Hallo,
Ik heb een 5 jarige merrie waarbij langzaam de probleempjes bij het rijden wat op lopen. Medisch gezien is alles uitgesloten en het zadel is net helemaal opgevuld en gekeken of het nog goed ligt. (lag niet meer geweldig dus daarom opgevuld)
Ik rijd nu sinds het winterseizoen in het L1. Ga niet ieder weekeind weg, maar probeer toch wel twee keer per maand te gaan. Mijn paardje kende namelijk geen binnenbakken en raakt daar erg gestrest. Maar gelukkig gaat het nu beter. Wat dat betreft heb ik niks te klagen. dat is gewoon gewenning en een leerschool voor het paard.
Mijn probleem begint in de bak (bij mij thuis) als ik geen les krijg. Mijn paard loopt als ze ergens geen zin in heeft dwars door mijn hand en mijn zithulpen heen. Ik probeer altijd zo rustig mogelijk te zijn in de hand. En kan mijn paard heel goed nageefelijk rijden, heb dan ook niks in mijn handen. Maar... op het moment dat ik haar meer aan het werk zet, bvb dat ze haar achter hand er meer onder moet zetten gaat mijn paard in verzet. In het begin pakte ze het bit heel erg vast. Dus op aanraden van instructrice een dubbel gebroken bitje geprobeerd. Dat is een tijdje super gegaan, maar omdat mijn paard veel te mager werd ben ik minder gaan rijden zodat haar lichaam de tijd krijgt om weer wat reserves op te bouwen.
Nu ben ik alles rustig aan het oppakken en loop al een aantal weken tegen het zelfde probleem op wat steeds erger lijkt te worden. Mevrouw pakt het bit vast, gooit haar hoofd in de lucht, gaat flemen en keihard galopperen.
Heb alles al geprobeerd.
* rustig blijven zitten en handen laag houden (is heel moeilijk als haar hoofd bijna vertikaal in de lucht is
* paard blijven aansporen tot dat ze moe is en stopt met galopperen en dan nog een rondje voor de baas. dit werkte niet echt, paard was na half uur nog steeds vrolijk aan het galopperen en had niet de intensie nog te stoppen uit eigen wil.
* Kleine ophoudingen maken, bij geen reactie iets grotere. Paard komt omhoog uit protest
* Paard op de volte zetten Paard komt omhoog
* paard op volte zetten en van hand veranderen (dus galops wissel, wat ze nog niet kan) helpt een half rondje en dan is ze weer vertrokken, na een paar keer dit trucje, paard komt omhoog
Verder probeer ik thuis in de training veel voltes en 8tjes te rijden, balkjes te lopen, af en toe een sprongetje en regelmatig op buitenrit. zodat mijn paard niet verveeld raakt.
Ik begin het een beetje beu te worden en het word voor mij steeds moeilijker mijn geduld te bewaren. Het is namelijk heel verleidelijk om een rotruk aan die teugels te geven. Ik weet alleen wel bijna zeker dat ze dan omhoog komt.
Als dit gebeurt terwijl ik les krijg zegt mijn instructrice alleen maar: Handen laag en een volte in zetten. Ik mag haar niet straffen (met sporen met zweep kan je haar slecht rijden). Heb alleen het gevoel dat handen laag en volte niet helpen aangezien ze dan gelijk weer omhoog komt omdat ze die volte niet wil doen.
Mijn vraag: Is dit pubertijd??? En wat kan ik er nog aan doen???