Wat? hoeveel? en hoe zwaar? met springtraining.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hoe vaak spring je in de week?

1x
20 (42%)
2x
13 (27%)
3x
2 (4%)
niet
12 (25%)

Totaal aantal stemmen: 47

jenga_8

Wat? hoeveel? en hoe zwaar? met springtraining.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 11:02

Zelf rijd ik dressuur M2, spring ik L en rijd ik in het outdoorseizoen SGW L. Nu het binnenseizoen weer is begonnen kan ik me weer wat meer concentreren op het springen. zelf probeer ik 2x in de week te springen. 1x 1 of 2 hindernissen(lichte hindernistraining) en 1x klein parcours of oefenparcours of springles. Ik weet niet wat nu doorgaans het beste is om je paard scherp en in springconditie te houden.

Ik vraag me af hoe jullie(ruiters die ook in het springen starten en dan ben ik vooral geinteresseerd in mensen die M+ starten) trainen, hoe vaak, wat doe je dan? en hoe in combinatie met wedstrijden/instructie? en vooral waarom?????

ik ben erg benieuwd.............

Judje

Re: Wat? hoeveel? en hoe zwaar? met springtraining.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:53

Interessante vraag en ben benieuwd naar de antwoorden!
Bij oudere topics heb ik vaak zien staan 1 x per week thuis of in de les springen en dan nog 1 x thuis of in de les springen of een wedstrijd, dus ook 2 x per week.
(ohja, ik heb gekozen voor niet, omdat mijn paard nog niet zo ver is)

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:07

Bij het springen trainen we hoofdzakelijk op de basis en de conditie van het paard. De dressuur is de basis en elk probleem in het parcours is met een gerichte dressuurmatige training op te lossen. Daar komt geen sprong bij van pas. Eén á twee keer per week springen is voldoende.

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:10

Nu op het moment spring ik door de week 1(soms 2) keer en zaterdag of zondag op wedstrijd.
Niet overdreven natuurlijk!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:22

Ik rij nu M springen en heb 4 B crossen gereden. Als ik in het weekend springwedstrijd heb dan maak ik thuis op woensdag of donderdag wat sprongetjes. Of als we een tijd niet gestart hebben of het gaat wat minder dan naar oefenparcours.

Heb ik in het weekend geen concours dan spring ik soms helemaal niet. Of voor een cross spring ik soms ook niet. Dat parcoursje is toch niet te vergelijken met een M parcours.

Triksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:57

nou toen ik nog sprong Haha!
toen deed ik dat 1x per week mar niet de dag voor de wedstrijd
want dat vind ik stom; dan spring je twee dagen na elkaar
en ik reed heel veel basis dressuur; want dat is de basis voor je spring werk
mar het systeem van 1x parcoursje en 1x hindernisje wordt door veel mensen gedaan
en dat vind k ook wel n goed systeem

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 22:05

interessant, bedankt voor jullie reacties.. wie nog meer suggesties?

marjo1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:18

Wij springen de paarden doordeweeks meestal maar 1 keer, sommige paarden 2 keer, omdat we eigenlijk elk weekend concours hebben. We springen dan ook niet hoog en veel , de jonge paarden een keer oefenparcours en/of wat lijntjes en de oudere paarden vooral veel dressuurwerk en gymnastiserende lijntjes, voor de conditie gaan we ook het bos in en veel galopperen, vooral op de lange zandpaden schakelen etc.. verder nog wat longeren en elke dag in de stapmolen of in de weide.. Eigenlijk bekijken we het per paard en per week wat die nodig heeft aan training en wat er verbeterd moet worden..

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:35

Mijn zusje en de staleigenaar gaan om de week naar springles. Is 3 kwartier. Als m'n zusje wedstrijd heeft wil ze liever daarvoor nog keertje springen als ze die week geen les heeft gehad.
Springles verschilt. Ong 3 kwartier. De ene keer is het lijntjes, de andere keer compleet parcour enzo. Thuis vaak maar 1 hindernis. Voor de rest worden beide paarden dresuurmatig/recreatief gereden.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:25

ik heb gekozen voor 1 omdat het verschillend is..
soms vaker en soms niet
ik spring niet hoog mijn instructrice zegt dat je beter gewoon in uitje enz
kan doen dan 1.30 te gaan springen (zouk zelf ook niet durven daar niet van)
ik spring niet hoger dan 80 cm...dat is echt het uiterste daarom spring ik ook
geen wedtrsijden zodra het hoger word..gebeurt er iets waardoor ik en het paard
niet durven.. Clown

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:56

ik heb gekozen voor niet.. k rij op manegepaarden en ja dan weetje het wel Tong uitsteken

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:37

Ik ben nu M springen en M dressuur en ik moet zeggen ik spring bijna elke dag wel.. En nee geen uren achter elkaar mn paard over de 1.40 jagen.. Nee gewoon een keer tussen de training door wat lage in uitjes meenemen om mijn paard lekker los te werken.. 3 keer over een paar in uitjes worden ze lekker los van! Of balkjes draven en galopperen.. Ideaal vind ik!

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:57

Toen ik nog fanatiek startte met mn pony reden we M/Z dressuur en L/M springen! Ik sprong toen 1x in de week, maar eigenlijk was 2x in de week springen beter om in goede conditie te blijven. Zeker niet vaker voor ons, hij werd het snel zat bij vaak springen! Die ene springles die we hadden was eigenlijk wel altijd dat we iets moeilijks ging oefenen.. Ik zou nu ook 2x per week springen met een keer heel ontspannen en rustig en de andere keer wat moeilijker!