Hoe de achterhand er meer onder krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martine_m

Hoe de achterhand er meer onder krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 13:15

Hallo,

Ik had even een vraag je.. ik rij een aantal paardjes op een handelsstal. Nu is er net een nieuwe pony. 4 jarige haflinger merrie. Leuk beesje, maar volgens mij heel slecht aangereden...
Ik moest laatst even kijken hoe de pony was, dus zo gezegt zo gedaan ik er op..
Wat bleek nou de pony liep alleen maar met de kin op der borst.. en had echt een hele slechte achterhand... ze kon bv niet in galop komen/blijven.
Het was ook gefilmt en ik heb het terug gekeken en toen zag ik ook echt dus dat ze een hele zwakke achterhand heeft!
Nu mijn vraag hoe kan ik haar achterhand versterken en er dan beter onderkrijgen.
Zelf zat ik al te denken aan longeren met pessoa of dubbele longe..

Hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groetjes

laura1987

Re: Hoe de achterhand er meer onder krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:19

Overgangen rijden, stap draf, draf galop etc. Je gaat bijv in stap draaft aan, doet 4 passen in draf hierna direct terug naar stap en weer opnieuw. Ook moet je niet te lang achter elkaar galopperen, je kan beter 10 keer opnieuw aanspringen dan 10 rondjes in hetzelfde tempo blijve, zeker als hij/zij al zo'n zwakke achterhand heeft.

Volgens mij werkt longeren met pessoa ook goed, maar dit moet je wel kunnen.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:21

Idd veel overgangen rijden en longeren met bijzet (halsverlenger, pessoa ed.) werkt ook heel erg goed. Houd haar ook goed voorwaarts als ze zo diep loopt. Succes!

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 13:29

@ Laura: Dankje, ga het proberen... alleen is de pony volgens mij ok vooral op de zweep gereden.. been reageert ze amper op.. dus ik dacht wat zal er gebeuren als ik een tikje geef? nou helemaal niets dus... :s Galopje heb ik idd een halve lange zijden gedaan!
@Girlgamer: Dankje, zal dit gaan oppakken!

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:25

En als je er een stemhulp bij geeft? reageert ze dan ook niet?

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 19:21

Nee ook niet :S

Janinegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:23

inderdaad veel (schijn)overgangen rijden en cavaletties lopen wil ook helpen Knipoog

Yourie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:25

Heel veel overgangen. Balkjes draven. En voor dat je gaat stappen. Een hele langzame draf aannemen, Dit bijna net zo traag gaat als de stap. Worden ze heel sterk van

Groetjes Suus

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:00

veel overgangen
tempo wisselingen rijden
werken aan de dubbel longe is ook erg fijn

als je tempo over gangen ga rijden
laat haar dan niet al te hard draven (niet langduring draven )
hierdaar gaat ze alleen maar kracht zetten plaats van afdruk maken met haar achterhand

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:15

En volte openen / sluiten, onverwachts en verwachts wegrijden (bijvoorbeeld op de diagonaal)
Voor de rest is het al gegeven geloof ik. Succes!

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 11:57

Allemaal bedankt! Ik heb hier veel aan denk ik! Ik ga haar vanmiddag denk ik rijden dus dan zal ik het meteen oppakken. Lijkt het jullie verstandig om meteen balkjes te gaan draven? of zou ik eerst al die andere dingen doen?

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:31

ik zou eerst die andere dingen doen ipv gelijk balkjes en als dat goed gaat balkjes er bij pakken. Maar dat is mijn mening. Wat ook heel goed helpt bij mijn merrie, is heel veel 8 jes rijden. Dus volte inzetten alsof je hem echt wil rijden, bij x rechtstellen en dan omstellen naar andere hand. En als dat goed gaat kan je die voltes verkleinen. gr

Zambucoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 14:25

overgangen balkjes er tegen aan rijden voltes rijden verkleinen en weer vergroten veel figuren rijden enz,

Veel succes

Skaiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 00:01

ik zou als allereerst dat hoofd weer omhoog werken, een paard met zn kin op de borst kan niks zien en het is dan ook geen wonder dat hij op zn voorhand loopt doordat hij veelste diep loopt met zn hoofd is de balans er uit, die moet eerst terug dus hoofd omhoog en heel langzaam weer omlaag werken naar de juiste houding, als zijn hals/nek in de juiste houding is zonder te hangen of zo wordt de balans vanzelf beter daarna kun je werken aan het beter onderbrengen van de achterhand door voltes te openen en te sluiten en ook wijken, waarbij je je concentreert op het gebruik van de achterhand zodat ze zich er bewuster van worden. ik hoop dat je er wat aan hebt.
succes in elk geval. Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 09:02

Ik zou het zeker niet met allerleihulpmiddelen doen, maar het paard eerst goed rechtrichten door de juiste oefeningen te doen.
Het is ook nog een erg jong paardje en die moet eerst leren om op eigen benen te lopen en dat doe je net met hulp/dwangmiddelen
Heeft het dier nergens last van ?? Gebit , rug ??
Ga gymmen met je paard en leer hem op de juste manier jou te dragen, dar zijn hele mooie en goeie oefening evoor om dart aan de hand te trainen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 09:06

eerst dat hoofd meer onhoog, hals ontspannen. dat heeft ze nodig om evenwicht te krijgen/houden.

verder werkt balkjes lopen en draven ook goed...

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 09:23

Ik heb het altijd geleerd door je handen goed hoog te houden en niet te strak van voren te pakken,
dan wat grote voltes rijden en hem proberen eerst naar binnen en buiten te stellen.
Dan begin je met de achterhand eronder te krijgen, eerst met je sporen/kuit hem iets bijtikken, anders kun je hem altijd met een zweepje bijtikken.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 12:21

Allemaal bedankt! Ja dat hoofd is echt drama... Ik weet niet hoe ze die pony in hebben gereden maar niet op de juiste manier.. Ach gut Maar goed... ik ga de tips toepassen!
Mijn handen goied om hoog houden heeft juist een averechts effect.. dan gaat ze helemaal met der kin op der borst lopen... Dit waarschijnlijk door de kanteling in het bit...

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:46

veel overgangen, balkjes en misschien in uitjes springen als je het aan durft. daar wordt de achterhand wel sterk van. maar de achterhand eronder krijgen, lukt niet zomaar in 1 keer. zeker niet als de achterhand nog niet sterk genoeg is. het paard is toch ook nog maar 4 jaar? dan kun je het helemaal nog niet verwachten dat de achterhand eronder gaat lopen. dat komt vanzelf wel! succes! Knipoog

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 14:33

@wendi: Dankje, springen lijkt me met deze jonge pony nog geen goed idee... doordat ze der kin op der borst legt ziet ze de hindernis misschien niet eens... daarbij is ze niet goed aan het been. Ik verwsacht van een 4 jarige ook echt geen spectaculair been werk.. maar ik heb echt nog nooit zo'n zwakke achterhand gezien.. mijn paardje van 2 die nog helemaal niet getraint word heeft nog een sterkere achterhand :s