mijn paard is bang met springen, maakt mij daardoor onzeker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PAVAROTTI

mijn paard is bang met springen, maakt mij daardoor onzeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 12:47

precies zoals de titel het al zegt

mijn paard is bang met springen. hij is enige tijd geleden gevallen in een onderlinge wedstrijd met mijn toen malige bijrijdster. nu springt bij weer 80 cm. maar zodra de sprong verhoogt word voel ik mijn paard twijfelen waardoor ik ga twijfelen en we daardoor samen niet over de sprong komen.

is er iemand die dit ent en misschien en tip heeft laat het me weten

Silence

Re: mijn paard is bang met springen, maakt mij daardoor onzeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:49

Hoe vaak word er met dit paard gesprongen?

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:53

hoi hoi.
op het moment dat het hoger word en je paard twijfelt moet jij degen zijn die hem er dan door heen drukt en hem het vertrouwen weer geeft,op het moment dat je voelt dat hij twijfelt moet je zelf brutaler naar de hindernis rijden,als jij twijfelt en hij ook dan krijg je hem in de stop,dus jij moet zeggen het is niet eng hup erover,als je dat zelf niet durft of kan blijf dan gewoon 80 springen voor je paard helemaal het vertrouwen kwijt raakt..
als jij durft, durf hij ook.succes
groetjes saskia

Jip_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:57

Wat knooopje zegt idd!

En je kan hem ook eerst vrij laten springen en dan de hindernis hoger maken.. Maar zodra jij gaat twijfelen durft hij al helemaal niet! Dus door hem eerst vertrouwen te geven in de hindernis, zonder dat jij hem kan beïnvloeden kan je hem vrij laten springen. Daarna met iemand erop. En de hindernissen langzaam opbouwen Lachen Net zover gaan als jij aan durft!

Succes!

PAVAROTTI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 12:58

spring zeker 1 keer in de week met hem, zal eens kijken of de brutale manier helpt zodra het lukt laat ik het weten dankje wel voor de tip!!
groetjes manon

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:03

fury_berber schreef:
Wat knooopje zegt idd!

En je kan hem ook eerst vrij laten springen en dan de hindernis hoger maken.. Maar zodra jij gaat twijfelen durft hij al helemaal niet! Dus door hem eerst vertrouwen te geven in de hindernis, zonder dat jij hem kan beïnvloeden kan je hem vrij laten springen. Daarna met iemand erop. En de hindernissen langzaam opbouwen Lachen Net zover gaan als jij aan durft!

Succes!

hoi hoi.
dat vrij springen zou ik niet doen,als hij dan er naar toe loopt en een rot afstand krijgt,bange paarden zijn geneigt om dan op groot af te gaan,daardoor word hij alleen maar banger,op het moment dat je er op zit en je krijgt een mis afstand kun je op dat moment ingrijpen,
een paard wat bang is geworden moet je zoveel mogenlijk goed bij de hindernis rijden(niet te groot en te dicht)veel druk houden in de afzet,als je voelt dat je paard er uit zichzelf heen loopt verminder je de druk.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:06

Jij laat je paardje twijfelen !
Anders moet je hem eens met iemand laten springen die genoeg ervaringen en geen schrik heeft .. wedde dat ie het springt ?
En voor jou: lekker blijven door oefenen op 80 en 85 en dan rustig aan opbouwen naar 90 enz. zodat jij zelf zekerder bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:08

Blijf jij gewoon met hem 80 dentimeter eventjes springen Knipoog Jij maakt hem onzeker. En dan ga je het per cm opbouwen , en afwisselen met balken etc.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 17:07

dit probleem heb ik ook..volgens mij
ik spring nu alleen voor afwisseling niet wedstrijden..
ik heb nu tevaak gehad dat we door de hindernis klapte en ben bang mijn paard te beschadigen..

ta_nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 17:51

Mijn pony (AV'tje) is niet bang voor de hindernissen, maar zet haar turbo op standje levensgevaarlijk en het is al meerdere keren voorgekomen dat ze (vanaf 90 cm) dwars door de bovenste balken gaat. Met haar buik scheert ze erover en gaat per hindernis alleen maar harder. Ik heb zelf een 1 meter vrees, aangezien zij niet zo heel groot is (1.47) en dan is 1 meter al behoorlijk hoog voor zo'n racekonijn. Daarom rij ik ook geen wedstrijden met haar, want moet bij de paarden starten. Hebben jullie nog tips om haar langzamer te laten gaan en mijn zelfvertrouwen te verhogen?

Groetjes Kelly

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 21:50

Zoals je zelf al aangeeft,maak jij je paard (nog) onzeker(der).
Dit wordt een vicieuze cirkel..
Of: je traint gewoon wat door op lagere hindernissen, dan komen het vetrouwen en de hoogte (en eventueel breedte) vanzelf wel.
Of: je laat iemand anders (bv trainer) een aantal keren met je paard rijden en springen, zodat hij of zij je paard wel door durft te rijden naar de hindernissen toe. Dan is het daarna gewoon voor jou een kwestie om te denken van: ik heb gezien dat mijn paard het kan, ik kan zelf goed genoeg rijden, dus gewoon ervoor gaan!
Of: je zet gewoon simpelweg de knop om. maar dit moet je wel kunnen.. Soms lukt dit mij, soms ook niet. De laatste keer lukte het super, en dan ging het ook fantastisch. Wel had toen mijn lesgever eerst zelf een rondje gesprongen. Ik moest haar echt wel vooruit rijden naar de hindernis toe en enorm motiveren, maar hierdoor ging ik mezelf ook motiveren en overtuigen. Als ik twijfel, twijfelt zij zeker, verliest ze in tempo, en dan komt ze nogal diep in de voet.. Wat soms best eng kan zijn! Want dan haalt ze de breedte soms gewoonweg niet! Dus gewoon vol overtuiging erheen rijden! Dan komt een sprong meestal veel beter uit, de sprong gaat mooier en soepeler en zo komt het vertrouwen vanzelf weer!

Succes!

PS, natuurlijk zijn er nog 1001 andere mogelijkheden..

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 09:06

Wat ik altijd wel fijn vind is om lijntjes te rijden, bv. kruisje draf in komen en dan op 4 of 5 galopsprongen een steil/oxer. Maak dan de afstand voor jou paard heel eerlijk. Omdat de afstand altijd gelijk blijft, heb je geen gekijk met noodsprongen en kun je langzaam gaan verhogen. Als dit goed gaat kun je weer naar losse hindernissen te rijden. Belangrijk is om dan een goed ritme te houden. Voor je gevoel elke galopsprong 5 cm groter willen maken. Al zou je dan een rotafstand krijgen, dan heb iig genoeg druk.
Succes ermee

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 09:13

Lastig probleem!

want zodra jij gaat twijfelen, kan je jouw paard niet meer overtuigen dat er niks aan de hand is.

ik weet niet of je les krijgt, maar mij helpt dat om wat meer vertrouwen te hebben. Het kan helpen er iemand bij te hebben die jou het vertrouwen te geven dat jij nodig hebt om over een hindernis heen te komen.

verder zou ik ook wat meer lijntjes gaan rijden, zodat niet de hoogte een angst wordt, maar meer uitdaging gezocht wordt in verschillende hindernissen (inderdaad wel op goede afstanden zetten!).

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 09:15

Doordat jij gaat twijfelen versterk jij alleen maar het gevoel van je paard..

Ik zal zeggen doe daar wat aan,, hoe precies weet ik niet, Of laat iemand anders hem rijden tijdens springen totdat hij vertrouwen heeft in de sprong en dan kan jij weer met hem verder

chamleona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:59

Doordat jij denkt dat jouw paard twijfeld ligt het al aan jezelf. Je zegt dat je paard, je onzeker maakt. Denk dat het andersom is.

Als jij gewoon goed aanrijd, springt je paard echt wel hoor. Als hij het gevoel heeft dat jij bang bent/onzeker bent/niet durft te springen, voelt hij dat en springt hij niet.

Succes ermee. Spring met zelfvertrouwen. Dat helpt echt.

Melis20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:46

Je moet gewoon op de hoogte gaan springen wat jullie allebei ligt.
En dat heel erg langzaam opbouwen.
Zodra het mis gaat moet je weer lager gaan springen.
En dan weer rustig opbouwen.
Veel succes...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:50

er zal een wisselwerking in zitten. Jij weet nu dat je paard twijfelt daardoor ga je zelf twijfelen en ga je ongemerkt anders zitten in een houding die de beweging remt. Dit voelt hij en zal dat ervaren als bevestiging van zijn onzekerheid en zal daardoor niet springen. Probeer je van jezelf bewust te worden wat je doet en laat je door iemand helpen zodat je niet in een visieuze circel terecht komt. Het zal wel helemaal goed komen mits je je van jezelf bewust bent wat je doet

Cacharel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:18

Ga voor je ding !!
Help je paard over de hindernis, zorg ervoor dat hij beseft dat het allemaal niets is.
Als hij al bang heeft en twijfeld, en hij voelt er nog bij, "oei mijn baasje twijfelt ook"
Dan zal je zelden over de hindernis geraken.
Lekker ontspannen en samen ervoor gaan !
Succes

Jip_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 19:21

knooopje schreef:
fury_berber schreef:
Wat knooopje zegt idd!

Succes!

hoi hoi.
dat vrij springen zou ik niet doen,als hij dan er naar toe loopt en een rot afstand krijgt,bange paarden zijn geneigt om dan op groot af te gaan,daardoor word hij alleen maar banger,op het moment dat je er op zit en je krijgt een mis afstand kun je op dat moment ingrijpen,
een paard wat bang is geworden moet je zoveel mogenlijk goed bij de hindernis rijden(niet te groot en te dicht)veel druk houden in de afzet,als je voelt dat je paard er uit zichzelf heen loopt verminder je de druk.

Hmm daar heb je idd wel gelijk in! Maar is het niet zo dat als je gewoon laag begint (ook met vrijspringen), dat het paard dan zélf vertrouwen krijgt, ipv dat hij op jou vertrouwt? Want dat laatste moet hij eigenlijk alleen doen bij onbekende hindernissen toch? Tuurlijk moet je paard vertrouwen in je hebben (anders springt ie wsl niet eens), maar standaard hindernissen, moet ie die niet zelf eerst zien te overwinnen?

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 09:04

Miss_Maya schreef:
Jij laat je paardje twijfelen !
Anders moet je hem eens met iemand laten springen die genoeg ervaringen en geen schrik heeft .. wedde dat ie het springt ?
En voor jou: lekker blijven door oefenen op 80 en 85 en dan rustig aan opbouwen naar 90 enz. zodat jij zelf zekerder bent.

Zo dacht ik dus idd ook.
Niet banketstaaf bedoeld hoor!
Ik heb dat ook wel een klein beetje, maar probeer eerst je paard dan met iemand die veel ervaring heeft te laten springen, en dus ook iemand die voor niets en niemand bang is (dus ook niet voor een hindernis) en dan krijgt je paard ook weer zelfvertrouwen, want zo een val zal je paard denk ik niet echt gauw vergeten helaas...
Al heeft je paard dan weer wat vertrouwen, dan moet jij ook een keertje eigenlijk op een paard gaan die goed kan springen, zodat ook jij vertrouwen krijgt.
En als jullie dan allebei vertrouwen hebben, kan je wel weer gaan springen, maar de kans dat je dan weer wat minder vertrouwen hebt en dat op je paard over brengt is groot, dus probeer op dat moment iemand te zoeken, die je begeleid, en dan durf ik erop te wedden dat het helemaal goeed gaat komen!
Echt waar!