ten einderaad: Pony wil niet meer voorwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haffylover

ten einderaad: Pony wil niet meer voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 18:42

Hallo, ik zit met ene best wel groot probleem. Ik ben al een tijd bezig emt ene pony in rijden amar nou heb ik sinds een maandje een groot probleem. En ik moet dat ook zegge dat ik dit nog nooit erder heb mee gemaakt in al die tijd dat ik paarden inrij en zelf al rij. Ik vroeg me dus af misshcien kan iemand hier op bokt me tips geven of helpen.

Ik zal even speciek de situatie beschrijven.

Ik rij dus nu een haflinger van ruim 3 jaar in. Ik ben er al een hele tijd mee bezig. Het zadel mak maken ging voor treffelijk goed. daarna het rijden aan de longe ging ook perfect alleen liep ze net zoals de meeste jonge pony nog niet echt voorwaarts aan het been, maar daar kwam nader hand verbetering in en ging elke keer ook beter en bij alles wat goed was werd ze dan ook ruimtelijk beloont. Na een maand had ze de basis heel goed door zelfs stap draf en galop ging perfect.
Zelf ons eerste stukje buiten de bak ging erg goed. Ze liep ook steeds beter voorwaarts.

Nou ineens sinds de laatste 4weken wil ze niet meer voorwaarts. En we hebben geprobeert met een zweepje te rjden en kleine spoortje maar mocht niet baten dus toen zijn we naar iets groter sporen gegaan had ook geen effect. En bovendien met de zweep hielp ook niks op een of andere manier intresseerd het haar niet hoe hard je der slaat met de zweep of aanspoort met de sporen ze zal hoogsten 3 pasjes sukkelig draven maar dat is alles verder komt er geen reactie en het is nog al frusterend om der te rijden en ik doe me best we hebbe al van alles geprobeert. Zoals met handen naar voren en niet storen in de mond en dan aan sporen of tikken of gewoon volledige lange teugel maar er gebeurt niks. en vooral aan het eind van het rijden doet ze de laatst tijd ook heel veel met de hoofd "gooien" en schudden dit heeft ze nog nooit eerder gedaan

Weet misschien iemand hoe dit kan of wat ik er misschien aan zou kunnen doen zodat ze weer voorwaarts wil? of wat misschien een oorzaak zou kunen zijn?

*spelling onder voorbehoud

ikenindi

Re: ten einderaad: Pony wil niet meer voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:47

grondwerk?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:47

Ik zou eerst medische redenen uitsluiten (gebit, paarden van die leeftijd zijn aan het wisselen!, past het zadel nog?, enz enz)

Ook kan het zijn dat alles te snel gaat voor de pony. Misschien verwacht je gewoon teveel op dit moment. Als er medisch niets aan de hand is, zou ik de pony gewoon even vakantie geven en daarna weer proberen. Even alles verwerken, er gebeurd heel veel tijdens het inrijden en een paard moet ook de tijd hebben om hier over na te denken.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 18:53

tjaa het is helaas niet mijn eigen pony dus betreft het medische wordt misschien moeilijk. Want hat zadel ern dergelijk hebbenw e gecontroleert met een instructeur of het daar aan lag of zoiets dergelijk maar konden niks vinde en betreft snel gaan dat valt wel mee ben nou bijna een half jaar met der bezig en ben gewoon nog bezig met stap draf volte en de simpele dingetjes want ik weet dat ze leergierig is en ik probeer ook veel te varieren in wta ik doe en bou ook gewoon rustig op ik was zelf al aan het denken dat het misschien aan de tanden lag maarja dan vind ik het toch nog best gek dat ze dan gewoon neit bang is voor de zweep of wat dan ook ze rent der geneens voor weg ze schrik een beetje als je der een tik geeft en draaf 3 pasje suikkel draf of ze reageert helemaal niet op wat ik van de vraag betreft voorwaarst gaan. ik ben al blij als ik haar in draf krijg op het moment en betreft vakantie geven is denk ik neit nodig want i.v.m. school en mijn wedstrijd paar kan ik haar maar ent 1tot 3 keer in de week rijden soms zelf maar 3 keer in 2 weken door mijn school ze heeft sowieso na dat ik heb gereden standaard 1 rust dag
Laatst bijgewerkt door haffylover op 09-12-07 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

marjox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:55

kan verschillende oorzaken hebben, ik zou zoals hierboven al staat pauze inlassen en weer grondwerk gaan doen. (en natuurlijk de medische redenen en/of zadel laten uitsluiten)niet de moed verliezen, sterkte!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:37

ookal is het moeilijk de eigenaar heeft ook niets aan een paard dat niet wil lopen dus medisch even alles nalopen. De eigenaar heeft er ook voor gekozen ee dier aan te schaffen en aangezien het niet voor zichzelf kan zorgen zal de eigenaar hier de verantwoording voor moeten nemen.

Dan idd weer back tot basic. ernaast. en dan weer meer gaan rijden. te snel verschilt per paard, en ze hebben alle een eigen manier om grenzen aan te geven.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:51

Ik mis hier de hulp vanaf de grond....

Iedere voorwaartse beweging koppelen aan de juiste (stem)hulp. Eerst vanaf de grond en later ook onder het zadel.
Later stemhulp weer koppelen aan beenhulp. Stoppen met het geven van je hulp als ze het juiste gedrag vertoont (lopen). En belonen! Elke voorwaartse beweging op commando belonen, de gang maakt voorlopig niet uit....

Rijden doe je voorlopig met hulp vanaf de grond, die je begeleid met stem, lichaamstaal en een longeerzweepje. Hoe beter het in het zadel gaat, hoe minder de hulp doet.

Als je consequent hulpen koppelt aan de voorwaartse beweging en die beloont, heb je heel snel een paard dat aan de hulpen staat. Zo niet dan ben je niet consequent genoeg, koppel je de verkeerde hulpen aan gedragingen of beloon je te weinig.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 00:22

Ik zou de pony eventueel ook eerst even een vakantietje geven. Zal haar deugd doen en zo kun jij je frustratie even laten bezinken...Dan kunnen jullie er beiden weer met een frisse start rustig tegenaan.
En zoals reeds gezegd, werken met stem. Zou weer beginnen aan de longe en haar goed leren reageren op de stemhulpen. Dan er weer op gaan en beiden combineren.
Ik rij ook een jong paard en ik snap je frustratie wel. Heb ook periodes gehad waar het minder ging en die gaan er zeker nog wel komen maar ik probeer me er overeen te zetten. Je paard 'straffen' omdat het dingen niet helemaal snapt lijkt me niet correct. Beiden moeten er plezier in hebben en dit kan volgens mij enkel met veel geduld!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 08:06

Tja, ik kan niet anders dan met voorgaande reacties mee gaan. Ergens gaat er iets fout, en op de een of andere manier zijn jullie in een neerwaartse spiraal terecht gekomen. Die moet dus doorbroken worden, en dat kan je het beste doen door even niks te doen.

De reden dat ze dit doet kan heel verschillend zijn. het kan zijn dat ze het werk niet leuk meer vind. Vergis je niet in de mentale belasting met betrekking tot het beleren van een jong paard!!! Dat vergt namelijk nogal wat. Een vakantie kan dan wonderen doen, maar misschien eens wat afwisseling ook. ga lekker met haar wandelen, alleen maar poetsen, achter een ander paard aan naar buiten, doe eens wat grondwerk en laat het rijden in de bak even voor wat het is. Hier frissen de meeste jonge paarden dusdanig van op dat ze daarna best weer willen lopen.
Een andere mogelijke oorzaak is spierpijn. Ook dan kan je het beste een vakantie inlassen. Vergeet niet dat de pony ook nog aan het groeien is!!! Zo zijn er tal van mgoelijkheden, en de oplossing is steeds weer het paardje de tijd te geven om te herstellen.

Als je haar na haar vakantie weer oppakt, begin dan even weer een paar stappen terug. Dus eerst gewoon lekker longeren, weer netjes aan de stemhulpen en aan de hulpen van een longeur. Daarna opnieuw been aanleren. Dus eerst laat je de longeur al het werk doen terwijl jij domweg zit. Dan vervolgens voorzichtig been gaan geven terwijl de longeur haar voorwaarts drijft. Niet gaan schoppen, al helemáál niet met sporen en óók niet gaan slaan. Het heeft namelijk geen zin, want dat been voorwaarts betekend is gewoon niet goed genoeg bevestigt, en ze heeft nu aangeleerd dat ze het kan negeren. Dus rustig been geven als de longeur haar laat aandraven. niet steeds been geven, als ze niet harder hoeft hou je je been stil.
Ga hier echt heel ver in. Je kan pas zonder hulp van longeur (of je nu los in de bak rijd of aan de longe) als het been geven 100% bevestigt is.
Slaan gaat haar en jou niet helpen, simpelweg omdat ze ook nog niet weet wat dat betekend. Ik zie wel vaker jonge paarden voorbij komen die niet reageren op de zweep, omdat ze domweg niet weten wat ze daar mee moeten. Ze krijgen op hun donder, maar wegrennen doen ze vaak niet want er zit immers iets op hun rug.....

Als ik jouw berichtje zo lees zijn jullie inmiddels een hele verkeerde weg ingeslagen. Geef haar dus die vakantie, want echt waar, als je zo doorgaat wil het paardje straks helemaal niks meer.

Succes er mee!

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 14:31

Alizeetje schreef:
Ik zou de pony eventueel ook eerst even een vakantietje geven. Zal haar deugd doen en zo kun jij je frustratie even laten bezinken...Dan kunnen jullie er beiden weer met een frisse start rustig tegenaan.
En zoals reeds gezegd, werken met stem. Zou weer beginnen aan de longe en haar goed leren reageren op de stemhulpen. Dan er weer op gaan en beiden combineren.
Ik rij ook een jong paard en ik snap je frustratie wel. Heb ook periodes gehad waar het minder ging en die gaan er zeker nog wel komen maar ik probeer me er overeen te zetten. Je paard 'straffen' omdat het dingen niet helemaal snapt lijkt me niet correct. Beiden moeten er plezier in hebben en dit kan volgens mij enkel met veel geduld!

maarja de stem hulpen aan de longe en zo gaat goed als ik op der zit en zeg stap dat loopt ze wel ene paard passen ze kent de stem hulpen dat hebben we haar als eerste geleerd amar het is gewoon ze reageer op wat ik haar vraag maar en komt geen actie dat ze het uitvoert

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:09

maarja de stem hulpen aan de longe en zo gaat goed als ik op der zit en zeg stap dat loopt ze wel ene paard passen ze kent de stem hulpen dat hebben we haar als eerste geleerd amar het is gewoon ze reageer op wat ik haar vraag maar en komt geen actie dat ze het uitvoert[/quote]

Is misschien wat handiger als je wat leestekens als komma's en punten gebruikt, dat lees wat makkelijker!
Ze reageert dus wel op je stemhulp? Maar als er geen actie komt, reageert ze er toch ook niet op?
Of reageert ze er een paar passen op en staat ze dan weer stil?
Ik snap er niet zoveel meer van Haha!
Hebben jullie haar in het begin wel geleerd dat de stemhulp aan een beenhulp is gekoppeld?
Ik ben trouwens nog steeds voor vakantie!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:22

Ik sluit me aan bij veel adviezen hierboven.
Controleren van gebit etc., andere zaken die kunnen hinderen.

Maar het kan ook dat het dier het gewoon nog niet begrijpt. Sporen en zweep vind ik niet de oplossing.

wat wonderen kan doen, is het dier achter een ander paard aan laten lopen. Zo kan het kwartje soms ineens vallen....en daarna kun je het zelfstandig. En daarnaast; vooral niet aan de voorkant zitten prutsen aan de teugels. Dus: hand naar voren, los en dan achter een ander paard aan. Het is de moeite van het proberen waard, zou ik zeggen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:39

Das inderdaad ook een goeie jah, gewoon achter een ander paard aan laten lopen! Sporen en zwepen lossen nix op als een paard iets niet begrijpt!

vloer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:44

Allereerst medische oorzaken uitsluiten....

Bloedonderzoek, mest laten onderzoeken etc. Gebit na laten kijken, zadel nog goed na laten kijken en dan beginnen met grondwerk en als je weer gaat rijden zorg dan voor veel afwisseling.
Niet alleen maar dressuurmatig bezig zijn, maar ook eens een balkje, met een aantal anderen een buitenritje en het vooral leuk houden.

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:50

Ik heb dit probleem al met gewoon wandelen in de bak......
Zodra zij niet meer wil gaat ze ook niet meer..(of als ze iets interressanters ziet)... haar interesseerd de zweep ook niets....

Ik ben nu even rond aan het vragen over freestylen om daar heel rustig mee te beginnen en tot ze dat heel goed onder de knie heeft eerder ga ik haar niet inrijden.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:55

Maak een lijstje voor je zelf waar het aan kan liggen. Bijv. aan het zadel, het gebit, mentaal te zwaar?

Probeer dan een vakantie in te lassen (de hele winter?) waarin je alleen poetst en wandelt. Geen training alleen vertrouwen opbouwen.
Tijdens die vakantie kun je proberen de tandarts langs te laten komen zodat je dat puntje al kan afstrepen van je lijstje. Je paardje is waarschijnlijk ook nog aan het wisselen waardoor als je met bit rijdt alles nog vervelender kan zijn voor hem/haar.
Ook kun je eens aan het einde van de vakantie naar je zadel laten kijken. Ligt dat goed op zijn rug? Is het niet te lang/breed/enz.?
Als je weer gaat rijden beloon dan alleen. Beloon het goede, vergeet het mindere. Je paardje kent het namelijk nog niet. Straffen heeft geen zin. Gaat het een dag wat minder? beloon dan de kleine goede dingen. Ga je grijpen naar de sporen/zweep/etc. dan zal je paardje je niet meer begrijpen. Dit kan hij/zij oplossen door de verwarring eruit te gooien, maar ook door te bevriezen.

Probeer daarnaast ook een beetje je paard te begrijpen. Probeer signalen op te vangen. Dat is af en toe best moeilijk, maar zeker de moeite waard. Zo zorg je er voor dat er minder miscommunicatie ontstaat.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:18

ik ben ook een paardje aan het inrijde en ik ben daar in maart mee begonnen Lachen Toen heb ik haar de gehele carnavals vakantie gereden en nog 2 weken daarna. Toen merkte ik iets aan haar, dat ze het niet mee leuk vond en dat ze het bit minder ging accepteren. Toen heb ik haar tot september laten uitgroeien en toen liep ze weer heel fijn Lachen Die merrie is nu 4.5 en word zadelmak gemaakt

En een paard van 3 jaar is nog jong he Lachen

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:21

hallo,
mijn paard was toen ik haar in reed niet klaar ervoor,
zij was juist te voorwaards,
beste is het paard 3 maanden totaal op rust zetten,
beste is op de wei,
heb ik ook gedaan,
alleen het weer is er nu niet voor,
dus grondwerk zou ook wel een optie zijn,
maar niet gaan rijden,
mischien helpt het,
bij mijn paardje heeft het goed geholpen,
mvg samantha

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:51

Ons jonkie was wel goed voorwaarts, maar van de een op de andere dag niet meer.
Bloed laten onderzoeken en hij bleek een virusinfectie te hebben waardoor hij ijzer- en vitaminentekort had.
Supplement bijgegeven en wat meer muesli.
Nu.. *klopt af* gaat hij weer als een trein.

Horsiiej92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:14

Je moet als inrijdster aanvoelen of het paard er klaar voor is. Misschien is ze er nog niet aan toe? Een vriendin van mij heeft haar paard op zijn 5de pas ingereden, omdat hij nog niet genoeg spiermassa had, en geestelijk nog heel jong was (te jong).

Misschien is dit paardje geestelijk ook nog aan de jonge kant.. en moet je het meer een spelletje maken voor haar.

advanbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:34

En wat als je gewoon eerst in de bak met hem gaat spelen?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:38

Spelen, als in lekker samen rennen en vervolgens pony met 2 voorbenen in je nek?

Horsiiej92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 07:36

Kelly_ann schreef:
Spelen, als in lekker samen rennen en vervolgens pony met 2 voorbenen in je nek?

Je kunt op veel manieren spelen met je paard. Rennen door de bak is 1 manier, maar dan moet je inderdaad wel weten hoe je pony daarop reageert.
Ik heb nog nooit gehad dat een paard tegen me op rende of iets dergelijks.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:35

al de antwoorden hierboven zijn een optie.

Wat ook een optie zou kunnen zijn is te gaan rijden op verplaatsing. Dus paardje opladen en in een andere bak gaan rijden, vb een manege enzovoort..... .

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:49

Horsiiej92 schreef:
Je kunt op veel manieren spelen met je paard. Rennen door de bak is 1 manier, maar dan moet je inderdaad wel weten hoe je pony daarop reageert.
Ik heb nog nooit gehad dat een paard tegen me op rende of iets dergelijks.

Kom dan maar op met concrete uitleg....
Vind enkel het woord spelen een groot 'Don't try this at home' gehalte hebben....