Stresskip Jolien net onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vanRijnwoude

Stresskip Jolien net onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 20:56

Het is ongelofelijk maar waar: Mevrouwtje Bolletje Wol Jolien is onder het zadel! Haha!
Ze is inmiddels 4,5 jaar en eigenlijk nu pas een beetje uitgegroeid tot een volwassen paard.
Ze is op haar 3e "ingereden", maar kwam volledig paniekerig terug.
Omdat ik vond dat ze nog te jeugdig was, heb ik haar een jaartje laten uitgroeien.
Sinds een maandje zijn Naomi en ik bezig om haar in alle rust vertrouwd te maken met het rijden.
Ze is enorm druk, dus voordat ik uberhaubt op haar ga hangen is ze altijd al een minuut of 10 flink gelongeerd.
Het opstappen is af en toe nog steeds een ramp (stress, steigeren soms en willen wegrennen), maar als ik eenmaal zit is ze eigenlijk heel braaf.
De slof hou ik er voorlopig om, omdat ik weet dat ze onwijs onvoorspelbaar is en ik toch heel graag mijn eigen veiligheid boven alles verkies....
Gisteren durfde ik het wel aan om voor het eerst zonder longeerlijn te gaan rijden, en ze deed het eigenlijk meer dan keurig!
Ze hangt enorm in mn handen en wil niet zakken, maar dat komt allemaal wel!
Voor het mooie toch jammer dat mijn beugels 2 gaatjes korter waren...
en ik zou haar dolgraag lekker los willen laten lopen, maar dat lijkt me nog niet helemaal verstandig Vork Bloos ...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat ze snel wat rustiger en meer ontspannen wordt, want dan kunnen we lekker echt aan het werk!
Het is echt onwijs veeeeeeeeel paard, dus best heel erg wennen ook voor mij, hihi!
Nahgoed... hopelijk snel weer foto's met vooruitgang!
Pling

MiSzNiTa

Re: Stresskip Jolien net onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:04

Ik vind het een leuke fries, lekker actief achterbeen en die slof ik heb er geen problemen mee ik zie hem steeds los hangen en doet alleen zn werk als het moet en dat is voor je eigen veiligheid. Ik denk dat het wel goed komt. Ga je haar ook starten ik heb ook een fries van 4 en half die ook net beleerd maar die is niet stressig maar ziet wel spoken.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:27

Mm, jammer dat ze zo terug is gekomen van het inrijden, dat is niet bepaald voordelig.

Nou vind ik eerlijk gezegd niets veiligs aan een slof, dat ding is nooit als handrem bedoeld en wat kan je er verder mee, dan met dubbele kracht trekken?

Een paard dat het hoofd hoog houdt, is niks gevaarlijks aan dunkt me. Lachen
Steigeren met slof des te meer. Ik zie zelf liever een martingaaltje bij het inrijden, zelf gebruik ik een halster met teugels. Knipoog

Ze wordt wat kort in de hals, en dat samen met het mooi sterke maar natuurlijk nog stuwende achterbeen, is niet fijn voor je. Ze loopt niet op eigen benen, kan ook nog niet.

Wat mij opvalt bij het longeren, is dat het hoofd constant hoog wordt gedragen. Ik weet niet of dit toeval is?
Als het hoofd zo hoog blijft, is het misschien een idee om haar eerst heel 'lui' te maken met longeren, en pas op te stappen als ze haar hoofd gaat laten zakken, begint te zuchten en de lippen te likken.

Dan is ze ontspannen tussen de oortjes. Lachen

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 21:59

randalinpony schreef:
Mm, jammer dat ze zo terug is gekomen van het inrijden, dat is niet bepaald voordelig.

Nou vind ik eerlijk gezegd niets veiligs aan een slof, dat ding is nooit als handrem bedoeld en wat kan je er verder mee, dan met dubbele kracht trekken?

En juist om het feit dat ze ontzettend snel in blinde vaart ervandoor schiet heb ik hem erbij. Ik heb gezien wat ze allemaal voor gekke dingen uithaald met betrekking tot vluchtgedrag. En ik leef liever wat langer dan vandaag, dus dan liever inderdaad, hoe banketstaaf in jouw ogen misschien, die extra controle zodat we niet samen door hekken gaan en in een sloot belanden...

Citaat:
Een paard dat het hoofd hoog houdt, is niks gevaarlijks aan dunkt me. Lachen
Steigeren met slof des te meer. Ik zie zelf liever een martingaaltje bij het inrijden, zelf gebruik ik een halster met teugels. Knipoog

Dat is ook niet de issue. steigeren doet ze enkel met opstijgen en daar heb ik de slof er niet bij.

Citaat:
Ze wordt wat kort in de hals, en dat samen met het mooi sterke maar natuurlijk nog stuwende achterbeen, is niet fijn voor je. Ze loopt niet op eigen benen, kan ook nog niet.

Klopt als een bus.

Citaat:
Wat mij opvalt bij het longeren, is dat het hoofd constant hoog wordt gedragen. Ik weet niet of dit toeval is?
Als het hoofd zo hoog blijft, is het misschien een idee om haar eerst heel 'lui' te maken met longeren, en pas op te stappen als ze haar hoofd gaat laten zakken, begint te zuchten en de lippen te likken.
Dan is ze ontspannen tussen de oortjes. Lachen

Helaas is het een paard wat nooit zo moe wordt dat ze lekker rustig gaan draven... ze blijft gaan en gaan en gaan... Ik heb haar nog nooit uit haarzelf lekker met het halsje laag aan de longe zien gaan... Ik verwacht dat naarmate ze iets meer in training is en haar lichaam iets meer leert te controleren, ze dit zelf sneller toelaat.
Bedankt voor het meedenken.

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 22:01

MiSzNiTa schreef:
Ik vind het een leuke fries, lekker actief achterbeen en die slof ik heb er geen problemen mee ik zie hem steeds los hangen en doet alleen zn werk als het moet en dat is voor je eigen veiligheid. Ik denk dat het wel goed komt. Ga je haar ook starten ik heb ook een fries van 4 en half die ook net beleerd maar die is niet stressig maar ziet wel spoken.

Hihi ja Friezen lekker rustig.. mooi niet!
We hebben een Friese Paarden Fokkerij en ze gaat in mei naar de keuring om Ster te worden voor het preferentschap van haar moeder. Ze wordt ook gedekt volgend jaar. Misschien in April een aantal wedstrijdjes meepakken en het zomerseizoen meedoen, wie weet! Eerst maar eens zorgen dat alles met het volle vertrouwen gaat he! Haha!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:21

randalinpony schreef:

Laat dat wat mij betreft nou net de enige legitime reden zijn voor slofgebruik, met dubbele kracht kunnen trekken om niet te verongelukken Clown

Jammer dat je teugel af en toe loskomt, het lijkt me belangrijk om een goede aanleuning te hebben, zeker als ze gauw kort wordt en er achter kruipt. Probeer wel te voorkomen dat je terugwerkt met binnenhand en leg de nadruk op het op lengte maken van de hals, anders geeft dat later problemen.
Je beugels 2 gaten langer is behoorlijk onfunctioneel en voor het beeld ook niet echt nodig, ik denk dat je op je tenen moet staan als je langer gaat zitten en dan gebruik je je been verkeerd.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 23:04

Tartaarsaus schreef:
Citaat:
Helaas is het een paard wat nooit zo moe wordt dat ze lekker rustig gaan draven... ze blijft gaan en gaan en gaan... Ik heb haar nog nooit uit haarzelf lekker met het halsje laag aan de longe zien gaan... Ik verwacht dat naarmate ze iets meer in training is en haar lichaam iets meer leert te controleren, ze dit zelf sneller toelaat.

Ten eerste bedoel het niet als aanval, hoop dat je het ook niet zo ziet.

Hoofd hoog betekent dat je paard in een vluchtreflex zit, en sommige paarden zitten daar nu eenmaal sneller in dan andere.
Met moe worden heeft het niet (veel) te maken, wel met ontspannen, dus de training accepteren.
Als ze naast je staat laat ze haar hoofd vast wel zakken. Lachen

Kan zijn dat je paard heel hevig op druk reageert, kan ik zo vanachter het toetsenbord niet zien natuurlijk.
Dan kan het zijn dat het recht naar haar hoofd kijken, bij het longeren, voor haar al druk is om te gáán: probeer eens niet naar haar te kijken, of je van haar af te draaien. Geen zweep.
Ze kan ongetwijfeld ontspannen met haar hoofd naar beneden lopen, dat doet ieder paard in de weide.
Punt is dat ontspanning een basis is, en als die er bij het longeren nog niet is, heb je zo weinig om op verder te gaan onder het zadel.

Ik heb ook zon hete idiote merrie, die vroeger heel wat kapot getrokken heeft, ik heb ik weet niet hoe vaak met bakjes soda zitten modderen omdat ze ook zichzelf verwondde in haar paniek.
Longeren ging bij haar in het begin ook niet, ze ging gelijk rennen, zweet op haar lijf van de stress.
Ik ben verder gegaan zonder longe, in afgezet stukje, en heb mijn lichaamstaal aangepast: als ik met mijn vingers bewoog kreeg ik reactie. Uiteindelijk ging alles redelijk, ze is op de weide ingereden op het stalhalster.

Ik zie het zo: met de slof kun je misschien haar vluchtgedrag (tot op een hoogte) beheersen, maar er zijn misschien andere methodes waarmee je dat vluchtgedrag weg kunt nemen, ben je gelijk 10 stappen verder.

Maar goed, mijn manier hoeft jouw manier niet te zijn. Iig een leuk paardje waar je nog wat mee kunt bereiken. Lachen

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 23:16

randalinpony schreef:
Tartaarsaus schreef:
Citaat:

Ten eerste bedoel het niet als aanval, hoop dat je het ook niet zo ziet.

Hoofd hoog betekent dat je paard in een vluchtreflex zit, en sommige paarden zitten daar nu eenmaal sneller in dan andere.
Met moe worden heeft het niet (veel) te maken, wel met ontspannen, dus de training accepteren.
Als ze naast je staat laat ze haar hoofd vast wel zakken. Lachen

Kan zijn dat je paard heel hevig op druk reageert, kan ik zo vanachter het toetsenbord niet zien natuurlijk.
Dan kan het zijn dat het recht naar haar hoofd kijken, bij het longeren, voor haar al druk is om te gáán: probeer eens niet naar haar te kijken, of je van haar af te draaien. Geen zweep.
Ze kan ongetwijfeld ontspannen met haar hoofd naar beneden lopen, dat doet ieder paard in de weide.
Punt is dat ontspanning een basis is, en als die er bij het longeren nog niet is, heb je zo weinig om op verder te gaan onder het zadel.

Ik heb ook zon hete idiote merrie, die vroeger heel wat kapot getrokken heeft, ik heb ik weet niet hoe vaak met bakjes soda zitten modderen omdat ze ook zichzelf verwondde in haar paniek.
Longeren ging bij haar in het begin ook niet, ze ging gelijk rennen, zweet op haar lijf van de stress.
Ik ben verder gegaan zonder longe, in afgezet stukje, en heb mijn lichaamstaal aangepast: als ik met mijn vingers bewoog kreeg ik reactie. Uiteindelijk ging alles redelijk, ze is op de weide ingereden op het stalhalster.

Ik zie het zo: met de slof kun je misschien haar vluchtgedrag (tot op een hoogte) beheersen, maar er zijn misschien andere methodes waarmee je dat vluchtgedrag weg kunt nemen, ben je gelijk 10 stappen verder.

Maar goed, mijn manier hoeft jouw manier niet te zijn. Iig een leuk paardje waar je nog wat mee kunt bereiken. Lachen

Theoretisch gezien vertel je daar een heleboel waarheden.Ik zie je reactie ook absoluut niet als een aanval, zou niet weten waarom. Het lijkt me stug dat iemand ook maar enig zin heeft om een ander op iets aan te vallen in plaats van advies te geven.
Dit betekent mijns inziens niet dat ik geen wederwoord mag geven Knipoog

Ik ken jolien vanaf de eerste dag op deze aardbol, en ze is nooit anders geweest dan ze nu is.
Aan de ene kant heel jammer, omdat je flink ervaren moet zijn en flink op je hoede wil je wat met haar bereiken en aan de andere kant inderdaad een paard wat in de goede handen flink wat potentieel bezit.

Je hebt gelijk dat het met moe zijn niet zoveel heeft te maken, verkeerde woordkeus, excusez-moi!
Ik kan het niet anders verwoorden dan dat ze altijd zo op haar hoede is...
Het moet nu in de goede banen worden geleid, en ik denk dat met mijn begeleiding en steun ze wat meer zelfvertrouwen opbouwt en wat rustiger kan worden.

We gaan het zien... methodes zijn er inderdaad een heleboel... en ik weet haast zeker dat het stresserige in haar aard zit (Nanno afstammelingen staan hierom bekend), we gaan vertrouwen opbouwen en vooral alles zo rustig mogelijk en op een structuristische en herhalende manier proberen te overdragen.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 23:48

Ziet er verder niet slecht uit maar ik vindt t wel een beetje zonde dat er de eerste keren gelijk al met een slof gereden wordt. Ga er verder geen commentaar op geven denk dat je dat nog genoeg krijgt.
Mooie fries heb je, en leuk dekje Haha!.

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 00:49

elmiran schreef:
Ziet er verder niet slecht uit maar ik vindt t wel een beetje zonde dat er de eerste keren gelijk al met een slof gereden wordt. Ga er verder geen commentaar op geven denk dat je dat nog genoeg krijgt.
Mooie fries heb je, en leuk dekje Haha!.

Theoretisch gezien ben ik het ook met jou meer dan eens. Lachen
Zonder goede achterliggende gedachte vind ik dat het inrijden van een paard ook zonder al te veel poespas moet gebeuren. Gelukkig zijn er bij mijn andere paarden nooit complicaties geweest met het beleren, jammer dat Jolien toendertijd wel een traumatische ervaring heeft opgelopen ,die nu, met zo min mogelijk negatieve ervaringen, hersteld moet worden.
De slof is er nogmaals absoluut niet om het paard mooi af te laten buigen, want daar ben ik nog helemaal niet mee bezig. Ik wil alleen maar voorkomen dat het van kwaad tot erger gaat en dat MOCHT het fout gaan, ik de schade eventueel zoveel mogelijk kan beperken. Dit is in Joliens stadium alleen maar ten goede van haar (en uiteraard ook voor mijn eigen veiligheid).
Ik hoop dat je ook objectief naar de foto's kunt kijken in plaats van te generaliseren over een slofteugel.
Ik weet dat ik hem met een hele gegronde en meer dan logische rede gebruik en daarbij is heel goed te zien dat de slof op een correcte manier gebruikt wordt. Knipoog Ja

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 03:33

Ik vind dit een beetje moeilijke situatie om op te reageren Knipoog Aan de ene kant vind ik het super hoe je haar nu opnieuw leert te rijden, aan de andere kant.. heb ik een paar twijfelpuntjes.. Maar goed, het ziet er zeker niet slecht uit.

Ik heb ook ervaring met friezen, en ben menig keer door het hek geknald of tegen een ander paard aan omdat je gewoon geen 600 kilo kan houden wanneer ze gaan. Daarom twijfel ik ook over die slof.. Buiten het feit dat ik er persoonlijk geen fan van ben (en ja, heb eens ermee gereden) denk ik niet dat het een functie zal hebben. Als het al zo'n stresser is, dan gaat die zeker, en maak je in mijn ogen met die slof alleen maar je eerdere werk ongedaan. Maar verder, hij wordt zo netjes gebruikt, kan niet anders zeggen.
Ik zou ook eerst wachten, zoals randalinpony al zei, tot het longeren ontspannen is voordat het echte rijden gebeurd. En dan eerst de stap ontspannen en dan de draf. Dit zijn moment opnamens en we zien geen stapfoto's, maar wel draffoto's met een zwiepende staart. Iets wat uberhaupt al niet echt normaal is bij een fries.
Vooral in dit geval lijkt me de ontspanning en de aanname van de mens het belangrijkste.
Goed dat jullie haar de tijd hebben gegeven bij te komen, maar probeer ook nu niet te snel te willen. Het komt wel goed, daar twijfel ik niet aan, maar er lijden meer wegen naar Rome. Mijn advies, eerst terug naar die ontspanning, en dan pas erop.

Heel veel succes en ben benieuwd naar het verdere proces Knipoog

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 06:03

Hey,
Ik heb ook zo'n heet,jong paard. De mijne word juist "heet" van rondrennen aan de longe. Misschien heeft jouw paard daar ook last van? Mijn paard heb ik eerst aa de longe leren ontspanne, voordat ik erop ben gaan zitten. Hij wilde altijd het liefst gelijk aangaloperen en rennen maar, heel ongecontroleerd allemaal. En dan werd hij alleen maar gekker in zn hoofd.
Hij moet van mij eerst stappen aan de longe, totdat hij netjes nageeflijk en ontspannen loopt. Dan draaf ik pas aan. Zodra hij ontspant in de draf laat ik hem galoperen, geen gerace.
Daarna ga ik er pas op. Dan stap ik aan een vrij lange teugel totdat hij ontspant, daarna pas draven etc.
Misschien helpt dat bij de jouwe ook wel. Sommige paarden fokken zichzelf heel erg op als ze gewoon rond mogen rennen, en dat uit zich daarna ook in het rijden.
Het is trouwens ook een dominantie probleem, als jouw paard je accepteerd als "leider" zal hij je makkelijker vertrouwen en minder snel ervandoor gaan.
Ik laat mijn paard trouwens altijd gewoon rennen als ie er wel vandoor gaat, hoe meer je ze bij je probeerd te houden, hoe harder ze vaak willen. Maar dan moet je natuurlijk wel een goede afgezette bak hebben, en je paard op een volte kunnen houden. (desnoods iemand aan de longe heeft) Als ze een keer doorhebben dat rennen niets oplost is t vaak gelijk over.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 10:18

Mooi paard heb je daar, kan lekker lopen!
Ik heb zelf ook twee "Nanno's" hier rondlopen een ruin en een merrie. De ruin is een heel braaf beestje maar de merrie is net een kopie van jou paard. Was ook een drama met beleren. We hadden haar naar een "trainingstal" gebracht, maar daar lukte het niet eens om op te stijgen. Dus toen is ze weer thuis gekomen. Uiteindelijk is het toch thuis gelukt en nu loopt ze prima onder het zadel. Het is absoluut geen paard om relaxte buitenritjes mee te maken maar ik kan er zo hier thuis prima mee uit de voeten.

Als jij je met die slof om veiliger voelt dan zie ik het hele probleem niet. Het is beter dan verongelukken lijkt me. En zo op de foto's te zien heeft je paard er helemaal geen hinder van want die loopt super.

Heel veel succes nog met haar! Maar dat zal vast goedkomen.

xDonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 10:24

zoiets zo je toch echt niet verwachten van een fries
wel een heel mooi beestje

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 10:33

Bedankt voor alle adviezen en ik zal het allemaal zeker bij dr nagaan.
En tsjah die slof heb ik om zodat ik me veiliger op haar voel. Hierdoor kan ik meer ontspannen zijn, voelt Jolien van mijn kant geen spanning en voelt zij zich ook vertrouwder.

Het is inderdaad een geval apart deze merrie. Clown

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 10:38

hoogst waarschijnlijk wordt ze rustiger zodra de routine er in komt, dus regelmatig ook al is het maar even stappen na longeerwerk oid gewoon op haar gaan zitten en dan gewoon blijven zitten tot ze rustiger is dan goed duidelijk maken dat ze braaf is geweest en ff belonen.

zodra ze dit vaker ondergaat zal ze er net zo makkelijk mee om gaan als alle andere dingen die ze al kent. Dat is meestal zo bij dit soort paardjes Tong uitsteken

heb zelf ook zo'n stresgeval nl en daar zijn we nu 1 stadium vedeR: het doorrijden Tong uitsteken

nja veel succes ziet r goed uit! Lachen

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 10:42

Precies, zoals ik ook al schreef in een van mijn eerdere post is dat exact waar we mee bezig zijn.
Veel routine, veel hetzelfde herhalen, totdat alles normaal wordt!

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 10:48

Ik denk dat veel mensen zich vergissen in de fries die er tegenwoordig is.
Ik heb totaal geen moeite met het gebruik van de slof want ik snap je reden hiervoor.
Een fries kan geweldig de onderhals erop zetten en er vandoor stuiven waardoor je echt niks meer te vertellen hebt, in die gevallen is het een stukje veiligheid als je de slof erbij hebt.
En aan de foto's te zien wordt de slof ook alleen maar gebruikt als het echt nodig zou zijn.
Mooie fries, lekker pittig dier en een mooi achterhand gebruik.

p.s lekker rustig aan opbouwen dan komt het vast goed met haar Knipoog
Laatst bijgewerkt door pastel op 16-12-07 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Dautsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 10:48

Mooie Fries heb je! Maar ik ben het eens met het vorige commentaar betreffende het longeren. Zorg eerst voor de rust aan de longeerlijn, aan kei hard rondrennen heeft ze niets, ze wordt er niet "moe" van maar juist nog meer gespannen. Je zal merken dat dat verschil maakt. Bovendien heb ik het wegrennen bij mijn Fries opgelost door gewoon door te galoperen. Friezen zijn over het algemeen niet echt bang, maar die van mij vond het gewoon leuk om lekker als een idioot rond te rennen. Toen ze echter van mij elke keer moest door galoperen was de lol er snel vanaf. En als laatste wees consequent, dan zal je zien dat het stresserige er zo vanaf is! Succes!!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 10:49

Misschien doe je dit wel...ik kan het aan de hand van de foto's niet zien...daar lijkt het niet zo namelijk: ik zou het paard in alle rust longeren. Dus niet longeren om moe te maken (dat gaat op den duur steeds langer duren), maar longeren om het paard wat te leren. Dus rustig opbouwen vanuit stap, veel drafwerk en overgangen aan de longe, volledige gehoorzaamheid en dan eens gaan galopperen aan de longe en hetzelfde: veel overgangen en rust er in bouwen. Als je het zo doet, werkt het opvoedkundig ook juist door en werkt het ook door naar het werk onder het zadel.
Zoals het lijkt op de foto's laat je haar nu maar een beetje rondjakkeren aan de longe (ik zeg niet dat het zo is...maar zo lijkt het aan de hand van deze foto's voor mij).
Wil je een paard dat het werk rustig oppakt en aan de hulpen staat...dan begint dit op de grond...voordat je er op stapt.
Maar goed...misschien doe je dat al wel. Maar zo kijk ik er tegenaan.

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 10:55

Pollly2: Op het moment dat ik haar ga rijden laat ik haar inderdaad haar jolige eraf rennen.
Wanneer ik longeer wordt ze aan de pessoa gelongeerd en moet ze echt aan het werk.

Dautsen: Helaas is het bij haar geen leuk rondrennen, maar is het puur het spontane 'schrikken' van iets en dat ze er dan met alle macht vandoor kan vliegen.
Onder het zadel is ze verder juist heel rustig en blijft ze mooi onder me.

Ik zal haar vanmiddag al voor het rijden aan het werk zetten aan de longe en niet puur om moe te maken.
Even kijken wat voor effect dat op haar heeft! Vingers aflikken

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:09

tartaarsaus schreef:
Pollly2: Op het moment dat ik haar ga rijden laat ik haar inderdaad haar jolige eraf rennen.
Wanneer ik longeer wordt ze aan de pessoa gelongeerd en moet ze echt aan het werk.

Dan ben je in principe dus inconsequent (niet vervelend bedoeld hoor). Maar de ene keer is longeren dus serieus aan het werk...maar als je gaat rijden mag zij "raar" doen aan de longe... Dit klopt niet voor een paard. Het gevaar schuilt hierin dat je later een paard overhoudt dat voor het rijden altijd even gek wil doen. Dus waar je nooit zo maar op kunt stappen.
Probeer in het vervolg voor het rijden haar ook aan het werk te zetten aan de longe. Zet haar maar bij met de slof (doe je al volgens mij). Ook dan kan ze aan het werk, daar heb je geen pessoa voor nodig altijd. Je kunt ook nog een stap verder gaan (als je handig genoeg bent met longeren) en dat is voor het rijden aan de dubbele longe aan het werk.
Doe dan intensief werk gedurende 10 minuten tot een kwartier en stap er dan op. Ik durf te wedden dat je na een paar keer zo aan de slag al effect merkt.
Door je paard zo te laten rennen maak je haar als het ware ook heet....maar door haar aan het werk te zetten, neemt ze je vanaf het begin serieus en zet je haar direct in de juiste "werkmodus".

Ik heb 20 jaar op een fokkerij/handelsstal de jonge paarden gedaan. Ook veel correctie werk en ook zulke paarden als deze Fries. Bij deze aanpak ging het altijd goed. Bij de een duurt het wat langer dan bij de ander...maar uiteindelijk had ik altijd paarden waar ik direct op kan stappen. Mijn eigen paarden nu ook. Als is het nog zulk fris weer, of hebben ze een tijdje niets gedaan: ik kan direct opstappen...want ze staan dan in de "werkmodus" zoals ik dat noem. En dan kunnen ze best een beetje voorwaartser zijn dan normaal....ze zullen dat niet tegen me gebruiken...omdat ze gewoon niet beter weten.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:50

Gelukkig zijn er meer van die drukke Friesjes Knipoog
Die van mij is ook zo'n stress kip met opstappen eigenlijk staat hij altijd keurig stil naast het krukje vanwaar ik opstap maar er hoeft maar iets te gebeuren en hij schiet weg haha
Zo zie je maar lang niet alle frieze zijn Lui en koel in der hoofd..
succes verder met inrijden.

Dautsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:19

Het lijkt me idd een goede om te proberen wat meer rust te creeëren aan de longeerlijn. Daarnaast wil ik nog zeggen dat mijn paardje het wegrennen ook niet deed zonder aanleiding, maar ook van alles schrok waar ze maar van kon schrikken. Ook toen zette ik haar daarna aan het werk, toen was het snel klaar. Zij deed het om onder het werk uit te komen. Als laatste wilde ik nog even reageren op jouw berichtje dat ze eenmaal als jij erop zit heel rustig is. Waarom rijdt je dan met slof, ik dacht dat je die juist eraan had omdat ze onder het zadel vaak wegrende?