Verder het lichte in dit rijden, het zuivere en het soepele (van wat ik weet hoe er in de klassieke dressuur gereden wordt in ieder geval), vind ik gewoon zo veel mooier dan de 'gewone' dressuur.
Aanstaande zomer ga ik een maand werken bij een stal waar in klassieke dressuur getraind wordt, heb er echt ontzettende zin in, ik ga daar zóveel leren (hoop ik
). Maar ik vroeg me wel af, omdat ik op bokt niet echt veel over deze manier van rijden/trainen hoorde, of er ook mensen op bokt zijn die met klassiek geschoolde paarden werken. Ben wel heel benieuwd naar gewoon meer informatie, hoe er getraind wordt, waarom, en alle andere leuke dingen die over klassieke dressuur te vertellen zijn, haha! En zijn er ook AND-'aanhangers'? Voor de mensen die niet weten wat AND is: The art of natural dressage. Met dezelfde uitgangspunten als klassieke dressuur, maar dan met alleen een cordeo (halsring), zonder sporen, zweep, bit enz. Vind dat echt nóg mooier om te zien, paarden die gewoon echt verzameld lopen (niet de paarden die geleerd hebben om twee passagepasjes op commando voor een brokje te lopen dus. Maar de écht verzamelde paarden), hun ruiter met gemak kunnen dragen, en hun oefeningen zo netjes kunnen uitvoeren dat je bek ervan openvalt
Beetje nevzorov, maar minder sektarisch
Zelf kan ik waarschijnlijk weinig nuttigs gaan toevoegen, omdat het voor mij alleen maar bij filmpjes en foto's kijken, en wat lezen hierover. Maar vind het leuk om er meer over te lezen
Misschien juist wel vooral van die van gewone mensen met gewone paarden. Je ziet dan de modder op de achtergrond, de schrikdraad-waslijntjes en de schuren en huizen op de achtergrond, en dan doet iemand daar mooi even een beetje passage zonder tuig tussen dat alles door. Dan gaat het bij mij toch echt wel kriebelen!
Lijkt alles dan zo aanvallend wat ik zeg?