het POSITIEVE topic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

het POSITIEVE topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 17:43

Hey iedereen,

Ik lees altijd mee in topics waar mensen hun (rijtechnische) problemen met hun paard voor leggen. En het leek me eens tijd om een topic te openen waar mensen andere mensen een hart onder de riem kunnen steken. Zo dat niet altijd alleen "het lukt niet, het werkt niet, wat moet ik nu" naar boven komt... maar ook eens, "het is me gelukt, ik heb het probleem opgelost, het kan dus toch" en dat andere mensen daar gemotiveerd van raken.

ik begin

paardje 1 Vassy (kWPN): Heel vervelend met buitenritten - kreeg ik niet alleen het erf af, heeft verschrikkelijke verlatingsangst, ben met haar achter over geslagen toen ik haar het erf af wilde krijgen (ongv. 3 mnd geleden) maar paard is jong en moet nog veel leren dus ben helemaal over nieuw begonnen. Veel oefenen met andere paarden er bij en...
Ben nu al twee keer alleen op buitenrit geweest... 1e keer Touw door het bit gehaald, 4 km gaan lopen en dan er op. Stijgerde weer probeerde om te draaien, maar uiteindelijk ging ze ineens vooruit, wouw, heb heerlijk gereden, moest er alleen bij een wei met koeien weer af. Daar ging ze weer stijgeren en draaien en vond het toen te gevaarlijk worden (was ook op een weg) Weer er op na de koeien en het ging weer zonder problemen. ze probeert alleen ieder pad rechts in te draaien.
2e keer alleen, zelfde route, (ook weer met touw) na twee Km er op, paard ging niet stijgeren maar heeel hard galopperen, maar nam haar terug, paard heel braaf. Weer bij de zelfde koeien er af... maar al dichterbij gereden dan eerste keer en niet stijgeren. Verder alles heel braaf Tong uitsteken. Op terug weg kwamen we paard in de wei tegen... heeeeeel eng (leek ook wel op een koe) maar met veel aanmoedigen ging ze er toch lang zonder problemen... ben echt zooo trots..

Paardje 2 Boann (volbloed): Had een stijger probleem. Liet zich achterover vallen bij alles wat ik met haar deed zo ongeveer. paardje is nog niet beleerd (zie ook ander topic van mij - val probleem) Na geduldig blijven met haar heeft ze nu al ongv. 2 mnd niet gestijgerd. Enne heb al op haar gezeten in stap, draf en galop (dat was galop was alleen niet de bedoeling) Ook op haar ben ik heel trots (en op mezelf dat ik heb volgehouden). Ze vertrouwd mij nu blind en kan echt alles met haar. (ja behalve dan echt rijden want dat kent ze nog niet) en dat is zo mooi. Lachen

dus vertrouw in jezelf en in je paard dan kom je al een heel eind

levine

Re: het POSITIEVE topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 17:58

Bij ons in het bos is een bruggetje en dat is volgens mijn paard héél erg eng Haha! maar pas ging ik alleen met haar naar het bos, en ik heb geen een keer af hoeven stappen Go jij! Go jij! (trots!!!)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:09

mijn paard thibor heb ik gekocht als erg zenuwachtig zeer dominant paard die bekend stond als gevaarlijk als hij zn kuren weer eens liet zien.
ik heb hem nu vanaf september en hij kent de oefeningen allemaal en doet het super loopt onspannen in de bak en ben zelfs gisteren met hem naar buiten geweest hij vond het spannend maar gedroeg zich super.

hij heeft nog nooit echt zn kuren zoals onploffen en stijgeren bij mij gedaan en ben daar best wel trots op.

zn vorige eigenaren waren naar een week gaan kijken en zeiden dat ze verbaasd waren hoe onspannen hij was. Haha!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:13

Nou euh, mijn paard had een goede dag, het was koud, had weinig gedaan, dús : Een hele rodeo door de bak.
En ik ben blij dat ik ben blijven zitten, en dat ze eindelijk een fatsoenlijk rondje galopeerd. *LOL*

Verder vind ik het heel positief dat ze nergens bang voor is op buitenrit, en érg snel leert. Ja

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 19:11

Zo heb ik hier ook wel een verhaal Haha!

Mn paardje stond vroeger bij een handelaar, die zijn paarden elke zomer en paasvakantie verhuurde aan een paardenkamp, Leignon. Die handelaar had het zaakje slim bekeken, amper zadelmakke paarden stuurde hij naar het kamp, en ze kwamen min of meer doorgereden terug, dus kon hij ze voor meer geld verkopen. Zo kwam dus ook Noah drie jaar geleden daar te staan, hij heette toen Grappa en was 2,5 jaar ongeveer. Duidelijk dus nog véél te jong om te berijden, dus hebben ze hem op kamp wat aan het zadel laten wennen, en is er 1x een groom even op geweest, maar dat was het dan ook. Wel stond hij bekend als een rotkarakter in de stal, voor je het wist trapte hij je naar buiten.. Hij was dus helemaal niét populair, ik vond hem toen ook maar
een lelijk beestje Bloos Grappa werd dus niet verkocht (dit was tijdens de paasvakantie) en in de zomervakantie was hij terug, nu als Rumba! Hij had al wat meer 'body' gekregen, maar helaas was hij ook nog 'gemener' op stal geworden, met als resultaat dat hij mijn nicht (zo'n beetje heel onze familie vrijwilligerswerkt daar) totaal verplettert had in de stal en we haar eruit moesten trekken Verdrietig Was niet zo'n leuke situatie. Dus begrijpelijk, Rumba werd ook niet verkocht, want hij was nog steeds niet echt iemands favoriete paardje Knipoog

En toen kwam de paasvakantie er weer aan, en Rumba kwam terug als Noah. En toen heeft hij dus mijn hart gestolen Haha! Hij was toen 4 jaar, en eigenlijk vooral bang van en boos op iedereen. De twee jaar dat hij bij de handelaar had gestaan, was op een enorme wei met een hondertal andere paarden, en hij had daar goed van zich leren afbijten. Maar hij deed toch zo z'n best voor je onder het zadel, enge balkjes werden na wat lieve woordjes gelopen,... hij voelde gewoon goed aan, en ik dacht: die gaat geen derde keer meer terug! Dus na dat kamp zijn we nar de handelaar toegegaan, samen met een bevriende dierenarts, om nog eens een kijkje te nemen. We kwamen aan bij een gigantische wei vol paarden, met maar één lange voederbak, en wie stond daar alle paarden woest van de etensbak weg te houden? Juist ja, Nowie Tong uitsteken Toen hadden we eigenlijk al moeten weten dat het niet zo simpel ging worden Haha!

Hij was goedgekeurd door de DA, dus ging hij mij naar huis. De eerste weken ging het best goed, hij trapte wel nog steeds als je hem eten wou geven, maar ach, de band moest nog komen dacht ik. Toen ik een weekje wegging, en een vriendin hem samen met mijn zus zou rijden, kreeg ik na één dag al telefoon: "wat een gestoord beest heb jij gekocht?? Hij heeft ons er net alletwee afgesmeten, die steigert als en gek!" Bleek dus dat hij de tweede week van die paasvakantie had ontdekt dat als je steigert, de mensen je met rust laten.. en nu hij bij ons lekker te eten kreeg, en veel meer energie had, ging hij daar gebruik van maken ook! Eerst geloofde ik niet dat hij zo kon omslaan, dus toen ik terug thuis was, ben ik er meteen naartoe gegaan, gelongeerd, en hop erop. Jawadde, een kwartier lang heeft hij zowat alles geprobeerd om mij eraf te gooien, bokken, steigeren, door de bak vliegen, kort draaien, nog meer steigeren.. Ik zat zo'n beetje als een hulpeloze meelzak op zn rug, maar door een wonder lag ik er niet af Pling Toen hij merkte dat ik er niet afvloog, draaide hij opeens de knop om, en was terug het brave paard van daarvoor. Nog geen wimpertje knipperde hij verkeerd, erg vreemd..

Helaas bleef hij vanaf dan lastig doen en steigeren als het hem niet zinde, tijdens het rijden, longeren, wandelen,... Een DA kwam zn rug nog eens nakijken, zn tanden,... niets aan de hand. Het was dus duidelijk dominant gedrag (hij is wel dominant aangelegd). Vanaf toen zag ik het even "niet meer zitten", van mn eerste paardje had ik wel iets anders verwacht, penny-achtige dingen bv Haha!

Door omstandigheden moest ik hem een tijdje op een pension plaatsen, waar ik dan ook les nam. De instructeur zag wel dat ik wat 'probleempjes' had, en bood aan te helpen. Vanaf toen is echt alles verandert! Hij leerde me duidelijk en correct te zijn, en het lijkt zo onwaarschijnlijk, maar vanaf toen deed hij niet meer lastig met rijden, longeren,...Hij was het droompaard geworden dat ik dacht dat ik had gekocht Pling We gingen heel veel aan de hand wandelen, en hij was echt dapper zo in de buiten, tussen het verkeer,... de eerste keer dat we naar het meer gingen, en ik erin stapte, aarzelde hij geen seconde en stapte doodleuk achter me aan het water in *trots* Ook toen we terug naar zn wei verhuisden, bleef hij braaf, ik kon alleen opstappen, hij was zo braaf, we konden buitenritten gaan maken. En ook het vreselijke trappen tijdens het voeren stopte, ik heb als bewijs voor de mensen van dat paardekamp een paard foto's getrokken hoe ik aan zn poepje omhoog kon springen en hij daar gezellig bijstond, ze wisten niet wat ze zagen! Een instructrice van dat kamp kwam ook eens langs, en ze zei dat hij enorm verandert was, ten goede dan vond ze Bloos

Ik moet nog steeds erg consequent zijn, maar de verhoudingen zitten goed. Elke keer als ik op hem kruip en hij is gewoon braaf, ben ik nog steeds zo blij als een kind Pling Zeker omdat er veel mensen waren die nogal op hem neerkeken, hem een tweedehands handelaarspaardje vonden met een rotkarakter, wel, ze zaten fout. Het is echt een superpaard geworden!

Haha, tis een heel verhaal geworden, maar om maar te zeggen: als het moeilijk verloopt met je paard, weet dan dat de aanhouder wint! En je krijgt er zoveel voor terug Lovers

miramare

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:09

LEUK TOPIC!!!
Ik heb dan ook een fijn verhaal: Sinds begin november heb ik een bijrijdpaardje die M2 heeft gelopen. Maar dat is een tijdje geleden en is daarna 1 jaar bij iemand geweest die m recreatief reed. De eigenaar rijd ook dressuurmatig, maar zonder zweepje. Nou hebben we eind dit jaar een onderlinge wedstrijd en ga ik meedoen in M2. Helaas zijn de oefeningen een beetje gezakt en vind hij het niet zo leuk als je een zweepje erbij neemt. Dan is het echt een heethoofd en gaat hij vooral in de piaffe, maar dan gespannen. Ik heb het nu, na drie dagen achter elkaar het zweepje erbij gehad, voor elkaar dat hij rustig blijft, en zelfs echt lekker voorwaarts is...
Dus daar ben ik wel trots op. Zo kan ik net zijn achterhand iets meer erbij pakken...

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:12

Ik vind het super dat mijn paard en ik zo gek op elkaar zijn (heb hem pas 3 maanden)
Dat hij super zijn best doet, graag wil werken, altijd lekker wil knuffelen en het buiten wandelen zo goed oppakt!

*Trots!* Haha!

Debbylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 00:54

Mijn Pony Was altijd een beetje etterig aleen buiten..
Dus ik Kon ook nooit alleen naar buiteb.. Boos!

Ik ging zondag naar het bos alleen dus en ze was Braaf ! Geen een keer stilstaan of weg rennen ! Haha!

DUs ook ik ben super " Trots" Haha!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:31

Leuk topic!!!

Dit gaat over mijn ervaringen met een manegepaard, die ik dus ook maar 1 of 2 keer in de week rij.

Ong. een jaar terug leerde ik k3 kennen. Een (toen) 15 jarige merrie die duidelijk nooit respect voor mensen had geleerd. Ze is ook gewoon een keer bijna over mijn instructrice heen gedenderd, nou dat heeft ze geweten. Ze "durfde" niet achter in de bak te komen, ze liep er zonder problemen naar toe, maar als je er eenmaal was en dacht: "yes het lukt me." schoot ze er bokkend vandoor. Ik ben een maand bezig geweest, en toen wou ze eindelijk overal in de bak lopen. Maar toen was ik er nog niet. 's Zomers was ze door de temperaturen best braaf, ik had alleen last van een bok probleem, met aangaloperen. Uiteindelijk opgelost door galop goed voor te bereiden, zodat ik niet met mijn spoor hoefde te prikken (daar verzette ze zich tegen) Helaas is ze tussendoor ook nog kreupel geweest, een peesblesure. Dat is echt ten koste van onze band gegaan, vroeger hinnikte ze altijd naar me, nu wil niet eens meer neuzen. Alleen nu het weer winter is, laat ze weer wat meer van zich horen. Ze word eigenlijk niet voldoende gereden, dus als ik dan ga rijden moet alle energie eruit. Dat resulteerd in ongelovelijk veel en hoog bokken, er in galop vandoor schieten, en telkens het tempo stiekem een beetje opvoeren tot we knoerdhard gaan, en telkens maar klieren. Ze loopt nu dus ook noodgedwongen met martingaal. Maar, ik heb wel ontzettend veel van haar geleerd! Op het moment wil ze niet, maar van de zomer het ik geleerd haar aan de teugel te laten lopen. En ik heb Appuyeren, travers, contragalop en een keertwending om de achterhand geleerd op haar. We hebben nog een lange weg te gaan, maar weet zeker dat ik er ooit kom. Ze is nu een eigen paard, maar loopt nog wel in sommige manegelessen (niet iedereen mag erop, alleen als je goed genoeg rijd en niet bang bent of eraf valt als ze gek doet.) Haar eigenaar wil ook kijken of het nog mogelijk is om er een veulentje uit te fokken. Ik hoop dat het, met haar 16 jaar inmiddels, nog kan. Maar ik ben in elk geval super trots op haar, omdat ze toch ontzettend vooruit gegaan is.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 22:30

ik heb een renpaard
en we hebben hem helemaal omgeschoolt tot dressuur:D
ben ik heel trots op en hij rijd nu m-2 met 2 winstpunten
Pling

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:28

Ik heb een wat ouder dressuurpaard gereden en die was door haar eigenaresse, die zelf ook bang was, bang geworden van het buitenrijden. Bij alles wat ze zag stopte ze en wilde ze terug, omdraaien. Ze deed ook steeds zo'n sprongetje, alles aanspannen, je adrenalinepeil schiet omhoog. Heel vervelend!

Nou heb ik ongeveer buiten leren rijden, dus ik wist wat ik moest doen gelukkig. Ik ben begonnen met de oprijlaan af, aan de hand. Ze was doodsbang, maar het lukte! Stapje voor stapje ben ik toen van de oprijlaan de weg op gegaan, stoplicht over, stukje verder, etc. Meestal had ik haar wel aan het hoofdstel met een longeerlijn, waardoor ik iets meer speling had en iets meer te zeggen over haar grote lijf.

Na een half jaar ongeveer ben ik haar gaan uitstappen onder het zadel en begon het opnieuw. Eerst de oprijlaan, toen een stukje weg, stoplicht, etc. Uiteindelijk na een jaar ben ik samen met een ander paard van stal naar buiten gegaan. Een rondje van een half uur. Perfect! Niet aan de hand.

Nog een paar maanden voor ze werd verkocht ben ik alleen met haar naar buiten gegaan. Eerst moest ik een paar keer er af stappen omdat ze niet verder durfde, maar dit gebeurde minder en minder.

Ze is uiteindelijk heel snel, buiten mij om (terwijl ik haar al jaren reed en alles met haar deed) verkocht en haar nieuwe eigenaresse rijdt haar nu lekker buiten, door mijn inspanning Lachen

Mooi hè? Balen dat ik haar kwijt ben, maar ik voel me wel de buitenrij kampioen!

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 22:03

Woow Super goed gedaan !!

Mijn paardje is altijd alsuper geweest Knipoog Behalve dat gebyt en gebok Knipoog