middendraf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Illusion

middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 17:12

Hallo,

ik heb een vraagje, hoe kan je je pony beter laten ''strekken'' tijdens de middendraf want mijn pony gaat er alleen harder op lopen maar strekt zijn benen niet echt.
het terug nemen gaat wel goed enzo alleen wil hij dus niet echt strekken.
heeft er iemand handige tips?
alvast bedankt Pling

marian,

Marijkjuh

Re: middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 17:15

Misschien moet je eerst gaan verruimen. Je zegt dat je paard alleen maar harder gaat lopen, dus dan versnelt hij alleen maar en dan verruimt hij niet en dan zou je middendraf niet correct uitvoeren. Je zou met balkjes kunnen trainen, dus balkjes gaan draven, veel korte overgangen maken (vooruitrijden, terug rijden) Pas als je paard lekker gaat verruimen tijdens de middendraf zou ik pas aan het strekken gaan werken.
Wat zegt je instructie ervan?

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 17:17

Marijkjuh schreef:
Misschien moet je eerst gaan verruimen. Je zegt dat je paard alleen maar harder gaat lopen, dus dan versnelt hij alleen maar en dan verruimt hij niet en dan zou je middendraf niet correct uitvoeren. Je zou met balkjes kunnen trainen, dus balkjes gaan draven, veel korte overgangen maken (vooruitrijden, terug rijden) Pas als je paard lekker gaat verruimen tijdens de middendraf zou ik pas aan het strekken gaan werken.
Wat zegt je instructie ervan?

net wat jij zegt Knipoog overgangen rijden e.d.
verruimen gaat al redelijk alleen zou hij iets meer mogen ''strekken'' meschien had iemand handige tips Knipoog

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:31

laag en rond rijden en veruimen en dan weer opsluiten en weer aantal passen veruimen en dan weer opsluiten. het veruimen moet je ook verschillend maken dus een paar passen en bijvoorbeeld een halve volte. als je probeert de veruimen moet je eens proberen je handen 3 cm naar voren te plaatsen en wel blijven benen (drukken met benen), dan moet ie je hand volgen en de passen veruimen... probeer het maar eens op een volte. mijn fries wilde het eerst ook niet en dribbelde en ging alleen maar snel. nu heb ik vaak een 8 of 7 op mijn coupon staan en rijdt L2.
succes!

groetjes wendy

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:36

Ja tempowisselingen rijden is inderdaad een goede oplossing, maar zorg ook dat je je paard goed op de achterhand krijgt Knipoog daardoor worden ze lichter in de schouder en kunnen ze ook makkelijker strekken Lachen. Dus probeer te voelen dat je paard "onder je vandaan vertrekt" en probeer hem ook weer met de overgang terug "onder je te voelen sluiten". Doe dit hele kleine stukjes en zorg dat hij/zij als een soort van accordeon weer in elkaar wil "schuiven".

Succes!

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:51

Zoals iedereen zei ja tempowisselingen rijden. Ook heb ik geleerd dat je, je handen mee moet geven en als het paard niet zo goed reageert op je beenhulp kan je ook nog altijd je stem erbij gebruiken.

YoYo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:01

Marian_ schreef:
Hallo,

ik heb een vraagje, hoe kan je je pony beter laten ''strekken'' tijdens de middendraf want mijn pony gaat er alleen harder op lopen maar strekt zijn benen niet echt.
het terug nemen gaat wel goed enzo alleen wil hij dus niet echt strekken.
heeft er iemand handige tips?
alvast bedankt Pling

marian,

ja moet zorgen dat je pony niet uit zich zelf al in de middendraf gaat en hij moet god verzameld zijn zodat hij die ruimte aan de voorkant bij z'n borst om dat been ook echt naar voren te brengen

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:03

Eerst wat overgangen rijden van stap naar draf van stap naar galop ofso Knipoog
En als je middendraf gaat doen eerst klein rijden , dus een beetje verzamelen en dan verruimen Lachen

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:05

Ik volg even. Heb hetzelfde probleem.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:16

Eerst iets verruimen op bv de lange zijde, terug nemen en dan het laatste stukje nogmaals verruimen. Steeds iets meer doseren en voelen wat er onder je gebeurt. Je kunt beter korte stukjes goed wegrijden en sluiten dan de hele diagonaal er net tegenaan zitten. Wat ook helpt is kleine volte sluiten, wijkend uitrijden en daarvanuit op de volte verruimen. En anders vragen of je instructie er extra aandacht aan wil geven. Succes!

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 14:06

In de hoek meer verzamelen en op druk rijden zodat hij echt al vooruit wil, en als je op de diagonaal bent eerst goed rechtstellen en als JIJ het wilt , laat je je paard pas vertrekken.. In het bos gaan rijden is hier ook iets goed voor omdat je daar lange paden hebt en dan kan je heel veel gaan schakelen ed..

Dus als je je middendraf gaat rijden moet je je paard "wegduwen" waarmee ik bedoel dat je niet moet gaan liggen "kloppen" met je benen, ik zie dit vaak gebeuren op wedstrijden dat ruiters niets voorbereiden , op de diagonaal komen en hun paard daar maar snel wegjagen ..

Is bij jou mss niet zo , weet ik ntrlk niet Lachen, maar ik zeg het maar ff ter informatie Haha!

Veel succes !

paardengek87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 14:11

Citaat:
tempowisselingen rijden is inderdaad een goede oplossing, maar zorg ook dat je je paard goed op de achterhand krijgt daardoor worden ze lichter in de schouder en kunnen ze ook makkelijker strekken . Dus probeer te voelen dat je paard "onder je vandaan vertrekt" en probeer hem ook weer met de overgang terug "onder je te voelen sluiten". Doe dit hele kleine stukjes en zorg dat hij/zij als een soort van accordeon weer in elkaar wil "schuiven".

ben ik het helemaal mee eens

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 18:59

oke bedankt allemaal Pling

Sietske94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:23

Als ik probeer naat voren te draven, twijfelt ze altijd of ze moet galopperen.
hier ben ik druk mee bezig, ik laat der heel hard naar voren draven, en hou der van voren tegen. dit werkt wel!
ze snapt nu tenminste wat ze moet doen WHAHAHAHHA Lachen

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 22:43

Sietske94 schreef:
Als ik probeer naat voren te draven, twijfelt ze altijd of ze moet galopperen.
hier ben ik druk mee bezig, ik laat der heel hard naar voren draven, en hou der van voren tegen. dit werkt wel!
ze snapt nu tenminste wat ze moet doen WHAHAHAHHA Lachen

van voren tegenhouden? ik moest juist voor iets meer meegeven zodat ze de ruimte had om te strekken
correct me if i'm wrong

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:48

Ik denk dat het een kwestie is van drijven en loslaten. Middendraf is verruiming. 2 stappen harder is meestal al een 5.. Probeer veel overgangen te rijden, paard netjes gesloten met aanleuning, goed op de eigen benen laten lopen en actief van achteren. Voor veel overgangen te rijden komt het achter been er beter onder, wat nodig is bij de middendraf. Zo is een beetje extra ondersteuning (vind ik) ook niet weg, net de pas iets langer aandrijven (niet tikken!!) Moeilijk om uit te leggen. Miss een intructeur die je erop kan wijzen hoe en wat?!

succes !

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 18:58

iedereen bedankt!
gister had ik weer les en het ging echt super Pling na thuis veel (schijn)overgangen en tempowisseling te hebben gedaan zag ik nu al veel verbetering.
nu mijn volgende vraag Clown met wijken ''schaart'' hij veel te weinig, heeft er iemand meschien handige oeffeningen?
alvast bedankt

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 21:40

ow hij wil ook wel eens zijn achterhand vergeten mee te nemen Clown heeft er iemand handige tips?

Melis20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:51

Ik leer de pony's en paarden het altijd met balkjes.
Ik leg de balkjes steeds iets verder uit elkaar zodat ze wel moeten strekken.
Goed om denken dat je er rustig over heen gaat zodat hij tijd heeft om zijn passen af te maken.
Veel succes...

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:06

Marian_ schreef:
iedereen bedankt!
gister had ik weer les en het ging echt super Pling na thuis veel (schijn)overgangen en tempowisseling te hebben gedaan zag ik nu al veel verbetering.
nu mijn volgende vraag Clown met wijken ''schaart'' hij veel te weinig, heeft er iemand meschien handige oeffeningen?
alvast bedankt

Ga op de binnenhoefslag rijden en druk hem dan met je binnenbeen met binnenstelling naar de hoefslag toe, neem dan buitenstelling aan en druk hem met je buitenbeen naar binnen toe (weer op de binnenhoefslag) druk hem dan met je binnenbeen heeeeel diep door de hoek en druk hem na de bocht weer naar binnentoe. Wat je ook kunt doen is op de (wat kleinere) volte gaan rijden en hem dan ook naar binnen en buiten drukken. Probeer dan eens op het rechte eind en druk hem dan overdreven veel naar de hoefslag toe, (vergeet haast dat je nog voorwaarts moet Bloos MAAR JE MOET WÉL VOORWAARTS BLIJVEN RIJDEN!! Bloos)

Succes!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:27

wendietjuhhh schreef:
laag en rond rijden en veruimen en dan weer opsluiten en weer aantal passen veruimen en dan weer opsluiten. het veruimen moet je ook verschillend maken dus een paar passen en bijvoorbeeld een halve volte. als je probeert de veruimen moet je eens proberen je handen 3 cm naar voren te plaatsen en wel blijven benen (drukken met benen), dan moet ie je hand volgen en de passen veruimen... probeer het maar eens op een volte. mijn fries wilde het eerst ook niet en dribbelde en ging alleen maar snel. nu heb ik vaak een 8 of 7 op mijn coupon staan en rijdt L2.
succes!

groetjes wendy

ow dat is echt handis mijn friesje kon het eerst ook niet en heb het zo ook opgelost gekregen