gevoelig op de singelplaats

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

furyke

gevoelig op de singelplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 17:57

ik weet niet of het hier goed staat, anders verplaats t maar.

Ik heb een probleempje met mijn pony.
Ze is heel gevoelig op de plek van de singel.
Tijdens poetsen op deze plek doet ze heel chagrijnig.
Ook met aansingelen en nasingelen is ze niet al te vrolijk.
Ik weet niet wat ik er nog aan kan doen, aangezien ik toch wel voorzichtig ben:
* Zachte borstel
* zachte singel
* gaatje voor gaatje aansingelen
en ook doe ik extra veel aanraken op deze plaatsen, zodat ze er aan went.
Links en rechts is het ongeveer hetzelfde.
Alleen is het voor het rijden ernstiger dan na het rijden

Heeft iemand nog een tip waarmee ik haar helpen kan?

Marnixx

Re: gevoelig op de singelplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:02

Anders moet je proberen om een bontje om je singel te doen?

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:04

Bij het aansingelen zijn veel pony's altijd wat bozer dan anders. Waarschijnlijk heb je al gekeken of ze misschien een wondje heeft? en anders kan je misschien eens een dierenarts er naar laten kijken. Die weet vast wel waar het aan kan liggen. Ook is een bontje een goed idee.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 18:05

ik heb nu een stoffen lap dr omheen.
Zo'n speciale voor om de singel. Hierdoor is de singel dikker en zachter.
Deze heb ik gekocht omdat er een wondje was ontstaan.
Deze is echter al lang genezen.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:05

ik heb hetzelfde probleem,en ik heb een anatomish gevormde singel met elastiek en bont gekocht..koste wel 56.60,maargoed helpt dus wel..

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 18:08

ja daar heb ik ook al over nagedacht.
maar t probleem is dat ik echt een korte singel nodig heb, omdat ik een dressuurzadel erop heb liggen. Alleen zijn deze bijna niet te vinden.
Waar heb jij hem gekocht?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:11

Mijn masseuze vertelde dat rugproblemen ook uiteindelijk kunnen doortrekken naar de buikzone en dat ze dan dus ook narrig kunnen worden op het aansingelen.
Of je zadel past niet goed en hij reageert daarom humeurig?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:30

ik wilde net zeggen, past je zadel wel?

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 18:35

Mijn zadel is voor mijn pony op maat gemaakt.
Het is dan nu wel al 1,5 jaar oud en aangezien de bespiering van mn pony verandert is, zal het niet meer 100% passen.
Volgens mn instructrice ligt t zadel een heel klein beetje naar voren, maar zo weinig dat t niet van belang is.
En die gevoelige plaats heeft ze altijd al gehad, ook al toen ze nog niet bereden werd.
Volgens mn instructrice is ze helemaal gezond. Maar ja ze is geen dierenarts.
Zijn er geen speciale oefeningen die ik kan gaan doen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:46

hoe is ze met nageven? buiging in het lijf links en recht? zijgangen?
ik pb je ook even

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 18:54

zijgangen zijn we nog niet aan toe.
Ik kan ze niet en mn pony ook nog niet.
Met buiging gaat soms beter en soms minder goed. Ze is een beetje stijf, omdat ze nog niet genoeg gereden is.
Maar ze doet het prima. Ze wil graag werken en leren.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:01

of omdatr het niet lukt door het zadel, blokade in het lijf etc.
Mijn onbeleerde pony's met blokkade kunnen geen buiging aannemen, laat ik ze losmaken kunnen ze het wel, maar niet alle hebben het natuurlijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:30

Mijn paard heeft ook nog last van zijn rug, ook al merkte ik in het rijden niks. Kan al zijn dat ze als veulen een schuiver in de wei hebben gemaakt. Pas nu ik hem los laat maken, merk ik ineens dat mijn paard nog veel meer kan dan ik al dacht (en dus wel degelijk last had van zijn spieren!) Dus het kan prima zijn dat je paard idd als onbeleerd paard ook al last had, gewoon van gek doen op de wei, of een keer vastliggen in zijn box.

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:05

dit heeft mijn paard ook gehad toen heb ik er een fysio bij gehaald en die zei dat mijn zadel te klein was en op de schoft ruste ze heeft mijn paard toen behandelt en ik heb mijn zadel bij laten vullen en nu is het goed.
je zou zeggen dat je paard dan alleen last van de schoft zal hebben maar dit is niet waar want mijn fysio zei dat de spieren die vast zitten aan de ribben dat die ook doorlopen naar onderen en daarom vond mijn paard het niet prettig met aansingelen.
ik laat in het vervolg mijn paarden twee keer per jaar gewoon nakijken door een fysio dat ben ik weer gerust anders rij je misschien te lang door en gaat het helemaal mis

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:26

Ik lees dit topic even mee.
Mijn paard is eigenlijk net zo beschreven als het paard van TS.
Mijn paard is nu 15 a 16 jaar en doet dit al een hele lange tijd. Ik heb de dierenarts laten kijken naar haar rug en de singelplek, maar die heeft niets kunnen vinden.
Ik weet van jaren terug dat mijn paard ook plots eens ging liggen bij het aansingelen, steigeren of door de achterbenen zakken. En daarna was het over en kon je weer aansingelen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:57

Vaak hebben ze toch een nare ervaring met het zadelen , of last van de rug, als een paard een keer een wondje heeft gehad en daardoor zo is gaan doen, is het echt heel moeilijk om weer het vertrouwen te krijgen dat het zadelen geen pijn hoeft te doen, met veel egduld kun je het er wel uit krijgen maar dat kan echt heel lang duren en bij sommige , waar de pijn/irritatie echt heel lang heeft geduurd krijg je het er nooit helemaal uit.
Zeker niet te veel aandacht aan besteden, want hoe meer je er tegen in gaat hoe erger het gaat worden.
Wat je zou kunnen doen is lekker de plek onder de buik en de rug wat masseren voor het opzadelen, dan zijn ze daar al wat los soepel.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:52

Heb je een dressuurzadel? Zo ja, dan kan dáar het probleem al liggen. Ik heb ook een dressuurzadel en heel veel paarden die een dressuurzadel ophebben hebben last van hetzelfde probleem. Het komt absoluut niet door het zadel maar een dressuursingel verdeelt de druk niet of op de verkeerde plaatsen. Als je wilt dat dit overgaat moet je een dressuursingel kopen met aan beide kanten elastiek. Hierdoor word de druk beter verdeelt en is je probleem zo opgelost Knipoog

Als je geen dressuurzadel hebt weet ik het ook even niet Tong uitsteken Bloos

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:03

het kan ana je zadel en/of singel liggen (zadel moet je eigenlijk ieder half jaar laten checken; paarden veranderen).
het kan ook een midisch probleem zijn (narrig doen is NIET normaal namelijk, zeker als ze dat eerder niet waren). rugprobleem, probleem in de spieren, ribblokkering, etcetc.
een erkend dierenfysio moet je daar mee kunnen helpen. zie: www.nvfd.nl
succes!

Sandy1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:52

Heey ik heb ook te maken met een zelfde soort probleem, bij een merrie die ik rij. Sinds dat ze (4 jaar geleden) en veulen heeft gehad is ze met aansingelen niet te genieten. In het begin lukte het met niet eens om aan te singelen zonder gebeten te worden.. het gaat nu al veel beter ze bijt gewoon in de staldeur. Niet dat jij wat hebt aan dit verhaaltje wou je even laten weten dat je niet de enige bent maar echt andere tips kan ik zo niet bedenken. Je geeft zelf al aan dat je super voorzichting bent en die bokkers die mij voorgingen heb al super tips gegeven. ik hoop dat je de oplossing vind

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 09:49

Dierfysio: Ik reageer heel even op je berichtje hierboven mbt erkende dierfysio's.
Wat is het verschil tussen een dierfysio en een kraker? Ik heb het idee bij mijn paard dat ze last heeft van haar rug, maar of het gekraakt moet worden weet ik uiteraard niet.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:03

furyke schreef:
Mijn zadel is voor mijn pony op maat gemaakt.
Het is dan nu wel al 1,5 jaar oud en aangezien de bespiering van mn pony verandert is, zal het niet meer 100% passen.
Volgens mn instructrice ligt t zadel een heel klein beetje naar voren, maar zo weinig dat t niet van belang is.
En die gevoelige plaats heeft ze altijd al gehad, ook al toen ze nog niet bereden werd.
Volgens mn instructrice is ze helemaal gezond. Maar ja ze is geen dierenarts.
Zijn er geen speciale oefeningen die ik kan gaan doen?

als je eigenlijk weet dat je zadel niet goed ligt kun je je misschien voorstellen dat hij pijn in zijn rug heeft.
als het zadel echt naar voren ligt, krijg je druk op de schoft en minder bewegingsvrijheid.
vanuit o.a. de schoft lopen de ribben naar beneden naar het borstbeen (achter de voorbenen onder de buik) daar ligt de singel en geeft een reactie!

ik zou toch echt even je zadel na laten kijken en waarschijnlijk je paard ook.

heel veel succes

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:22

Marchador schreef:
Dierfysio: Ik reageer heel even op je berichtje hierboven mbt erkende dierfysio's.
Wat is het verschil tussen een dierfysio en een kraker? Ik heb het idee bij mijn paard dat ze last heeft van haar rug, maar of het gekraakt moet worden weet ik uiteraard niet.

erkende dierenfysiotherapeuten hebben minimaal 6 jaar kwalitatief hoog onderwijs achter de rug. ze hebben een rijkserkenning, en daarmee toestemming om (op verwijzing van een dierenarts) dieren te mogen behandelen.
krakers hebben die erkenning niet; je weet ook niet wat voor opleiding ze hebben gehad, en daarin schuilt direct het 'gevaar'.
probeer van een behandelaar ook altijd uit te zoeken welke opleiding iemand heeft gevolgd (en afgemaakt??), en wat dat qua behandelen inhoudt.
dierenfysio's bijvoorbeeld hebben mensen-fysiotherapie als basis. er is niks hocus-pocus aan, het is gewoon fysiotherapie (dus oefentherapie, massage en evt. gebruik van apparatuur, trainingsadvies/huiswerk) maar dan voor dieren.

heb ik je vraag zo beantwoord??

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:42

Heel erg bedankt, heel duidelijk zo!
(Ik stuur je even een pb)

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 18:16

bedankt voor de vele goede tips.
Ik ga ze zeker na.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:04

hm mijn paard is ook niet het liefst met aansingelen maar ik heb net een nieuw zadel
die er perfect op ligt en voor dat het net iets beter ligt een bontje:P
mijn paard houd niet van aansingelen maar voor de resst is hij lief enz..
hij heeft ook geen wondje of last van zijn rug

en ik singels ook gaatje voor gaatje aan...alleen ik denk dat als ik
paard was dat ik ook niet blij keek:P..