paard breekt steeds uit de volter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jodieee

paard breekt steeds uit de volter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 22:23

hee

ik rij nu iets meer dan een half jaar op een appaloosa Karel genaamd ik heb er wellis wat over op horse at work geschreven.
Karel is ondertussen al sprongen vooruit gegaan hij vliegt nooit meer door de bak kropt zich bijna niet meer op enz.

nu heb ik alleen een probleem als Karel vrolijk echt actief wordt onder het rijden weigert hij wellis van de hoefslag af te gaan.
Dit doet hij altijd als ik aan het galloperen met hem ben en ik wil bijvoorbeeld een kleine volter met hem draaien op zijn goede hand. of als hij in zijn eentje aan 1 kant rijdt en er andere pony's aan de andere kant rijden.

Hij klapt zijn nek dubbel ( dus kijkt helemaal naar binnen ) en rent dan zo rechtdoor.
Ik gebuik dus mijn buiten erg om hem als nog op de volter te zetten
maar dan gaat hij alleen harder.

Op zijn verkeerde hand doet hij dit helemaal niet en doet ie alles.

heeft hier iemand ervaring mee?
of weet iets om er tegen te doen?

groetjes

superwoman

Re: paard breekt steeds uit de volter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:34

Jodieee schreef:
Hij klapt zijn nek dubbel ( dus kijkt helemaal naar binnen ) en rent dan zo rechtdoor.

Hij loopt dus over de buitenschouder weg.

je buiten ?...wat? been?
Je moet met 2 teugels sturen.
Buitenhand er dus goed bij. Niet teveel aan de binnenteugel trekken , maar een beetje met de buitenteugel tegen de hals aan. Wel graag met hulp dit uitvoeren, want ik wil niet dat de pony een proefobject wordt, dat is niet eerlijk!
Tis normaal dat een paard rechtdoor blijft lopen als je alleen aan de binnenteugel "trekt", het is dus echt jouw fout .
Handen wel op de juiste plaats/hoogte houden en de binnenhand iets van de hals,maar niet richting je knie of je heup .

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 08:51

Het kan ook iets lichamelijks,b.v spierpijn of een ander pijntje waar hij voor weg rent, ik heb ook een merrie die dat deed en nu ik haar soepeler heb gemaakt op haar moeilijke hand , merk ik dat het uitbreken niet meer gebeurd.
Dus lekker gaan gymmen met je paard en kijken of het helpt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 08:54

ik ga even zeuren:

het is volte

zonder r Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 08:54

mijn haflinger heeft dit ook een poos gedaan en bleek een afgebroken wolfskies te hebben

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:21

Als het niets medisch is zou ik advieseren om je buitenhand er bij te houden en je buitenbeen. Kom inderdaad niet teveel aan je binnenteugel.

brandysamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:34

Pijn op die hand, lekker eerst los in zijn lijf gaan rijden en dan pas de volte op gaan

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 14:48

superwoman schreef:
Jodieee schreef:

Hij loopt dus over de buitenschouder weg.

je buiten ?...wat? been?
Je moet met 2 teugels sturen.
Buitenhand er dus goed bij. Niet teveel aan de binnenteugel trekken , maar een beetje met de buitenteugel tegen de hals aan. Wel graag met hulp dit uitvoeren, want ik wil niet dat de pony een proefobject wordt, dat is niet eerlijk!
Tis normaal dat een paard rechtdoor blijft lopen als je alleen aan de binnenteugel "trekt", het is dus echt jouw fout .
Handen wel op de juiste plaats/hoogte houden en de binnenhand iets van de hals,maar niet richting je knie of je heup .

ik heb er niks over gezegt dat ik alleen met mijn binnen teugel stuurddee
ik hou mijn binenen teugel altijd ontspannen en de buiten teugel leg ik tegen de hals als hij dann wou uitbreken legde ik mijn buiten been er nog extra tegen aan maar dat werkte ook niet

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 14:49

brandysamba schreef:
Pijn op die hand, lekker eerst los in zijn lijf gaan rijden en dan pas de volte op gaan

jaa ik rij hem ook eerst altijd lekker los op beidee handen maar ik denk niet dat het iets medisch is omdat hij het alleen doet als hij ander ponys ziet of als hij eerst een kleine volte heeft moeten maken

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 14:51

midgie schreef:
Het kan ook iets lichamelijks,b.v spierpijn of een ander pijntje waar hij voor weg rent, ik heb ook een merrie die dat deed en nu ik haar soepeler heb gemaakt op haar moeilijke hand , merk ik dat het uitbreken niet meer gebeurd.
Dus lekker gaan gymmen met je paard en kijken of het helpt.

het is juist zijn soepelste hand waarop hij het doet

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 14:55

Jodieee schreef:
ik hou mijn binenen teugel altijd ontspannen en de buiten teugel leg ik tegen de hals als hij dann wou uitbreken legde ik mijn buiten been er nog extra tegen aan maar dat werkte ook niet

Nee, dat heb je idd niet letterlijk gezegd.
Het staat een beetje onduidelijk geschreven.
Citaat:

Hierdoor neem ik aan dat je toch aan de binnenteugel trekt, anders zal hij nooit "z'n nek dubbel klappen"

Wat zegt je instructeur erover?

IMO als je je buitenhand er wel goed bijhoudt, dan is er of iets medisch (kan ook tanden zijn)
óf je paard is niet rechtgericht en eigenlijk erg scheef.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 14:56

ik denk ook niet dat het iets medisch is ,ik heb het zelfde gehad met mijn fries,uitbreken heet dat,het lag aan mij ,ongelijke spanning op de teugels,ik was hem toen aan het inrijden,met een goede begeleiding kom je er wel.
Mijn fries nam me toen echt in de maling,ik was toen erg voorzichtig omdat hij net onder het zadel was.Reed ik een volte scheurde hij op de helft gewoon rechtdoor!Lag aan mij dus.....
Kijk uit dat je niet te lang in die fout blijft hangen,anders is het moeilijk weer af te leren!Succes verder!

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 15:03

superwoman schreef:
Jodieee schreef:

Nee, dat heb je idd niet letterlijk gezegd.
Het staat een beetje onduidelijk geschreven.
Citaat:

Hierdoor neem ik aan dat je toch aan de binnenteugel trekt, anders zal hij nooit "z'n nek dubbel klappen"

Wat zegt je instructeur erover?

IMO als je je buitenhand er wel goed bijhoudt, dan is er of iets medisch (kan ook tanden zijn)
óf je paard is niet rechtgericht en eigenlijk erg scheef.

sorry dat het fout overkwam had het even wat duidleijker moeten schrijven maar ik zal ff zeggen wat er nuu preciess gebeurd

bijvoorbeeld. hij merkt dat hij in zijn eentjee op de volter rijdt.
ik doe mijn binnen teugel iets naar mijn knie toe en mijn buitenteugel hou ik tegel de hals ( van een hele lichte beweging gaat hij al naar binnen kijken )
en dan breekt hij uit hij blijft naar binnen kijken maar rijdt voor de rest recht door ik leg mn buitenbeen er extra tegen aan maar daar gaat hij alleen maar harder op ( het klopt wel dat ik wellis iets een trek aan de binnen teugel als hij dit doet dat probeer ik nu ook zoveel mogelijk te voorkomen )

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 16:34

Jodieee schreef:
ik doe mijn binnen teugel iets naar mijn knie toe

Dat is dus precies waar je binnenteugel niet naar toe moet!!!
Daarbij denk ik dat je paardje al goed door heeft, dat als hij maar flink naar binnen kijkt, jij het stuur kwijt bent en hij kan doen wat hij wil (achter de rest aan dus). Dit kan hij op zijn makkelijke kant doen, omdat hij daar zijn hoofd zover opzij kan bewegen. De andere kant op is dat moeilijker, en heeft hij dus ook minder de mogelijkheid om over zijn schouder weg te lopen.

Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een goede instructeur. Ik weet niet of je nu les hebt, maar je hand naar je knie toe brengen is een veel gemaakte, maar toch vrij grote fout, die voor veel problemen kan zorgen. Als je dus wel les hebt, heb ik mijn twijfels over de kwaliteit van je les.

ALs hij zijn hoofd zo dubbelvouwt, zou ik hem juist wat in de buitenstelling zetten. Dan maar in contrastelling op je buitenbeen de bocht om. Als je de volte inzet, vraag dan verder niks met je binnenteugel. Kijk zelf de goede kant op, leg je buitenteugel en buitenbeen aan en als het goed is zet je paard dan de volte in. Eventueel mag je je hand ietsje opzij doen, maar zorg dan dat je hem niet naar beneden brengt. Binnenhand hoort hoger dan je buitenhand (geen kilometer hoger natuurlijk, het gaat om millimeters, maar het geeft wel aan dat je binnenhand nooit lager kan zijn dan je buitenhand!!!).
Verder vind ik het moeilijk tips te geven zo. We zien niet precies wat er gebeurt en op welk moment het precies fout gaat.

Succes er mee!

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 19:37

Lalidan schreef:
Jodieee schreef:
ik doe mijn binnen teugel iets naar mijn knie toe

Dat is dus precies waar je binnenteugel niet naar toe moet!!!
Daarbij denk ik dat je paardje al goed door heeft, dat als hij maar flink naar binnen kijkt, jij het stuur kwijt bent en hij kan doen wat hij wil (achter de rest aan dus). Dit kan hij op zijn makkelijke kant doen, omdat hij daar zijn hoofd zover opzij kan bewegen. De andere kant op is dat moeilijker, en heeft hij dus ook minder de mogelijkheid om over zijn schouder weg te lopen.

Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een goede instructeur. Ik weet niet of je nu les hebt, maar je hand naar je knie toe brengen is een veel gemaakte, maar toch vrij grote fout, die voor veel problemen kan zorgen. Als je dus wel les hebt, heb ik mijn twijfels over de kwaliteit van je les.

ALs hij zijn hoofd zo dubbelvouwt, zou ik hem juist wat in de buitenstelling zetten. Dan maar in contrastelling op je buitenbeen de bocht om. Als je de volte inzet, vraag dan verder niks met je binnenteugel. Kijk zelf de goede kant op, leg je buitenteugel en buitenbeen aan en als het goed is zet je paard dan de volte in. Eventueel mag je je hand ietsje opzij doen, maar zorg dan dat je hem niet naar beneden brengt. Binnenhand hoort hoger dan je buitenhand (geen kilometer hoger natuurlijk, het gaat om millimeters, maar het geeft wel aan dat je binnenhand nooit lager kan zijn dan je buitenhand!!!).
Verder vind ik het moeilijk tips te geven zo. We zien niet precies wat er gebeurt en op welk moment het precies fout gaat.

Succes er mee!

bedankt ik zal erg op gaan letten,,
ik hoop dat het zal werken