paard testen die enige tijd stil heeft gestaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nanova

paard testen die enige tijd stil heeft gestaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 14:59

heey
ik ga eind van de week een paard testen met onder ander het rijden
maar dat paard is al enige tijd niet bereden wegens geen tijd hebben, daarom neem ik haar misschien over
hoe moet ik beginnen? ik kan toch geen volle uur rijden, en het galoperen? is het wel goed om na 20. bijvoorbeeld te gaan galoperen? als het al enige tijd stil heeft gestaan?
wie kan me helpen hoe ik dit kan aanpakken, en vooral omdat dit niet mijn eigen plek is.. en dit de eerste keer word om te TESTEN of het iets voor me is

xhorseslover

Re: paard testen die enige tijd stil heeft gestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:01

heej,

Hoe bedoel je testen? Hoe lang heeft hij/zij stil gestaan?

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:02

Ik zal ze eerst even longeren en na 10 min zie je wel of ze braaf genoeg is..
Dan is ze ook wat los zodat je alle gangen kunt voelen/proberen...zal er niet een vol uur op gaan zitten...beestje zal waarschijnlijk ook niet meer zo'n beste conditie hebben..

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:03

Wil je haar gaan kopen, en bedoel je test rijden?
Hoe lang heeft ze stil gestaan?
Ik zou rustig aan doen in ieder gevalm,, en goed loswerken, langzaam je rit opbouwen.
Als je haar wil kopen, is het natuurliojk wel balangrijk dat je weet hoe ze galloppeerd, dus je kan het voorzichtig aan wel proberen, mits het paard voldoende conditie en kracht over heeft.

nanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 15:03

xhorseslover schreef:
heej,

Hoe bedoel je testen? Hoe lang heeft hij/zij stil gestaan?

ze heeft zeker 2 a 3 weken stil gestaan
en testen om te kijken of het klikt

nanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 15:04

nu heeft ze zeker 2 a 3 weken stil gestaan maar anders was ze zeker 5 a 6 dagen in volle training juist springen en wedstrijden tegen de 1.40

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:05

Heeft ze alleen maar op stal gestaan? Of is ze er iedere dag wel even uit geweest?

2 a 3 weken geen training valt nog wel mee, als ze daarvoor iedere keer gewoon een uurtje per dag gereden is, kan je er prima 3 kwartier rijden.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:07

Een paard wat altijd netjes is gereden en nu 2-3 weken stilstaat zal niet zo enorm in conditie achteruit zijn gegaan dat ze een proefrit niet fatsoenlijk aankan lijkt me. Misschien is ze eerder fris dan traag. Heeft ze gewoon beweging gehad (weidegang) of op stal gestaan? Kan ze niet gelongeerd worden de dag ervoor, weer een beetje soepel maken? Natuurlijk zelf ook goed losrijden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:08

Zou idd ook vragen of ze haar de dag ervoor even longeren.

nanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 15:09

Jana_en_Ik schreef:
Een paard wat altijd netjes is gereden en nu 2-3 weken stilstaat zal niet zo enorm in conditie achteruit zijn gegaan dat ze een proefrit niet fatsoenlijk aankan lijkt me. Misschien is ze eerder fris dan traag. Heeft ze gewoon beweging gehad (weidegang) of op stal gestaan? Kan ze niet gelongeerd worden de dag ervoor, weer een beetje soepel maken? Natuurlijk zelf ook goed losrijden.

ze heeft wel buiten gestaan maar kwa conditie moet er weer een hoop spieren op, ik ben nu niet zeker of het 2 a 3 weken was
misschien was het 2 a 3 maanden

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:14

Gewoon kort even proberen, wat een beetje stap, draf en een kort stukje galop gaan ze echt niet stuk.
Wel denk ik dat je niet helemaal een goed beeld krijgt, mocht je willen kopen. Paard kan superfris zijn nu, maar alsie regelmatig gereden word veranderen in een slome. Misschien zoek je dat helemaal niet.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:17

Van 2 a 3 weken raken ze niet zoveel bespiering kwijt. Zoek even goed uit waarom het paard weinig heeft gedaan en hoe lang het precies is en probeer desnoods een proefperiode te regelen.
Helaas zijn veel paarden die een tijd op rust gaan niet helemaal gezond en na wat rust genezen. Ze worden dan vaak verkocht onder het mom van te weinig tijd of geen zin meer.

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:26

ik zal haar eerst even longeren, stap draf en een klein stukje in galop en ook op de andere hand.
Dan kijken of ze nog puf over heeft om eventjes te rijden, en dan een stukje in stap en draf op beide handen.
Als dat goed gaat, zou ik op een grote volte bij B of E eens een galopje proberen.
Maar ik denk zelf dat ze van 2,3 weken niet echt heel veel achter uit gaat qua spieren en uithoudingsvermogen.

Als dat allemaal goed gegaan is zou ik voor het kopen toch even laten keuren, zodat je zeker weet dat ze gezond is.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:42

Ik wil je gewoon even een algemene waarschuwing geven voor als je een paard wilt rijden of kopen dat enige tijd heeft stilgestaan (heb daar nl ervaring mee). Het risico bestaat dat het paard enorm in bespiering en conditie is achteruit gegaan. Als jij nu begint met rijden kan hij best braaf blijven, waardoor je de draad weer te snel gaat oppakken. Gevolg is dat het paard op een gegeven moment enorme spierpijn krijgt en dan alsnog gaat protesteren of zelfs blessures krijgt! En dan ben je eigenlijk al te laat.

Dus met een paard dat enige tijd heeft stilgestaan (en daar valt ook bijv maandenlange weidegang met alleen af en toe een buitenrit onder) moet je heeel rustig aan weer beginnen met rijden.
Ik heb hier met 2 paarden ervaring mee, de ene was altijd fokmerrie geweesten op haar 8ste ingereden, wat wij toen niet wisten. Wij dachten een goedgereden 8-jarige te kopen, maar ze kreeg na een aantal maanden allerlei lichamelijke problemen en begon vreselijk te bokken.
Een andere merrie heeft een halfjaar op de wei gestaan, bij begin van het rijden ging het prima en superbraaf, waardoor wij de draad weer oppakten (niet overdreven veel rijden en ook afgewisseld met longeren enz), maar toch bleek ze flinke spierverzuring (tegen bevangen aan) te hebben en dat heeft veel problemen gegeven. Het gaat gelukkig weer prima met haar!
Beide paarden waren hartstikke lief toen we ze gingen rijden, dus ze worden niet per definitie lastig of wild van stilstaan, maar ik zie vooral rijtechnische bezwaren.

Als er een paar weken niks mee gedaan is, is het natuurlijk een ander verhaal!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:23

Ik vind het altijd wat vreemd. Een paard die goed in conditie is en soepel met rijden is gewoon meer waard.
Ik zou het paard beoordelen alsof hij gewoon steeds bereden is. Dingen die je nu zo gooien op het missen van conditie zouden wel eens een andere oorzaak kunnen hebben.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:09

Ik heb een merrie te koop staan die 2 jaar heeft stilgestaan, door mijn ziekte, door drachtigheid, maar ook door tijdgebrek. Volgende week donderdag komt er iemand kijken en die gaat er ook meteen op denk ik, even kijken hoe zij het oppakt. Mijn merrie heeft overigens gewoon 2 jaar in de wei gestaan, en rent zelf wanneer ze daar zin in heeft, doordat ze de hele dag in beweging is, is haar conditie volgens mij nog niet eens zo slecht.
Maar als dat paard 2 weken niet is bereden lijkt het me niet zo'n probleem, ik denk niet dat deze zijn of haar conditie in die paar weken verloren heeft. Of hij moet natuurlijk 3 weken op stal hebben gestaan zonder eruit te komen, dan zou ik toch even uitkijken voordat je er zo opklimt Nagelbijten / Gniffelen .

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:51

Rinske schreef:
Ik heb een merrie te koop staan die 2 jaar heeft stilgestaan, door mijn ziekte, door drachtigheid, maar ook door tijdgebrek. Volgende week donderdag komt er iemand kijken en die gaat er ook meteen op denk ik, even kijken hoe zij het oppakt. Mijn merrie heeft overigens gewoon 2 jaar in de wei gestaan, en rent zelf wanneer ze daar zin in heeft, doordat ze de hele dag in beweging is, is haar conditie volgens mij nog niet eens zo slecht.
Maar als dat paard 2 weken niet is bereden lijkt het me niet zo'n probleem, ik denk niet dat deze zijn of haar conditie in die paar weken verloren heeft. Of hij moet natuurlijk 3 weken op stal hebben gestaan zonder eruit te komen, dan zou ik toch even uitkijken voordat je er zo opklimt Nagelbijten / Gniffelen .

Dat kan dus wel een probleem zijn, zie mijn verhaal hierboven! In de wei bewegen is iets heel anders dan getraind worden en dat pak je dan niet zomaar weer even op!!! Twee jaar niet trainen is hartstikke lang!
Ik zou maar oppassen met dat meteen opstappen en wegrijden (en dan heb ik het niet over frisheid of onwennigheid, maar over de belasting van spieren)!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:00

Er wordt echt niet meteen een vol uur gereden hoor Knipoog . We doen het zeker rustig aan.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 21:12

Rinske schreef:
Er wordt echt niet meteen een vol uur gereden hoor Knipoog . We doen het zeker rustig aan.

Het is niet onaardig bedoeld, maar juist als waarschuwing! En met name ook ter bescherming van je paard, wij hebben met een vergelijkbare situatie (alleen stond zij een halfjaar op de wei, dus nog korter) echt hele nare problemen gehad die pas duidelijk werden toen we al te laat waren en ze dus weer helemaal moest herstellen eerst. Juist omdat het een lief en werkwillig paard is bleken de problemen pas toen ze al te ver waren. Vaak lijkt een tijd weidegang lekker voor je paard (en bij jou kon het blijkbaar niet anders) maar voor zijn lijf kan het heel slecht zijn als je te snel gaat beginnen. Ik weet nu dat je na zo'n rustperiode heel rustig moet beginnen, echt eerste dagen 15 minuten, veel stappen onder het zadel en zo langzaamaan opbouwen met stukken draf en dit verder uitbreiden.

Ik meld het hier gewoon om anderen te waarschuwen, ik wou dat ik dat destijds had geweten!

En ... nanova, laat je nog weten hoe het gegaan is?