kan geen normale beugel lengte/benen optrekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiimmiie

kan geen normale beugel lengte/benen optrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 17:35

Hallo allemaal,

Ik vind het super moeilijk om met mijn beugels op een normale dressuurlengte
te rijden. Op mijn profiel zie je een foto, ik rij nu al twee gaatjes langer dan daar
maar ze zouden nog wel 1 á 2 gaatjes langer mogen.

In stap gaat het nog wel maar zodra ik aandraaf heb ik het idee dat ik niet meer stevig
zit en heb moeite met lichtrijden. Wanneer ik aanspring in galop trek ik mijn benen
op inplaats dat ik ze lang maak.

Steeds corriceert mijn instructrise mij en ik probeer er ECHT heel de tijd steeds op te letten
maar het lukt me gewoon niet.

Wie ó wie herkent dit probleem of weet tips hoe je mij kan helpen?

Groetjes Kim

bromfiets

Re: kan geen normale beugel lengte/benen optrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 17:39

Ga eens een tijdje zonder beugels rijden, dan merk je op een gegeven moment dat je die beugels helemaal niet nodig hebt zolang jij ontspant. Dan maak je je benen ook vanzelf langer.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 17:51

Hey,
je probleem is niet heel herkenbaar voor mijn ikje nu, maar vroeger had ik er ook last van. Bij mij kwam het omdat ik op een pony reed die qua hoogte te klein was voor mij (ik 1.75 pony 1.47). Ik had altijd het gevoel dat ik mijn benen moest optrekken om het aan te drijven en dat ik mijn benen niet kon aansluiten rond het lijf van de pony... bij mij heeft dit probleem zich vanzelf opgelost toen ik op grotere pony's (en paarden) ben gaan rijden. bij mijn arabje had ik dit niet meer en hij was maar 10 cm groter dus niet echt een km verschil. het gekke is dat als ik nu op de zelfde pony is ik hier geen last meer van heb omdat ik op die grotere heb geleerd dat ik niet hoef te drijven met mijn hakken maar met mijn kuiten en daarvoor hoef je je benen niet op te trekken Tong uitsteken

misschien kun je dus eens proberen om op een grotere pony te rijden. Ik zie in je profiel namelijk dat jou pony ook niet een van de grootste is, trouwens wel een leukerd Tong uitsteken:).

veel succes

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 18:04

Hee MoonenL

Het liefst zou ik ook een gaaf paard willen maar dat zit er niet in voor 2008. Met haar ga ik dus nog een jaartje starten en hoop voor 2009 een nieuw paardje te hebben.

Ik ga in januari met haar starten. Ze is in 4 maanden 50 kilo afgevallen maar toen ze nog niet was afgevallen, kwam ik niet onder haar vandaan en had dit toen ook al.. heel erg lastigggg! Maar dat witte beestje van jou is ook een schatje!!

Kuss Kim

buffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:29

Ik Kan mijn benen ook moeilijk lang houden. Ik ga telkens mijn hielen optrekken en dat komt omdat ik dan gespannen ben en te geconcentreerd aan het rijden ben.
Als ik dat voel duw ik gelijk mijn hakken omlaag en probeer me daar even op te concentreren.
Een oefening die ik altijd doe is op de fiets rijden en dan mijn voeten anders plaatsen dan normaal met mijn hakken omlaag.
Dan kan ik het gevoel aanleren, zegmaar. En dan ga ik niet zo snel meer mijn hakken omhoog trekken. Spieren ontspannen is dus erg belangrijk voor mij.
Ook doe ik zo afentoe mijn agilepees en die andere spiren die betrokken zijn met de hiel op rekken.
Meestal doen hardrenner en joggers dat ook.
Ja gaat dan met je gezicht tegen een muur . Je staat er zonmeter ervanaf. Leg je handen op de muur op de hoogte van je schouder en leg 1 voet een stukje verder naar achter. Zak een beetje door je knieen bij het andere been en probeer die andere been(die een stukje naar achter staan ) met de knie naar voren te drukken, zo ver als je kunt.
Zo worden die spieren een beeetje uitgerekt en wordt het warmer.
Misschien help het jou ook een beetje?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 19:29

Probeer je meer te concentreren op je knie naar beneden duwen, bovenbeen zo vertikaal mogelijk te krijgen en in elk geval je knie naar beneden te laten wijzen.
De beugellengt maakt daarvoor helemaal niets uit. Bij een kortere beugel vouw je meer je been. Jij vouwt je been niet genoeg, en je bovenbeen gaat meer naar voren dan omlaag, de knie wijst naar voren. Dat is het hoofdprobleem waar alles ontstaat.
bij het naar beneden duwen van de knieën moet je ook denken aan het rechtop blijven, voor het gevoel ligt achterover leunen en vooral niet voorover kiepen. Dan zit je het vasts.
Het beste kun je je bovenbenen op z'n plek brengen door je been helemaal dubbel te vouwen en je enkel, achter je zadel, met de hand te pakken. Eerst een been, dan het andere. Van daaruit laat je het onderbeen weer zakken tot je enkel op een ijn ligt met je heup, en zorg je dat je hak iets lager is. Echt uitduwen zorgt voor naar voren schieten van het been, wat veer niet goed is.

Er is op zich geen probleem met een korte beugel rijden, dat heet "campagne zit" . Het is de militaire all round houding.

Verder idd bedenken dat je met de binnenbovenkant van de kuit drijft en niet met de hak...

Dat je moeite hebt met lichtrijden komt omdat je beugel niet op de lijn van je heup zit, maar ver daarvoor. Zo kost het meer moeite om met de beweging mee te komen.
Oook daar weer concentreren op knie laten zakken, naar beneden laten wijzen, bovenbeen zo vertikaal mogelijk en je beugel op de lijn van je heup brengen.

In galop raad ik je aan zonder beugels te galopperen, en daarbij indien gewenst een hand aan het zadel te nemen om je in het zadel te trekken, waardoor je niet hoeft te voelen alsof je op je paard blijft door te klemmen of zo. Je blijft op je paard door een evenwicht!

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 19:34

Om te beginnen heb je vrij lange benen voor die pony. Maar dat geeft niks. Soms accepteren dat het is zoals het is.
En verder: zitles aan de longe! Niet aan rijden denken, alleen aan jezelf. Kijk lekker om je heen en geniet waar je mee bezig bent.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 19:45

De benen zijn niet te lang voor die pony.

In mijn profiel staat een foto van mij op Blitser. Die is 1.35m ik ben 1.65m. Het is een goed voorbeeld van verschil in beenhouding. Zie hoe mijn enkels op de lijn van mijn heup zit. Als je bij TS een lijn van je heup naar de grond trekt, zit ze enkel daar voor! Dát is de belangrijkste fout.

De lengte van je benen is niet bepalend, maar hoe je ze vouwt.
Overigens is het op het plaatje "hals strekken" bijna goed, behalve dat de knie toch nog niet echt naar beneden wijst.

Oh, wat trouwens ook belangrijk is, is om voor je gevoel zo ver mogelijk voorin het zadel te zitten.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 19:51

Dat klopt Tong uitsteken maar wat veel mensen met lange benen en wat kleinere pony's doen is hun benen op trekken, meestal van uit het gevoel dat ze niet kunnen drijven (wat dus eigenlijk onzin is)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 19:54

Behalve als je knie in de buurt van de elleboog van de pony komt.... Tong uitsteken Dan gaat gewoon drijven echt niet meer.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 19:56

Waarschijnlijk is je pony totaal niet voor je been en trek je het daarom op. Dus been lang maken en je pony aan je been maken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:01

Even voor de duidelijkheid, er zijn twee soorten optrekken. Het een is van de knie (dus meer bovenbeen), het andere van de hak (dus onderbeen, waarbij ruiter vaak ook naar voren gaat zitten).
Waar moeten we aan denken kiimmiie?

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 20:08

Naja een soort klemmen omdat ze af en toe ook streken heeft dus het lijkt ook wel een soort voorbereiding.. want soms is ze heel vervelend en zegt me instructrise van niet je benen optrekken ookal weet je dat ze een bok gaat geven..

maar bedankt voor de duidelijke uitleg! heb er denk wel wat aan!

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 20:09

vonnie84, me pony is juist super aan het been..