springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zambucoo

springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 13:42

hallo,
ik weet niet of het hier goed staat,
maar ik rij nou sinds kort een 3 jarige hengst, en ik wil hem graag leren springen, ik wil eerst vrij laten springen heb dit ook een aantal keer geprobeert, maar hij rent altijd langs de hindernis (heb het niet afgezet)
ik had de hindernis op de hoefslag neer gezet en hem die kant opgelokt alleen is hij bang denk ik voor de hindernis, hoe kan ik hem leren om over de hindernis heen te gaan?
tijdens het rijden lopen we wel balkjes enz dat vind hij niet eng,

heeft iemand tips?

Judje

Re: springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:29

Misschien helpt het als je eerst aan de hand met het paard balkjes gaat draven en hem dan een laag hindernisje te laten springen (die je dan zelf ook meespringt aan de hand) en dat rustig op te bouwen.
En goed afzetten van de hindernissen is ook belangrijk.

Daarnaast (misschien wel wat off-topic) lijkt het me eigenlijk nogal vroeg om met een 3 jarige al aan springen te werken, zeker ohz.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:36

Goede begeleiding scheelt ook een hoop denk ik...
Er niet zelf naast gaan springen, levensgevaarlijk...

Zambucoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 14:41

bedankt voor de reactie's
ik wil graag opbouwen, dus laten wennen aan de hindernissen enz, gewoon voor de lol, een beetje afwisseling enz, ik ga niet fanatiek springen.

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:07

Was bij mijn paardje ook altijd, wij hadden de hindernis ook op de hoefslag, maar naast de hindernis nog eentje gezet, afgezet zeg maar. Zodat hij er niet meer naast kon gaan. Goed door de hoek drijven en dan een paar meter na de hoek ( dat het paard weer recht loopt ) de hindernis. Hielp bij mij echt!

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 17:00

eerst balkjes draven en rustig opbouwen...hij is nog maar 3 dus neem er de trijd voor

Zambucoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 20:49

Bedankt, ja ik ben nu bezig met balkjes draven enz, maar hij is nu wel klaar voor de volgende stap, ik zat er ook al aan te denken om een balk op de grond neer te legen en de balkhouders er naast zodat hij er aan went om tussen de standaarts door te gaan.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:05

Het ene paard doet het veel makkelijker dan het andere, maar heel erg belangrijk is dat het paard vertrouwd wordt met het hout!!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:18

Ik las in je profiel dat je bij melinda galiard rijd, ik denk dat zij je er zowieso wel bij kan helpen toch Knipoog.. Verder eerst balkjes lopen inderdaad en zorgen dat je de hindernissen goed afzet..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:21

Ik heb mijn jonge 4 jarige leren springen dmv clickertraining. Eerst het princiepe van de clicker geleerd, balkjes gelopen etc. Toen kleine hindernis goed afgezet en hem er twee keer over moeten jagen. Op het moment dat hij sprong geclickt en beloond. Daarna hoefde ik enkel naar de hindernis te wijzen en hij springt (nog altijd met clicker en beloning).
Ook onder het zadel geclickert en nu trekt hij op een fijne manier naar de hindernis. Hij ziet het echt positief. Op die manier ook dubbelsprongen en in-uitjes aangeleerd.

Persoonlijk vind ik 3 nog wat jong voor springen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:53

Alicia2u schreef:
Ik heb mijn jonge 4 jarige leren springen dmv clickertraining. Eerst het princiepe van de clicker geleerd, balkjes gelopen etc. Toen kleine hindernis goed afgezet en hem er twee keer over moeten jagen. Op het moment dat hij sprong geclickt en beloond. Daarna hoefde ik enkel naar de hindernis te wijzen en hij springt (nog altijd met clicker en beloning).
Ook onder het zadel geclickert en nu trekt hij op een fijne manier naar de hindernis. Hij ziet het echt positief. Op die manier ook dubbelsprongen en in-uitjes aangeleerd.

Ok.. erg interessant..
Maar hoe wil je dat straks gaan doen, als je een wedstrijd hebt??

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:47

waarom zet je het niet af? Zo maak je het wel erg simpel om erlangs te lopen.

Zambucoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 11:01

ja klopt ik rijd bij melinda (dit is ook een paard van haar), ik ga er morgen weer heen dus zal het proberen , Bedankt voor de reactie´s

Zambucoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 11:02

Alicia2u schreef:

hmm, dit is inderdaat heel intressant, ik heb hier boven wel een clikker liggen alleen gebruik ik hem niet, zou je mij wat oefeningen kunne pmen ?zodat hij weet waarvoor de klikker is?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:55

femmefatale1 schreef:
Alicia2u schreef:

Ok.. erg interessant..
Maar hoe wil je dat straks gaan doen, als je een wedstrijd hebt??

We zijn nu op een punt dat ik de klikker niet meer nodig heb om te springen. Ik heb nu een paard dat uit zichzelf enthousiast is als hij hindernissen en balken ziet. Bij het aanrijden trekt hij fijn naar de hindernis toe en hij heeft nog nooit geweigert onder het zadel tot nu toe.
Nieuwe hindernissen oefen ik eerst weer los en met de klikker, totdat het vertrouwen er is. Op die manier heeft hij boomstammen, op en afsprongen, zeiltjes, strobalen, hekken, tonnen en sloten leren springen. Daarna onder het zadel nooit problemen gehad. Het gaat gewoon om vertrouwen en positieve assosiatie.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:11

Ok.. maar dan vindt je paard het ook leuk..
Maar er zijn ook paarden die het absoluut niet leuk vinden, maar het toch doen voor de beloning..
En wat gebeurd er dan, als de beloning er niet meer is..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:20

femmefatale1 schreef:
Ok.. maar dan vindt je paard het ook leuk..
Maar er zijn ook paarden die het absoluut niet leuk vinden, maar het toch doen voor de beloning..
En wat gebeurd er dan, als de beloning er niet meer is..

Mijn paard had nog nooit gesprongen er er dus nog geen mening over. Door het klikken heeft hij er een positieve ervaring mee opgedaan en dus vind hij springen nu leuk. Ik spring nu zonder klikker, maar om dat positieve vast te houden rij ik nog af en toe een sessie met. Ik rij geen wedstrijden en er staat dan ook geen prestatiedruk achter.
Je moet begrijpen dat een paard een vluchtdier is en voedsel dus na 'overleven' komt op het prioriteiten lijstje. Is het paard bang voor de hindernis, dan zal die beloning hem niet zoveel schelen. Heeft hij echter een positieve ervaring met een voorwerp, zoals je die imprint dmv het klikken, dan blijft die ervaring langer hangen bij het paard dan die voedselbeloning.

Melis20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:23

Hey,

Je moet hem de kans geven om aan de balkjes te wennen.
Dus veel met hem doen.
Misschien kun je met hem longeren over een laag sprongetje.
Moet je de staander aan de binnenkant vervangen voor een pak stro ofzo.
Zodat de longeerlijn er ook langs kan en niet achter de staander blijft hangen.
Veel succes...

Zambucoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 13:34

Heel erg bedankt , ik zal het met de clikker probern,!

GRoetjes jessica

Zambucoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 13:50

het is trouwens niet zo dat ik fanatiek met hem wil springen, ik weet dat hij nog heel jong is, ik wil gewoon zien vind hij het leuk, dan kunnen we af en toe een sprongetje maken voor de verandering, misschien dat ik over ene jaartje zeg, als hij het leuk vind dat ik er meer mee ga doen, nu is het nog puur om te kijken vind hij het leuk?,

Bedankt voor de reactie´s

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:37

@ Alicia2u:

Er zijn idd paarden die het echt niet kennen, maar daar doel ik niet op..

Ik bedoel de paarden die echt te dom zijn om de voeten op te tillen.. ook hier bereik je met een clicker helaas niets..
Ik heb het zeg maar over die 'uitzonderingen die de regel bevestigen'..

Is niet negatief bedoeld, maar heb ook paarden gezien die er echt te stom voor zijn.. of te laks.. en dan zal een clicker ook weinig nut hebben..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:31

femmefatale1 schreef:
@ Alicia2u:

Ik bedoel de paarden die echt te dom zijn om de voeten op te tillen.. ook hier bereik je met een clicker helaas niets..

Is niet negatief bedoeld, maar heb ook paarden gezien die er echt te stom voor zijn.. of te laks.. en dan zal een clicker ook weinig nut hebben..

Nee, dat ben ik met je eens. Sommige paarden hebben nu eenmaal geen talent om te springen, maar het gaat hier om een jong, onbevangen paard. Bovendien kan ee paard wat geen uitgesproken talent heeft voor springen, nog plezier hebben in het af en toe afwisselen van de dagelijkse training met een balkje of hindernis. Daar heeft het geen talent voor nodig en eerlijk gezegd maakt het mij niet uit als mijn paard een balk afgooit; hij merkt vanzelf wel dat het veel makkelijker is om gewoon wat hoger te springen en anders zijn er professionele trainers die je met een onvoorzichtig paard verder kunnen helpen.
Toch denk ik dat je dit ook kan klikkertrainen: alleen klikken als hij niets aanraakt. Positive reinforcement heet dat. Heeft over het algemeen meer effect dan straffen als hij wel wat afgooit.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:39

Alicia2u schreef:
femmefatale1 schreef:
@ Alicia2u:

Nee, dat ben ik met je eens. Sommige paarden hebben nu eenmaal geen talent om te springen, maar het gaat hier om een jong, onbevangen paard. Bovendien kan ee paard wat geen uitgesproken talent heeft voor springen, nog plezier hebben in het af en toe afwisselen van de dagelijkse training met een balkje of hindernis. Daar heeft het geen talent voor nodig en eerlijk gezegd maakt het mij niet uit als mijn paard een balk afgooit; hij merkt vanzelf wel dat het veel makkelijker is om gewoon wat hoger te springen en anders zijn er professionele trainers die je met een onvoorzichtig paard verder kunnen helpen.
Toch denk ik dat je dit ook kan klikkertrainen: alleen klikken als hij niets aanraakt. Positive reinforcement heet dat. Heeft over het algemeen meer effect dan straffen als hij wel wat afgooit.

hihi geweldig.
ik zie mezelf al in het parcours rijden en iedere keer klikken haha.
vind het heel gaaf hoor dat je je paard op die manier dingen leert.
alle respect,maar ik lag wel dubbel toen ik het las.
Vingers aflikken

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:43

Haha, heb hiervoor een paardje gehad, Amadeus, en die was echt te stom om zijn voeten op te tillen.
Ook dit was een onbevangen paard, hij was 2..
Hij ging er wel braaf overheen, maar snapte niet dat hij zijn voeten beter op moest tillen.. zelfs al deed het hem pijn als hij het aan stootte, volgende keer weer in de fout..

Nu heb ik een jong springpaard, ook 2 jaar, wat wel deze aanleg heeft.
Heb met hem cavaletti gestapt aan de hand, en deze tilde wel zijn voeten op, en als hij iets aan tikte was dat een wijze les..

Ik bedoel.. het moet er wel in zitten, van nature..
Een paard mag bang zijn of voorzichtig, of dol enthousiast, maar niet te naïef of ongeïnteresseerd..
En dan ben ik van mening dat een goeie opleiding net zo effectief is als een clickertraining..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:09

femmefatale1 schreef:
Haha, heb hiervoor een paardje gehad, Amadeus, en die was echt te stom om zijn voeten op te tillen.
Ook dit was een onbevangen paard, hij was 2..
Hij ging er wel braaf overheen, maar snapte niet dat hij zijn voeten beter op moest tillen.. zelfs al deed het hem pijn als hij het aan stootte, volgende keer weer in de fout..

Nu heb ik een jong springpaard, ook 2 jaar, wat wel deze aanleg heeft.
Heb met hem cavaletti gestapt aan de hand, en deze tilde wel zijn voeten op, en als hij iets aan tikte was dat een wijze les..

Ik bedoel.. het moet er wel in zitten, van nature..
Een paard mag bang zijn of voorzichtig, of dol enthousiast, maar niet te naïef of ongeïnteresseerd..
En dan ben ik van mening dat een goeie opleiding net zo effectief is als een clickertraining..

Uiteraard. Een clickertraining vevangt echt geen goede springtraining. Dat was ook nooit mijn bedoeling. Ik vind het gewoon een fijne manier om nieuwe dingen te introduceren. Ik rij ook geen wedstrijden en leidt m'n paard op mijn eigen manier en eigen inzichten op. Wil ik dan later alsnog gaan starten, dan denk ik toch dat ik een goede basis heb. Maar ruiter en paard moeten beiden lol hebben en houden in wat ze doen, daarom kies ik soms een wat meer ongebruikelijke methode voor basale dingen.