Moet een instructeur aanwezig zijn bij warm/losrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KimE

Moet een instructeur aanwezig zijn bij warm/losrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 17:37

Ik had een vraagje:
Vinden jullie dat een instructeur ook aanwezig moet zijn als je aan het warm/losrijden bent? Bij mij op stal hoor je vaak als ze om 4 uur les hebben, dat ze om half 4 op hun paard zitten. 'Dan is hij al lekker warm als ik les krijg en kan ik meteen aan de gang.'
Zijn jullie het daarmee eens? Ik vind dat een instructeur ook aanwezig moet zijn bij het losrijden. Hij moet je van A tot Z kunnen begeleiden. Met losrijden leg je tenslotte de basis voor het verdere werk. Als dat al niet lekker gaat, vind ik dat het echte werk ook niet goed gaat. Vooral als je met een jong paard bezig bent of wedstrijden rijdt op basisniveau ( B en L vooral). Als je al wat hoger rijdt, kan ik me voorstellen dat je je paard zelf kunt losrijden. Je hebt de basis immers gehad (ook al moet die altijd nog gebruikt worden).
Ik begin steeds weer aan mezelf te twijfelen, vandaar dat ik jullie mening vraag.

sjorsie

Re: Moet een instructeur aanwezig zijn bij warm/losrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:40

Ik heb zelf altijd een half uur priveles per keer, als ik dan echt vanaf het instappen zou beginnen kom je niet echt aan de oefeningen toe in een half uur, daarom begin ik meestal eerst een kwartier eerder met losrijden, dan kan je meteen echt aan de bak als je les begint. Dat ik mijn paard net had deed ik het losrijden wel samen met mijn instructrice dus als je niet zeker bent over je losrijden zou ik wel met instructeur losrijden.
Laatst bijgewerkt door sjorsie op 07-12-07 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:41

Ligt eraan wat je onder losrijden verstaat Lachen 20 minuten stappen met een redelijk lange teugel of zelf ook al aan het werk gaan.
Ik zit zelf al op het paard voordat m'n instructrice komt, maar dat is dan met lange teugel stappen en als het erg koud is wat draven om de "ontplof" energie er een beetje af te krijgen.

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:41

ik ga altijd 10 min. voor de les in de bak dan ga ik alleen stappen aan een lang teugeltje en later pak ik haar voorzichtig op. ik doe dit omdat ik het zonde vind om te betalen voor een beetje rondstappen met lange teugel, ik zorg dat we gelijk kunnen beginnen aan het echte werk.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:42

Meestal zat ik er ook altijd voor die tijd op, maar af en toe doe ik dat expres niet zodat mijn lesgeefster mij tips kan geven over het losrijden wat ik het beste kan doen. Natuurlijk vraag ik dit ook wel aan haar, maar als ze het op dat moment ook ziet is het ook wel een keer fijn, en wie weet als ze vanaf het begin helpt, gaat het misschien wel veel beter.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:44

Ik zit er meestal een paar minuten eerder op, om een beetje te stappen aan de lange teugel.
Aan het begin van de les kletsen we wat over van alles en nog wat en wat goed/niet goed gaat. Onder het kletsen stap en draaf ik ook met een lange teugel, en dan na ong 10 minuten begint de les echt.

Ik heb een uur les, maar als dit een half uur zou zijn zou ik idd het losrijden doen voor de les, en dan meteen aan de slag.

edit;typfoutje
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 07-12-07 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 17:46

Ik bedoel met losrijden het laag en rond rijden in alle gangen, veel overgangen en voltes. Je paard moet al een beetje aan het werk, de spiertjes opwarmen. Dus niet 20 minuten met lange teugel stappen. Lachen
Edit: Nibbit geeft een goed voorbeeld van wat ik bedoel Lachen

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:47

Boemm schreef:
Ik bedoel met losrijden het laag en rond rijden in alle gangen, veel overgangen en voltes. Je paard moet al een beetje aan het werk, de spiertjes opwarmen. Dus niet 20 minuten met lange teugel stappen. Lachen
Edit: Nibbit geeft een goed voorbeeld van wat ik bedoel Lachen

dus dan zou ik als ik jouw was een kwartiertje eerder zelf beginen met losrijden zodat je hem meer kunt oppakken als je les begint, of heb je wel een uur les?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:01

Het instappen is een van de belangrijkste peilers waarop je de training en het rijden zou moeten baseren. Het is niet alleen het moment om een paard warm te laten lopen in het lijf en de gewrichten door te smeren, maar ook het moment om de takt van het paard te controleren en te corrigeren. Een paard moet leren met een constante snelheid te bewegen. Als je ziet hoe voor een les een paard wordt ingestapt dan wordt er heel veel afgekletst, ge-gsm't enz. De meeste ruiters zitten op de rug van het paard als ballast en proberen die 10-30 minuten door te komen omdat ze vinden dat daarna het werk pas begint. Als je weinig ervaring hebt, is het heel verstandig om dit samen met een instructeur te doen. Als je dat een paar keer gedaan hebt, weet je waar je op moet letten en hoe je dat moet doen. Na enkele lessen kan je dit deel van de oefeningen alleen doen. Tijdens het instappen is het neveneffect van takt dat het paard ontspant, zowel fysiek als psychologisch. De meeste ruiters noemen dat voorspel instappen wat ze doen, in de praktijk lijkt het meestal nergens op. Vanaf het moment dat je op het paard zit, zou je je daarop moeten focussen. Je moet dan wel weten waarop en dat is nu precies wat door de meeste ruiters wordt overgeslagen..... Een ontapannen paard krijg je sneller los en soepel, een paard staat meer open voor commando's en is eerder bereid om voor je te werken. Daarnaast verklein je de kans op blessures en zal het paard het gevraagde werk eerder correct doen.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 18:04

@ sjorsie -- Ik heb zelf meestal een 3 kwartier tot een uur les. Ik zit er meestal 5/10 minuten van te voren op om met een lange teugel te stappen. Als de instructrice er is, nog 5 minuutjes bespreken hoe het gaat met zelf trainen en dan gaan we hem een klein beetje oppakken; met oppakken bedoel ik contact met de mond en hem laag en rond te rijden. Meestal steekt meneer eerst zijn hoofd tussen de sterren (kadootje van de vorige verzorgster) en langzaam begint hij de ontspannen en gaat lekker laag en rond.
Drafje en galopje laag en rond, veel overgangen en voltes.
Dan krijgt hij weer even hele lange teugel, dáárna pak ik hem helemaal op. Het losrijden kost mij meestal 20 minuten van mijn les. Daarna het meestal heerlijk en volgen de oefeningen zich in rap tempo op.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:09

@ Boemm, klinkt als een goede opbouw, dus dan zou ik het gewoon zo laten zoals je nu beschrijft. Lachen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:12

Ik vind het af en toe ook wel handig als mn instructrice er bij is met losrijden.

Als t paardje nogal fris is, leert ze me even van die kleine trucjes om toch te laten ontspannen. En dat is ook fijn om op wedstrijd toe te passen Knipoog

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 10:15

Ik heb een half uur les en ik zit er meestal 20 min. van te voren op. Gaat best fijn zo. 10 min losstappen en nog 10 minuutjes wat draven en galopperen.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 10:24

zoals vandaag zijn het aan 1 stuk door privélessen, dus ik mag meestal 5 à 10 minuutjes op voorhand in de les voor mij, al wat instappen.
ik leer nu ook rijden met losse slofteugel, dit doe ik 1 x per week en enkel in de les.
ook met losrijden vind ik het belangrijk dat mijn instructrice me in het oog kan houden.
dus ik vind het wel een goede regeling.

grtz

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 10:27

eerst vond ik het ook wel balngrijk dat mijn instructeur erbij was met losrijden, maar toen zij zelf vermelde dat het zonde van haar tijd was en van mijn geld stapte ik er van te voren op en kreeg ik 30 minuten echt les Haha!

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 10:35

Hangt er van af wat je onder losrijden verstaat.
Ik zorg wel dat ik er al op zit, warm gestapt en gedraafd en op elke hand een rondje galop. Kleine voltes. Wat wijken etc. Dan voel ik aan hoe zijn bui is vandaag en waar de moeilijkheden liggen en kan ik daar al eventueel door heen. Maar mijn losrijden duurt voor een les hooguit 10 minuten. En niet een half uur zoals bij jou stalgenoten.
Soms hebben ik hem dan al laag en rond en lekker ontspannen, en dan kunnen we gelijk met het "echte" werk beginnen, soms is hij net een kanonnetje en dan helpt mijn instructrice me naar die ontspanning toe.
In het begin deed ik dat niet, maar als ik een half uur privéles heb, en daar 10 minuten van bezig ben alleen om hem te warm te krijgen vind ik dat zonde. Zelfde geld voor het uitdraven en uitstappen, maar meestal klets ik dan nog wat met mijn instructrice over de les.
Heb wel eens mee gemaakt dat ik tijdens mijn privéles alleen maar kleine voltes in draf heb gereden omdat hij zo stijf was, dat wil ik dan liever van te voren weten.
1x in de maand heb ik een uur privéles en dan beginnen we dus wel vanaf het moment dat ik opstap, zodat ik de rest van de maand weet hoe ik hem het beste warm kan rijden voor de les.
Laatst bijgewerkt door ladymagic op 08-12-07 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 10:37

IK ben er graag vanaf het begin bij..............

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 10:38

Ik zit er meestal een paar minuten van tevoren op om een paar rondjes te stappen. Ik heb een uur les dus losrijden hoort daar ook gewoon bij tijdens de les.

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 10:40

Ik zit er meestal al wel een paar minutjes op (5 min), maar m'n instructrice is er verder altijd wel bij, omdat ik m'n paard wel gewoon actief en ontspannen moet laten stappen.
Ook zijn we met het instappen al veel met m'n zit bezig, omdat ik dat nog best wel moeilijk vind. Lachen

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 10:49

Meestal zit ik er al een kwartier van te voren op.
Zo kan ik mijn paard vast losstappen, dat heeft ie ook wel nodig (het is een dieseltje wat op gang moet komen Haha! ) en als ik daarmee moet beginnen in de les, dan is dat gewoon zonde.
Het losdraven en galopperen toen we wel tijdens de les.

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 10:49

wij stappen eerst 5 minuten over de weg naar de bak toe.
Vaak is mijn instructrice er dan al, en anders nog ff 5 minuten lange teugel. Verder is zij er zelf bij..

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 11:45

Nu ik met m'n nieuwe verzorgpaard om de week een half uur les heb (meer is gewoon weg niet te betalen helaas), zorg ik wel dat ze goed warm is voor de les begint. Ze is al wat ouder, en heeft dus echt even tijd nodig om de spieren lekker warm en los te krijgen.
Meestal stap ik zowieso lang in, lange teugel, en in een normaal tempo (ze wil nogwellus boven haar tempo gaan lopen). Dan ga ik in draf nog met lange teugel rijden, met lange teugel voltes rijden, dan pak ik d'r iets op, vraag ik in de voltes iets meer stelling, en doe ik beide kanten op een galopje. Dan pas is ze voor mijn gevoel echt lekker warm, en klaar om aan het werk te gaan met nagevelijkheid (voor zowel mij als het paard nog best moeilijk) en buiging enzo... Als ik pas in de les warm zou gaan rijden, zou ik of veel eerder met d'r aan het werk moeten, wat ik niet eerlijk vind voor het paard, of ik zou maar 10 min echt aan het werk kunnen. En tja, sorry, maar daarvoor betaal ik de les niet... (wetende dat je van losrijden ook veel kan leren, maar uiteindelijk moet je prioriteiten stellen)
Ik vraag wel altijd aan het begin van de les dingen over wat ik doe met losrijden en of dat goed is enzo. En ook weer uitdraven en stappen doe ik na de les. Lekker lange teugel draven nog even, vwnw, paar voltes waarbij ze ook met lange teugel nog stelling moet nemen (vond ze de eerste keer niet leuk Tong uitsteken ) en dan lekker lang uitstappen, met halverwege nog 1 rondje draf om alles ff echt lekker te strekken enzo.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:59

Mijn paard is niet echt een elastiekje en moet als echte diesel langzaam maar zeker opwarmen. Ik zit dus ook 25-30 minuten voor mn les te paard.

Om daar dan ook mn instructrice bij te hebben heeft weinig zin, we hebben wel wat overleg gehad over het meest effectief losrijden voor dit paard.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 15:04

losrijden doe ik als het mogelijk is ook voor de les.. ik heb maar een half uur les, en het duurt meestal wel een kwartiertje/20 minuten voor mijn paardje lekker los is... dus dat vind ik dan een beetje zonde van de tijd.
soms komt het zo uit dat er een les voor mijn les is, dan lukt het vooraf losrijden dus niet, en dan doen we het in de les, ook geen probleem verder.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 19:09

Ik ben er pas een kwartiertje op voorhand ongeveer, dus meestal stap ik 5 minuutjes alleen en dan is mijn instructeur er bij. Ik ervaar dat zelf ook al prettig want net als Goofy zegt, zorgt mijn instructeur dat ik gelijk de juiste manier van stappen te pakken heb: actief, van achteruit, aan het been, recht (want ik word gelijk aan mijn broek gezeten om hem rechter te maken *LOL* ).