Pony loopt door het bit heen.. Tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Talisa

Pony loopt door het bit heen.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 09:55

Misschien hebben jullie nog bruikbare tips.

Mijn zusje heeft sinds een jaartje ofzo een nieuwe pony, een heel leuk klein zwart welshje.
Het is echt een race-eendje. Niet echt een probleem, als er een goeie rem op zou zitten.
Maar die is er dus niet, ze reageert heel slecht op het bit. Nu probeer ik al steeds met haar
dat ze op dr zit moet rijden en zo min mogelijk met de teugels moet gaan kloojen, want
trekken heeft toch geen zin. Dat op dr zit rijden werkt soms redelijk, totdat ze met meerdere
ponys in de bak moet rijden. Dan is er geen houden aan. Wil altijd de snelste zijn etc.

Wat ik dus steeds met haar oefen is overgangen rijden op de zit, het liefst met zo min
mogelijk teugeldruk. Maar als het een half rondje door de bak racen duurt voordat ze reageert,
wordt het wel vervelend en heb je de neiging haar tegen de bakrand aan te sturen. Clown

Het hangen aan de teugels is natuurlijk geen oplossing. Reageert ze gewoon niet op.
Ze wil ook dr rug en nekje haast niet buigen, daarom heb ik dr laatst een paar keer gelongeert
met slof (niet heel strak) zodat ze wat kon gaan buigen. Dat deed ze dan wel na wat boos kijken Haha!,
maar ze is nog heel stijf in dr rug/nek. Ze was wel rustiger met slof, ook toen m'n zusje er op ging,
maar ik wil eigenlijk liever niet dat ze daar mee moet rijden..

Moet ik m'n zusje (onder begeleiding) meer met slof laten rijden? Een ander bit kopen? (liever niet!)
Of misschien op een andere manier gaan rijden? Bitloos? Misschien een bitloos hoofdstel wat op
de neus druk uitoefent... Ik weet 't niet! Iemand gouden tips? Tong uitsteken

En ook is ze als de dóód voor hindernissen of balkjes. Ze gaat dan écht als een gek door de bak
en is niet te stoppen. Na een uur worstelen krijg je haar wel over een balkje maar dan in een ietjes
te hoog tempo zegmaar Clown

Oja, even wat info nog, de pony is 9 jaar en gewoon engels ingereden. Hier een foto'tje van hun
samen tijdens hun eerste wedstrijdje (1e prijs! 'super combinatie met toekomst' stond op het protecol)
Fijn, als ze alleen in de bak is is ze nog wel te houden, maar een les met 7 pony's ofzo, hel Haha!

*foto*

Renee__

Re: Pony loopt door het bit heen.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:24

Misschien even tanden laten nakijken? Maarja, veel Welshjes vinden het leuk om een beetje tempo te maken en anders ander bit?

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 10:51

Hmm tanden na laten kijken is in mei nog gebeurd bij de inentingen... Even zo'n algemene check.. Was niks mis mee.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:56

erg lastig dit,je kan altijd eens bitloos proberen ,maargoed je geeft ook aan dat ze dit dus niet altijd doet, moeilijk ik zou eerst de oorzaak eens gaan achterhalen,
succes ermee
Laatst bijgewerkt door lique op 15-12-07 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:57

Je vertelt dat ze stijf is in haar nek en rug, dat kan ook een reden zijn voor het rennen. Het instinct van een pony is namelijk om te vluchten van gevaar en pijn.

Het longeren ging redelijk zei je, borduur daar een beetje op door en probeer haar wat losser te krijgen in haar rug en nek. Wss gaat ze dan ook beter op de zithulpen reageren Lachen

Maar het racen met anderen in de bak is denk ik iets wat je met veel geduld op moet lossen, toch dat halve rondje gebruiken om haar terug te nemen. Geef hem vertrouwen en laat hem merken dat als hij netjes stopt er niks engs is en er niks gebeurt, daar bereik je veel meer me dan heb tegen de muur aanzetten. Dan zal hij wss blijven proberen om naar z'n vriendjes te vluchten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:59

Misschien begrijpt ze de hulpen van het bit gewoon nog niet zo goed. Ik zou even helemaal opnieuw beginnen. Eerst aan de longe, op stem leren reageren, en heel uitbundig belonen als ze het goed doet.
Daarna onder het zadel, eerst heel vaak stap en stilstaan oefenen, op stem en zit. En na een half uurtje eens aandraven, een rondje laten draven, en dan weer op stem en zit terugnemen, met een heel klein beetje teugeldruk, en als ze daar niet op reageert zet je haar op een volte, steeds kleiner, totdat ze overgaat in stap, en dan weer heel uitbundig belonen.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 11:04

@ lique: Ik zeg toch dat ik haar zoveel mogelijk op haar zit laat rijden? Niet gelijk in de aanval gaan....

@ bromfiets: Ze heeft een hekel aan alle andere paarden, als een pony ook maar iets te dicht in de buurt komt gaan die oren in de nek, en schopt ze ze zo de andere kant uit Clown Dus vriendjes, nee...maar het vluchtinstinct, ja dat wel indd. Ik ga indd maar wat vaker longeren Ja

@ MysticTinker: Dat idee had ik ook, dat ze het gewoon niet begreep; teugeldruk = stoppen. Maar kleine volte rijden tot ze stopt heeft geen nut, dan wordt ze helemaal gek en weet ze niet wat ze moet --> dan gaat ze extra hard rennen. Ik zeg dan wel eens, gooi de teugels maar even los en wacht tot ze afgekoeld is, maar goed soms is ze dan zo 'wild' dat ze blijft rennen. Ik zal indd rustiger beginnen, met het stappen en halthouden enzo.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:06

ik ga met bromfiets mee,heb de zelfde gedachte Knipoog

met andere paarden in de bak is een kwestie van blijven oefenen,je zou eens kunnen longeren in de bak als er gereden word en zo uitbouwen.
daarna beginnen met 1 paard er bij waarmee je afspraken maakt om de pony af en toe "uit te nodigen"
eerst moet de rem er opzitten onder het gewone rijden voordat dit kan gaan lukken.
succes

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:08

Talisa schreef:
@ bromfiets: Ze heeft een hekel aan alle andere paarden, als een pony ook maar iets te dicht in de buurt komt gaan die oren in de nek, en schopt ze ze zo de andere kant uit Clown Dus vriendjes, nee...maar het vluchtinstinct, ja dat wel indd. Ik ga indd maar wat vaker longeren Ja

Dat kan ook door onzekerheid komen, dat ze niet weet wie ze kan vertrouwen. (Hoeft niet, ik heb haar niet in het echt gezien, maar is wel een mogelijkheid die je moet overwegen) Hoe is ze verder in de omgang? Hangt ze erg aan haar begeleider?

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:11

Ik zou het haar eerst medisch laten controleren, want als een paard echt ergens pijn heeft kan je het niet rijtechnisch oplossen. Zoals er al werd gezegd zou ik ook de tandarts laten kijken.

Is het niks medisch kun je wat proberen met verschillende zachte bitten. Pak waar ze tot zo goed mogelijk het fijnste op loopt. Ga geen scherpe bitten erin hangen!

Probeer haar verder lekker bezig te houden met het rijden. Veel figuren om haar los in het lijf te krijgen. Ga je niet teveel focussen op het echt aan de teugel rijden, maar houd haar wel rond.

Veel schakelen in tempo en overgangen rijden. Hier wordt ze goed van aan het been en leert ze dat er alleen hard gegaan wordt als jij daarvoor een hulp geeft.

Remt ze echt volledig door je hand, mag je best een keer aan de noodrem trekken.

Maar onthoudt:

VRAAG EN ONTSPAN. Op een flexibele en meegevende hand kan geen één paard zwaar of sterk worden

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 11:20

@ bromfiets: Ze houdt niet van andere paarden, wat dat betreft een mensen-paard dus, maar ze is bij mensen ook eenkennig. Gooit snel de oren in de nek en probeert je te domineren. Kan indd ook door onzekerheid komen... Maargoed, hoe los je dat op, behalve rust en regelmaat te geven wat we al doen?

@ Shir89: Dat is al precies wat we doen Haha! Veel figuren om haar te leren luisteren op de zit, ze is erg gevoelig en als ze een keer lekker rijdt hoef je maar je heupen en bovenlichaam te draaien of ze gaat zo de volte op. Overgangen, halsstrekken en weer oppakken, etc. Ik denk niet dat het iets medisch is, maar misschien moet ik haar eens goed laten checken. Lachen

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:22

Heb je al eens iets met grondwerk gedaan?

En voor de rest veel geduld hebben en doorgaan zoals je bezig bent Lachen

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:25

Misschien dat ze vroeger verkeerd gereden is en moeite heeft zichzelf helemaal te geven en los te laten in haar lijf.

Longeren ! mits op de goede manier ! is een goede afwisseling. Probeer dit 2 keer in de week te doen.

Kan in elk geval nooit kwaad

brandysamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:29

Klinkt dat ze wegrent voor de pijn die ze voelt als ze gereden gaat worden, probeer om haar in de ontspanning te rijden zodat ze haar rug gaat ontspannen en erg licht gaan rijden (lichtrijden) niet doorzitten, buigen kan ze niet omdat ze haar rug vast houdt.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 11:30

bromfiets schreef:
Heb je al eens iets met grondwerk gedaan?

En voor de rest veel geduld hebben en doorgaan zoals je bezig bent Lachen

Zat ik ook aan te denken, grondwerk, maar dat kost ook zo enorm veel tijd! Eerst inlezen etc, ik heb nauwelijks tijd voor m'n eigen paard.. Dat is ook een beetje het probleem, tijd. Ik wil m'n zusje van 9 liever niet zelf laten aanmodderen, ze kan wel rijden enzo, maar ze begrijpt de pony soms niet. Daarom ben ik er liever bij..

Iig bedankt voor de tips iedereen Lachen

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:32

Waar ik aan zou denken als ik zo'n beestje tegenkwam was:

Optie 1: Ze heeft ergens pijn (dat ze erg vast zit in dr hals en rug, en boos doet naar andere paarden, zouden symptomen kunnen zijn), in dat geval zou ik de DA even langs laten komen, of de tandarts idd.

Optie 2: De pony heeft geen ontzag voor de ruiter die erop zit (vaker het geval bij jonge kinderen, die nog niet consequent met een pony omgaan), of heeft door dat het ruitertje misschien bang of onzeker wordt als de pony zo gaat rennen. In dat geval zou ik de pony flink aanpakken!

Verder kun je ook gewoon kijken hoe de pony loopt als je hem vaker zo longeert met slof.
Ik raad echter af om zo'n jong kind echt met slof te laten rijden.

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 15:06

Ben het met Eefangel eens dat een slof alleen gebruikt moet worden door mensen die ervaren zijn en precies weten waar het voor dient! De voor en nadelen kennen en er met verstand mee rijden.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 15:22

Ja dat snap ik ook wel Knipoog Daarom doe ik dat dus ook niet Haha! Alleen als ik erbij ben.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:28

Grondwerk.. en dan je zusje helpen, met het leren grondwerken. de pony moet haar eerst vanaf de grond respecteren, en zij hem. ze moeten elkaar leren begrijpen.
een slof heeft totaal geen zin want als je hem eraf haalt ben je nog nergens...
Ik zou dus als ik jullie was eerst aan de basis gaan werken! OK dan!

Martiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:24

Geen bit?!