Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Jemilah schreef:In plaats van lange stukken galopperen wil ik je aanraden steeds kleine stukjes te doen. Zorg voor een nette aansprong en laat je paard één lange zijde galopperen waarna je hem weer terugneemt. Wat ik vaak heb gemerkt is dat een paard na een correcte aansprong vaak enkele passen vrij netjes galoppeerd, de passen die daarop volgen worden vaak vlakker en niet opwaarts.
Probeer je eerst op deze paar passen te concentreren, laat je paard hier krachtiger in worden en bouw daarop voort.
ik heb zat dravers gereden en zoals jemilah zegt is wel de juiste manier om het ze aan te leren
)sassie22 schreef:Mijn draver ging pas lekker galopperen toen hij in draf lekker over de rug kon lopen. Toen kreeg hij meer sprong in de galop.
Verwacht niet dat het in een tijd van ja en nee is aangeleerd, ik weet niet of je paard op de baan heeft gelopen maar als dat wel zo is heeft hij altijd geleerd om zijn rug hol te maken.
In dat geval moet hij eerst leren zijn rug durven gebruiken en sterker te worden in de rug en neem goed les.
Zoals hierboven al gezegd werd, bouw het op .. kleine stukjes, eerst op de volte voor de buiging (dan kan ie ook minder rennen) en dat steeds verder uitbouwen. (totdat je bijna een rondje danst van blijdschap als je de baan doorgaloppeerd)
Ik heb het ook veel aan de longe geoefend.
Die van mij ging ook altijd heel snel, logisch ... het dier was dit helemaal niet gewent. Zodra het ruggebruik beter werdt en ik 'achter' dus meer aan het werk zette liep ie niet meer van me weg maar kreeg ik de welbekende nageeflijkheid. Hij kwam meer op het achterbeen en het rennerige is er nu helemaal uit.
Let wel, dit is een proces van jaren geweest!!
Succes!!
erst keihard draven en op het laatst sprong hij in galop
Citaat:huh?
wat een raar antwoord?
nou okeik heb zat dravers gereden en zoals jemilah zegt is wel de juiste manier om het ze aan te leren
![]()
aangalloperen, een lange zijde en dan weer terug nemen..
eerst weer de draf bevestigen, weer aangallopperen en weer een lange zijde nemen later kun je gaan uitbouwen
naar meer en langer
Rust, geduld en de juiste begeleiding, doen wonderen. laetitia schreef:Mijn exbijrijdpaardje kon zelfs na 2 jaar vanuit stilstand aanspringen in galop!! En vanuit galop halthouden.
Is dus allemaal mogelijk! Maar neem wel les, dat is zoooooooo belangrijk....
mirgino schreef:eerst keihard draven en op het laatst sprong hij in galop
WendyBZ schreef:mirgino schreef:eerst keihard draven en op het laatst sprong hij in galop
Dit zou ik juist absoluut niet aanraden aangezien het gros van de dravers helemaal niet in galop zal vallen, of het wordt een ongecontroleerde rengalop. Beter is om het aan te leren vanuit stap of draf.
Rechte stukken inderdaad even vermijden, zet maar op de volte. Verder veel met je zit proberen te rijden, zelf ontspannen zijn en met je stem kan je inderdaad ook rustiger krijgen. Als ie terug valt in draf niet meteen weer aanzetten. Het is moeilijk voor ze om langzaam te galopperen, geef hem de tijd.
maar het heeft gewerkt
succes !!
Goed om te horen
Flew schreef:Korte stukjes galopperen, en zo rustig uitbouwen, gaat ze te hard? Terug naar draf, en volgende hoek weer aanspringen. Niet hard laten gaan onder het mom van 'ik rij hem wel eens moe', want dat helpt helemaal niks. Hij moet gewoon even doorhebben dat hij ook langzaam kan, en dan komt het wel goed. Zet hem niet op een te kleine volte, kans dat hij in paniek raakt is dan groot, omdat het paard denkt zijn evenwicht te verliezen. Als hij op korte stukjes mooi op tempo galoppeert kun je proberen de stukjes wat langer te maken.
Mijn draver galoppeerde eerst ook gruwelijk hard, en sprong dan ook nog eens bijna om de pas naar de andere galop, doodeng, maar na een paar maanden flink oefenen had hij een heel beheerst galopje gekregen.
. Een te snelle galop is geen kwestie van 'niet doorhebben dat hij ook langzaam kan'. Een te snelle galop is een kwestie van gebrek aan kracht in de achterhand. Een verzamelde galop kan je alleen krijgen als de achterhand sterk genoeg is en op een goede manier gebruikt wordt, het paard moet dan letterlijk zijn achterhand een pak meer gebruiken om een grotere, tragere sprong te krijgen.
)