Onregelmatig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aischaaa

Onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 19:21

Mijn paard is in de draf op de linkerhand vaak onregelmatig Soms doet hij het heel erg en soms helemaal niet aan de longe en de wei loopt die gewoon goed. Ik dacht misschien aan teugelkreupel? maar het rare is dat hij het namelijk niet altijd doet. Hij is wel heel groot dus kan het ook slapheid zijn heeft iemand misschien tips voor mij hoe ik dat onregelmatige er uit kan krijgen ?
Groetjes Loes

Yourie22

Re: Onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:46

Ik denk dat je hierbij het probleem bij jezelf moet zoeken. Msschien dat je linkerhand sterker is dan de ander. Dat je hem daardoor op de linkerhand te veel tegen houd in het lopen. Als het jou probleem niet bij jou lag zou hij het met longeren ook hebbe. Vraag anders aan iemand die er verstand heeft (instructuur) wil kijken wat jij misschien verkeerd doet. Of hoe je dit het beste op kunt lossen. Een ander ziet in immers beter dan jij zelf.

Groetjes Suus

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:04

omdat je zelf al zegt dat hij het aan de longe en in de wei wel regelmatig loopt, denk ik inderdaad dat je het probleem rijtechnisch en bij jezelf moet zoeken.
ga na wat je tijdens het rijden doet, veel ruiters kunnen niet goed zitten en zitten daarom hun paard in de weg en zitten niet meer zoals het hoort. de inwerking van je eigen lichaam is enorm. let op op je hulpen, wat doe je, doe je niet teveel e.d.
ga samen met je instructeur hier aan werken.

probeer vooral veel voorwaarts te rijden en recht te richten, goed recht richten is enorm belangrijk! dat onderschatte heel veel mensen. door niet goed rechtrichten kun je veel schade aan je paard aan brengen. (meestal onwetend!) ga hier dus aan werken.
het is ook belangrijk dat je paard heel goed aan je been is en op zijn eigen benen loopt, hier komen ook veel problemen uit voort.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:06

denk dat je wei en longeerlijn niet echt kunt gaan vergelijken Knipoog
in de wei loopt hij recht en aan de longe gebogen en ook de ondergrond zal totaal verschiilend zijn?
maar dat is mijn mening hoor....

ik raad je aan een veearts er bij te halen, onregelmatig lopen is gewoon niet goed dus kan er best medisch wat fout zitten
als dat het niet is zou je inderdaad rijtechnisch kunnen gaan denken

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:06

loopt hij voor of achter kreupel. ik zit idd ook te denken aan rechtrichten. haf die ik ken is 2 jaar kreupel geweest maar loopt goed als ze in schouderbinnenwaarts loopt en dus het been gebruikt dat ze wil ontlasten waardoor het overbelast kreupele been ook weer gebruikt wordt. Da, osteopaat, fysio, smid etc altijd gekeken naar voor maar probleem zit dus achter. nu weer naar osteopaat geweest, foto's van het achterbeen etc en nu weer in training

edit een niet passend zadel kan ook de oorzaak zijn.

Jemilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:52

Ik vind dat je eerst de lichamelijke opties moet uitsluiten. Dat hij in de weide niet onregelmatig loopt kan komen omdat hij een manier heeft gevonden om er zonder pijn mee te lopen. Een ruiter kan dat evenwicht verstoren waardoor hij pijnlijk gaat lopen.
Laat het eerst even checken, mocht er niets uitkomen is het een goede zet om aan jezelf te werken!

umba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:56

Heb zelf ook een paard die hier gevoelig voor is. Ze mag zelf graag wat over de buitenschouder lopen. Belangrijk bij haar is van de binnenteugel afblijven en rechtrichten en voldoende aanleuning op de buitenteugel krijgen. Ook rijd ik veel schoudervoor. Ik heb haar laten keuren en daarna nog een aantal keer na laten kijken door een veearts en osteopate maar daar kwam niet uit. Ook aan de longe of op de harde cirkel is ze goed.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:55

Het maakt nogal wat uit om welk been het gaat (voor of achter). Mijn paard was ook alleen tijdens het rijden onregelmatig, links achter, em ook niet altijd even erg. Bleek later dat hij ook tijdens longeren niet goed liep links achter alleen kon ik dat niet zo goed zien als de DA. Bij mijn paard was het een rugprobleem maar er zijn heel veel oorzaken denkbaar waarom een paard onregelmatig loopt. Goed na laten kijken is de enige optie.