Pubertijd of niet???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Pubertijd of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 22:33

Hallo,

Ik heb een 5 jarige merrie waarbij langzaam de probleempjes bij het rijden wat op lopen. Medisch gezien is alles uitgesloten en het zadel is net helemaal opgevuld en gekeken of het nog goed ligt. (lag niet meer geweldig dus daarom opgevuld)

Ik rijd nu sinds het winterseizoen in het L1. Ga niet ieder weekeind weg, maar probeer toch wel twee keer per maand te gaan. Mijn paardje kende namelijk geen binnenbakken en raakt daar erg gestrest. Maar gelukkig gaat het nu beter. Wat dat betreft heb ik niks te klagen. dat is gewoon gewenning en een leerschool voor het paard.

Mijn probleem begint in de bak (bij mij thuis) als ik geen les krijg. Mijn paard loopt als ze ergens geen zin in heeft dwars door mijn hand en mijn zithulpen heen. Ik probeer altijd zo rustig mogelijk te zijn in de hand. En kan mijn paard heel goed nageefelijk rijden, heb dan ook niks in mijn handen. Maar... op het moment dat ik haar meer aan het werk zet, bvb dat ze haar achter hand er meer onder moet zetten gaat mijn paard in verzet. In het begin pakte ze het bit heel erg vast. Dus op aanraden van instructrice een dubbel gebroken bitje geprobeerd. Dat is een tijdje super gegaan, maar omdat mijn paard veel te mager werd ben ik minder gaan rijden zodat haar lichaam de tijd krijgt om weer wat reserves op te bouwen.

Nu ben ik alles rustig aan het oppakken en loop al een aantal weken tegen het zelfde probleem op wat steeds erger lijkt te worden. Mevrouw pakt het bit vast, gooit haar hoofd in de lucht, gaat flemen en keihard galopperen.
Heb alles al geprobeerd.
* rustig blijven zitten en handen laag houden (is heel moeilijk als haar hoofd bijna vertikaal in de lucht is
* paard blijven aansporen tot dat ze moe is en stopt met galopperen en dan nog een rondje voor de baas. dit werkte niet echt, paard was na half uur nog steeds vrolijk aan het galopperen en had niet de intensie nog te stoppen uit eigen wil.
* Kleine ophoudingen maken, bij geen reactie iets grotere. Paard komt omhoog uit protest
* Paard op de volte zetten Paard komt omhoog
* paard op volte zetten en van hand veranderen (dus galops wissel, wat ze nog niet kan) helpt een half rondje en dan is ze weer vertrokken, na een paar keer dit trucje, paard komt omhoog

Verder probeer ik thuis in de training veel voltes en 8tjes te rijden, balkjes te lopen, af en toe een sprongetje en regelmatig op buitenrit. zodat mijn paard niet verveeld raakt.

Ik begin het een beetje beu te worden en het word voor mij steeds moeilijker mijn geduld te bewaren. Het is namelijk heel verleidelijk om een rotruk aan die teugels te geven. Ik weet alleen wel bijna zeker dat ze dan omhoog komt.

Als dit gebeurt terwijl ik les krijg zegt mijn instructrice alleen maar: Handen laag en een volte in zetten. Ik mag haar niet straffen (met sporen met zweep kan je haar slecht rijden). Heb alleen het gevoel dat handen laag en volte niet helpen aangezien ze dan gelijk weer omhoog komt omdat ze die volte niet wil doen.

Mijn vraag: Is dit pubertijd??? En wat kan ik er nog aan doen???

midgie

Re: Pubertijd of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 08:51

In elk geval heb je een juiste instrutrice,eindelijk een die zegt niet straffen,
De fout ligt echt bij jezelf en denk als je dat aan je instrutrice vraagt en zij geeft een eerlijk antwoord dat ze dat ook zal vinden.
Heb je het gebit al na laten kijken, past het zadel goed , als dat allemaal okee, is, zoek dan de fout bij jezelf, het is tenslotte nog een heel jong paard.
Je zegt ik moet steeds vaker mijn geduld bewaren, daar zit al de eerste fout bij jezelf.
Ga eens andere dingen doen met je paard , ga werken aan vertrouwen en respect vanaf de grond, neem eens op een andere manier les, als je een keer wil komen kijken naar die andere manier pb me maar, zo ver wonen we niet uit elkaar,

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 19:35

Ik werk met haar al heel veel vanaf de grond. o.a join ups en vrijheidsdressuur (gewoon kleine dingetjes) ga veel met haar wandelen (ze is bang van koeien dus probeer zo vertrouwen op te wekken) En mijn instructrice vind niet dat de fout bij mij ligt. Als een klein kind begint te jengelen en dat dagen achter elkaar doet, hoeft dat niet de fout van de moeder te zijn, en toch zal de moeder steeds meer moeite krijgen om haar gedult met het kind te bewaren. en op dit punt zit ik ook.

Alles ligt goed, medisch is alles goed. Mijn paard is een maand geleden helemaal doorgelicht door DA.
Het zou misschien een Dominantie probleem kunnen zijn. Maar dat vind ik wel raar, aangezien ik daar met haar nooit problemen mee heb gehad.
Hoe kan het aan mezelf liggen, ik vraag van haar of ze wil werken en dan begint ze. Ik ben niet gemeen oid houd mijn handen heel rustig, geef rustige beenhulpen enz... Als ik haar lekker op dr voorhand laat lopen is er ook niks aan de hand. Alleen zodra ik vraag of ze haar achterhand er onder wil zetten begint het gelazer. Als ze moet verruimen, of juist moet verkorten, moet wijken dan heb ik last van dit. Zolang ik haar haar eigen gangetje laat gaan is er niks aan de hand.

Ik ben zelf nog wel steeds van mening dat het niet is "zeg paard waar ga jij met die ruiter heen" en op het moment is dit wel het geval.

Jemilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:49

Dit doet ze wanneer je haar aan het werk zet? Wanneer ik dit lees doet het me vooral denken aan een dipje. Een stapje terug doen kan soms wonderen verrichten! Verklein de momenten van zwaardere arbeid en rust. De nieuwe dingen en moeilijkere oefeningen voor je paard een tijdje achterwege laten.
Blijf consequent in wat je wél vraagt, overgang is overgang en doordraven is dan ook écht doordraven. Straffen is inderdaad niet de juiste manier, belonen voor elke goede stap en doorzetten, dan kom je er vanzelf. Knipoog

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 19:59

misschien is het wel een dipje, alleen paard heeft wel bergen energie Tong uitsteken, Wat meer bosritjes maken (als het weer het toe laat) is misschien een oplossing

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:01

Ik denk niet dat je een paard met een stout kind kan vergelijken,
Je zegt dat hij zijna achterhand niet wil gebruiken, dat moet toch een oorzaak hebben dan, of misschien met de juiste gym oefeningen wat soepeler maken, kan heel goed ook een balans probleem zijn waardoor ze niet wil/kan wijken.
Met paarden moet je so ie so nooit je geduld verliezen want dat brengt jou lager in rang,
Je zegt je doet Join up, wat houd dat in bij jou??
Daar kan dus ook al een fout zitten, waardoor het rijden ook minder kan gaan.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:41

Kan ze aan de longe wel makkelijk op de achterhand lopen met een pessoa?

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 21:48

Jenniferkent: ik heb geen pessoa dus dat weet ik niet. Als ik haar bij zet doe ik dat met touwtjes, maar eigenlijk doe ik dat heel weinig de laatste tijd.

Midgie: In een join up loop ik eerst met mijn paard naar het midden. Daar laat ik haar staan en ga gewoon even met haar spelen, dus aaien over haar hele lijf terwijl zij moet blijven staan en dat soort dingen. Daarna loop ik weg en verwacht dat mijn paard mij volgt. dit doe ik beide kanten en ga weer terug naar het midden en beloon haar. (stem hulp) Dan stuur ik haar weg. Ik gebruik geen zweep enkeleen halstertouw. Ik laat haar stappen, draven en galopperen (verschilt een beetje) aan beide zijden. Als ik klaar ben vraag ik het paard weer naar me toe te komen. Dan sluit af met belonen. Dit doe ik met mijn beide paarden zo en het werkt super. Alleen het ene paard (niet deze waar het hier over gaat) gaat bedelen met snoepjes en het andere (deze) heeft niet echt veel intresse in snoepjes, dus die heb ik af geschaft.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:52

Ik ga met Jemilah mee. Even terug naar de basis met rijden en daarnaast wat ontspannen dingen als b.v een buitenrit,longeren( zonder teveel poespas eraan) spelen in de bak enz. Een dag of twee vrij per week, mits ze overdag buiten staat natuurlijk, kan ook geen kwaad.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 21:59

ze staat als het weer het toe laat altijd buiten overdag (en in de zomer 24/7) Maar met de afgelopen dagen zoveel regen gaat mijn weiland er aan en de eigenaren hebben liever niet dat ik de paarden in de bak doe omdat de (waak)hond ze dan kan zien en heel de dag blaft.

Verder krijgt mijn paard 2 a 3 dagen per week vrij op dit moment. Dit vanwege het feit dat ze wat mager was en omdat ik vind dat een jong paard ook paard moet zijn. De overige dagen rijd ik haar. Op de dagen dat ze vrij heeft doe ik vaak wel spelletjes in de bak met haar, en als ze binnen heeft moeten staan overdag doe ik meestal join up of longeren zodat ze haar energie kwijt kan. Die heeft ze wel namelijk Tong uitsteken

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:06

Dan doe je eigenlijk alles volgens het boekje en denk ik dat je dus alleen de oefeningen even terug moet schroeven.
Als het weer wat beter wordt en ze meer naar buiten kan om haar energie kwijt te raken gaat het vast weer beter.
Hier zijn de paarden ook anders op stal en ook met rijden omdat ze minder buiten staan door al de regen.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 18:32

Ik zal kijken in hoeverre ik het de oefeningen terug kan schroeven. Vandaag ging het weer eens wat beter gelukkig.
Dit paard heb ik ook nodig ivm mijn opleiding. En moet min de L1 oefeningen lopen. Ik probeer nu op L2 niveau te trainen, maar zal dit in iedergeval terug schroeven naar het L1 niveau (niet dat het veel scheelt) en dingen zoals wijken thuis even laten (op school dan wel oefenen, maar dat is maar één keer in de twee weken. en de rest doe ik met school paarden Zo zijn de regels bij ons op school)

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:56

ik zou juist wel meer gaan trainen aan de longe om de achterhand er beter bij te krijgen en de juiste spieren te versterken. Als een jong paard zadelmak is dan vergeten we veelal van de training zonder gewicht van de ruiter voort te zetten en dit stuit op allerlei problemen. Het longeren is na zadelmak en ingereden te zijn nog altijd de beste training, op de juiste manier longeren is dan ook een kunst. Je kan longeren zonder dat je paard werkt maar je kan longeren waarbij het paard echt moet werken en zonder gewicht van de ruiter vergemakkelijkt alles een beetje voor het paard nl de balans die het paard moet hebben om de nieuwe spieren in ontwikkeling te laten komen.

Uw paardje doet al deze dingen gewoon omdat ze het erg moeilijk heeft wanneer ze de achterhand moet gaan onderzetten. Train deze vooraleer die streken een gewoonte worden.

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:18

Zoals de meesten al zeggen zou ik haar toch een stapje terug laten zetten, doet ze dit ook aan de longe? zoniet zou ik haar daar meer op trainen, doordit bouwt ze toch de benodigde balans en spieren op!
Ga vooral niet zo door. Mijn vriendin had hetzelfde met haar paard op den duur word je gefrustreerd en werkt het alleen maar averechts! Veel succes verder Knipoog

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 17:57

Bedankt voor de tips, ik ga weer meer longeren. Mijn instructrice en ik hebben nu ook de sperriem van het hoofdstel afgehaald en dit scheelt een stuk. Nu heeft ze wat meer vrijheid met haar mond en dat vind ze fijner.