Ik heb nu pas een pony gekocht die we nu langzaamaan proberen 'opnieuw in te rijden'. Wel moeilijk, ze is al een paar jaar niet meer onder het zadel geweest en was zo mager toen ze bij mij kwam dat ze bijna dood was. Nu na een paar weken heeft ze er weer heel wat vet aangegeten, maar die spieren is ze kwijt. Ik heb er nu een paar keer opgezeten en ze heeft geen balans en evenwicht meer, maar dat komt wel weer goed.
Het moeilijkste is nu dat ze vroeger behoorlijk is verpest. Haar ex-ex-eigenaar reed marathons met haar, ze is dus wel heel erg goed op de stemhulpen. De vorige eigenaar deed er niks mee, het meisje wat er daar op reed daarentegen wel; te denken valt aan rijden met stang en trens om haar zo te kunnen houden, menbitten er in hangen en vooral het aan de voorkant in de krul rijden en de achterkant denken we niet aan.
Ze is een enorm voorwaartse pony die alleen maar hard wil en kan, daarnaast accepteerd ze het bit absoluut niet. Terugrijden op zit gaat wel redelijk, maar sturen kent ze alleen op teugels. Ik mag niet aan de teugels zitten als ik haar daarmee langzamer wil laten lopen, alleen lichtjes als ik haar wil sturen. Ik zit nu dus te denken om op bitloos over te stappen, maar dan is het nog de vraag welke en vooral: is dat de juiste oplossing?
Ze houd ook niet van lopen in de bak, wel van buiten rijden, daar is ze ook rustiger dan in de bak. Maar zolang zij niet goed reageert op stophulpen zie ik het niet zo zitten om buiten te gaan rijden

Ik rij nu op een enkelgebroken bustrens, heb ook een dubbelgebroken koperen watertrens maar op de eerste reageert en knabbelt ze beter.
Ik krijg les met haar, maar mn instructrice (vooral stalgenootje) is op dit moment hoogzwanger en is er dus niet zo heel vaak

Haar advies is nu 2 keer per week een kwartiertje rijden en een keer longeren met pessoa op lage stand.
Zo kreeg ik haar op stal
En dit was vorige week, hierna heb ik er weer voor het eerst opgezeten
Ik wist overigens niet goed of dit hier moest of bij HAR..

Bitloos lijkt me ook een mooie manier om te beginnen met rijden. Anders wil ik wel een keertje langskomen; misschien kunnen we samen wel wat bedenken