Moeilijk probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

A_Lady

Moeilijk probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 15:37

Op dit moment heb ik een heel moeilijk probleem met mijn paard,en ik hoop dat iemand van jullie tips heeft of dezelfde soort ervaringen en oplossingen.
Ik heb een 6-jarige ruin,zelf beleerd toen hij 3.5 was en ik rijd nu met hem in de M1 dressuur.Ik ga niet supervaak op wedstrijd 2x per maand is veel voor mijn doen.Nu heb ik al eens eerder gehad op wedstrijd dat als er paarden om de bak stonden dat mijn paard dan heel erg gespannen werd.Ook is hij heel kijkerig van zichzelf,al probeer ik me daar nooit aan te storen en gewoon door te rijden.Maar nu komt het probleem,als ik een bak binnenrijd bij de wedstrijd voor de proef.Dan raakt hij heel erg gespannen van het feit dat hij en alleen is,en in een vreemde omgeving loopt.Maar als hij dus gespannen word dan krult hij zich helemaal op,hij gaat zowat met z'n kin tegen z'n borst aan lopen en ik heb niks meer in m'n handen,maar dan ook echt niks.Normaal los je zoiets op door been te geven en je been/hand balans weer in orde te krijgen,maar hij sluit zich dus ook helemaal af.Reageert niet meer op m'n been,en reageert zowat helemaal nergens meer op.Met halthouden wilt hij dan niet meer voorwaarts en gaat achteruit lopen,ik moet hem echt heel hard schoppen wil hij dan een keer voorwaarts gaan{terwijl dat normaal dus niet het geval is} en galloperen is helemaal een ramp,want het kruis gaat omhoog en je kan zowat niets meer.Het vervelende is dat ik hem in de proef er niet uit kan rijden,en met het losrijden loopt hij dus prima.De 2de proef gaat vaak redelijk zolang ik hem maar op lengte kan houden.Maar weet iemand hoe ik hem ook met spanning op lengte kan houden? Ik heb al geprobeerd om hem eerst helemaal te laten kijken voordat we gingen rijden,maar dat hielp niet.Ook heb ik geprobeerd om gewoon direct naar binnen te rijden en hem gelijk aan het werk te zetten,maar dat hielp ook niet.Dus weet iemand wat je hieraan kan doen? Thuis loopt hij altijd goed,heeft wel snel de neiging om erachter te lopen,maar ik kan het altijd oplossen door been te geven.

Storm

Re: Moeilijk probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:40

Neem je paardje mee naar andere maneges en ga daar in de bak rijden. Probeer vooral maneges aan te doen waar je alleen in de bak kan rijden. (of kom op tijdstippen dat er weinig anderen zijn)
Succes!

A_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 15:59

Dankje maar dat doe ik al,maar zolang ik daar kan losrijden gaat het goed.Het zit hem meer in het feit dat als hij ineens een andere bak in moet voor de proef{alleen} en ik kan hem dan niet ff naar voren rijden,omdat ik de proef moet rijden.Moeilijk uit te leggen..

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:05

Lijkt mij idd ook op zo veel mogleijk verschillende plekken oefenen en het liefst zo vaak mogelijk.... verder heel veel geduld hebben en vooral dat geduld niet verliezen, want dat is echt funest....

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:07

Ga een keer starten zonder puntentelling (HC) en neem een zweepje mee. Leg desnoods uit aan de jury wat je probleem is en vraag om hulp.
Paardje lijkt wel verlatingsangst te hebben dus wees vriendelijk doch streng voor hem.
Ik denk toch dat je gewoon moet blijven starten en zelf vooral rustig en koel blijven, hopelijk leert hij na een tijdje dat er echt niets naars gaat gebeuren als hij alleen in de bak is.

A_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 16:37

Ja Hc starten dacht ik zelf ookal aan inderdaad,lastige is dan weer dat hij zodra hij erachter kruipt ook achter m'n been is en als je hem flink been geeft dan begint ie erna te slaan.Terwijl dus wel weer moet reageren,hij is bang maar onder het zadel ook dominant.