Driejarige Drachtige Dame Doet Dressuurachtige Dingen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Driejarige Drachtige Dame Doet Dressuurachtige Dingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 20:18

Ja ja, vandaag was het zover! Zafira en ik hadden ons eerste wedstrijdje, een recreantenconcours. Verschrikkelijk spannend natuurlijk!! Voor de duidelijkheid we deden gewoon mee voor de leukigheid en niet voor de punten ofzo. Gewoon lekker ervaring opdoen.
Voor Zafira was het de aller eerste keer met zó veel paarden en in een binnenbak, maar ze was zó braaf! Lovers Echt zo trots op haar! We hebben 2 proefjes gereden
Ik wil er nog even aan toe voegen dat ik 3x met haar in de bak heb gereden want verder maak ik alleen buitenritten met haar (conditie + spieren kweken) Dus het was allemaal wel heel moeilijk om door de bocht te gaan enzo Haha!
Nou ja, genoeg gekletst...

Afbeelding
1. Weet je wel hoe vróeg het is?!

1e proef
Afbeelding
2. Stappen

Afbeelding
3. Charmánt galopmoment

Afbeelding
4. inzet grote volte BEB

Afbeelding
5. Afwenden bij A

Afbeelding
6. halthouden en groeten, Zafira lacht lief naar de jury Haha!

179 punten (maar ik heb geen punten op 1 onderdeel Bloos Ik vind wel dat ik dan 185 punten hebben mag Haha!)

Afbeelding
7. helemaal trots op de braafheid Haha!

Afbeelding
8. Even kletsen met de concurrentie (ook een 3 jarige Zafira van mij paardrijvriendinnetje, zij hebben het echter helaas wel van ons gewonnen *pout*) (rare foto)

Afbeelding
9. verzet? waar Tong uitsteken Zafira denkt, ik snap het al met die voltes, dan gaan we in galop! Whoosh!

Afbeelding
10. vroem vroem, galooooooopp!!!!

Afbeelding
11. ja dan moet je ook gáán doos Tong uitsteken

Afbeelding
12. ja braaf

http://www.mijnalbum.nl/Foto-37WJGC8O.jpg
13. Ja kallem aahaan, verzet? Clown

Afbeelding
14. héérlijke foto, het is nog lang niet goed, maar zo is het fijn

Afbeelding
15. gebroken lijn als ik zo naar mijn hoofd kijk...

Afbeelding
16. vrrrrrrmmmmm

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CYFFHXQQ.jpg
17. in stap naar halthouden en afgroeten, te diep

174 punten voor deze proef.

Hier kreeg ik idd wel commentaar dat ze tegen de hand was (ook 100% mee eens, maar ze wou zo graag hárd en dat moet niet, en terug rijden op zit lukt wel... soms, maar nu dus niet, tja dan maar de handrem gebruiken en dan gaat ze dus in gevecht, normaal maakt het me niet uit als de overgangen wat langer duren, maar hier was toch enige tijdsdruk), bovendien waren de witte hekjes ook wel héél spannend! Ik was al bang dat we niet in de ring gingen blijven, maar het stuur doet het toch wel goed! Ook kreeg ik commentaar dat ik mijn teugels korter moest houden, maar dan gaat ze helemaal vechten met me. Nou ja, we moeten nog véél leren. En dit was een zéér leerzame dag!!

Ik ben echt mega trots! Ze heeft het heel braaf gedaan, ze was bijna net zo relaxt als gewoon!

Sandy1103

Re: Driejarige Drachtige Dame Doet Dressuurachtige Dingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:21

Voor een 3jarige vind ik het er best netjes uitzien... natuurlijk zie je wel dat je meer buitenrijd dan in de bak maar vind dat juist wel goed hoor eerst lekker conditie/spieren/evenwicht trainen voordat je helemaal netjes dressuur gaat doen dat kan nog een super lange tijd

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:22

Ze moet een stuk nageefelijker lopen inderdaad, er zit nog veel spanning, maar ik denk wel dat jullie een leuk team kunnen worden. Gewoon trainen!
Ook moet je proberen niet teveel naar voren te vallen.

Op de foto vind ik haar trouwens wat magertjes, klopt dat? Ze lijkt me erg ingevallen bij de flanken...

Succes samen!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 20:25

Ze was vooral in de tweede proef war druk/gespannen. En ja er mag wat meer spek op, maar daar wordt aan gewerkt!
En tja, echtop zitten he! Ik doe mijn best! Al vind ik het op de foto's meevallen, ik heb het gevoel dat ik krommer zit Haha!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:27

Ik vind haar er eerlijk gezegd ook niet echt goed uitzien...Zeker voor een drachtige merrie zou ik haar graag wat meer doorvoedt zien.
Wel fijn dat ze zo braaf is geweest. Veel succes met haar!

Zorgzaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:35

Je merrie mag wel wat meer vlees op d'r lijf krijgen.
De paardjes in je profiel zijn trouwens ook niet de dikste.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 20:36

ja ze mag meer vlees op d'r lijf, he-le-maal mee eens.

Maar ik voer haar niet, en ook de paardjes in mijn profiel voer ik niet, ze zijn van andere mensen.

Zorgzaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:41

Qimm schreef:
ja ze mag meer vlees op d'r lijf, he-le-maal mee eens.

Maar ik voer haar niet, en ook de paardjes in mijn profiel voer ik niet, ze zijn van andere mensen.

Maar kun je dat dan niet voorzichtig aankaarten?
Ze is drachtig en ze wordt gereden, ze kan dus duidelijk wat extra's gebruiken!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 20:59

Ja ze krijgt al extra hooi en eerst kreeg ze alleen op de dagen dat ik reed (2x per week dus) brok, maar ik denk dat ze dat nu elke dag wel mag. Ze was altijd prima toen ze nog in het gras stond, maar dat is nu op en het is echt even uitzoeken hoeveel ze nu moet krijgen. Maar ze staat geen honger te lijden ofzo. Soms als ik klaar ben met rijde naan het eind van de dag ligt er hooi in de stal maar dan begint ze daar niet eens mee, gaat ze eerst naar buiten staan kijken Tong uitsteken
Maar ze gaat nu meer brok krijgen.

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:41

Qimm schreef:
Ja ze krijgt al extra hooi en eerst kreeg ze alleen op de dagen dat ik reed (2x per week dus) brok, maar ik denk dat ze dat nu elke dag wel mag. Ze was altijd prima toen ze nog in het gras stond, maar dat is nu op en het is echt even uitzoeken hoeveel ze nu moet krijgen. Maar ze staat geen honger te lijden ofzo. Soms als ik klaar ben met rijde naan het eind van de dag ligt er hooi in de stal maar dan begint ze daar niet eens mee, gaat ze eerst naar buiten staan kijken Tong uitsteken
Maar ze gaat nu meer brok krijgen.

wil niet in de herhaling vallen,maar onverantwoordelijk (ook al is het niet jou paard) om niet te weten wat een drachtige merrie te eten krijgt. hooi alleen zit echt niet genoeg vitamines in. zo geef je het veulen al een achterstand voordat het geboren is.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:24

Ziet er al best wel netjes uit! Ik vind die knotjes ook zo schattig Haha!
Naar mijn idee vraag je nog geen onmogelijke dingen van dr.. maar naar mate ze verder in de dracht komt, zal ze toch echt meer te eten moeten krijgen en ze kunnen helaas niet alles uit hooi halen (ben ik van mening).
Wat je misschien kunt doen, is alvast een bakje (plastic koelkastbakje) met voer klaarzetten voor elke dag, zodat de mensen die hoeven voeren, alleen bakje open en hopsa in de voerbak hoeven kieperen, geen gedonder met voerscheppen enzo.. en zo komt je meisje toch nog een beetje aan.. want ik vind dr wel een beetje eng dun. Ze is ook nog maar jong en al veulentje en en en en...
Bouw het trouwens wel een beetje geleidelijk op en voer haar niet opeens 2 kilo bix vanuit het niets....

En ter aanvulling op sharir.... een merrie die duidelijk ondervoed wordt, zal kiezen voor haar eigen leven boven dat van het veulen en verwerpt dan het veulen... denk niet dat de eigenaren daarop zitten te wachten. Boos!

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 07:34

Ik ken het paardje van qimm en nog beter, ik ken de eigenaar van het paard. Die beste man weet totaal NIETS van paarden. Waar het paardje nu staat hebben die mensen totaal geen weet van paarden, laat staan drachtige paarden. Tis vreselijk vervelend maar qimm kan er niets aan doen. En geloof me, in het echt ziet ze er best goed uit hoor!! heb haar zaterdag zelf nog gepoetst. Ze is nog maar 3 jaar oud, dus een beetje ielig en idd, al de voedingsstoffen die normaal een stevige merrie van haar maken gaan nu naar het veulen.. Maar ik denk dat het wel goed komt. En het ging om de wedstrijd, niet om commentaar op het paardje!!!!

Carlii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:36

ziet er goed uit! als je zoiets vaker wilt gaan doen wordt xe vanzelf rustiger

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:57

Leuk om te zien hoe je op wedstrijd gaat met je 3 jarige. Zoals je zelf al zegt zijn er nog wat puntjes voor verbetering, maar zo moeten ze het toch leren.

Verder vind ik ze niet echt heel schraal eruit zien, ze is immers 3 jaar (die groeien nog) en weet niet wanneer ze is uitgeteld, maar ik neem aan dat ze nog wel even moet!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 13:47

Iedereen bedankt Haha!

@ FrankavdT: Jaaa pas in april is ze uitgerekend. En ze mist natuurlijk nog heel veel bespiering. Maar ze mag wel wat dikker, maar ik heb al gezegd dat ze meer moest krijgen en dat krijgt ze nu ook. Ze gaat nu ook iedere dag een beetje brok krijgen ipv alleen na het werk.
Ik rij maar 2x in de week een buitenritje, we doen nog geen fitness ofzo, dus de bespiering moet nog komen. We doet het lekker kalm aan Ja

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:51

Ik denk dat je haar aan de voorkant wat meer moet ondersteunen om aan te galoperen. Op foto 10 en 11 kun je heel goed zien dat je je handen ver naar voren steekt en zelf ook voorover gaat zitten. Probeer juist om zelf gewoon netjes te blijven zitten! Knipoog
Verder ziet het er wel leuk uit hoor. Het valt ook niet mee om met een 3jarige tussen de hekjes te rijden. Haha! Veel succes verder met haar!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:58

Ben helaas ook niet echt gecharmeerd van deze foto's.
Waarom niet eerst de basis en ontspanning er thuis in rijden voordat je richting wedstrijden trekt?

Voor een drachtige dame vind ik haar ronduit mager... Dat je er niets aan kan doen dat ze te weinig krijgt vind ik eerlijk gezegd een uitvlucht. Kklinkt een beetje als 'als ik maar kan rijden is het goed'

denk dat het een erg leuk dier kan zijn op voorwaarde dat ze voldoende eten krijgt en dus wat dikker word.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 14:21

supertammy schreef:
Ik denk dat je haar aan de voorkant wat meer moet ondersteunen om aan te galoperen. Op foto 10 en 11 kun je heel goed zien dat je je handen ver naar voren steekt en zelf ook voorover gaat zitten. Probeer juist om zelf gewoon netjes te blijven zitten! Knipoog
Verder ziet het er wel leuk uit hoor. Het valt ook niet mee om met een 3jarige tussen de hekjes te rijden. Haha! Veel succes verder met haar!

Normaal springt ze wel braaf in 1x aan, het ging een beetje gek op die foto. Ach ja kan niet altijd perfect zijn. We oefenen gewoon rustig verder. Ik was ook niet helemaal relaxt natuurlijk, dat speelt ook wel mee.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 14:26

pharagirlke schreef:
Ben helaas ook niet echt gecharmeerd van deze foto's.
Waarom niet eerst de basis en ontspanning er thuis in rijden voordat je richting wedstrijden trekt?

Voor een drachtige dame vind ik haar ronduit mager... Dat je er niets aan kan doen dat ze te weinig krijgt vind ik eerlijk gezegd een uitvlucht. Kklinkt een beetje als 'als ik maar kan rijden is het goed'

denk dat het een erg leuk dier kan zijn op voorwaarde dat ze voldoende eten krijgt en dus wat dikker word.

Wat is volgens jou de basis? Alle versnellingen werken, het stuur doet het goed en ze loopt lekker aan het been, ze is ook vaak al nagevelijk maar nog niet altijd, maar dat kan oo niet. Ze was best wel ontspannen, alleen in de tweede proef was ze wat drukker. Echte spanning was er niet eens. Dit was alleen voor de ervaring, niet om punten te rijden ofzo.

Zoals ik zei, ik heb ondertussen wel aangegeven dat ze meer moet krijgen en het is mij ook toegezegd dat dat gebeurd. En als ik wil rijden weet ik nog wel 10 andere paarden, dus het is geen excuus omdat ik anders niet kan rijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:42

Ik zou nooit op zo'n mager paard stappen en dat is ook wat pharagirlke bedoeld denk ik.

Ook met wedstrijdklaar ben ik het met haar eens.
Ik vind het wat vlug om op wedstrijd te gaan. Paardje is nog jong en loopt blijkbaar thuis nog niet helemaal nageeflijk.
Trainen op goed ruggebruik is imo belangrijker dan een wedstrijdje, want juist door de wedstrijdspanning is dat vaak erg moeilijk.
Eerst meer vet, dan wat spieren trainen en dan pas rijden is meer mijn volgorde.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:03

superwoman schreef:
Ik zou nooit op zo'n mager paard stappen en dat is ook wat pharagirlke bedoeld denk ik.

Ook met wedstrijdklaar ben ik het met haar eens.
Ik vind het wat vlug om op wedstrijd te gaan. Paardje is nog jong en loopt blijkbaar thuis nog niet helemaal nageeflijk.
Trainen op goed ruggebruik is imo belangrijker dan een wedstrijdje, want juist door de wedstrijdspanning is dat vaak erg moeilijk.
Eerst meer vet, dan wat spieren trainen en dan pas rijden is meer mijn volgorde.

Ik vind dat jullie erg overdreven doen.
Dit is toch erg goed voor de ervaring. Het lijkt mij dat Qimm ook geen
anky van grunsven wil zijn met haar... En als jullie het over mager hebben, dan vraag ik mij af wat voor dikke knollen jullie op stal hebben staan.
Kijk eens vaker naar animal planet, daar zijn de paarden mager...
Kom op, hou eens op met dat ingevallen magere gezeur.. nooit geen 3 jarige gezien onder het zadel?? Het is nog een tuiger ook, die zijn altijd iets ieler in de achterhand..

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:10

ik vind het allemaal geen mooi gezicht.
3 jaar oude dragend en mager op een wedstrijd,sorry maar vind ik erg te ver gaan.
Ik zal zowiezo even wachten met een dracht als jee ok al aan het rijden bent op die leeftijd.
En zeker in deze conditie.
eerst thuis lich opbouwen( al zoe ik haar nu toch echt laten staan in deze toestand)en dan verder kijken richting een eventuele wedstrijd.
Kwa ervaring zal ik kijken naar het paard zelf.
voor veel 3 jarige is een buitenbak op bekend terein al een hele uitdaging.
Ik zal haar zeker voor nu laten staan en wachten tot ze wat hersteld is
sorry ik weet dat je dit eigenlijk niet wilt horen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:14

leuk paard hoor,ik vind hem een beetje dun,klopt dat?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:16

Ik ben het ook helemaal met iedereen eens dat ze wel echt te mager is. Een driejarige hoeft heus niet dik te zijn, maar als zo'n onvolgroeid paardje ook nog zwanger is lijkt het me niet verstandig er mee te gaan rijden. Ik bedoel; ze groeit zelf nog, haar veulen groeit en dan ook nog op wedstrijd? Om ervaring op te doen kun je ook gewoon op een wedstrijdterrein gaan staan, evt. wat losrijden. Vooral als ze normaal ook nog niet in de bak loopt, is dit toch een beetje teveel van het goede? Als de bochten al moeilijk zijn ga je toch nog niet op wedstrijd! Ook niet om ervaring op te doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:21

geerke schreef:
leuk paard hoor,ik vind hem een beetje dun,klopt dat?

ik heb het ondertussen even vluchtig gelezen,ben weer heel blij met al die aardige reacties..........Wees een klein beetje aardig....
je kunt toch gewoon een lekkere muslie kopen ofzo,thuis neerzetten en dan gewoon na het rijden geven ofzo?Dan krijgt ze toch iets extra's
Succes verder ik vind het een leuk paard!!!