Wat kan ik nog doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChrissiejJ

Wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 23:22

Heey,

ik ben nu echt ten einde raad. Ik rijd Dakota nu al zo'n 2 jaar. In het begin heb ik gewoon wat lekker met haar in het bos gereden etc. Maar toen op een gegeven moment zijn we wat serieuzer begonnen. Ik heb toen lessen gehad waar ik vanwege rugproblemen mee ben moeten stoppen. Toen heb ik nog in de vakantie een les van mijn instructrice gehad.
Nu het probleem: in stap loopt ze perfect aan de teugel, draaf ik aan is het weer koppie omhoog en lopen maar. Ik rijd al met een martingaal, omdat ze nog wel eens flink kan bokken, ertussen uit wil gaan etc (nu is dat overigens veel minder). Ik probeer al tijden van achter naar voor te rijden, overgangen, schijnovergangen, goed loswerken, veel voltes etc. Noem het maar op. Ze blijft zo gespannen lopen en ik weet het echt niet meer. Ik krijg haar maar niet ontspannen aan het lopen. Vroeger heeft ze op een behoorlijk hoog niveau wedstrijden gelopen, maar nu is der niks meer mee te doen. Nu zit ze links erg vast en heb ik hier wel al wat verbetering in gezien in stap. Maar ik krijg haar nooit echt goed los en lekker door haar lichaam. Lessen zijn op het moment geen optie. Ook heeft in de vakantie mijn instructrice er eens op gezeten. Toen liep ze echt geweldig. Maar bij mij is het weer helemaal mis. Blijkbaar doe ik ook wat verkeerd, maar ik weet het zelf niet meer. Vandaar mijn topic. Hebben jullie misschien tips?

marimba

Re: Wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:30

misschien is een masseur laten komen bij je paard want pijn is verzet en dan worden alle spieren losgemaakt

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 23:31

hmm ja maar waarom kon ze toen bij mijn instructrice dan wel soepel en los lopen?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 08:45

Waarschijnlijk toch doordat je paard niet recht is. Je instructrice is daar waarschijnlijk handiger in, om door het vasthouden op 1 kant door te komen, waardoor ze bij haar wel los laat.
Het enige wat ik je zo door de computer zou kunnen adviseren is om je paard te gaan rechtrichten. Laat dat nageeflijk komen maar even zitten, zolang ze zich vast zet op 1 kant kan ze niet nageven.

Als je even zoekt op "rechtrichten" vind je heel veel topics daarover, met hele bruikbare tips. Verder zou je kunnen kijken op http://www.hoefkatrol.com. Antoine heeft veel voor en tegenstanders, die discussie wil ik hier niet aanzwengelen, maar als het om het rechtrichten gaat weet hij waar hij mee bezig is.

Overigens vraag ik mij ook nog af of jouw rug niet een deel van het probleem is. ik weet niet of je er nog steeds last van hebt en wat voor problemen je met je rug hebt, maar problemen in jouw lichaam kunnen veroorzaken dat dingen te paard ook niet meer lukken, bijvoorbeeld doordat jij (ongemerkt) scheef gaat zitten of net niet helemaal lekker mee kan bewegen. Kijk daar dus ook even naar!

Succes!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 09:16

het probleem vind ik, dat het waarschijnlijk al bij de gedachte dat hij koste wat kost nageeflijk moet lopen, als dat in je hoofd zit is een ruiter te weinig bezig met drijven , dus teveel aan het sleutelen, waardoor het paard meestal na een poosje denkt weg rennen dan word er tenminste aan mijn sterke kant getrokken en hoef ik niet zo mijn rug te gebruiken.
Naar mijn mening ga er op zitten, pak een beedje gewicht op twee teugels doe beide handen wat naar de buiten kant, binnen hand niet over de hals en ga zo rijden, tempo onder controle houden met buiten teugel en binnen been, sluiten van een hand is aandrijven andere been, linker hand rechter been, rechter hand linker been. Regelmatig binnen hand ontspannen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 10:15

Ik zou het paard eerst eens goed na laten kijken ,misschien heeft het paard ook wel lichamelijek klachten.

Kan idd dat het bij je instructrice er beter uitziet , maardat hoeft nog niet te zegdgen dat je paard lichamelijks niet mankeert, zij rijd hem voor het zicht misschien beter dan jou , maar hoe doet ze dat??

Ook zeg je dat je rugproblmeen hebt, een paard neemt de spanning van de ruiter over en kan daardoor ook echt helemaal vast komen te zitten,

Ik zou veel gaan gymmen aan de hand en lekker heel ontspannen rijden en vergeet even dat hij perse in de krul moet lopen, ga lekker even terug naar het begin, lekker buiten rijden , veel leuke dingen doen, je zal merken dat dat de spanning bij jou maar ook bij het paard weg haalt.

Vraag gewoon even niet te veel, goed is goed toch en het moet leuk blijven voor jou en voor het paard, paardrijden is een hobby en als je merkt dat jij en je paard gespannen gaan raken ben je niet leuk meer met je hobby bezig toch??

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 10:27

Jij geeft zelf in je begin post al aan dat jij rugklachten hebt, kan het daar niet aan liggen?
Je geeft aan dat de stap wel "goed" gaat, misschien dat jij door je rugklachten onbewust in de draf zelf ook meer gespannen bent omdat een "moeilijkere" gang is om uit te zitten als je rugklachten hebt.(een kennis van mij met rugklachten heeft een ijsco gekocht omdat ze van de dokter niet meer mcoht draven tijdens het paardrijden, een 4ganger met voorkeur voor tolt, veel makkelijker uit te zitten voor iemand met rugklachten probleem opgelost)
Ik heb jullie natuurlijk nooit gezien maar mischien zit je zelf in de draf scheef door je rugklachten. Ook al is het maar een klein knikje in je heup, het paard zal het toch voelen.
Aangezien hij onder je instructrice wel goed loopt weet ik niet zo goed of het paard zelf klachten heeft, laten na kijken voor de zekerheid kan nooit kwaad (ja het kost wat, maar goed als het beter voor het paard is).
Ik denk toch echt dat je les zult moeten gaan nemen zodat jullie beiden weer recht worden, ik las dat dat nu geen mogelijkheid voor je is, maar naast het nakijken van je paard is er verder weinig aan te doen in je up.

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 13:42

Ja het kan best aan mijn rug liggen. Mijn bekken staat namelijk scheef en het kan best zijn dat ik daardoor ook wat schever zit.
Nu begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben niet de hele tijd bezig met het in de "krul" rijden ofzo. Ik probeer lekker ontspannen los te werken overgangetjes te maken etc. Er komt geen trekken aan te pas. Het kan wel eens kloppen dat ze niet goed rechtgericht is, omdat ik voel dat we soms nog niet eens goed een rechte lijn kunnen lopen, maar dat kan dan ook weer door mijn scheve rug komen.. Ik ben nu al 2 weken alleen maar buiten aan het rijden, zodat we eventjes het dressuur kunnen vergeten. Vandaag wil ik eens gaan beginnen met longeren met bijzet (op advies van iemand anders) ik ga eens kijken hoe ze dit aanpakt. Misschien loopt ze zonder mij erop ook wel een stuk beter. Dan weet ik gelijk waar het probleem ligt.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 15:35

ja ik denk dat je het probleem idd zou moeten zoeken bij je eigen rug en de rug van je paardje.. Het kan zomaar zijn dat je de "stroming" van je paard belemmerd door je eigen zit ivm scheven bekken.

Enkel longeren met bijzet zal in mijn ogen niet helpen om je paard rechter te krijgen. Misschien is het wel een opluchting voor je paardje om zo even het dressuuren te vergeten. Je ziet ook dat paarden waar een aantal weken niets van gevraagd word het daarna opeens een stuk beter oppakken.

Mijn paardje was ook scheef en kwam ook omhoog zodra ik een overgang maakte. Ik moest wel lessen nemen omdat ik echt niet wist hoe dit op te lossen. Nu we een jaar verder zijn ben ik een stuk rustiger en hij nu ook.

Suc6 ermee..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:03

Als je bekken scheef staat, zit je sowieso niet helemaal gelijk op je paard. Dat kan dus inderdaad best eens de oorzaak van het probleem zijn. Ik weet niet wát er precies aan de hand is en wat de oorzaak ervan is, maar kan je bekken niet recht gezet worden?? Mijn bekken (en het grootste gedeelte van mijn wervels ook trouwens) staat ook met enige regelmaat scheef. Keertje naar de manueel therapeut en probleem is opgelost. Wel moet ik er dan erg om denken dat ik niet 'recht' op mijn paard ga zitten. Want wat voor mijn gevoel dan recht is, blijkt scheef te zijn. Dus zorg dat je dan, zeker de eerste keren, even iemand meeneemt die je vanaf de grond verteld of je inderdaad wel echt recht zit.

Succes.

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 16:15

Nee ik heb er heel veel pijn van.. dat ook nog.. en aangezien het behoorlijk scheef staat zeggen ze dat ze er niks aan kunnen doen. Maar zo kan ik toch nooit recht op mijn paard zitten. Vandaag heb ik gelongeerd. Ze was zo hevig als iets, geen land mee te bezeilen. Nu vind ik dat niet zo erg voor een keer, maar met rijden zie ik het echt niet meer zitten. Les is vooral geen optie omdat mijn ouders het niet nodig vinden en eer dat ik bij de manege ben voor die privéles moet ik een half uur heen en een half uur terug. En ik mag niet alleen over de weg. Dus iedere week iemand meenemen gaat echt niet. Al vind ik zelf wel dat ik absoluut les met der nodig heb.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:19

mm Tja, lastige situatie. Zou je haar niet een tijdje door iemand anders kunnen laten rijden. neemt niet weg dat de problemen weer terug komen als je er zelf weer opgaat natuurlijk

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:02

ChrissiejJ schreef:
Nee ik heb er heel veel pijn van.. dat ook nog.. en aangezien het behoorlijk scheef staat zeggen ze dat ze er niks aan kunnen doen. Maar zo kan ik toch nooit recht op mijn paard zitten. Vandaag heb ik gelongeerd. Ze was zo hevig als iets, geen land mee te bezeilen. Nu vind ik dat niet zo erg voor een keer, maar met rijden zie ik het echt niet meer zitten. Les is vooral geen optie omdat mijn ouders het niet nodig vinden en eer dat ik bij de manege ben voor die privéles moet ik een half uur heen en een half uur terug. En ik mag niet alleen over de weg. Dus iedere week iemand meenemen gaat echt niet. Al vind ik zelf wel dat ik absoluut les met der nodig heb.

ik ben na een zwaar ongeluk ook behoorlijk scheef [onherstelbaar]
geloof me,maak je eigen daar niet te druk om,ik heb zelf in de loop van de jaren genoeg foefjes onder de knie gekregen om dat te omzijlen.
het fijt dat je zelf pijn hebt is veel belangerijker,zolang jij pijn hebt ga je spannen en dat geef je door aan je paard. Knipoog

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 08:21

marimba schreef:
misschien is een masseur laten komen bij je paard want pijn is verzet en dan worden alle spieren losgemaakt

een masseur laten komen bij je zelf, een andere dokter een goede fysio of zo, die je eens een paar keer kraakt, kan wel helpen soms (alle beetjes helpen)

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 13:46

hmm ja ik ben gekraakt geworden een keertje en dat hielp goed, maar dat wordt nu niet meer vergoed en het is behoorlijk duur zo'n behandeling iedere keer bij de osteopaat (hoe schrijf je dat Tong uitsteken). Ik zou dan een keer in de zoveel tijd gekraakt moeten worden zei hij toen. Ik voelde me ook echt goed na dat kraken haha. Maar het kan helaas niet meer.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 15:53

ChrissiejJ schreef:
Maar het kan helaas niet meer

Er zijn ook fysios die een aantekening (extra diploma) als manueel therapeut hebben. Die kraken dus ook, en daar ga ik altijd heen. Daarvan krijg je, afhankelijk van je verzekering, 9 behandelingen per jaar vergoed. Echter, die van mij wil ook nog weleens een behandeling fysio op papier zetten, terwijl hij wel gekraakt heeft. Dus misschien is dat nog een idee.

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 16:42

hmm ik ga het eens navragen aan mijn moeder. Ik hoop alleen dat dat misschien het probleem met rijden ook deels zal oplossen.