parcour onthouden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CxX

parcour onthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 21:36

Hebben jullie iets handigs om een parcour te onthouden. Ik ben daar zo muts in. als ik het gelopen heb weet ik het. Maar zit ik in het parcour dan ben ik zo gespanne bezig dat ik het vergeet.

maximee

Re: parcour onthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:02

Wat ik altijd deed was het parcourtje goed bekijken van te voren, en met het inlopen heel bewust nadenken en doen alsof je er al op zit zeg maar! Lachen

meliiSsatjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:05

Het parcourtje niet alleen bekijken als je het parcour loopt, maar ook als je bijna moet starten. Ik bedenk me altijd hoe het staat en dan ga ik het mezelf nog eens na zonder naar het parcour te kijken!!

javospost

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:42

Inderdaad wat Melissatjje zegt. In je gedachten het parcours na het lopen nog een paar keer rijden. en weten welke bochten er na de hindernis komen helpt al de helft. Dus weten welke kant je opmoet na de hindernis (links of rechts)
en veel oefenen! dat kan ook door op tv te kijken naar paardensport!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:45

Met ogen dicht herhalen, herhalen herhalen, teken de lijnen in de lucht na met je vinger/hand en ga net zo lang door totdat je bij geen enkele hindernis meer een fractie van een seconde meer twijfelt!

En vaak zijn de lijnen vrij 'logisch' , vooral in de B.
Kijk ook goed vooruit, dus denk boven hindernis 1 al aan hindernis 2!

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:49

Idd ik loop het parcours en dan niet zoals sommige mensen doen gwoon even langs de hindernissen lopen....ik loop elk lijntje precies hoe ik het ga springen! Dus van sprong van sprong en echt goed hoeken in lopen en alles....
Dan als ik aan het losrijden ben kijk ik er meestal ngo een paar....en in min hoofd doe ik altijd het parcours nog herhalen (onbewust...) En vaak ook even met mijn hand op mijn schoot de lijnen tekenen net of ik het parcours spring!!

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:34

Als je begrijpt hoe een parcours getekend en opgebouwd wordt, is de route logischer. Verplaats je dus in de parcoursbouwer en bedenk wat hij wil laten zien Knipoog Verder idd even goed lopen en even herhalen voor je de ring in gaat.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:36

rijoyco schreef:
Met ogen dicht herhalen, herhalen herhalen, teken de lijnen in de lucht na met je vinger/hand en ga net zo lang door totdat je bij geen enkele hindernis meer een fractie van een seconde meer twijfelt!
Dat is idd de beste truuk.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 08:19

Heeeeele goede tip van mijn instructrice Haha! :

Nadat je parcours gelopen hebt moet je het zo kunnen opzeggen:
"Hindernis 1 is de wit-blauwe oxer, hindernis 2 is de zwart-witte steil, hindernis 3 is de oranje steil met daarachter de groene oxer...enz"

En dan ook de lijnen er bij bedenken. Werkt echt heel goed!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 15:32

HouVanUtopia schreef:
Idd ik loop het parcours en dan niet zoals sommige mensen doen gwoon even langs de hindernissen lopen....ik loop elk lijntje precies hoe ik het ga springen! Dus van sprong van sprong en echt goed hoeken in lopen en alles....
Dan als ik aan het losrijden ben kijk ik er meestal ngo een paar....en in min hoofd doe ik altijd het parcours nog herhalen (onbewust...) En vaak ook even met mijn hand op mijn schoot de lijnen tekenen net of ik het parcours spring!!

Succes

Gewoon véél oefenen!

In het begin, de eerste parcourtjes die ik sprong, was ik enorm lang bezig met het lopen van het parcours en het onthouden. Net zoals jij zegt, elke sprong zoals je er gaat heen rijden.

Over de jaren heen wordt het zo makkelijk, dat je in het midden van het parcours kan gaan staan en zo gewoon eventjes kan kijken, meters tussen de dubbele gaan tellen, en je kent het parcours Haha!.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 15:37

nou ik spring nu ook al zo een 9 jaar en ik loopt nog steeds het parcours helemaal...vind het gewoon belangrijk hoe je alle lijnen moet rijden dta je niet voor verassingen komt te staan meteen kijken hoe de grond is want soms is het dus ineens een hoek vet zwaar dus kijk ik hoe ik net iets anders kan rijden....

Ik ken het parcours nu ook al na 1x kijken bij iemand...maar vind het gewoon fijn om alle lijntjes goed te lopen

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 15:43

ik loop het parcour altijd goed! loop precies de lijnen zoals ik ze denk te gaan rijden en tel de meters tussen de dubbels...
als ik het gelopen heb ga ik ergens in t parcour staan en neem t parcour nog n aantal keer door...
dan kijk ik naar de grond en ga ik in mijn gedachte het parcour op de grond ''rijden''
dan kijk ik meestal nog iemand..
en dan weet ik het errug goed Tong uitsteken

Piietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:30

goed een paar X lopen.
als je hem een paar X hebt gelopen ga je bij de start staan en noem je het op.
vlak voor dat je moet starten ga je nog even kijken en noem je weer alles op.
sta je te wachten totdat de bel gaat neem je het nog een keer door en dan weet je het wel
de moeilijke stukken, probeer daar te onthouden
dat je bijvoorbeeld na die scherpe bocht voor de jury over de oXer spingt en dan meteen links gaat.
zo doe ik het altijd.
veel suc6

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:32

Ik doe geen springen maar wat je zou kunnen doen
( ik doe het heel af en toe met dressuur als ik de proef niet geoefent heb)
Je pakt een papier tekent de hindernissen erop en gaat steeds de volgorde af. Tong uitsteken

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:35

mij gaan jullie uitlachen Clown ik doe altijd als ik na dat ik het parcour verkent heb ga ik altijd op de pony zitten, en hal zeg maar dat beeld terug hoe ik daar net liep:P en dan doe ik alsof ik spring:P ja dan stel ik me dat voor zeg maar, dat helpt voor mij heel goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:35

De meeste lijnen zijn logisch.
Anders zou je bijv haaks om moeten draaien. Dus dan volg je al automatisch een lijn.
Bij enkele wendingen waar je echt 2 kanten in kan gaan onthou ik dus goed waar ik heen moet.
Dus van een heel parcours zijn er dat vaak hooguit 2 Lachen

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:43

Het belangrijkste is vooruit blijven kijken, vaak rijd je verkeerd omdat je bezig bent met andere dingen. Na hindernis 1 is het verloop van het parcours vaak heel logisch.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:08

Je moet bij het verkennen, ook goed naar de kleuren van de balken,.. kijken. Want als je je parcours kwijt bent, ga je de nummers niet meer vinden maar als je de kleur nog weet herinner je het je misschien weer wel.

Sielx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:33

Dit probleem heb ik dus ook , ik durf niet aan jumpings meedoen omdat ik telkens denk dat ik mijn parcour ga vergeten!

_LuCa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:52

ik zou als ik jou was het pacour op een blaadje tekenen en dan met een potlood het pacour tekenen een aantal keer, zo onthoud je het vanzelf !

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:55

Goed lopen en zo mogelijk ook wat combinaties voor je bekijken (heeft ook als voordeel dat je gelijk ziet wat eventueel een lastige hindernis is, als je al 3 paarden hebt zien weigeren op 1 bepaalde sprong weet je dat je daar zelf even wat been eraan moet houden).

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:13

er zitten hier veel goede tip tussen, maar wat doen jullie als je toch vergeet wat je moet doen bij een parcour?

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 20:23

Goed je parcours lopen.. Herkennings punten maken.. Lijntjes zijn makkelijker te onthouden als de hindernissen!

Ik was laatst ook mijn barage vergeten.. Heb toen gewoon geroepen waar ik heenmoest.. Mag eigenlijk niet maar ze hielpen wel Haha!

Tja en anders.. Kan je vrij weinig doen.. Extra volte rijden? Maar dat wordt wel gerekent als een weigering!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 20:24