net zo lang doorgaan totdat ze stilstaan.
moeten ze maar leren hoor geen prutsmuts Lachen Lachen

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 16:14

Heey, ik heb éxact hetzelfde "probleem"!

Ik heb sinds 3 maanden een 3,5 jarig paard die ook niet stilstaat met opstijgen.
Mijn instructrice houd hem nu steeds vast, is niet ideaal, maar hij zal het toch moeten leren..

Het gaat langzaamaan steeds beter! Ik kan nu gewoon rustig opstappen alleen de beugels daarna op maat maken lukt nog niet zonder hulp (dan gaatie lopen)

Als ik net zit wildie het liefst meteen gaan lopen en is gespannen maar echt na 3/4 stappen ontspant hij weer..

Ik blijf het gewoon op deze manier doen en zo leert hij hopelijk dat hij gewoon moet wachten tot ik zeg dat we gaan lopen.

Suc6 in ieder geval!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 18:36

ik heb ook het zelfde "probleem"
mijn paard blijft ook er draaien en lopen, ik rijd altijd alleen en dus is dr niemand om hem vast te houden.
als dr wel iemand is dan gaat hij stijgeren hij vind het niet fijn als iemand hem vast houd. nu ben ik dus bij n hoek staan zodat hij niet weg kan of ik stap bij stal op dan blijft hij ook staan.

tis een vervelend probleem ik hoop dat er hier nog n tip komt die een andere kijk geeft op t probleem.

succes

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 18:45

Mijn paard deed het ook.

Bij het begin liet ik steeds iemand vasthouden en belonen. Later stond er iemand naast, zonder vast te houden. Uiteindelijk gaat het goed Ja

Ander paard die iik een paar weken reed die draaft ook weg tijdens opstijgen, VERSCHRIKKELIJK! Maar ik gok consequentie van de eigenaar...

Ook ééntje op stal, die zal absoluut nooit weglopen totdatie een koekje krijgt. Is 'm van jongs af aan aangeleerd. Als ze is op gestapt krijgtie een koekje, zo niet verroerd ie zich niet. Ook niet altijd handig Clown Clown

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 18:49

Oefen aan de hand vaak het stilstaan zodat ze het commando ook echt kent.
Indien mogelijk is het een goed idee om iemand te laten helpen.
Als je alleen bent: rechterteugel korter nemen en laat maar rondjes draaien, zorg alleen dat jijzelf stilstaat. Paarden worden het meestal zeer snel beu zo.

xEsther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 19:36

stipje! ik heb een verzorghafje die dat ook doet. Tong uitsteken

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 19:45

Mijn pony wou ook niet stilstaan met opstappen, en met begeleiding er naast raakte ze in paniek en ging ze als een gek achter uit als ik er op stapte.. Ik heb het haar toen zo geleerd (op aanraden van mijn instructrise) steeds weer op en af stappen tot ze bij het opstappen stil staat, dan goed belonen en weer verder rijden, en dat elke keer met rijden, ik hoefde steeds minder vaak op en af te stappen en nou staat ze gewoon stil met opstappen.
Dus zeg maar: Er op stappen, ook al staat ze niet stil, na een paar passen weer stil zetten, afstappen en er weer op, dit net zo lang tot ze stil staat. Wat betreft het wegdraven kan je (als je het zonder begeleiding doet) Vlak voor de hoek of met de neus in de hoek opstijgen, dan krijgen ze in ieder geval niet de kans om heel hard weg te vliegen..
Het is heel anders als wat de rest je allemaal aanraad (en zelfs misschien een klein beetje tegenstrijdig) maar bij mij heeft het geholpen!

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:52

Wat waardeloos een paard wat niet kan wachten ,ik hoop dat je wat aan deze tip hebt ,hij heeft bij mij tot nu toe altijd nog gewerkt ,ook bij en hele druke wpn er.
Wat ik altijd doe met paard beleren ,en wat echt helpt als je een paard hebt die niet stil wil staan is het volgende.
Als ik opstijg houd eerst iemand hem vast en op het moment dat je opstijgt en gaat zitten krijgt het paard wat brokjes van degene die hem vasthoud,dit een paar keer doen,dan de volgende stap is dat het paard lekkers van jouw krijgt terwijl je op zijn rug zit (vergt enige lenigheid bij somige paarden Knipoog ) ,ze moeten ook echt even leren dat het lekkers echt wegkomt bij degene die op zijn rug zit.maar hij word nog steeds vastgehouden ,want anders kom je niet aan brokjes voeren toe.
Als hij eenmaal weet dat het lekkers bij jouw wegkomt kan degene die hem vast houd er bij weggaan ,en krijg je een paard wat altijd keurig wacht met lopen na hij zijn brokjes heeft gehad ,en zeker op een comando gaat wachten tot hij kan gaan.
als je dit standdaard doet de komende keren dat je gaat rijden ,kun je vrij snel van je probleem af zijn . Ja
het is wel belangrijk dat als je erop zit dat het paard snel de brokjes krijgt ,zodat hij het opstijgen en gaan zitten in verband word gebracht met wat lekkers .
mijn ervaring is dat als een paard word afgeleid met brokjes dat het opstijgen een stuk makkelijker gaat,en het opstijgen en stilstaan levert hem wat op .
ik hoop dat het bij jouw ook werkt! Lachen

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:00

Ik heb een keer een paard zadelmak gemaakt en deze bleef acheruit aan het lopen bij het opstappen, niet uit smerigheid maar meer omdat hij bang was dat ik ineens zo hoog boven hem uit kwam. Toen heb ik een klein handdoekje achter de frontriem gestoken (een soort oogklep), hierdoor zag hij me niet. Vervolgens kon ik gewoon opstappen en als ik erop zat haalde ik het doekje weg. Het afstappen vond hij ook erg akelig dus dan deed ik net voordat ik af wilden stappen het doekje weer achter zijn frontriem en stapte ik af. Hierdoor kreeg je helemaal geen spanning en kan hij rustig aan het gewoon wennen van het zadel en het gewicht van de ruiter. Dit heb ik ongeveer 1,5 week moeten doen en toen was alles in orde. Bij alle jonge paarden die ik zadelmak maakt geef ik ze wel een paar brokjes (gewoon voer) al ik opgestapt ben, zo leren ze fijn stil te staan. Waarom zou je hond wel met een koekje leren zitten en een paard niet zo leren stil te blijven staan??? In mijn ogen is een hond toch nog iets inteligenter. En er is niks zo vervelend als een paard dat niet stil blijft staan!!!!

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 10:03

Tja, ik heb ook zo'n paard gereden, zelf ingereden dus het was ook echt mijn eigen schuld. Het ene paard is er natuurlijk gevoeliger voor dat het andere paard maar alsnog is het een spiegel van hoe consequent jij bent. Uiteindelijk heeft iemand anders mijn paardje leren stilstaan met heeeel veel geduld, NIET opstappen als ze wegloopt, hangen en brokjes geven. Gevolg was een heel braaf paardje uiteindelijk. Good luck.

Daphneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 10:05

Ik zou het paard in de hoek zetten (als je een bak rijd natuurlijk) dan kan ie niet opeens weglopen. En ook nog laten vasthouden door iemand. En als ie stil staat zou ik hem belonen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 10:55

achteruit gaan negeer ik gewoon, geen enkel paard vind achteruitstappen makkelijk genoeg om het lang vol te houden Lachen

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:24

Mijn vorige verzorgpaard kon ook nooit stil staan bij op stijgen, soms klom ik er gewoon op, soms probeerde ik haar telkens stil te laten staan, maar heb ervaren dat begeleiding ernaast beter en handiger is.