opstappen is soms een probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elisabeth

opstappen is soms een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 23:26

hier myn probleem,

ik heb een friese merrie van 6 jaar. ze is nu een jaar onder het zadel, maar heb soms best wel veel problemen met het opstappen. voordat ik opstap singel ik haar natuurlijk altyd eerst aan, kan dan echt niet strakker, maar als ik dan probeer op te stappen schuift het zadel nog steeds. heb al verschillende zadels geprobeerd maar het gebeurt by elk zadel. ook heeft ze vaak de neiging om te gaan lopen, dit los ik al op door steeds in een hoek op te stappen.

heb wel eens gedacht dat ik te zwaar ben, en ben ook niet echt een super lenige opstyger. dus moet het liefst met een hupje zitten, maar doordat het zadel steeds schuift lukt dit dus niet altyd, vind het ook zo raar om altyd iemand te vragen om me te helpen met opstappen.

heb dit probleem trouwens niet by myn andere paard. die ook nog eens 10 cm hoger is. dus wie weet hier een oplossing voor. zou zeer bly zyn met enkele tips

marimba

Re: opstappen is soms een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:28

neem een krukje en stijg daarmee op dat is ook beter voor de rug van je paard

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:29

Ik adviseer ook een krukje....

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 08:47

Inderdaad, een opstapje gebruiken. Waarschijnlijk heeft jouw fries een mooie ronde rug met weinig schoft, zodat het zadel weinig houvast vind. Hierdoor schuift het zadel. Het weglopen word hoogstwaarschijnlijk ook door het verschuiven van het zadel veroorzaakt.

Overigens denk ik dan dat je eigen paard je ook dankbaar is als je een opstapje gaat gebruiken. Weliswaar schuift daar je zadel niet, maar waarschijnlijk betekend dat eerder dat het zadel tegen de ruggewervels getrokken word dan dat je snel en lenig genoeg opstijgt om het zonder te doen.

elisabeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 10:09

bedankt voor de tips zal het eens gaan proberen met een krukje.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 10:20

Opstappen vanaf een krukje is altijd beter voor je paard zijn rug, zeker als je zelf ook nog wat stijf ben , is het logisch dat je paard niet stil blijft staan het loopt weg voor de vervelende druk, omdat al het gewicht plus meer op de ruggengraat komt te hangen.
Ik stap daardoor ook altijd met een krukje op , al is mijn tinkertje maar 143 , ik wil graag haar rug heel houden.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 10:22

Ik heb precies hetzelfde probleem, ik stap dus altijd op met behilp van een paaltje (op de boerderij). Mocht ik op wedstrijd zijn of samen met iemand gaan, dan vraag ik of diegene wil hangen. En in het bos ben ik er gelukkig nog nooit afgevallen, maar daar zijn genoeg boomstammen, bankjes etc...

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 10:53

Ik stap ook al jaren op mijn een krukje. Beter mijn rug en beter voor het paard zijn rug.
Daarnaast is mijn paard 1.77 m en ik wat kleiner. Dus dan hang je al gauw met je volle gewicht aan 1 kant en dat is niet goed voor de rug, maar ook niet voor het zadel.

In het begin zal je paard misschien het raar vinden dat je wat hoger staat, maar dat moet je oefenen. Die van mij wilde constant weglopen voordat ik 1 voet in de beugel had gedaan.
Maar iemand anders hield hem toen vast en kon ik opstappen, na een tijdje kon ik zonder hulp opstappen.

Qnorp

Woonplaats: Eindhoven, Noord Brabant, Nederland, Europa, Wereld, Universum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 17:02

kortere singel Knipoog

elisabeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 17:07

dat zou ik ook nog eens kunnen proberen, bedankt

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 17:17

Kortere singel?, je kunt er toch echt geen wespetaille in trekken hoor. TS stelt toch al dat zij niet strakker aangesingeld krijgt....
Ik verwacht dat de merrie gewoon lekker rond is en dat is nou eenmaal wat lastiger bij het opstijgen.
Gebruik je armen wat meer zodat je jezelf als het waren er op trekt. Een hand op de manenkam anders maakt het nog niet uit. Dit doen mensen met een boomlooszadel ook vaak omdat die zadels ook de meer de neiging hebben te draaien als je opstapt.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 17:56

Ik denk ook dat ze weinig schoft heeft, daardoor blijft het zadel denk ik minder goed zitten.
Een krukje lijkt mij de beste oplossing, zolang er geen drukplekken zitten en je weet dat het zadel goed ligt (gecontroleerd door iemand die er verstand van heeft).

elisabeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 20:47

het zadel ligt goed volgens de geleerden, ze heeft een vry vlakke rug, ze is momenteel 8 maanden drachtig misschien ligt het daar ook wel aan dat haar omvang groter wordt.