Hoe omgaan met opfokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

Hoe omgaan met opfokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 19:08

Ik ben weer begonnen met mn merrie te rijden.Maar nu loop ik weer bij hetzelfde probleem aan als eerst.

Ze fokt dr eigen nogal snel op. En dan komt ineens.
Op dit moment ga ik vooral met haar naar buiten omdat de wei de hard/modderig is.

Ze heeft er altijd een flink tempo in.Maar dan is ze op zich wel ontspannen en kan ik mn teugels wat losjes houden zegmaar.
Af en toe moet ik dr wel terugnemen omdat ze dan in draf gaat.Maar dan gaat het daarna weer gewoon goed.

Vandaag deed ze het dus weer. Op een gegeven moment gaat ze dribbelen zegmaar.
Als ik dr dan inhoud gaat ze soort piaffe doen en dr rug wegdrukken.
Als ik vraag of ze wil nageven dan gaat ze ook lopen stuiteren. Heb ook geprobeerd eerst halthouden en dan weer wegstappen.Maar dan begint het gewoon opnieuw.

Op zo'n moment is ze binnen een paar minuten ook helemaal zeiknat van het zweet en gaat het zelfs schuimen.
Terwijl ze ervoor niet nat was ofzo.

Hoe kan ik het beste hier mee omgaan?

daniella74

Re: Hoe omgaan met opfokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:11

Zelf igg rustig blijven en je hulpen herhalen zonder te gaan trekken. Soms wil een beetje inbuigen links/rechts helpen. Doet ze dit ook als je met een ander paard gaat of in de bak?

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:12

Arabian_Girl schreef:
Als ik dr dan inhoud gaat ze soort piaffe doen en dr rug wegdrukken.

Mischien heeft ze last van der rug/zadel dat niet goed zit? Of heeft ze ergens anders pijn?
Anders komt ze mischien niet genoeg buiten of krijgt ze teveel krachtvoer?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:15

Dat is vaak een reactie van een paard dat een discussie voert over het tempo dus ik denk niet dat het iets met de rug te maken heeft in die zin. Ik begrijp dat het paard echt heel heet wordt opeens en dat het een stukje karakter is en dus rijtechnisch/opvoedkundig moet worden opgelost.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 19:20

In de bak is het een stuk minder. Dan alleen met springen dat ze zo druk wordt en je dr niet in kan houden zonder dat ze zo gaat doen.

Meestal probeer ik het een beetje te negeren dat ze zo doet.En probeer ook van de mond af te blijven..zoals trekken oid. Want zodra ik aan dr mond zit zegmaar dan word ze alleen maar opgefokter..Maar als ik dr loslaat van voor gaat ze steeds harder en harder.Dus dat kan ook niet.

Ze is helemaal nagekeken door een ostheopaat (volgens mij schrijf je dat niet zo Clown ) haar SI gewricht was scheef en in dr nek bij dr hoofd is ze gekraakt.Dus dat zit allemaal weer goed.
Dr tanden zijn gedaan.En ze heeft een nieuw zadel.
Maar ze heeft het altijd al gedaan ook met andere zadels.

Buiten komt ze ook genoeg.Dat kan ze dag en nacht als ze wil.

Het zal wss idd in haar karakter zitten denk ik. Zolang ik haar heb heeft ze al momenten dat ze dit doet.
Ze loopt ook graag hard Clown maar ik wil juist dat ze lekker ontspannen gaat stappen ipv hoofd omhoog en tempo.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:22

proberen te doen of er niets aan de hand is gewoon rustig blijven, als jij aan de teugels gaat hangen en jezelf druk maakt word het nog erger Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:24

Van springen kunnen ze ook goed heet worden. Ik denk dat je hier maar ten dele iets aan kan veranderen aangezien het deels in haar karakter zit. Het is moeilijk er verder iets zinnigs over te zeggen achter een computer over een onbekende ruiter en paard maar je moet denk ik eens een goede instructeur raadplegen hoe je hier het beste mee om kunt gaan behalve consequent zijn aangezien het per paard toch een beetje verschilt.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 19:29

Ik negeer haar zoveel mogelijk en blijf zo lang het kan van dr mond af..maar doe ik nix dan gaat ze harder en harder.Geef ik wat druk om dr in te houden gaat ze lopen stuiteren. gallop in de plaats of piaffe enzo..

Waar ik een tijdje had gelest hadden ze haar mee naar buiten genomen en die zei een slof.Maarja vind dat zelf eigenlijk nix..Dan fokt ze dr eigen nog op.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:32

Zoek een instructeur die er wel mee om kan gaan, er een slof om hangen als advies vind ik altijd zo'n makkelijk antwoord. Dit is gewoon rijtechnisch op te lossen, je moet alleen even de juiste methode zoeken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 22:05

Is het niets lichamelijks??
Heeft ze geen pijn waaroor ze voor op de loop wil??
Kan vanuit de rug of heupen komen, of misschien scheven bekken, kan allemaal een oorzaak zijn van dit gedrag.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 22:09

Even een stipje hier. Ik heb hetzelfde met mijn verzorgpony, hoewel het al een heel stuk minder is geworden door tips van hier. Ik heb een tijd lang alleen maar gestapt buiten, met af en toe een drafje. Zodra ze ging drammen meer terug naar stap. Ze is daardoor een stuk rustiger geworden, maar ze blijft af en toe haar dribbelmomenten hebben, dus ik ben ook wel benieuwd naar verdere tips.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 22:52

Bekend, ja. Zelf heel rustig blijven, zorg dat je ademhaling zo laag mogelijk komt, geef korte correcties op de teugels en laat direct weer los, geef geen kans om te gaan trekken.
Mijn merrie werd vroeger ook vreselijk heet (nu wordt ze gewoon maar heet Clown ), nadat ze warm was gelopen kon ze ook alleen nog maar dribbelen op buitenrit. Eerste deel van de oplossing is bij mij geweest om een jaar lang buiten alleen maar aan de lange (in principe losse) teugel te stappen. Alleen maar stap, altijd weer terug naar stap halen, dan gaan ze uiteindelijk daarin ontspanning vinden.
Verder in de bak heel goed werken op het volgen van je hand naar beneden, zodat je dat ook zou kunnen gaan toepassen buiten.
En ook heel belangrijk, gun je paard af en toe om wel lekker te kunnen lopen. Een arabier heeft nogal de behoefte om te lopen, bouw je drafperiodes buiten maar eens flink op. Als ze het idee hebben dat ze toch wel aan hun beweging gaan komen, worden ze vaak een stuk rustiger.
Ook een aardig hulpmiddel kan zijn om een riem of touw om de hals te hangen en die als tweede teugel te gebruiken. Veel paarden "remmen" gemakkelijker met een hulp op de borst dan aan het hoofd.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 07:01

midgie schreef:
Is het niets lichamelijks??
Heeft ze geen pijn waaroor ze voor op de loop wil??
Kan vanuit de rug of heupen komen, of misschien scheven bekken, kan allemaal een oorzaak zijn van dit gedrag.

Dit is dus allemaal nagekeken.Heb dat ook in t topic gezet.
Dus lijkt me sterk dat ze daar last van heeft.

Ik zal het eens gaan proberen met een touw rond dr hals.
Het meeste stap ik dus. Want zodra ze mag draven gaat ze ook weer stuiteren en wil ze in gallop.
Maar in gallop heeft ze dus geen remmen.En vind dat langs de weg nogal gevaarlijk.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 08:34

Ja als je zegt dat ze in draf gaat stuiteren en liever wil galoperen, zou je toch zeggen ergens een blokkade, ik heb hetzelfde met mijn paard, en die blijkt dus aardig pijn te hebben bij bepaalde beqwegingen,
De DA en Ostheopaat kunnen dat vak niet zien.
Bij mij heeft een holistische DA haar behandlet en werkelijk geweldig, het is nu een week geleden en heb gisteren voor het eerst weer naar het bos geweest en of het nou toeval was , maar ik heb geen gevecht om het tempo hoeven maken.

Die van mij heeft dus gelukkig wat er ook gebeurd een rem.
Heeft ze dit eigenlijk altijd gedaan??

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 11:17

Ze is bij eric laarakker geweest en daar is ze helemaal nagekeken.

Maar als ze ergens last van zou hebben waarom doet ze in de bak/wei wel normaler en dan op de weg weer niet?
De gallop die ze wil is ook niet ontspannen.Ze wil gewoon hard.Als je dr dan inhoudt gaat ze ook stuiteren.
Ze wil schijnbaar niet ingehouden worden ofzo Clown

Vanaf dat ik dr heb heeft ze al momenten gehad dat ze zo doet.
Ze maakt dr eigen echt gigantisch druk dan ineens..staat binnen een paar minuten echt zeiknat terwijl ze van te voren voor haar doen redelijk ontspannen liep.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:19

Vraagje: krijgt ze hooi of voordroog/kuil?

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 14:25

In de zomer krijgt ze hooi en vanaf okt/nov krijgt ze voordroog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:31

Arabian_Girl schreef:
In de zomer krijgt ze hooi en vanaf okt/nov krijgt ze voordroog

Zet haar eens een week weer op hooi en kijk of ze daar gemakkelijker van wordt. Er zijn een aantal paarden (vaak met arabisch bloed) die nogal heftig reageren op voordroog. Het effect komt pas naar voren als ze warm gelopen zijn, dus voor je gevoel "opeens". Dan zijn ze niet meer goed te bereiken, ze kunnen dan niet meer ontspannen en het enige zinvolle dat je dan kunt doen is afstappen en ze in de wei/paddock gooien.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:35

Met mijn merrie had ik dit probleem ook altijd. Ik heb dit opgelost door haar buiten gewoon aan lange teugel te rijden, gaat ze sneller en reageerd ze niet op mijn zit maak ik een ophouding ( heb teugels altijd in een hand, en met de andere hand pak ik de teugels korter op om een ophouding te maken ) en geef direct weer lange teugel. Na een paar keer had ze het door en nam ze het van me aan. Neem ik haar de teugels korter gaat ze me lopen dribbelen, steigeren, zijwaarts lopen etc etc.
Zelfde met galoperen, zij gaat het liefst ook zo hard mogelijk, maar ik bepaal het tempo. Bij haar helpt het goed om haar regelmatig eens echt eens lekker te laten gaan, dan is het voor haar weer goed. Ga ik alleen maar draven wil ze me er ook tussenuit, maar na een flinke galop is het voor haar ook goed, maar zoiets moet je inderdaad durven doen.. Ik durfde dat eerst ook niet en een vriendin heeft haar toen meegenomen en haar echt laten gaan, paar keer met haar meegeweest en nu vertrouw ik haar dat ze toch weer terug komt.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 14:46

Toch betwijfel ik of het daardoor komt.als ze op hooi staat doet ze het namelijk ook. (in de zomer)
Ben ook al paar keer van voer veranderd.Maakt ook geen verschil.

In een groep krijgt ze het trouwens helemaal op dr heupen Tong uitsteken Dan wil ze echt vooraan etc.

Van voer krijgt ze trouwens 2 scheppen reform granenmix per dag met zonnebloem olie
en ong onberperkt voordroog.
Gister heb ik dr 2,5 schep gegeven omdat ze toen gereden heeft.

Als ik dr minder geef gaat ze denk ik meer invallen.Dr ribben zijn nu al goed voelbaar. Al lijkt ze dik door dr teddyvacht.

@twinducklin : het lijkt er op dat ze precies hetzelfde doen jah..Ook dat zijwaarts enzo.
Als ik mn teugels dus lang houdt als ze zo doet gaat ze steeds harder..en wil ik dr terughalen begint ze al..

Met wandelen is het een stuk minder. Misschien is ze "alleen"zonder iemand ernaast wat onzeker?
Als er andere paarden bijzijn wordt ze weer een stuk drukker Koe

Het is ook jammer dat je ze hier in de buurt niet echt veilig kan laten gaan / in de berm vind ik ook eigenlijk nix. we hebben al een keer in de sloot gelegen Bloos

Donderdag gaan we waarschijnlijk weer een rondje naar buiten met 2 andere paardjes erbij.

zou het miss een idee zijn om dr thiedeman eraan te doen? of halsverlenger?
zodat ze niet meer heel haar rug kan wegdrukken.want op zo'n moment krijg ik dr echt niet meer fatsoenlijk gereden dat ze haar rug goed gebruikt.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:57

Bij mijn merrie werken de hulpteugels buiten niet, dan wordt ze nog heter en wordt ze echt boos, dan kan ik helemaal niks meer met haar..

Heb je helemaal niks? Ik heb in de buurt ook alleen veldwegen, en een klein bos met een steile berg omhoog, als het veldweg lang genoeg is laat ik haar even gaan, erna is ze ook nog even heet maar stappen = stappen. Ik heb een compremi gesloten dat ik niet helemaal " zeur " over het tempo in stap, zolang ze stapt vind ik het prima, soms laat ik haar even mijn tempo lopen en als beloning mag ze dan even haar tempo lopen.
Ik heb geleerd om niet alles te bepalen, maar een compremi te sluiten en zo samen met haar te werken, en ze vind het nu echt heerlijk. Zo als ze er eerst altijd tussenuit ging kan ik nu relaxt aan een lange teugel buitenrijden met bijna alleen stem, dus houd hoop Knipoog

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 15:15

De bermen zijn hier net echt breed en vaak ook met hobbels.
Er is wel een bosje in de buurt maar daar mag je niet met paarden in officieel.Dat bosje is ook nog best een eindje stappen helaas.

Zaterdag gaat ze iig op ijzers dus dan kunnen we wat verder weg.
Ze heeft overigens ook nog niet echt conditie. Ze heeft een jaar stil gestaan.(wel dag en nacht buite)
En we zijn nu de eerste echte keer weer naar buiten geweest.En kom dit probleem dus weer tegen.
Heeft ze echt al zo lang ik dr ken Clown

In het begin dacht ik nou als ze ouder wordt wordt ze vast een stuk rustiger Clown nou inmiddels zijn we 9 jaar verder en merk nog geen verschil Tong uitsteken ze wordt nu 15 in juni.

Maar ooit komt t vast goed Tong uitsteken

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:03

mja die van mij is ook niet rustiger geworden, maar merk wel dat ze wat meer van me aanneemt. Bij haar werkt het beste om een jong bang paard mee te nemen, dat gedraagt ze zich voorbeeldig Clown

Maar zij deed altijd steigeren, omdraaien, zijwaarts lopen en regelmatig belande we in het veld omdat mevrouw bedacht dat ze ineens wilde rennen.. Tong uitsteken Als ik nu iemand erop zet die onzeker is doet ze weer precies hetzelfde, maar ik geef haar nou gewoon lange teugel en dan is het goed, mag nu zelfs de teugel wat op maat pakken als het even drukker is, en dat kon ik eerst echt niet.
Gelukkig merk ik aan haar wanneer ze fris wordt, dan gaat ze namelijk vanzelf " aan de teugel " en dan is het foute boel, dan moet ze echt even voorwaarts gereden worden anders krijg je een bommetje Duivel
En die van mij wordt ook in juni 15, dus aan leeftijd ligt het zeker niet, mensen die haar zo zien en haar niet kennen schatte haar een jaar of 3/ 4 haha. Dan zeggen ze altijd, die laat zich braaf zadelen voor een jong paard Tong uitsteken

Maargoed, wens je veel succes, en jullie komen er zeker ook wel ! Bij mijn merrie werkt het eigenlijk, wanneer ik haar lange teugel geef, geef ik haar mijn vertrouwen dat ze niet weg zal rennen en daarvoor wordt ik ook beloond.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 17:15

thnx Haha!
We blijven gewoon oefenen.Als ze het in het begin netjes doet moet ze het vast daarna ook kunnen.
Steigeren doet ze gelukkig niet.

Zet je bij haar iemand erop die super bang is of een klein kind dan loopt ze super rustig etc.(wel in de bak)

Januari wordt ze geschoren dus zal ze misschien nog wel wat drukker worden.Maar droogt ze iig fatsoenlijk op.Nu is het echt een drama met die vacht.En dat is opzich niet het ergste.Maar omdat ze vaak rolt in het zand is het echt een plakboel als het opdroogt en ze vind dat echt super vervelend als dat eraf moet.