Houding verbeteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSammyJo

Houding verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 14:15

Hoi!
Ik heb een erg holle rug, ik druk als t ware mijn kont naar achter Bloos
Hierdoor krijg ik last van mijn onderrug en zit ik ook niet ontspannen en recht op mijn pony.
Nu weet ik wel dat ik mijn bekken moet kantelen en mijn onderbuikspieren moet aanspannen maar 't lukt me niet.
Geen idee hoe ik dit moet doen..
iemand tips/oefenening?

KimE

Re: Houding verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:35

Hoi,
heb je les? Dan kun je misschien je instructeur vragen of hij elke keer als jij hol zit een fluitsignaaltje ofzo geeft. Dit kun je natuurlijk ook doen met een vriendin. Verder kun je oefenen op de fiets. Het klinkt misschien gek, maar je leert je dan bewust worden van je eigen 'hol zitten'. Op de fiets is het makkelijker omdat je met een paard een levend wezen onder je hebt die ieder moment iets anders kan gaan doen.
Wat ook helpt zijn evenwichtsoefeningen. Ik kan je even geen voorbeeld geven, maar als jij je oefeningen met een holle rug in gaat, houdt je nooit balans.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, in combinatie met tips van anderen gaat het vast lukken Lachen

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:44

ik had ongeveer hetzelfde,
Doordat ik na 1,5 jaar nog steeds last had van mijn nek en het gebied daaromheen (gevallen en pony is niet goed op mij terechtgekomen)
Ik ben toen doorverwezen naar een ceasar therapeute en daardoor is mijn houding echt onwijs vooruit gegaan.
Dus mijn tip is mischien wel naar Ceasar therapie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:46

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:29

Koop een grote zitbal, die zijn er in allerlei maten, de grootte is afhankelijk van jouw lengte. Zelf ben ik 171 en heb ik een bal van 75 cm doorsnede. Met de bal kun je een aantal balansoefeningen doen, maar ook door het lichtjes onder je door te laten rollen je bekken en heupen losser maken. Dat kan in twee houdingen: gewone stoelzit met je benen naar voren, dit is vooral voor de losmaakoefeningen. Maar ook met je benen in de klassieke zit om de bal heen waarbij je onderbenen zo ver mogelijk naar achteren geplaatst worden en je op het puntje van je tenen rust. Hierbij zul je merken dat je de juiste spanning in de buikspieren en onderrugspieren leert voelen en dus sterkt. Ook dan de lichte draaibewegingen (buikdansen) om jezelf te leren voelen wanneer je je fixeert of juist te los bent. Hierbij is ademen heel belangrijk, je zwaartepunt moet laag zijn, zo dicht mogelijk bij de paardenrug/bal, dus borst vol met lucht en langzaam laten ontsnappen en erbij bedenken dat je de adem naar je buik laat zakken. Ook heel belangrijk: niet overstrekken. Heel vaak wordt er geroepen door reguliere instructie: "laat zien wat je hebt (borst naar voren)", dat is niet correct, je moet jezelf lang maken vanuit de ribben, dus niet naar voren maar omhoog: strek jezelf op met de armen omhoog, laat zachtjes je armen zakken en daarna je schouders ook, je zult voelen als je dit gedaan hebt dat je even rondom je ribben "langer" voelt. Hou je nog niet lang en vaak vol, 10.000 keer oefenen voordat het autonoom wordt, maar niet geoefend is nooit verbeterd Knipoog.

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 10:20

Boemm schreef:
Hoi,
heb je les? Dan kun je misschien je instructeur vragen of hij elke keer als jij hol zit een fluitsignaaltje ofzo geeft. Dit kun je natuurlijk ook doen met een vriendin. Verder kun je oefenen op de fiets. Het klinkt misschien gek, maar je leert je dan bewust worden van je eigen 'hol zitten'. Op de fiets is het makkelijker omdat je met een paard een levend wezen onder je hebt die ieder moment iets anders kan gaan doen.
Wat ook helpt zijn evenwichtsoefeningen. Ik kan je even geen voorbeeld geven, maar als jij je oefeningen met een holle rug in gaat, houdt je nooit balans.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, in combinatie met tips van anderen gaat het vast lukken Lachen

Ik heb wel les, maar dat is maar 1 keer in de week.
In de les word ik er ook wel op gewezen maar als ik alleen rijd vergeet ik het en kom ik met rugpijn van mn pony af Verdrietig
DIe tip van op de fiets is wel handig , dankje!

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:22

Heb je het ook als je normaal loopt? Want anders kan je daarmee beginnen! En zonder beugels is misschien ook een oplossing, dan ben je veel meer afhankelijk van je balans.

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 10:24

@ Cassidy bedankt voor de tip, zal zeker dat boek aanschaffen

@ Monya Bedankt voor de tips, vooral die met die Skippybal! Ik ben 1.58 hoe groot zal die bal voor mij moeten zijn denk je?

@ Renee__ ja heb het ook als ik normaal loop.. loop echt als een gans met m'n kont naar achter, maar als ik anders probeer te lopen loop ik heel stijf met m'n benen Clown ik vind het echt moeilijk

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:25

Kan je niet naar een fysio of iemand om je houding te verbeteren?
Lijkt me niet fijn lopen!

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 10:27

Ja.. zal het m'n moeder bespreken, vooral nu ik er rugproblemen mee krijg Scheve mond
Ik loop echt al heel lang zo, en rijd ook al 5 jaar op deze manier, daarom is het extra moeilijk om t nu af te leren, maar sinds kort krijg ik er pas last van.

TalithaSL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:34

Ik heb ook een holle rug en heb daar vroeger oefeningen voor gedaan. Moest ik 1 x in de week naar fysio. Toen is het verbeterd, maar had op laatst geen zin meer in die oefeningen. Heb op sommige paarden ook last van mijn rug. Gelukkig niet op mijn eigen, maar heb je er ook last van als je op een ander paard rijd?

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:40

Ik doe sinds een tijdje aan pilates. Hierdoor krijg je onder andere sterkere buikspieren, een soepeler lijf en meer controle over je lichaam. Je leert eigenlijk om je veel bewuster te zijn van je lichaam en ademhaling. Het heeft mij erg geholpen. Ook bijvoorbeeld bij het uitmesten. Ik heb geleerd om minder vanuit mijn rugspieren te werken, maar mijn buik er veel meer bij te betrekken. Eerst had ik veel last van mijn rug en nu niet meer.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:42

Lesje op de equisimulator op Balingehof Haha! Erg aan te raden Ja

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 14:03

Samanthaaaaa schreef:
@ Monya Bedankt voor de tips, vooral die met die Skippybal! Ik ben 1.58 hoe groot zal die bal voor mij moeten zijn denk je?

geen skippybal he, maar een echte, anders lopen ze voortdurend leeg. Ik zou 65 cm nemen. je kunt ze hier bestellen volgens mij: www.alprovi.com

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 14:08

ik heb t zelfde, maar niet op t paard:s of iig minder op t paard dan wanneer ik `gewoon`zit... iemand daar ook nog tips voor? ik ga vanaf komende week ook fysiotherapie krijgen...

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:19

zitles is ook een prettige

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:48

sja dressuur spiegels helpen heel erg...
maar ik snap dat je ze op de manege niet zo kan ophangen:P
maar je kan het voorstellen ofzo
en goed opletten bij de les en het met gewoon rijden in de gatenhouden
gewoontes afleren is moeilijk:P succ6

x_i_ris_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 19:35

Een tijdje proberen met je beugels uit rijden.
Dit wel langzaam opbouwen.
Je begint met ong 5 minuten en bouwt dit langzaam op.
Zo werk je heel goed aan je houding.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:23

Ik heb hetzelfde probleem. Heb ook al vaak therapie gehad, maar dat heeft helaas niks geholpen. Als ik lang rijd krijg ik ook last van mijn rug en ga ik scheef zitten om mijn rug te ontlasten. Ik zag net al dat je een betere houding krijgt als je je voeten uit de beugels haalt. Ik heb ook al gehoord dat zonder zadel rijden ook bevordelijk is voor je houding. Waarom is dit eigenlijk? Als ik een uur zonder zadel heb gereden heb ik meestal meer rugpijn. Verward

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:51

Ik heb het ook een beetje, maar bij mij zijn het ook vooral mijn schouders die ik niet recht houd.
Mijn instructrice zegt gewoon elke keer als ik het doe, simone rug, en dan ga ik meteen recht zitten. Eerst was het wel 20x in een les, want als ik met iets bezig ben wil ik het nogal snel vergeten, maar nu hoeft ze het "nog maar" een paar keer te zeggen.
Ik loop ook wel een beetje zo, en ik probeer altijd als ik eraan denk om recht te gaan lopen, fietsen of wat dan ook.
Maar bij mij is het dus het probleem dat het een automatisme is geworden, en ik er dus echt bewust aan moet denken om m'n rug recht te houden, dus dat moet ik en jij denk ik ook een automatisme zien te maken.
Ik heb ook een hele tijd terug "therapie" gehad, ik weet nu dus wel hoe het moet maarja het aanleren is nog een ander punt...

Dus eerst leren hoe je goed moet zitten, en als je dat kan dan een manier zien te vinden waardoor je eraan denkt. (en dat 2e kan best lang duren, bij mij wel in elk geval)

Melis20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 13:37

Zonder beugels rijden heeft mij enorm geholpen.
Moet je echt is mee oefenen.
Veel succes...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:06

Ik heb exact hetzelfde probleem, en... Ik heb de oplossing!
Laat iemand een hand tegen je onderug aan houden, en druk dan je onderug daar tegen aan. Zo word je je ervan bewust hoe je zitten moet, en hoe het voelt. En voor de rest gewoon schouders naar achter, en lekker diep zitten. (Dat helpt bij mij goed.)