Farita onder zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Airborn

Farita onder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 17:50

hey, vorige week zou de zon schijnen, dus Rianne kwam wat foto's maken. Helaas hebben we de zon niet gezien, maar de foto's zijn nog wel redeljik gelukt. Genoeg voor een kleine impressie hoe ik nu met dr rij denk ik.
Helaas ging Rianne iedere keer dat Farita echt lekker liep (wat op het moment steeds nog maar een paar passen duurt) aandachtig kijken en commetaar geven ipv foto's te maken, dus de beste stukjes zitten er niet bij, lol. Nouja, dat komt vanzelf wel.
Dat is trouwens ook de reden dat er meer foto's op de rechterhand zijn dan op de linker hand, de rechter hand heeft ze namelijk veel meer moeite mee, dus op de linkerhand was rianne veel meer bezig met "goedzo" roepen, en minder met foto's maken :lol:

Farita is een 20 jarige kwpn merrie. Ik rijd haar nu 6 week, bij deze foto's reed ik haar voor de 10e keer. We hebben om de week les, en gaan voor mijn gevoel hard vooruit. Zelf rijd ik nu iets meer dan anderhalf jaar.

eerst een paar leuke hoofd en stand foto's Tong uitsteken

oke.... daar staat iemand te springen... zal ik maar ff kijken dan?
Afbeelding

en daar staat ookal zo'n idioot raar te doen... mensen!
http://i247.photobucket.com/albums/gg133/FroukjeRM/P1000639.jpg

wat vinden jullie van haar bouw? (rekeninghoudend met haar 20 jarige leeftijd en een paar veulens? Tong uitsteken) die plek op haar rug is trouwens bekent, ik heb geen idee waar het van komt. Het is echt een schuurplek, geen druk plek, maar het zadel ligt toch echt goed... ik vermoed zelf dat de rand van het dekje wat ruw is en schuurt... ze heeft er iedergeval geen last van, dat controleer ik iedere keer dat ik d'r poets.
http://i247.photobucket.com/albums/gg133/FroukjeRM/P1000645.jpg

en nu actie!

dat nam ze dus wat letterlijk :lol:
Afbeelding

wijken in stap, vind ik moeilijker dan zij, maar gaat steeds beter.
Afbeelding

lekker warm draven, al lichte stelling vragen (tenminste, dat had ik bedacht, Farita dacht daar duidelijk anders over Rolleyes )
http://i247.photobucket.com/albums/gg133/FroukjeRM/P1000698.jpg

actief draven is geen enkel probleem, nou nog ontspannen, en goed op de achterhand...
Afbeelding

lekker vrolijk galopje (galop vinden we beide erg leuk zoals je ziet , heeft ze ook weinig moeite mee)
Afbeelding

hier kan je heel goed zien hoe vast ze die kaak zet, vooral op de rechterhand...
Afbeelding

hier laat ze al een stuk meer los in d'r kaak, echt netjes is het plaatje niet, maar gaat langzaam de goede kant op
Afbeelding

stelling naar rechts is dus erg moeilijk...
http://i247.photobucket.com/albums/gg133/FroukjeRM/P1000724.jpg

ik heb het idee dat ze er hier tegenaan zit, ik moet d'r nog net iets doorrijden en dan loopt ze goed denk ik, maar heb nog net dat gevoel niet om haar er dan door te rijden (actiever dus) zonder dat alle ontspanning weer weg is...
Afbeelding

dit vind ik zelf een heel fijn beeld geven
Afbeelding

lekker omstuimige galop :lol:
http://i247.photobucket.com/albums/gg133/FroukjeRM/P1000736.jpg

hihi, hoezo bergopwaards en actief :lol:
Afbeelding

ik weet niet precies of ze zich hier nou vast zet, of dat ze ontspant en ik d'r net ff meer door moet rijden...
http://i247.photobucket.com/albums/gg133/FroukjeRM/P1000744.jpg

hier is ze weer lekker ontspannen, helaas is de impuls ook totaal weg...
Afbeelding

vrolijke drafje
Afbeelding

hier zit ze er voor mijn gevoel weer tegenaan.. wel ontspannen, en stelling, maar ze laat rechts net niet helemaal los, en raakt ook weer wat impuls kwijt
Afbeelding

poging tot wijken in draf :lol: dat gaat nog niet erg soepeltjes, en oefen ik meestal buiten de les om ook maar 1 of 2 keer, maar zonder oefenen leren we het nooit :lol:
Afbeelding

nog een foto waarvan ik het idee heb dat ik maar weinig had hoeven doen op dat moment om haar super aan het lopen te hebben... helaas ben ik er dus nog niet helemaal achter wat dat weinige is Boos!
http://i247.photobucket.com/albums/gg133/FroukjeRM/P1000779.jpg

dat achterbeen vind ik echt geniaal! lekker vrolijk koppie erop, die galop gaat wel goedkomen, daarbij is het grootste probleem dat ik m'n benen los laat, dan komt de rest vanzelf
Afbeelding

qua m'n eigen houding, ik moet toch echt rechterop zitten, heb te neiging voor over te leunen, en als ik rechtop zit ga ik m'n rug vastzetten, dus daar moet ik goed op oefenen.

vooral m'n binnenhand is soms wel heel erg streng, moet ik echt op letten, vooral op rechts, omdat het anders een wedstrijdje teugeltrekken word, en dat win ik toch niet.

en erhmm, mn voeten staan soms echt haaks op farita d'r buik... en dan steek ik ze nog naar voren ook... ook echt iets waar ik op moet letten.

tips, commetaar, en gewoon reacties, alles is welkom, mits opbouwend gebracht.

Natje_Spirit

Re: Farita onder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:43

Ik ga mee met je eigen commentaar, zeker over het feit van je te strenge handen. Je trekt je paard echt om bv in een volte te gaan (zie de bergopwaartse galopfoto). Wat je moet doen is, je buitenhand tegen haar hals/schoft (er niet over!) en begrenzen. Met je buitenbeen moet je 'duwen' zodat haar schouder naar binnengaat en met je binnenhand gewoon wat richting aangeven. Verder moet je je handen dichter bij elkaar houden en misschien je teugels wat korter?

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:07

Het lijkt inderdaad of je met je binnenhand aan het "sturen" bent (zie Natje_Spirit). Er zit vrijwel continu spanning op je binnenteugel. Teugels mogen korter en probeer recht boven je paard te blijven zitten. En ik heb het idee dat de neusriem te laag hangt.
Voor de rest vind ik het leuke foto's en een leuk paard! Veel plezier nog samen.

Havanna__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:11

Wat al gezegd is: je hangt erg aan de binnenteugel!

Ik vind het wel een ontzettend leuk paard, ziet er nog goed uit voor 20 jaar! Haha!

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:18

Ziet er zeker nog goed uit voor een 20 jarige. Ik rijd zelf ook op een 20 jarige en die kan nog heel wat , dus erg veel lol. Maar is bij jullie de buitenbak niet bevroren?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 20:40

hehe, deze foto's zijn van vorige week, nu is de buitenbak inderdaad een soort van beton.

qua lengte van de teugels, farita is erg gevoelig voor trekken. Als ik op dit moment de teugels korter neem, komt er protest, en krijgen we helemaal geen ontspanning meer helaas Boos! teugels korter komt vanzelf, maar is op het moment nog niet echt een issue.

m'n binnenhand is idd te streng, ik probeer wel al zo veel mogelijk met m'n buitenhand te rijden, en mn binnenhand los te laten, maar omdat ze buigen erg moeilijk vind, en ik dit ook moeilijk vind, erhmm, lukt dat alleen als ik er op let momenteel. Ik let er dus wel op, maar is nog erg moeilijk afentoe.

de neusriem hangt goed, hij lijkt alleen wat laag te hangen, doordat haar hoofd nogal lang is.

Fjord_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:57

Wat een mooi paard !
Ze ziet er behoorlijk jong uit voor die leeftijd hoor !
En wat heeft ze een vriendelijk hoofdje, heel lief.
Jullie zien er leuk uit samen Haha!

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:00

Ziet er al netjes uit voor iemand die pas 1.5 jaar rijdt, op een al iets op leeftijd paardje zit en pas voor de 10e keer Knipoog !

gewoon lekker blijven rijden ^^ beetje naar onstpanning werken en veel plezier hebben =)

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:08

Airborn schreef:
hehe, deze foto's zijn van vorige week, nu is de buitenbak inderdaad een soort van beton.

qua lengte van de teugels, farita is erg gevoelig voor trekken. Als ik op dit moment de teugels korter neem, komt er protest, en krijgen we helemaal geen ontspanning meer helaas Boos! teugels korter komt vanzelf, maar is op het moment nog niet echt een issue.

m'n binnenhand is idd te streng, ik probeer wel al zo veel mogelijk met m'n buitenhand te rijden, en mn binnenhand los te laten, maar omdat ze buigen erg moeilijk vind, en ik dit ook moeilijk vind, erhmm, lukt dat alleen als ik er op let momenteel. Ik let er dus wel op, maar is nog erg moeilijk afentoe.

de neusriem hangt goed, hij lijkt alleen wat laag te hangen, doordat haar hoofd nogal lang is.

Maar als je de teugels korter pakt wil toch niet zeggen dat je trekt? Je zegt qua lengte van de teugels, farita erg gevoelig is voor te trekken..
Zou toch aan het naar onder rijden werken ja, is toch echt de basis.. En zou zeker eerst aan de buiging, stelling en de nageeflijkheid werken voordat je dingen van je paard gaat vragen zoals wijken..
Maar verder ziet t er wel leuk uit!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 21:15

ik werk ook aan de buiging stelling en nagevelijkheid. dat is momenteel eigelijk waar voornamlijk aan werk. het wijken doe ik tussendoor voor de lol en afwisseling. misschien 2 keer beide kanten op maximaal als ik rijd, en niet iedere keer. ze wijkt vanzichzelf erg makkelijk, en ze word er ook heel goed los van. daarna laat ik d'r ff lekker strekken, en dan gaan we verder met ontspanning, buiging en stelling... als ze goed buigt in d'r lijft en kaken los laat, word ze vanzelf nagevelijk. dan vind ik nette korte teugels niet het meest relevante. ik heb zo geen losvast contact, maar gewoon rustig zo licht mogelijk contact als ik kan. als ik op dit moment te teugels korter neem, gaat ze lopen en gaat zij trekken, en moet ik heel raar gaan zitten om een normale teugeldruk te houden (lees, voorover, met gestrekte armen, beetje overdreven gestelt). die kortere teugels komen vanzelf als ze ontspannener loopt, en makkelijker nagevelijk word.

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:01

Wauw schitterend paard zeg! bof je echt mee dat je zo'n leuk bijrijdpaard hebt! ik ben zelf ook heel erg bezig met me stelling en buiging omdat mijn paard nog wel eigenlijk altijd graag naar buiten kijkt(A) maar het gaat nu hardstikke goed maar ik oefen er al een half jaar op dus dat mag ook wel Vingers aflikken
Dan wijken zou je toch meer je been moeten gebruiken en je handen mogen best uitmekaar met oefenen maar zorg wel dat je probeert ze op dezelfde hoogte te houden

Havanna__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:24

Airborn schreef:

Maar opzich 'trek' je nu ook een beetje, omdat je in de teugels hangt Knipoog

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 22:29

helaas een reflex waar voor ik heel erg m'n best doe het af te leren. als je leest, had ik zelf ookal gezegt dat ik te streng ben vooral met m'n binnen hand.

overigens, ik hang niet in te teugels. ben te streng, ja, maar hangen is overdreven.

en, idd, ik ben echt heel heel blij dat ik haar mag rijden. zit net aan de rand van wat ik kan betalen, maar ze is het waard, ik leer zoveel van d'r, en we gaan ook echt heel hard vooruit samen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 23:18

Owh, die hoofdfoto's zijn erg mooi geworden al zeg ik het zelf Haha! Ondanks dat ik niet m'n oude vertrouwde camera had.

Over je binnenhand hebben we het gehad. Binnen is richting, buiten is stuur. Valt me nu ook op dat je iet wat naar binnen gaat hangen (heb ik ook last van) bij de voltes, dacht het toen al te zien, maar wist het niet zeker.
Met het wijken is in mijn ogen niet zo veel mis, mitst je maar de juiste hulpen ervoor blijft geven. Denk dat die oefening die we bespraken ook goed zal werken.
Contact houd je wel ondanks je 'lange' teugels, die ik persoonlijk niet te lang vind.

Maar het is al zeker een verbetering met de vorige keer dat ik langs geweest was. Het is ook zeker een fijn paard om te rijden, goed afgericht.
Denk dat als je iets meer met je lichaam gaat rijden ipv met die hand ( Tong uitsteken ) en je niet te veel vast pint op aan de teugel en te veel stelling het resultaat wel komt. Kon voelen dat toen ik ff mocht stappen, ze erg goed op gewicht reageerd. Je valt iets naar binnen, waardoor zij ook naar binnen valt, dan is het helemaal moeilijk om de juiste stelling te vragen. Probeer op dat buiten been te blijven lichtrijden, je handen niet te laten zakken en ellebogen buigen Knipoog

Succes! En veel plezier met je les morgen!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 10:38

hmm, klopt rianne, merk zelf ook wel dat als ik goed op m'n buitenbeen blijf rijden dat ze dan toch wel veel beter loopt. helaas vergeet ik dat nog wellus, en ga ik dan inderdaad helemaal in de bocht mee leunen, vooral ook in galop doe ik dat heel erg. zal er nog meer op gaan letten.
jammere is dat ik op zoveel dingen probeer te letten, dan je dan altijd wel iets anders vergeet Boos! maar ach, komt vanzelf Haha!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:55

ik vind je teugels erug lang ... en je handen mogen wel minder streng.