Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

scoxxx schreef:Zo te lezen, is jouw paardje duidelijk de baas over jou. Ze heeft geen enkel respect voor je. Toch echt je eigen schuld, zo ben ik van mening.
Daar kom je zelf, mijns inziens, nooit uit. Professionele hulp is hierin vereist.
Storm76 schreef:Dit is geen geval van geen respect hebben.
Jouw paardje is gewoon helemaal gek op het andere paard wat altijd bij haar is. Dit zie je veel vaker bij paarden, ik ken een merrie die haar hele stal verbouwd als haar zus, die naast haar staat, meegenomen word met rijden.
Dit is moeilijk op te lossen, dat wel, maar een scherper bit heeft weinig of geen zin. Je zal haar wel beter bij je kunnen houden, maar ze zal niet minder zenuwachtig worden. Integendeel, ik denk dat ze door het scherpe bit alleen maar meer tegen je hand inkomt en heftiger word.
Je kunt gaan kijken of je het op kunt bouwen, eerst (aan de hand) met haar weglopen bij het andere paard vandaan en die tijd langzaam opbouwen. Probeer haar in die tijd bezig te houden met bv een snoepje of een emmertje voer (als het voertijd is). Blijf in het begin een minuutje weg en probeer ervoor te zorgen dat je terugbent bij het andere paard vóórdat ze weer nerveus word. In het begin is dat misschien moeilijk maar oefening baart kunst. Die tijd ga langzaam opbouwen, gaat het mis neem je weer een stapje terug. Als je een kwartier weg kunt blijven zonder dat ze nerveus word, ga je proberen of je kunt rijden, begin dan weer met maar 5 minuutjes weg en bouw dit op. Hoe snel je alles opbouwd ligt van je paard af, als het goed gaat kun je snellel langer wegblijven.
Ze moet in leren zien dat haar vriendje echt op haar blijft wachten.
Je mag best een beetje streng voor haar zijn en haar aanmoedigen met je stemhulpen, maar blijf wel vriendelijk en verlies nooit je geduld, dan zal het alleen maar erger worden.
Veel succes!