Pony weigert binnen te lopen in parcour.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bucas

Pony weigert binnen te lopen in parcour.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 14:51

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn pony zodra ik met indoorwedstrijden de ring inkom dan gaat die stil staan en wil niet vooruit het enige wat die doet is bokken en nog eens bokken.. Maar als die eenmaal loopt dan heb ik ook een foutloos parcour maarja dan ben ej weer buiten de tijd he..

Iemand tips ofzo?

CM_

Re: Pony weigert binnen te lopen in parcour.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:54

iemand een stukje mee laten lopen tot midden in de ring

en zorgen dat ie van te voren goed flitsend aan het been is.
ga eens een aantal keer oefenen in een oefenparcours, en ga een paar keer de bak in en uit, en telkens flink gas geven als je de ring inbent

ik denk dat ie jou zenuwen voelt en daarom blokkeerd

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 14:56

crossmonster schreef:
iemand een stukje mee laten lopen tot midden in de ring

en zorgen dat ie van te voren goed flitsend aan het been is.
ga eens een aantal keer oefenen in een oefenparcours, en ga een paar keer de bak in en uit, en telkens flink gas geven als je de ring inbent

ik denk dat ie jou zenuwen voelt en daarom blokkeerd

Ja ik doe zowieso 1 keer in de maand een oefenparcour , dat van actie-reactie is wel een goeie zal het proberen maar buiten doet die het wel Tong uitsteken

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:57

Ik zou proberen na te gaan waarom je pony zo doet. Is hij ergens bang voor? Of is het gewoon verzet?
Moeilijk. Als hij echt protesteert zou ik hem goed laten weten dat jij de baas bent en niet hij. Maar ik weet natuurlijk niet wat de oorzaak is dat je pony zo doet!

Het kan ook zijn dat de spanning van jou overslaat op de pony, misschien helpt het om iemand hem vast te laten houden tot ie in de ring is?

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 14:58

Het is ook wel een moeilijk karakter WelshxArabier.

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 15:10

Tja, maar daar kies jij zelf voor. Als jij met dit paard verder wil zul je er ook gericht voor naar oplossingen moeten zoeken.

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 15:17

mickey1989 schreef:
Tja, maar daar kies jij zelf voor. Als jij met dit paard verder wil zul je er ook gericht voor naar oplossingen moeten zoeken.

Ik heb dit paard nu 7 jaar ik heb hem gekregen om gewoon recreatief mee te rijden ik was zelf toen 5.

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 15:28

Bucas schreef:
mickey1989 schreef:

Ik heb dit paard nu 7 jaar ik heb hem gekregen om gewoon recreatief mee te rijden ik was zelf toen 5.

Jij kiest er toch voor om hem te houden, als je het niet leuk vind dan zul je andere oplossingen moeten zoeken.

Als jij er voor kiest om met dit paard verder te gaan, vind ik dat je daar ook voor moet werken. Problemen met die wedstrijden zijn toch niet leuk? Probeer de volgende keer eens om iemand mee te laten lopen de ring in (dat mag toch wel?) als hij dan gewoon doorloopt is dat voor hem misschien net een beetje meer vertrouwen.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:10

Bij binnenconcours moet je vaak van de losrijbak met allemaal andere paarden naar de concoursbak waar je paard alleen is. Dit is tegen zijn natuurlijke instinct in want hij gaat van zijn kudde af.

Daarnaast kan het zijn dat je paard blokkeert omdat het weer allemaal nieuwe dingen zijn, of omdat jij zenuwachtig wordt.

Kortom, het is belangrijk te gaan zorgen dat je paard jou genoeg vertrouwd om deze dingen toch te doen.

Dus als ik jou was ging ik zorgen dat je je paard went aan veel nieuwe dingen, zorg dat hij dit doet voor jou, dus maak het iets van jou. Ga met een zeiltje lopen, laat hem erover heen wandelen, knal wat met de zweep etc. Er zijn genoeg bedrijven die je kunnen begeleiden hierin (http://www.balingehof.nl is hier erg goed in).

Hiermee leer je je paard om te gaan met nieuwe en vreemde omstandigheden, het is reuze interessant en daarbij versterk je jullie vertrouwensband!

Succes!

Photography

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:55

Heel bekend verhaal..
Ik heb daar met mn haflinger nu ook al een tijdje last van...van de b tot halverwege de L ging het goed..tot 1 wedstrijd waar alles fout ging, geen tijd, geen parcour gelopen, beest wat de ring niet in wou, en weet ik hoeveel strafpunten..sindsdien wil ze de ring niet meer in als ik op haar zit. Maar nu heeft ze ook wel een erge vorm van verlatingsangst...wat haar wel een beetje parten speelt.
Maar als ik de ring in wil..kan ik doen wat ik wil..maar niks helpt, ik heb haar in t begin wel op haar donder gegeven, maar het resultaat was dat ze me in de ring 3 x zo hard terug pakte, door keihard door het parcours te gaan.
Dus tegenwoordig stap ik maar af, want als mensen aan dr gaan trekken en doen als ike rnog op zit, want dat gaan de meeste omstanders doen, gaat ze in de achteruit. Ze wil ook met niemand anders meelopen, dan met mij. Als ik haar meeneem, loopt ze aan een losse teugel mee Verward
In de ring stap ik dan weer op..en loopt ze foutloos haar parcourtje..
In de dressuur ring met hekjes heb ik precies hetzelfde, daar gaat ze dus ook niet in..behalve als ik afstap en naast dr ga lopen.

Maar probeer gewoon een rondje te rijden...zonder te springen, want dat kan ze wel. Als alles medisch uitgesloten is, dan is het gewoon dwarsigheid. En moet je hem er door heen zetten, en vertrouwen geven, dat er eigenlijk niks aan de hand is.

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 22:42

Ik kan dat niet een paard wat 7 jaar lang voor je keihard gewerkt heeft in 1 keer te laten zakken.

Photography

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:59

Bucas schreef:
Ik kan dat niet een paard wat 7 jaar lang voor je keihard gewerkt heeft in 1 keer te laten zakken.

??
wat bedoel je hier mee?
er zegt toch niemand dat je, je paard moet laten zakken?