Hoe losrijden voor springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HouVanUtopia

Hoe losrijden voor springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 10:37

Hoe rijden jullie los voor springen?

Op een wedstrijd bedoel ik dan. En hoeveel spring je los en hoe hoog (hoe hoog moet je in het parcours)>

Edit:
Zelf doe ik met mijn 4 jarige

meestal even stappen ligt eraan hoe heet hij is hoe snel ik ga draven...en lekker los werken en dan galopje. Ik rijd meestal maar 20 min los voor ik het parcours in ga. Ik doe kruisje paar keer laag stijltje (tot ongeveeer 100cm 110cm..) danover op een oxer ook eerst lager en dan hoger tot ongeveer 100cm. Ik spring ongeveer 10 tot 15 keer. Ene keer minder andere keer meer is maar net hoe heet hij is. Meestal ben ik met 10 sprongen klaar. Goed is goed vind ik!! Ben ik foutloos doe ik bijna niets meer voor de barage als nog 1x een stijl of oxer rond de 100cm of 110cm springen.
Laatst bijgewerkt door HouVanUtopia op 19-12-07 10:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Kit_for_ever

Re: Hoe losrijden voor springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:40

Met mijn eigen paard reed ik altijd eerst een 20 minuten 'gewoon'. Beetje stappen, drafje maken, galopje. Zorgen dat ze lekker loslaat aan beiden kanten. Daarna uit een rustig galopje keer of 2-3 kruisje, paar keer stijltje en die een paar keer verhogen, dan naar de oxer en vlak voor ik erin ging nog een keer een hogere stijl.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:42

Ik stap eerst een paar rondjes, dan draaf ik al vrij snel aan (vaak ivm de drukte, wat betere doorstroom).

Ik rijd veel tempowisselingen en wat voltes. Daarna gallopeer ik aan, hier ook weer voltes en tempowisselingen.

Als er de ruimte is nog even een galopje rechtsom.

Vaak begin ik met een kruisje, keer of 2/3.
Dan een laag steiltje 2/3 keer.
Daarna steeds 2 gaten hoger, 1 of 2 keer.
Dit tot ongeveer één meter.

Dan naar de oxer, eerst weer laag, 2 maal
Dan steeds 2 gaten hoger, 1 of 2 maal.
De oxer gaat meestal tot 80 a 90 cm.

Dan stap ik rond totdat ik in de ring kan. Als ik echt heel lang heb gestapt spring in nog een keer de steil, maar meestal niet.

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:43

Kit_for_ever schreef:
Met mijn eigen paard reed ik altijd eerst een 20 minuten 'gewoon'. Beetje stappen, drafje maken, galopje. Zorgen dat ze lekker loslaat aan beiden kanten. Daarna uit een rustig galopje keer of 2-3 kruisje, paar keer stijltje en die een paar keer verhogen, dan naar de oxer en vlak voor ik erin ging nog een keer een hogere stijl.

Hier zo precies het zelfde Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:45

Ik spring alleen onderling, maar goed Clown

Ik draaf ook vrij snel aan, probeer hem wat lager in te stellen & goed aan mijn been te zetten. Overgangen, voltes en uiteindelijk wat meer oppakken.
Als hij fijn aan mijn been is spring ik een stijltje van 50 cm, 1 of 2 keer.
Dan gaat ie 2 gaten hoger, 1 of 2 keer.
Dit vaak tot 10 cm hoger dan ik het parcours ga springen..

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 08:31

Zo veel mogelijk aan het been rijden, springen doen ze meestal toch wel. Pas als hij goed aan het been is voor mijn gvoel en goed loslaat pas sprongetjes meepakken.

Nat1503

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:07

Ik rijd ook ongeveer 20 a 30 minuten los, eerst wat loswerken en dan rustig aan wat springen, aantal keren goed erover dan ben ik klaar, dan nog even mijn paard extra attent maken en we kunnen. Wat mij wel opvalt, ik spring in de B dat er heel combinaties niet opletten op anderen, afsnijden, gezellig met z'n drietjes een theekransje houden, geef je aan dat je een hindernis wil springen, rijden ze nog doodleuk een volte voor of achter de hindernis en kijken niet op of om. Heel storend vind ik dat. Boos!

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 09:09

Ja dat vind ik idd ook!! En bij ons heb je al 2 bakken die niet zo groot zijn voor losspringen erg smal gaan ze vrolijk langs elkaar! Als je er iets van zegt lachen ze dom

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 09:24

Ik vind dat jullie best veel losspringen eigenlijk..
Zelf rijd ik ong. 15 minuten los, even stappen maar vaak snel draven ivm frissigheid en lekker galoperen. Wat tempowisselingen en wat schoudervoor om de achterhand er goed bij te krijgen. Dan even stappen. Vervolgens kruis 1x, steil 1x dan verhogen en dan nog 1 keer (evt. nog 1x verhogen) dan oxer begin op ong. 90cm en dan nog 1 á 2 keer verhogen. Maak max. 8 sprongen, maar meestal 6 of 7.
Heb een hekel aan mensen die tot in het oneindige springen. Behalve dat ze de hindernis bezet houden voor andere mensen zijn de paarden moe als ze het parcours in moeten.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 00:29

daniella74 schreef:
Zo veel mogelijk aan het been rijden, springen doen ze meestal toch wel. Pas als hij goed aan het been is voor mijn gvoel en goed loslaat pas sprongetjes meepakken.

Precies, zeker in de lagere klasses veel dressuurmatig werk. Schakelen, tempo controle enz, lekker wat inbuigen en rustig loswerken en als dat voor elkaar is een paar sprongetjes.
Springen hoeven ze niet meer te leren en de meeste paarden weten na 3x kruis en keer stijl, oxer prima wat de bedoeling is.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:28

Ik rijd dan gewoon even lekker aan een lang teugeltje los, in stap, draf en galop. Wat figuren rijden, erop letten dat die goed aan je been is... Zoals hierboven ook schakelen van tempo, beetje inbuigen en loswerken... En dan, springen maar Lachen

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:27

Sambo schreef:
Kit_for_ever schreef:

Hier zo precies het zelfde Haha!

& hier hetzelfde Haha!