Galop verkorten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alizeetje

Galop verkorten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 00:30

Ik rij reeds enkele maanden met mijn 4jarig paardje. Alles gaat heel goed en ik ben best tevreden.
Hij is heel braaf wat ik toch belangrijk vind.
Hij is nog niet zo heel actief maar wil wel werken (gewoon de basis,ontspannen rijden).
Nu zijn galop is heel ruim en het is ook moeilijk om hem 'erin te houden'. Als ik em echt goed wil laten galopperen scheuren we door de piste en snijden we hoeken af Knipoog
Ik kreeg reeds enkele nuttige tips maar ben benieuwd of jullie soms wat 'oefeningen' weten die zouden kunnen helpen. Longeren en zo goed 'leren' galopperen zal niet echt helpen want hij heeft er een hekel aan Clown
We volgen nu ook 1maal per week les maar de nadruk ligt vooral op de draf en actief rijden.
Uiteraard weet ik ook dat zoiets tijd vergt, tis niet iets dat hij van vandaag op morgen moet kunnen maar tzou toch leuk zijn moesten we er aan kunnen werken!

lieniminnie

Re: Galop verkorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 00:42

ik maak hieruit op dat het paardje net is ingereden?
ik denk dat hij zijn balans nog niet heeft zo goed heeft gevonden, een ruiter op je rug galoppeerd heel anders dan in het weiland!
ik denk inderdaad longeren goed zal helpen..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 07:53

Wat je ook zou kunnen doen is veel buiten galoperen. Lekker rechtuit, in een mooi, vlot tempo. Terugrijden zou ik nog niet doen. Ik denk namelijk dat kan hij nog niet kan omdat hij daarvoor nog de kracht en de balans mist. het is dus vooral een kwestie van je paard sterker maken en hem te helpen zijn evenwicht te behouden.
Balkjes lopen kan een nuttige aanvulling zijn.

Als hij sterker word en meer in balans gaat lopen met een ruiter op zijn rug, word de galop vanzelf beter.

Succes

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 07:59

Veel buiten galoperen en languit, lange stukken. Worden ze echt sterker van!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 08:51

Wat gezegd wordt: veel buiten galoperen, lange rechte stukken.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 08:57

Zoals TS aangeeft hoeft het voor haar niet in 1 dag en dat zal ook zeker niet lukken, omdat het paard waarschijnlijk nog niet sterk genoeg is.
Belangrijk is iig dat je je paard niet straft als hij eens van je been valt, door hem direct weer naar voren te schoppen. Juist je paard weer opvangen, sluiten en dan pas aangaloperen. Probeer er ook voor te zorgen dat je een goede uitgangssituatie hebt als je aangalopeert, dus een ontspannen en 'gedragen' draf. Het paard moet in de overgang goed aan je been zijn zodat hij niet langer wordt in zijn lichaam. Verder kun je proberen om voltes langzaam iets te sluiten, hierbij je paard wel goed aan je been houden, zodat het niet alleen handenwerk wordt.
Succes ermee.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 09:41

Dank je wel!
Longeren wordt het dus niet, want dat vindie écht niet leuk.
Buiten rijden lijkt me leuk en doen we ook regelmatig. Even wachten op 'beter weer' zodat de ondergrond wat kan drogen en dan zullen we dat eens proberen.
Ivm die balkjes lopen, heeft er iemand een idee welke afstand ik het beste leg tussen de balken?
Alvast bedankt!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 09:43

Balkjes in stap op ong. een meter
Balkjes in draf op 1.20-1.30 meter
Balkjes in galop op ong. 3 meter
Als je een drafbalkje voor een hindernis wilt leggen is dit 2,20-2.50 meter. Een balkje erachter op ruim 3 meter.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 09:59

malloesje schreef:
Balkjes in stap op ong. een meter
Balkjes in draf op 1.20-1.30 meter
Balkjes in galop op ong. 3 meter
Als je een drafbalkje voor een hindernis wilt leggen is dit 2,20-2.50 meter. Een balkje erachter op ruim 3 meter.

Bedankt! Heel nuttig!

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:00

Lalidan schreef:
Wat je ook zou kunnen doen is veel buiten galoperen. Lekker rechtuit, in een mooi, vlot tempo. Terugrijden zou ik nog niet doen. Ik denk namelijk dat kan hij nog niet kan omdat hij daarvoor nog de kracht en de balans mist. het is dus vooral een kwestie van je paard sterker maken en hem te helpen zijn evenwicht te behouden.
Balkjes lopen kan een nuttige aanvulling zijn.

Als hij sterker word en meer in balans gaat lopen met een ruiter op zijn rug, word de galop vanzelf beter.

Succes

Hier sluit ik me volledig bij aan!

Eerst sterk worden in de galop, nog niet te vroeg terug gaan rijden.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 13:35

Ok!
Ik laat em dan voorlopig maar lekker galopperen op zen eigen snelheid-tempo. Dat deden we nu ook al Lachen
Vandaag ging het wel goed, ook wat over balkjes gegaloppeerd en dat vondie niet zo makkelijk!