Pony opnieuw berijden, bitacceptatie..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Pony opnieuw berijden, bitacceptatie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 14:22

Hoi,
Ik heb nu pas een pony gekocht die we nu langzaamaan proberen 'opnieuw in te rijden'. Wel moeilijk, ze is al een paar jaar niet meer onder het zadel geweest en was zo mager toen ze bij mij kwam dat ze bijna dood was. Nu na een paar weken heeft ze er weer heel wat vet aangegeten, maar die spieren is ze kwijt. Ik heb er nu een paar keer opgezeten en ze heeft geen balans en evenwicht meer, maar dat komt wel weer goed.
Het moeilijkste is nu dat ze vroeger behoorlijk is verpest. Haar ex-ex-eigenaar reed marathons met haar, ze is dus wel heel erg goed op de stemhulpen. De vorige eigenaar deed er niks mee, het meisje wat er daar op reed daarentegen wel; te denken valt aan rijden met stang en trens om haar zo te kunnen houden, menbitten er in hangen en vooral het aan de voorkant in de krul rijden en de achterkant denken we niet aan.
Ze is een enorm voorwaartse pony die alleen maar hard wil en kan, daarnaast accepteerd ze het bit absoluut niet. Terugrijden op zit gaat wel redelijk, maar sturen kent ze alleen op teugels. Ik mag niet aan de teugels zitten als ik haar daarmee langzamer wil laten lopen, alleen lichtjes als ik haar wil sturen. Ik zit nu dus te denken om op bitloos over te stappen, maar dan is het nog de vraag welke en vooral: is dat de juiste oplossing?
Ze houd ook niet van lopen in de bak, wel van buiten rijden, daar is ze ook rustiger dan in de bak. Maar zolang zij niet goed reageert op stophulpen zie ik het niet zo zitten om buiten te gaan rijden Clown
Ik rij nu op een enkelgebroken bustrens, heb ook een dubbelgebroken koperen watertrens maar op de eerste reageert en knabbelt ze beter.
Ik krijg les met haar, maar mn instructrice (vooral stalgenootje) is op dit moment hoogzwanger en is er dus niet zo heel vaak Tong uitsteken
Haar advies is nu 2 keer per week een kwartiertje rijden en een keer longeren met pessoa op lage stand.
Zo kreeg ik haar op stal
En dit was vorige week, hierna heb ik er weer voor het eerst opgezeten

Ik wist overigens niet goed of dit hier moest of bij HAR..

Unravelation

Re: Pony opnieuw berijden, bitacceptatie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:30

Ik zou haar eerst een tijd longeren voordat je er weer op gaat zitten. Zo kan ze eerst weer spieren kweken voordat ze ook nog jouw gewicht moet dragen. Als ze weer lekker op gewicht is, wat spieren heeft en conditie zou ik er weer op gaan zitten. Aan de longe werken aan de hulpen zodat je onder het zadel wat meer controle krijgt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 14:34

Maar hoe kan ik haar aan de longe aan de hulpen krijgen dan?
Ze is perfect op stemhulp maar heel slecht aan been en teugelhulp waardoor ze niet wijkt voor druk en ik haar dus niet eens langs de bakrand kan laten lopen bijvoorbeeld.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:36

Heb je al aan werk aan de lange lijnen gedacht? Van achter je paard kun je ook het sturen en de teugelhulpen oppakken. Zelfde geldt voor zijwaarts gaan etc.

Triksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:25

Ik zou zeker door doen met die pessoa
zo leert ze zich lekker te ontspannen en haar rug gebruiken
en dan wordt ze later ook fijner aan je hulpen
voor de rest heel veel geduld en heel veel rijde Haha!
want een verpest paard daar kruipt veel tijd in eer het in orde is Ach gut

veel succes Go jij! Go jij!

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:28

Ik zou juist niet de pessoa gebruiken omdat ze al zo stug in haar mond is. De pessoa werkt best wel in op de mond en is niet bepaald stil te noemen.
Je kunt haar ook bitloos rijden en bitloos met haar aan de hand werken. Daar wordt ze sterk en gespierd van en je zit haar niet in de mond. Aan de hand kun je heel goed de ontspanning trainen en schoudervoor, schouderbinnenwaarts en langzaam uitbouwen naar travers. Zo krijg je een sterk en soepel paard.
Als je erop zit moet je veel meer met je zit en benen doen waardoor je haar ook scherper aan de hulpen krijgt en veel minder aan de teugels hoeft te zitten.
Ik wil ook nog even zeggen dat ik respect voor je heb, dat je zo'n pony toch nog een kans geeft op een leuk leventje OK dan!

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:19

De dubbele longe is erg fijn om haar goed op de teugel te laten reageren. Aan de hand kan je je paard ook al laten wijken voor druk, met jouw hand druk geven op de buik en daarmee je paard om zetten. Wanneer je dezelfde hulp dan onder het zadel geeft zal ze het sneller begrijpen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 21:17

Ze is alles behalve stug in de mond! Misschien heb ik het verkeerd uitgelegd, ze accepteerd het bit wel; ze knabbelt aan de longeerlijn wel op het bit en ook wel onder het zadel zolang je niet aan de teugels komt. Ze accepteerd je hand daarentegen niet, zodra je iets aan de teugels komt gaat ze steeds harder lopen en probeert ze echt de sterren van dichtbij te bekijken Tong uitsteken. Bitloos zou ik dus graag willen (staat ook in de beginpost), maar daarbij wil ik dus graag weten op welke manier en met welk hoofdstel oid. Ze reageert niet op beenhulpen wb sturen. Op de een zijde loopt ze rechtdoor tegen het hek aan ipv de hoek om te gaan terwijl ze aan de andere kant helemaal naar binnen valt en niet meer op de hoefslag loopt, maar dan mag ik dus niet aan de teugels komen en op mn benen reageert ze niet Clown
Ik ben zelf niet goed in werken met de dubbele longe, vandaar dat ik dat niet zo goed aandurf.. Ik heb het wel een paar keer gedaan bij een ander paard maar bij haar wil ik het zo graag goed doen Bloos

De pessoa accepteerd ze nog niet dat ze haar rug ook echt gebruikt, maar dat komt vanzelf wel hoop ik haha.
Bedankt voor de tips!

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:41

Dubbele longe lijkt me wel erg slim om te doen, aangezien ze ook vroeger voor de kar heeft gelopen Lachen Bitloos lijkt me ook een mooie manier om te beginnen met rijden. Anders wil ik wel een keertje langskomen; misschien kunnen we samen wel wat bedenken Ja

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 17:26

Jij mag altijd langskomen, weet je toch Clown

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:42

Wat je misschien kan proberen is met een halster+touwen te gaan rijden, als tijdelijke vorm van bitloos.
Een pony die ik een poosje gereden had was heel angstig voor het bit, ze ging hard rennen en was heel ril. Het heeft haar heel erg geholpen om met halster te rijden. Druk op de neus is langzamer, dat hebben ze al geleerd met aan de hand lopen. Na een tijdje alleen met halster gereden te hebben heb ik het halster over het hoofdstel gedaan. Eerst nog zonder teugels aan het bit, zodat dat er alleen maar stil in lag. Langzaamaan een beetje meer het bit en minder het halster en uiteindelijk begreep ze wat ik bedoelde met dat bit. Daarna hebben we er nooit meer problemen mee gehad, ze werd rustig en liet zich netjes rijden in plaats van dat ze als een gek door de baan rende.

Voordat we hier mee begonnen hebben we overigens wel uitgezocht waarvan deze pony zo ril werd. Eerst aan een halstertje aan de longe en er zo op stappen, dat vond ze prima. Daarna een zadel erop en zo even longeren, nog steeds ontspannen. Er op stappen met zadel zonder hoofdstel, niets aan de hand. Daarna een bitje erin en er kwam weer stress. Zo was het toch wel snel duidelijk wat het probleem was.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 20:47

Dat van dat halster over het hoofdstel zat ik sowieso al aan te denken om te doen om te kijken hoe ze reageert op 'sturen' zonder bit, maar aangezien we nu ook bijna stuurloos door de bak gaan moet dat zonder hoofdstel ook wel lukken haha. Ik ga denk ik een crossropebridle bestellen om te kijken of dat wat is. Ze hoeft voor mij namelijk niet persé op een bit te lopen aangezien ik ook nog eens totaal geen wedstrijdambitie heb oid.
En toch is het niet het bit wat het probleem is denk ik, maar gewoon de harde hand die ze gewend is en waar ze dus bang voor is.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:53

Dan is bitloos wel een mooie oplossing. Je kunt haar dan nog beter op je zit rijden, en ook het sturen op je zit aaneleren zonder dat je haar in de mond hoeft te zitten.
Het is een beetje dubbel wat je post misschien dat daarom bij mij de indruk ontstond dat ze stug in de mond was. Van een harde hand worden ze meestal namelijk erg stug vandaar mijn reactie dat ze stug in de mond was.
Heb je haar gebit ook al eens nagekeken?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 21:00

Nee, maar dat zal ik binnenkort wel eens laten doen. Ze heeft iig geen problemen met eten oid en er zijn niet echt dingen die er op wijzen dat ze daar last van zou hebben geloof ik. Maar wie weet, altijd beter het zekere voor het onzekere nemen natuurlijk.