Achteruit lopend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

knoevel

Achteruit lopend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 09:44

dit gebeurt mij regelmatig :

Even een voorbeeld:
Je bent aan het buitenrijden met je paard.
Jij wilt bij een kruising nog even rechtdoor een stukje verder rijden.
Maar jou paard wil rechtsaf naar stal.
Jij wilt dit natuurlijk niet, dus geef je been, maar jou paard gaat achteruit!
Dwars door jou been heen, loopt hij hard achteruit, ziet niks en niemand en loopt bv bijna tegen prikkeldraad op of in een sloot of beek ! Geeft weer been, iets vastberadener. Je paard loopt weer achteruit.

Nu wil je natuurlijk voor je eigen veiligheid (en die van je paard)Dus stap je af. Loopt aan de hand rechtdoor de kruising over en stapt daar weer op.
Nu kun je zonder problemen doorrijden.

Aan de hand volgt je paard je overal, no problem.

dit gebeurt ook als mn paard ergens bang voor is en ergens niet langs wil lopen, dan begint ie dat ook te dentelen en mega achteruit te lopen, en wat ik ook doe, zweep of niet sporen of niks, niets helpt.

WAT KAN IK DOEN .. ik weet het egt niet meer, als ie eenmaal achteruit begint te lopen krijg ik heb met geen mogelijkheid meer vooruit of Stilstaan lukt dan zelfs niet. ze blijft maar achteruitlopen en draaien en drentelen , jullie weten vast wat ik bedoel...
het is zo Irritant...

HELP Tong uitsteken

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Achteruit lopend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:29

Wat je kan doen is..... Niks doen!!! Je geeft hem aan dat je een kant op wil. Gaat hij niet of in de achteruit, doe jij niks. Hij mag stilstaan. Hij mag alleen niet de andere kant op. Het achterwaarts gaan moet je maar negeren. Waarschijnlijk als jij niks doet als hij achterwaarts gaat, stopt hij wel weer. Gewoon blijven zitten en wachten. Gaat je paard staan slapen, dan geef je weer been. Hij mag stilstaan, maar hij moet actief blijven, ook in het stilstaan (dus op rust met de oogjes dicht mag niet). Gewoon rustig afwachten, daar zijn de meeste paarden vanzelf zat van. En als ze langs iets heen moeten wat ze eng vinden, geeft het stilstaan ze de tijd om even na te denken, te kijken, en dan zélf het besluit te nemen dat als jij zegt dat het kan, het ook echt kan. Het enige wat jij daarvoor nodig hebt, is een flinke portie geduld!!

Als hij echt in de achteruit gaat, kan je hem omtrekken. Ik zet omtrekken neer, omdat ik even niet weet hoe ik het anders moet omschrijven, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je hem dusdanig omtrekt dat ie letterlijk omvalt. Maar door hem sterk naar links of naar rechts te sturen, geef je hem vaak weer een opening én haal je hem uit de achterwaartse beweging.

Succes er mee!!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:34

Ik wil daar even aan toevoegen, omdat je op de openbare weg rijdt, dat als de situatie gevaarlijk wordt je ALLES MOET doen om het weer veilig te maken!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:49

Uiteraard, veiligheid boven alles.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:50

Zorgen dat hij beter aan je been komt door heel dressuurwerk te doen. Dit is gewoon ongehoorzaamheid; als je bene geetf moeten ze niets eens meer nadenken maar naar voren gaan, altijd.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 09:01

Inderdaad dit is ongehoorzaamheid en heel gevaarlijk! Misschien kan je hem als hij achteruit gaat hem omdraaien en hem dan zelf ook de hulpen geven dat hij achteruit moet, maar wel richting de goeie kant Knipoog... Probeer ervoor te zorgen dat hij de kant uitgaat die hij juist niet wil. Jullie probleem kan een gevaar voor jullie zelf en voor anderen zijn!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:43

Wat vervelend ja, die van mij is er ook een expert in!!! Totaal blokkeren voor been...
Maar wat Lalidan zegt, omtrekken. Kies een teugel en trek hem om, daardoor zal hij evenwicht verliezen en een stap daarom bij moeten zeg maar om dat op te vangen, vanuit die stap kan je hem in zijn vooruit werrijden. Klinkt dat logisch....???

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:26

Ik sluit me aan bij lalidan, het is niet zo erg als een paard even stilstaat.

Overigens is het zo dat in 99,9% van de gevallen dat een paard achteruit gaat, dat komt omdat de ruiter onbewust wat naar voren gaat zitten en de teugels strakker neemt. Dat is achterwaarts uitlokken. Het is de weg die vrij ligt.
Dus, dan is de oplossing het tegenover gestelde. Licht achterover leunen (verder dan normaal voelt) en teugel GEVEN (dat is niet hetzelfde als losgooien, maar gewoon geen spanning) en een klopje op de hals erbij kan trouwen ownderen doen om een paard uit zo´n verstijfde positie te halen.

Keert hij om, keer je door.

Op een gegeven moment snappen ze wel dat voorwaarts de makkelijkste weg is en daar kiezen paarden uiteindelijk altijd voor.

knoevel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 11:28

dankjewel allemaal voor de tips Lachen nog iemand ?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 11:33

Ik ken het probleem volledig. Ik heb het ook eerst ook op alle mogelijke manieren geprobeerd, maar mijn paard bleef dit doen. Ik heb het opgelost door een maand met een zweep boven te gaan rijden. En klein tikje op zijn kont was genoeg om hem snel voorwaarts te laten gaan, geen stress voor mij, geen stress voor mijn paard en geen gevaarlijke situatie. Ik hem maar enkele keren een tikje moeten geven & de keren daarop wist hij gewoon dat ik een zweepje bij had en ging hij niet eens meer achteruit. Misschien ook een mogelijkheid om te proberen...

Qnorp

Woonplaats: Eindhoven, Noord Brabant, Nederland, Europa, Wereld, Universum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 17:01

hmm gewoon echt heel streng aanpakken of een keer zorgen dat iemand mee gaat en dan het paard weer een tik geven achter op zn kont ofso weet het niet Clown succes

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 21:54

Mijn paard had ook flauwe fratsen op de terugweg. Ik zorg ervoor dat naar stal gaan niet meer zo aantrekkelijk is. Na de bosrit gewoon nog even 10 minuten in de bak rijden. Ze is nu een stuk rustiger op de terugweg. Ze weet dat ze toch niet meteen weer op stal/ in de wei mag met d'r vriendje.

knoevel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 10:32

Lalidan schreef:
Wat je kan doen is..... Niks doen!!! Je geeft hem aan dat je een kant op wil. Gaat hij niet of in de achteruit, doe jij niks. Hij mag stilstaan. Hij mag alleen niet de andere kant op. Het achterwaarts gaan moet je maar negeren. Waarschijnlijk als jij niks doet als hij achterwaarts gaat, stopt hij wel weer. Gewoon blijven zitten en wachten. Gaat je paard staan slapen, dan geef je weer been. Hij mag stilstaan, maar hij moet actief blijven, ook in het stilstaan (dus op rust met de oogjes dicht mag niet). Gewoon rustig afwachten, daar zijn de meeste paarden vanzelf zat van. En als ze langs iets heen moeten wat ze eng vinden, geeft het stilstaan ze de tijd om even na te denken, te kijken, en dan zélf het besluit te nemen dat als jij zegt dat het kan, het ook echt kan. Het enige wat jij daarvoor nodig hebt, is een flinke portie geduld!!

Als hij echt in de achteruit gaat, kan je hem omtrekken. Ik zet omtrekken neer, omdat ik even niet weet hoe ik het anders moet omschrijven, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je hem dusdanig omtrekt dat ie letterlijk omvalt. Maar door hem sterk naar links of naar rechts te sturen, geef je hem vaak weer een opening én haal je hem uit de achterwaartse beweging.

Succes er mee!!

ja maar ALS ik um dan al uit de achterwaartse krijg, en ik geef ben naar voren begint ie weer opnieuw...en met een tikje met de zweep bokt en steigert ie

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:03

dus moet je zorgen dat hij beter naar je been luistert. En dat begint met je dressuurwerk.

Henry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:10

Je kan ook proberen om met je paard om te draaien en ondertussen been geven. En daarna nog eens fiks been geven als ie weer recht stat