paard neemt links niet aan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bo_2424

paard neemt links niet aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 22:01

goede avond allemaal ik wilde graag weten of jullie of iemand hier ook erv mee heeft of iemand kent .

Het is namelijk zo ik heb op dit moment een probleem dat mijn paard links niet aan neemt ... op de rechterhand word ze sloom kijkt met haar hoofd naar buiten en met haar achterhand probbert ze op de binnen hoefslag te gaan lopen .. linkerhand loopt ze heel goed en voorwaarts maar met haar hoofd veel naar binnen .. het probleem is ong een maand of 7 nu heb ik een periode met halsverlenger gereden op haar iets beter op twee teugels te krijgen en dat ging heel erg goed totdat ik laats zonder stiek kon maar het probleem helaas terug keert Huilen .. heeft iemand goede tips of oefeningen die ik zou kunnen proberen ?? alvast dank jullie wel groetjes BO .!!!

feliciaa

Re: paard neemt links niet aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:16

Heb je al eens naar de tanden van je paard laten kijken, het kan zijn dat hij/zij last heeft van zijn tanden aan de linkerkant en daarom de teugel niet goed wil aan nemen.

Bo_2424

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 22:31

ja we hebben al veel uit laten sluiten tandarts is pas geweest ik ga denk nu iets proberen met oseopathie of fysio ..

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:32

ja dat lijkt me verstandig, het zou inderdaad ook zo kunnen zijn dat je paard links vast zit o.i.d

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:34

Zou het soms kunnen dat je misschien scheef op je paard zit, zonder dat je het in de gaten hebt?
Heeft een deskundige gekeken hoe of je op je paard zit?
Heel veel problemen komen voort uit de rug omdat deze scheef belast wordt......

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:00

Het klinkt alsof je paard behoorlijk scheef is. Ik zou er een fysio bij halen om te kijken of ze met behulp van behandelingen weer iets losser in haar lijf gemaakt kan worden en daarna zelf heel snel iemand gaan zoeken die je kan helpen met rechtrichten. Het is nu zaak om te leren hoe je een paard recht rijdt en vooral zonder halsverlenger wat die heeft al bewezen dat het een symptoom bestrijder is en niet de oorzaak oplost.
Zoals jij het beschrijft zal ze dus moeilijk buigen naar rechts, de spieren aan de linkerkant zijn kort en stug en de spieren aan de rechterkant zijn lang en slap. Haar rechterachterbeen is niet sterk waardoor ze die naast de massa wil zetten in plaats van eronder.
Hoe langer je hiermee doorrijdt hoe slechter het gaat.

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:07

Ik vind niet dat je gelijk de fysio erbij moet roepen, rijtechnisch kun je, onder begeleiding (ik weet niet of en van wie je les hebt?) zelf ook heel veel oplossen. Jou paard klinkt inderdaad scheef, vorig jaar heb ik hetzelfde probleem gehad, mijn paard wou links niet aannemen en ik stootte links af, wat het probleem dus alleen maar verergerde, hierdoor had ik links en rechts ongelijke druk op de teugels. Het probleem ligt, zoals vaak bij de ruiter zelf. Laat je de fysio komen, paardje lekker los, maar jij rijdt weer vrolijk verder waar je gebleven was, dus het probleem is nog steeds niet opgelost of alleen maar erger geworden. Je zou idd wel wat Mahitri zegt de fysio kunnen laten komen, maar daarna moet je het zelf wel rijtechnisch oplossen.
De spieren aan de linkerkant zijn korter dan aan de rechter, jij moet ervoor gaan zorgen dat ze evenlang worden. Door veel schoudervoor rechts te doen, rek je de linkerspieren op, hierbij moet je wel zorgen dat je paard over de rug en ontspannen blijft lopen.
Rijd van bv. een uur 2/3 op rechts en 1/3 op links. Zorg ervoor dat je altijd contact houdt op links, niet onderbreken. Met rechts kun je hem dan losser maken, buig je paard op de linkervolte bijvoorbeeld eens naar rechts en ontspan je rechterhand als je paard nageeft.
Dit zijn slechts een paar oefeningetjes die je zouden kunnen helpen, maar het belangrijkste is denk ik dat je dit probleem wel met goede begeleiding oplost.