tegenhouden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Repeat

tegenhouden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 19:15

Hallo,

Ik rij vaak op de pony Zazoe.
Het is een leuk beestje alleen hij heeft nogal zijn streken vooral nu het kouder wordt.
In het begin van de les probeert hij me altijd uit en gaat hij met de andere pony's aan de haal.
Dat is echt heel storend want hij gaat er dus de hele tijd vandoor of hij bokt naar andere pony's.
Na een tijdje is het eindelijk over en doet hij verder goed zijn best en loopt aan de teugel enz.
Maar hoe kan ik nou voorkomen dat hij in het begin zo gaat klieren?
Ik neem de teugels wel kort en geef af en toe ophoudingen in de teugels, ook zit ik zo goed mogelijk achterover en hou hem aan het werk.
Dat alles helpt als nog niet altijd..

KiWiKo

Re: tegenhouden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:19

wat zegt je instructeur hiervan???

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:20

hoi! denk dat jij er niet eens zo heel veel aan kunt doen dat de pony wat fris is aan het begin van de les. hij zou eigenlijk even los moeten rennen in de bak, of even aan de longeerlijn uitbokken..je zou wel meteen kunnen beginnen met draven als je een rondje gestapt hebt, maar weet niet of dat wel mag.hij heeft wat teveel energie, logisch met dit frisse weer, en word een beetje brutaal daardoor.nou hoop dat je erop blijft zitten, succes ermee! groetjes deess

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:22

Als je de mogelijkheid hebt om hem van te voren even te longeren zou ik dat doen. Dan kan hij zijn frisheid een beetje kwijt en kun je daarna gewoon fijn rijden Lachen

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 19:23

kiwiko; Die zegt dat ik ophoudingen moet maken op mijn buitenteugel en hem aan het werk moet zetten.

dees en bromfiets; longeren ervoor zou misschien optie zijn ik weet niet zeker of mijn instructrice het goed zou keuren. Misschien mag hij wel even los gegooid worden in de buitenbak 's middags ofzo.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:18

Staat de pony de hele dag op stal en rij je hem maar een uurtje per dag? Dan zou ik ook gaan springen en gek doen. Zorg dat je pony wat vaker buiten komt, een paar uur in de wei, paddock of bak. Misschien 1 of twee keer in de stapmolen. Zorg dat je pony minstens 3 keer per dag uit de box komt!
Verder met rijden eens proberen de teugels wat langer te houden en voorwaarts rijden. Meeste pony's zijn daardoor een beetje overdondert en luisteren beter. Verder veel voltes en wendingen rijden, zodat hij niet te lang rechtuit kan om snelheid te maken. Wel uuitkijken voor de anderen in de bak.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:25

Bij mij hielp lui lichtrijden en lui zitten in de gallop. Met lui lichtrijden bedoel ik dat je bijna achter de bewegingen gaat zitten van je pony. Je kan ook tegen je zelf zeggen: sta zit, sta zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:26

Alicia; Het is een manegepony, hij staat volgens mij wel iedere dag wel buiten met z'n vriendjes in de buitenbak, daar rennen ze dan vrolijk rond.. Knipoog

Ik weet niet of je wat aan mijn advies hebt, maar ik zal hem toch maar geven.. ( Clown ) Zodra je voelt dat hij er vandoor gaat, of hij gaat er vandoor, opvangen op je buitenteugel, geef er gewoon kneepjes in. Je voltes alleen niet té klein maken, anders valt 'ie om. Eigenlijk moet je proberen om zo te rijden, dat hij de kans er niet voor heeft, om jou te klieren. Probeer vooral in het begin geen enkele lange zijde rechtuit te rijden, maar maak voltes, gebroken lijnen, wendt af, en maak overgangen.. Succes donderdag Knipoog

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:01

Dat heb ik met die van mij ook Knipoog
Ik rijd elke keer een kleine volte in de hoek .
En ik rijd ook overgangen en desnoods longeer ik Knipoog

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 11:50

Okee Haha! bedankt

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:58

Misschien eerst longeren.
En als je gaat rijden houd hem bezig!
Je rijd een volte, bij de eers volgende letter die jen tegenkomt rijd je weer een figuur.
Veel overgangen rijden, draf paar passen stappen en weer aandraven.
Passe verruimen of terug rijden.
Houd het paard bezig zodat die niet in zijn hoofd haalt om iets te doen Knipoog
Ga ook niet lang stappen, 2 passen ofzo anders gaat hij weer denken Tong uitsteken
Succes!

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 13:02

Okee bedankt Lachen